Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Oxidatie, hoe vaak proef jij dit terug in je eigen gebrouwen bier?

Dit proef ik nooit terug.
13 (24.5%)
Dit proef ik soms terug.
11 (20.8%)
Dit proef ik altijd terug.
3 (5.7%)
Ik denk het soms te proeven.
5 (9.4%)
Ik weet niet hoe ik de smaak moet herkennen.
21 (39.6%)

Totaal aantal stemmen: 52

Auteur Topic: Oxidatie, hoe vaak proef jij dit terug in je eigen gebrouwen bier?  (gelezen 3811 keer)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
We doen allemaal ons best een zo'n mooi mogelijk bier te brouwen en velen van ons proberen dan ook oxidatie en autolyse te voorkomen.
Maar is dit een spook welke we najagen of moeten we ons er wel degelijk druk over maken.

Hoe vaak heb jij eigenlijk last van autolyse en/of oxidatie?
Laat het eens weten  :biersmile:

P.s. helaas kan ik in deze pol slechts 5 opties aanmaken, want ik had graag nog enkele opties toegevoegd, bijvoorbeeld over hoe storend jij de smaak hiervan vindt. Ook ben ik erg benieuwd naar een eventuele samenhang tussen het ervaren van oxidatie en/of autolyse en het brouwproces.

Vergeet ook niet de Pol over autolyse in te vullen:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29900.msg456882.html#msg456882

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Oxidatie, hoe vaak proef jij dit terug in je eigen gebrouwen bier?
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2015 12:53 u »
Enige keer dat ik echt oxidatie geproefd heb (De zogenaamde karton smaak) was bij een commercieel pils wat ongeveer 1 jaar over de datum was.. Bah..

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2015 13:17 u »
Enige keer dat ik echt oxidatie geproefd heb (De zogenaamde karton smaak) was bij een commercieel pils wat ongeveer 1 jaar over de datum was.. Bah..

Ah, ja die herken ik :)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2015 13:19 u »
Ik heb het nog nooit echt geproefd. Mijn eigen bier wordt ook nog niet zo oud dat de kans groter wordt dat ik het kan proeven en ik ben wel altijd bezig om tijdens alle handelingen het oxidatie spook te voorkomen.

Maar ik heb me voorgenomen om eens een biertje een dag te laten staan met een aluminiumfolietje er overheen, zodat ik het eens kan proeven. Of heeft iemand anders een goede tip om oxidatie versneld te laten plaatsvinden, zodat ik dit eens kan proeven. Ik heb geen bier wat zou oud is, dat ik het makkelijk zou kunnen proeven.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2015 13:26 u »
P.s. ik vind dit onderwerp trouwens zo interessant dat ik een uitgebreidere enquête heb aangemaakt en deze op het Belgisch hobbybrouw forum heb gedeeld. Ik ben ook erg benieuwd hoe zei hier mee omgaan.
Als je het leuk vindt kun je daar ook aan meedoen in het algemeen belang van het hobbybrouwen :)

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=252704

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #5 Gepost op: 29-10-2015 13:31 u »
Soms, maar (gelukkig) enkel in biertjes die ik veel te lang heb bewaard.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 29-10-2015 18:57 u »
Als echte hollander bottel ik wel eens de laatste aantal millileters ook. Dit levert dan een half flesje op en de smaak is nooit lekker. Hmm misschien maar eens stoppen met die rare gewoonte. Ik heb het altijd verweten aan de oxidatie. Of dat zo is weet ik niet maar de smaak is vaak zoals een pils die een halfuurtje in het zonnetje heeft gestaan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2015 19:06 u »
Soms, met name bij bieren die ik "cold crash" en wat ouder laat worden. Ook bij hele oude bieren (ik brouw meer dan ik kan drinken) en een met opzet gemadeiriseerde barley-wine. Port sherry madeira smaakjes, niet lekker.

Ingo

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2015 20:01 u »
Nooit!

Tegen het einde van de gisting gaat het bier in fusten (soda-kegs) die gevuld zijn met CO2. Er is dus geen contact met lucht, dus zuurstof, vanaf het moment dat het bier gist. Als ik bottel, dat is niet zo vaak, laat ik het bier eigenlijk altijd even overschuimen (omdat het in de keg zit is er al wat CO2 opgelost). Met dat overschuimen verdrijf je de aanwezige lucht.

Ronald

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2015 20:08 u »
ik brouw meer dan ik kan drinken

[offtopic]

Vaker bier vrienden uitnodigen  ;)

[/offtopic]

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 29-10-2015 21:06 u »
[offtopic]

Vaker bier vrienden uitnodigen  ;)

[/offtopic]

... en dan drinken ze mijn zuurbier op en blijf ik nog met dat andere spul zitten :(

Ingo ;)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #11 Gepost op: 29-10-2015 21:25 u »
... en dan drinken ze mijn zuurbier op en blijf ik nog met dat andere spul zitten :(

Ingo ;)

Zuurbier... oxideert dat ook?

( ;D)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 29-10-2015 22:36 u »
Zuurbier... oxideert dat ook?

Bier met alleen Sacch en Lactobacillus weet ik eigenlijk niet. Zodra er Brettanomyces in zit lijkt het niet te gebeuren of het gaat heel langzaam. Na een jaar in een zuurstofdoorlatend eiken vat was mijn IPA met Brett zeker niet geoxideerd daar waar ik bij menig "barrel aged" bier zonder Brett al wel "smaakjes" tegen kom.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 29-10-2015 23:00 u »
Maar is dit een spook welke we najagen of moeten we ons er wel degelijk druk over maken.

Grappig deze vraagstelling. Bij de professionele brouwers is algemene consensus dat oxidatie vooral nadat het bier vergist is zeer schadelijk is voor de smaakstabiliteit van je bier. Waarom sommige hobbybrouwers denken dat dit niet voor de door hen gebrouwen bieren opgaat is mij een compleet raadsel.

In ieder geval proef ik bij mijn zelfgebrouwen bieren zeer regelmatig oxidatiesmaakjes als die langer staan. Niet vreemd omdat wij als hobbybrouwers nu eenmaal niet zo goed oxidatie buiten de deur kunnen houden tijdens het bottelen dan de professionele brouwers.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #14 Gepost op: 29-10-2015 23:26 u »
Bier met alleen Sacch en Lactobacillus weet ik eigenlijk niet. Zodra er Brettanomyces in zit lijkt het niet te gebeuren of het gaat heel langzaam. Na een jaar in een zuurstofdoorlatend eiken vat was mijn IPA met Brett zeker niet geoxideerd daar waar ik bij menig "barrel aged" bier zonder Brett al wel "smaakjes" tegen kom.

Ingo

Ah, de mogelijk meer 'traditionele' IPA  :) Fantastisch. Zou ook jij de smaak omschrijven als "peculiarly pungent" and yet "invigoratingly fresh"? Een Brett IPA uit het vat is er eentje die bij mij bovenaan op het verlanglijstje staat.
Wat is het oordeel over die van jou?

Overigens proef ik bij mijn bieren uit het vat ook wel wat "smaakjes". Ik denk dat het de kunst is die "smaakjes" een plek te geven in de rest van de smaak-ervaring.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #15 Gepost op: 29-10-2015 23:50 u »
Grappig deze vraagstelling. Bij de professionele brouwers is algemene consensus dat oxidatie vooral nadat het bier vergist is zeer schadelijk is voor de smaakstabiliteit van je bier. Waarom sommige hobbybrouwers denken dat dit niet voor de door hen gebrouwen bieren opgaat is mij een compleet raadsel.

In ieder geval proef ik bij mijn zelfgebrouwen bieren zeer regelmatig oxidatiesmaakjes als die langer staan. Niet vreemd omdat wij als hobbybrouwers nu eenmaal niet zo goed oxidatie buiten de deur kunnen houden tijdens het bottelen dan de professionele brouwers.

Zoals abroeders het formuleerd:
Het spook is er wellicht, maar we hebben er geen last van.

Maar vooralsnog lijkt het er op dat het spook welke nagejaagd wordt het spook van de autolyse is en niet die van de oxidatie. Veel brouwers die de enquête hebben ingevuld zeggen oxidatie terug te proeven en autolyse niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 30-10-2015 12:06 u »
Maar vooralsnog lijkt het er op dat het spook welke nagejaagd wordt het spook van de autolyse is en niet die van de oxidatie. Veel brouwers die de enquête hebben ingevuld zeggen oxidatie terug te proeven en autolyse niet.

Komt vooral omdat men niet vertrouwd is met deze smaak via het gebruikelijke voedingspatroon. Er zijn maar weinig Nederlanders die regelmatig Marmite op hun brood doen. En dat spul is ook aangekruid. Het is ook maar één van de verschijningsvormen van de smaak.

Door een slurry langere tijd te bewaren en van de vloeistof regelmatig wat te proeven over een langere periode leer je de smaak kennen in allerlei gradaties. Misschien is het ook wel aardig dit eens in clubverband te doen met verschillende gisten. Want ook de gist maakt uit.

Overigens valt het met autolyse in de regel wel mee als je niet overhevelt en binnen een week of drie bottelt. Uit een eerdere test bleek dat hoe langer het bier op de gist stond des te hoger de pH-waarde was.
En verder lijkt het er op dat het negatieve smaakeffect van autolyse en ook dat van oxidatie minder is als je zuur bier gebrouwen hebt.

Toch is autolyse iets waar je aandacht voor hoort te hebben. Want hoewel je misschien de smaak niet kunt duiden, ervaar je een licht afwijkende smaak snel als minder fris.
Maar ieder maakt zijn keuzes als het gaat om wel of niet overhevelen en de tijd dat hij of zij het bier op de gist laat staan. Autolysesmaak leren kennen en daarna kritisch proeven van je bier kan je bij deze keuzes helpen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-10-2015 13:19 u »
Ik proef oxidatie in vrijwel elk bier dat meer dan een half jaar op fles staat. Dat geldt voor alle amateurbieren én voor alle commerciële bieren. De enige uitzondering die ik ken betreft zure bieren, vooral geuze/lambic. Dat oxideert ook, maar langzamer. Oxidatie van geuze en lambic wordt pas na een jaar of 2 merkbaar, en is na een jaar of 4 echt storend.

Oxidatie gaat vaak gepaard met andere ouderdomsverschijnselen, zoals uiteenvallende gist. Maggi/marmite komt meer uit de gist dan uit oxidatie, maar gaat daar vaak mee samen.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 30-10-2015 13:35 u »
Oxidatie van geuze en lambic wordt pas na een jaar of 2 merkbaar, en is na een jaar of 4 echt storend.

Dat is de allerindividueelste expressie van een allerindividueelste emotie. Voor veel geuzeliefhebbers geldt hoe ouder hoe beter...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #19 Gepost op: 30-10-2015 13:54 u »
Niet vreemd omdat wij als hobbybrouwers nu eenmaal niet zo goed oxidatie buiten de deur kunnen houden tijdens het bottelen dan de professionele brouwers.

Geen separaat bottelvat gebruiken maar de flesjes zelf van een suikeroplossing voorzien en je flesjes voor het vullen met CO2 vullen. Praktisch beiden niet zo heel moeilijk. Het eerste doe ik het tweede (nog) niet.
Of het hele proces onder CO2 en middels tegendrukafvuller vullen, dan heb je in ieder geval alles na het koelen onder controle.

Ingo

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #20 Gepost op: 30-10-2015 15:16 u »
Ik hoop trouwens dat de 3 mensen die hebben gekozen hebben voor 'Dit proef ik altijd terug', daarmee niet bedoelen dat ze dit 'altijd in al hun bier' terug proeven.
Dat zou ik wel een beetje sneu vinden.  :'(

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 30-10-2015 15:37 u »
Ik hoop trouwens dat de 3 mensen die hebben gekozen hebben voor 'Dit proef ik altijd terug', daarmee niet bedoelen dat ze dit 'altijd in al hun bier' terug proeven.
Dat zou ik wel een beetje sneu vinden.  :'(

Het is denk ik eerder een beetje sneu als je de smaak nooit terug proeft in je zelfgebrouwen bier.

Dat betekent namelijk dat:
a. je de smaak nooit geleerd hebt, of
b. je een minder goed smaakvermogen hebt, of
c. zo weinig brouwt dat je bier nooit ouder wordt dan een maand of 3...

Vroeg of laat komt er namelijk aan elk bier een oxidatiesmaak.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #22 Gepost op: 30-10-2015 15:57 u »
Het is denk ik eerder een beetje sneu als je de smaak nooit terug proeft in je zelfgebrouwen bier.

Dat betekent namelijk dat:
a. je de smaak nooit geleerd hebt, of
b. je een minder goed smaakvermogen hebt, of
c. zo weinig brouwt dat je bier nooit ouder wordt dan een maand of 3...

Vroeg of laat komt er namelijk aan elk bier een oxidatiesmaak.

d. niet genoeg vrienden hebt om hun overtollig bier op te drinken.
Ook dat is sneu ja.

Maar ik kan me best voorstellen dat er veel brouwers zijn die minder tijd hebben om veel te brouwen en al hun bier voortijdig soldaat maken.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 30-10-2015 17:07 u »
Ik heb teveel vrienden die mijn bier komen opmaken. Ouder als 2 tot 3 maanden is mijn bier nooit geworden. Ik neem me iedere keer voor wat flesjes apart te houden maar helaas komt het er nooit van.