Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: REX-C100 PID regelaar  (gelezen 30985 keer)

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: REX-C100 PID regelaar
« Reactie #50 Gepost op: 26-01-2016 20:27 u »

Welke instelling moet ik veranderen zodat hij de eindtemperatuur nog voorzichtiger benaderd?
Als je de proportionele band groter maakt dan gaat de PID eerder gas terug nemen. Je zou hem op 7 of zo kunnen zetten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jelmer P

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #51 Gepost op: 26-01-2016 20:36 u »
Als je de proportionele band groter maakt dan gaat de PID eerder gas terug nemen. Je zou hem op 7 of zo kunnen zetten.
Oke
P7 (stopt sneller)
AR 35 (minder vermogen)
R 1 (geen tussentijdse inschakkeling om te verwarmen)

Nu testen of dit werkt.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 26-01-2016 20:45 u »

Oke
P7 (stopt sneller)
AR 35 (minder vermogen)
R 1 (geen tussentijdse inschakkeling om te verwarmen)

Nu testen of dit werkt.
Een PID afregelen heb je echt geduld bij nodig hoor. Verander 1 parameter per keer.
De anti reset window weet ik niet precies wat hij doet. De R parameter moet volgens mij juist hoog zijn omdat je proces langzaam is. De P geeft je de band waarbinnen geregeld wordt.
Vooral niet testen door tijdens het proces koud water toe te voegen. Dit ziet de PID als error en zal dit gaan corrigeren door nog meer 'gas' te geven!

Als het in de richting zit, gewoon mee gaan brouwen en iedere keer een mini aanpassing voor verdere optimalisatie.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #53 Gepost op: 10-02-2016 19:18 u »
Ongelooflijk. Eindelijk weer tijd gevonden om een biertje te brouwen en even op het forum rond te kijken. Het bouwen van een PID zit er momenteel helemaal niet in. Gelukkig blijft de informatie op het forum staan.  :hoera:

Dus abroeders, ik ben er mee bezig hoor  :nut:

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #54 Gepost op: 10-02-2016 20:37 u »
Supertip, ik gebruik ook een REX, voor iets totaal anders (het maken van raketbrandstof, I kid you not). Deze tip komt toch van pas, zo zie je maar! 😂

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-02-2016 20:43 u »
Supertip, ik gebruik ook een REX, voor iets totaal anders (het maken van raketbrandstof, I kid you not). Deze tip komt toch van pas, zo zie je maar!
Raketbrandstof? Hmm... Durf niet te vragen naar je andere hobby's, maar het klinkt wel spannend.

Offline David Steeman

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 10-02-2016 20:47 u »
Het klinkt vooral straf, vandaar dat ik het vermeld ☺ Maar wel geheel on topic want we smelten het met een REX PID. Voor meer info google op Nero of Vro.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #57 Gepost op: 11-04-2016 14:35 u »
Een waarschijnlijk dwaas vraagje, maar na het bedraden, geeft de output van de SSR niets (en rode led van ssr brandt ook niet). Temperatuursensor en PID scherm werkt wel.

in het Vlaams forum had ik de vraag ook al even gesteld:
http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=4198.msg77371#msg77371
Ik heb me dit weekend beziggehouden met het bedraden van deze jongen
http://www.ebay.com/itm/311400390923

Thermokoppel werkt dus, geeft correct temperatuur aan, Set Value geeft bvb 50°, maar dan zou je toch op je SSR een brandend lampje moeten hebben  + stroom op je stopcontact naar de heat source?

Ik heb dit diagram gebruikt
http://s35.photobucket.com/user/huntman40/media/Ebayy/pidwiring.jpg.html
Let wel, ik ben een analfabeet op vlak van elektro, jip & janneke draadje rood en blauw gaat nog net ;-))

zou het kunnen dat de PID geen DC output geeft en dat ik er een 12 V voeding moet aankoppelen?

Waarschijnlijk zou dit schema dan correct zijn?
https://www.google.be/search?q=pid+rex-c100+wiring&espv=2&biw=1280&bih=899&tbm=isch&imgil=xoBgx3TwHabOEM%253A%253B4LMiOzaOKnTfcM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.gaggiausersgroup.com%25252Findex.php%25253Ftopic%2525253D688.0&source=iu&pf=m&fir=xoBgx3TwHabOEM%253A%252C4LMiOzaOKnTfcM%252C_&usg=__cd_JOXhykCWkN_uLtxkrmtm9hAA%3D&ved=0ahUKEwjllrykzIbMAhVFYA4KHUjXBpAQyjcIJg&ei=3ZkLV6W0KsXAOcium4AJ#imgrc=xoBgx3TwHabOEM%3A

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 11-04-2016 14:38 u »
Een waarschijnlijk dwaas vraagje, maar na het bedraden, geeft de output van de SSR niets (en rode led van ssr brandt ook niet). Temperatuursensor en PID scherm werkt wel.

Heb je + en - op de SSR niet omgekeerd aangesloten?
Het type PID regelaar lijkt de goede, de 5 volt zoals in het aangegeven schemaatje heb je niet nodig. Gewoon de onderste 2 klemmen, aan de andere kant als waar je thermokoppel aangesloten is, rechtstreeks op de + en - van de SSR. Lampje op de SSR moet gaan branden gelijktijdig met het output Ledje op de PID regelaar.

Voor een wat betere/nauwkeurigere temperatuurregistratie zou ik nog wel investeren in een PT100 element in plaats van een thermokoppel. Het zijn de kosten niet en je kunt de PID dan op 0,1 graad instellen/uitlezen.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #59 Gepost op: 11-04-2016 17:08 u »
Zo te zien heb je een REX-C100 met "contact", oftewel, een intern relais, en niet een REX-C100 met "SSR output", ofwel geschakelde 5v. Je kunt dit controleren op het etiket op de zijkant van de REX-C100.

Dit zou dan betekenen dat je inderdaad een hulpspanning nodig hebt (bv ergens tussen 5 en 24v) welke je met het relais-contact van de REX-C100 schakelt om de SSR aan te sturen. Het schema waarnaar je verwijst is dan het correcte.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 11-04-2016 17:40 u »
Zo te zien heb je een REX-C100 met "contact", oftewel, een intern relais, en niet een REX-C100 met "SSR output", ofwel geschakelde 5v. Je kunt dit controleren op het etiket op de zijkant van de REX-C100.

Dit zou dan betekenen dat je inderdaad een hulpspanning nodig hebt (bv ergens tussen 5 en 24v) welke je met het relais-contact van de REX-C100 schakelt om de SSR aan te sturen. Het schema waarnaar je verwijst is dan het correcte.
Op de foto die Cies heeft gepost op het vlaamse forum staat dat het een SSR type betreft.
Ik heb een identieke sticker en stuur zonder hulpspanning mijn SSR aan.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 11-04-2016 18:11 u »
Op de foto die Cies heeft gepost op het vlaamse forum staat dat het een SSR type betreft.
Ik heb een identieke sticker en stuur zonder hulpspanning mijn SSR aan.

Hmmm... In het berichtje van Cies staat deze link: http://www.ebay.com/itm/311400390923
Als je daar in de vergroting naar het stickertje kijkt staat er toch echt "Type=Relay".
Dus nu is de vraag welk type hij echt heeft  8)

Offline wiert

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 11-04-2016 18:16 u »
Zijdelings. Ik heb dezelfde Rex, sensor K-type. Hoe wijzig ik het sensortype naar een PT100. In de, summiere, gebruiksaanwijzing kan ik daar niets over vinden.

Wiert

Offline abroeders

• Super lid
REX-C100 PID regelaar
« Reactie #63 Gepost op: 11-04-2016 18:37 u »
Zijdelings. Ik heb dezelfde Rex, sensor K-type. Hoe wijzig ik het sensortype naar een PT100. In de, summiere, gebruiksaanwijzing kan ik daar niets over vinden.

Wiert
Vooraan in deze draad staat hoe je dat kunt wijzigen. Parameter SL1 op 1000 zetten.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #64 Gepost op: 12-04-2016 11:30 u »
Bedankt, ik check het vanavond nog even. Die Rex en SSR worden samen met thermokoppel verkocht, daarom dacht ik dat ze inderdaad wel op elkaar waren afgestemd. Volgens mij heb ik die wel juist aangesloten. Mocht dit alsnog niet werken, is het dan zinnig om er een 5V voeding op te proberen zoals in dat (Poolse?) schema hierboven? Of evt 15 volt voeding van laptop en zo ja, maakt het een verschil? (er staat 3 - 32 v op input 3 en 4 van SSR).

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 12-04-2016 11:49 u »
Bedankt, ik check het vanavond nog even. Die Rex en SSR worden samen met thermokoppel verkocht, daarom dacht ik dat ze inderdaad wel op elkaar waren afgestemd. Volgens mij heb ik die wel juist aangesloten. Mocht dit alsnog niet werken, is het dan zinnig om er een 5V voeding op te proberen zoals in dat (Poolse?) schema hierboven? Of evt 15 volt voeding van laptop en zo ja, maakt het een verschil? (er staat 3 - 32 v op input 3 en 4 van SSR).
Cies, je zult moeten kijken wat er op het label staat. Bij "relay" heb je inderdaad een hulpspanning nodig (bv 5v) en bij "SSR" zou je die niet moeten toepassen (en is er dus iets anders mis).
Het feit dat die Chinezen een SSR verkopen bij deze REX wil niet meteen zeggen dat die REX ook een "SSR" uitvoering is.  >:D

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 12-04-2016 12:13 u »
Gaat het ledje "output" op het front van je PID regelaar wel branden? Is de foto op het vlaamse forum (Waarbij de PID ingebouwd zit in een 'tupperware' bakje) jouw opstelling? Zo ja, dan is het een PID met SSR control output.

Even nog een opmerking, als de foto op het vlaams forum jouw opstelling is, dan zou ik de aarde draad wel even op de WCD aansluiten. Het lijkt alsof deze los hangt.

Ook kun je de SSR even testen met een 9volt batterijtje of zo. Haal de SSR even los(ook van de 220V) en sluit alleen de plus en min van de SSR aan op de 2 polen van een 9V batterijtje. Gaat het ledje branden op de SSR dan weet je dat op dat functionele deel de SSR niet defect is.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #67 Gepost op: 12-04-2016 13:15 u »
Goeie tip, test ik vanavond ook even! Ja, foto op Vlaams forum is mijn opstelling, dus zou een aparte dc voeding niet nodig zijn.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 12-04-2016 13:21 u »
Goeie tip, test ik vanavond ook even! Ja, foto op Vlaams forum is mijn opstelling, dus zou een aparte dc voeding niet nodig zijn.
Inderdaad... op die foto staat duidelijk "SSR" als type voor de REX. Je zou dus geen hulpspanning nodig hebben.

Wel adviseer ik je om de SSR wat beter af te schermen. De open 230v aansluitingen zijn niet bepaald veilig te noemen. Vroeg of laat krijgt iemand een flinke optater (of erger).

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #69 Gepost op: 13-04-2016 08:35 u »
Gisteren met de tip hierboven even getest met een regelbare voeding en de SSR werkt! En o wonder boven wonder, toen ik alles weer aansloot, werkte ook de output, even de PID met een lampje op de stekker getest en yessss! Ik vermoed dat ik het dus waarschijnlijk verkeerd aangesloten op + en - heb of een contactje niet vastzat. Ik ga alles nu nog verder netjes afwerken: aarde aansluiten, ac contacten afschermen en ook een heatsink koeling voor SSR van ebay die onderweg is.

Maar bewijst nog maar een wat een prachtforum dit is, en hoe snel je hulp krijgt van totaal onbekenden. Een virtuele tournée Générale van mij dus  :biersmile:. Thx folks!

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 13-04-2016 09:54 u »
Leuk, ik moet nog beginnen met de REX dus hopelijk in 1x klaar :nut:
Alleen nog wachten op de heatsink, inbouwkastje

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 19-04-2016 14:59 u »
Hmmm Auber in de USA heeft ook een leuke gemaakt $48 zonder verzendkosten.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=560

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 19-04-2016 15:53 u »
Hmmm Auber in de USA heeft ook een leuke gemaakt $48 zonder verzendkosten.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=560

Verzenden vanuit USA is meestal erg prijzig! Nog even los van het feit dat je met die $48 boven de grens zit en dus waarschijnlijk ook nog eens BTW/invoerrechten moet gaan betalen.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 19-04-2016 15:57 u »
Yep maar heb je um wel compleet incl behuizing, verzend is $22

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 19-04-2016 16:09 u »
Leuke controller; vooral omdat er ook nog een vermogensregelaar ingebouwd is voor tijdens het koken. Wel zag ik dat het nog exclusief temperatuursensor was.
Was hij verder compleet met behuizing? Dat had ik gemist. Ik had alleen de regelaar gezien, die eenzelfde behuizing heeft als de rex-c100. Ook zeker even de spanning checken of het geen 110VAC is.

Echter zoals Pim al zei, ik kan je garanderen dat er zeker nog een euro of 30 bijkomt aan douanekosten/inklaringskosten/btw
Dan ben je met zelf knutselen (dat moet je wel leuk vinden natuurlijk) toch een behoorlijk stuk goedkoper. Rex 10 euro, pt100 10 euro, ssr 3 euro, kastje 10 euro, verder nog een wcd, stukje snoer, eventueel een dimmertje voor de vermogensregeling tijdens het koken.