Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Verschil fitlerkuip met filterbodem of filterheks  (gelezen 3617 keer)

Offline mvbrewery

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Waar het hart van vol is loopt de fles van over.
Verschil fitlerkuip met filterbodem of filterheks
« Gepost op: 04-11-2015 12:03 u »
Hallo,
Ik ben een tijd geleden begonnen met blikbrouwen en wil nu graag verder gaan met moutbrouwen en ben dus onderzoek aan het doen om mijn uitrusting bij elkaar te krijgen.
Omdat ik thuis al een groot deel spullen heb staan die ik kan gebruiken is het voor mij niet interessant om een heel pakket te kopen, ik heb alleen nog een filterkuip nodig.
Na het zoeken zag ik dat je een filterheks of een filterbodem kon gebruiken, nou heb ik even opgezocht wat precies het verschil is maar ik kon het niet precies vinden hoewel ik er wel een idee van heb.
Omdat ik graag het juiste product koop zou ik graag weten wat nou precies het verschil is.
Groet,
Vincent.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
Re: Verschil fitlerkuip met filterbodem of filterheks
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2015 21:29 u »
Een filterheks is een soort filterpijpje waar het wort door loopt en een filterbodem is een grote gaatjes/sleuvenplaat die boven de bodem hangt.
Welke van de twee je wilt aanschaffen is meer afhankelijk van de rest van je installatie en je keuze van werken zoals bv filteren meteen uit de maischketel of overhevelen naar een filterkuip.

Offline Hoogbier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2016 08:51 u »
Ik zit ook te twijfelen tussen een filterplaat of filterheks.
Mijn plan is om een maischpan in een kookpan te maken net als bij de Braumeister en Grainfather. Het filter zou dan in de binnenstepan komen.

Zou er verschil zitten tussen een filterheks en filterplaat? En hoe zit het met schoonmaken? Een filterheks lijkt me een stuk lastiger schoonmaken, maar weer makkelijker installeren.

Alvast bedankt!

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-02-2016 09:57 u »
Ik zit ook te twijfelen tussen een filterplaat of filterheks.
Mijn plan is om een maischpan in een kookpan te maken net als bij de Braumeister en Grainfather. Het filter zou dan in de binnenstepan komen.

Zou er verschil zitten tussen een filterheks en filterplaat? En hoe zit het met schoonmaken? Een filterheks lijkt me een stuk lastiger schoonmaken, maar weer makkelijker installeren.

Alvast bedankt!
Heb een tiental brouwsels gemaakt met een filterheks en nu een paar met de Braumeister.
Filterheks is makkelijk af te spoelen onder de kraan, daarna ging hij de vaatwasser in. De filterplaten van de braumeister (fijne RVS horregaas) waren daarentegen een crime om schoon te maken. Er bleef altijd wel ergens een kafje achter zitten. Heb nu andere filterplaten voor de Braumeister en deze zijn vrij makkelijk schoon te maken.
Het hangt dus sterk af wat voor filter je gebruikt. Voor het idee wat je nu hebt lijkt me filterplaat wel beter omdat je daarmee een betere doorstroming hebt.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #4 Gepost op: 19-02-2016 10:16 u »
Heb een tiental brouwsels gemaakt met een filterheks en nu een paar met de Braumeister.
Filterheks is makkelijk af te spoelen onder de kraan, daarna ging hij de vaatwasser in. De filterplaten van de braumeister (fijne RVS horregaas) waren daarentegen een crime om schoon te maken. Er bleef altijd wel ergens een kafje achter zitten. Heb nu andere filterplaten voor de Braumeister en deze zijn vrij makkelijk schoon te maken.
Het hangt dus sterk af wat voor filter je gebruikt. Voor het idee wat je nu hebt lijkt me filterplaat wel beter omdat je daarmee een betere doorstroming hebt.
"Heb nu andere filterplaten voor de Braumeister en deze zijn vrij makkelijk schoon te maken"  Welke?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 19-02-2016 10:54 u »
"Heb nu andere filterplaten voor de Braumeister en deze zijn vrij makkelijk schoon te maken"  Welke?

Ik heb de filters van Bac brewing uit Italië
http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/it_IT/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB.BM50.001

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2016 11:24 u »
Het schoonmaken van het filter is één ding, de constructie die je maakt is minstens zo belangrijk! In mijn ervaring, en ook uit de ervaringen van andere brouwers waarmee ik recent deze constructie heb besproken, blijkt dat zowel een filterbodem/false bottom als een filterhex als een hevelfilter wel prima kunnen filteren maar dat gebeurt pas als het maischen klaar is. Tijdens het maischen ligt een filterbodemplaat onder het beslag en laat het wort erdoor zakken. Je krijgt dus enkele liters heldere wort onder de filterplaat te staan. Als je NIET circuleert (rondpompt vanonder de filterplaat en bovenop het beslag weer terug) en je gaat verwarmen met je gasbrander dat wordt het wort onder de filterplaat veel te heet omdat de filterplaat de natuurlijke circulatie door temperatuursverschillen sterk belemmert. Het resultaat is, en dat is in de praktijk bewezen, dat je na het maischen (in deze specifieke casus) 6 liters wort uit je aftapkraan krijgt en de rest van het wort bovenop het ingeklonken beslag blijft staan. Bovendien is het maischproces niet voltooid door te lage temperatuur boven de filterplaat en te weinig menging.

Bij gebruik van een filterhex of hevelfilter blijft het grootste deel van de ketelbodem vrij en kan het beslag goed circuleren door temperatuursverschillen. Mijn advies is daarom, en ik laat me graag overtuigen door andere ervaringen, dat als je een filterplaat gebruikt je altijd moet rondpompen om een goede menging en temperatuurverdeling te hebben. Bij gebruik van een filterhex of hevelfilter hoeft dat niet.

En als je een afzonderlijke maischketel en filterketel gebruikt monteer je de filterbodem in je filterketel en stort je na het maischen het hele beslag in de filterketel en vervolgens laat je het gefilterde wort weer in de maischketel lopen om te koken. Je hebt dan in je maischketel wel een behoorlijk grote kraan nodig om het beslag eruit te krijgen.
Jaap   

Offline eneR

• *
  • Land: 00
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2016 22:30 u »
Ik heb onlangs voor de eerste keer met een filterhex gewerkt, i.p.v. een hevelfilter bij het filteren van het wort.
Het filteren verliep niet goed. Al vrij snel komt er geen wort meer uit de filter. Door de doucheslang (filterhex) dan wat te bewegen en op te tillen komt er wel wat vloeistof uit de filter, maar deze wort is dan erg troebel. Maar ook deze stroom stopt vrij snel. Door rond te pompen lukte het mij niet meer om het wort helder te krijgen.
Van lieverlee heb ik mijn hevelfilter weer in de maischketel gezet en het wort op deze manier overgeheveld.
De filerhex heb ik nu in mijn kookketel ingebouwd. Bij het volgende brouwsel zal ik weten of ie daar wel goed werkt.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2016 22:40 u »
Ik heb al eens eerder gepost, dat de filterheks (bij mij) ook niet goed werkt bij het filtreren van gekoelde wort. De eiwitten leiden snel tot verstopping. Ik heb de filterheks weer ingeleverd bij Brouwmarkt.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24763.msg382504.html#msg382504

Ik heb nu een SS Brewtech ketel met trubdam. Aan de kraan hangt nog een monofilament filterzak, zodat snel helder wort wordt verkregen.
http://www.Brouwmarkt.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2016 07:51 u »
Eens met JAVAL. De filterbodem is eigenlijk bedoeld voor een aparte filterkuip zoals ze die in de grote brouwerijen gebruiken. Als je geen aparte filterkuip hebt zie ik geen voordelen tov een hevelfilter of filterkeks. Rondpompen kost een extra pomp en zonder pomp heb je direct al een probleem onder de filterplaat. en of die pomt garandeert dat je beslag gelijkmatig op temperatuur is, is voor mij ook nog niet zo logisch. Ook het maken van gaten en laswerk vind ik persoonlijk erg onlogisch (en blijkt soms ook erg vervelend uit te pakken als je lassen gaan scheuren, zie menno pan) als je met hetzelfde gemak een hevelfilter kunt gebruiken die het maken van gaten in je pan overbodig maakt.
Zelf heb ik een beslagketel met roerwerk en een hevelfilter. Ik zie geen reden om iets anders te willen. 

Offline Hoogbier

• *
« Reactie #10 Gepost op: 29-02-2016 10:22 u »
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het blijkt toch ingewikkelder dan ik had gehoopt. Ik denk dat ik eerst maar eens met biab brouwen ga experimenteren en als ik meer ervaring heb naar ingewikkeldere systemen ga kijken.

Offline Hoogbier

• *
« Reactie #11 Gepost op: 29-02-2016 10:41 u »

De filerhex heb ik nu in mijn kookketel ingebouwd. Bij het volgende brouwsel zal ik weten of ie daar wel goed werkt.
Heb je het al uitgeprobeerd? Ben benieuwd naar het resultaat.

Offline njitsver

• Vol lid
  • Land: be
  • Santé
« Reactie #12 Gepost op: 29-02-2016 23:42 u »
Misschien een combinatie van de twee; de halo filter.
http://www.polsinelli.it/en/shop/grain-filters/halo-filter-for-grains-diameter-370.html
Het gemak van een filterheks zonder (veel) te warm wort zonder rondpompen en de voordelen van een filterkuip.

:brouwen: