Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: REX-C100 PID regelaar  (gelezen 36052 keer)

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
REX-C100 PID regelaar
« Gepost op: 23-10-2015 16:13 u »
Dit is een afgesplitst topic.

ik ben wel geintersseerd in een PID regeling zoals jij die gemaakt hebt. Kan je een boodschappenlijstje posten?

Boodschapenlijstje:

PID regelaar met ssr uitgang: http://www.ebay.com/itm/370882098078?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
PT100 thermovoeler: http://www.ebay.com/itm/231291855888?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
SSR: http://www.ebay.com/itm/181803791709?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Dit zijn de basiscomponenten, verder nog een snoer met stekker, wandcontactdoos, kunststof kasje en wat kennis om het e.e.a. samen te bouwen. Let op het type PID regelaar; de REX-C100 is in vele varianten leverbaar. Bovenstaande links zijn de exacte artikelen die ik besteld heb gehad en dus werken.

Voor de parameterlijst/instellijst moet ik even op mijn andere PC zoeken. Zal van het weekend even kijken en posten. Veel PID regelaars zie je met een thermokoppel te koop staan, ik geef voorkeur aan een PT100; deze zijn vele malen nauwkeuriger en in mooie waterdichte en voedselveilige probes te koop.

Voor de probe heb ik een RVS plaatje gebogen zodat ik deze op de rand van mijn pan kan hangen en de probe schuin naar het midden van de pan wijst. De punt van de probe is waar de temperatuurvoeler zit.

Edit:

en o jaa..
Inderdaad met de knopjes de temperatuur instellen en het wort loopt vanzelf naar deze temperatuur toe. Volgende stap; dan nieuwe temperatuur instellen en de PID controller gaat weer regelen. Als goed ingesteld, dan zonder overshoot. Dus 68 graden is 68 graden en daarbij geen doorschieters meer naar 70 graden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
Re: REX-C100 PID regelaar
« Reactie #1 Gepost op: 23-10-2015 16:34 u »
Hartelijk dank. Ik ga van het weekend eens kijken of ik wat kan bestellen. Uhm, bij dit alles zit ook een aansluitschema of kan je dit op een of andere manier ook posten?  :weetniet:

Is het moeilijker dan een stc-1000 vergistkast maken? Verder ben ik niet heel erg handig met elektriciteit, maar ik kan stopcontacten en schakelaars aanleggen enz. dus basic dingen in huis kan ik wel.  ^-^

Edit: excuus voor kapen topic... :-[ ::)

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-10-2015 16:41 u »
Is het moeilijker dan een stc-1000 vergistkast maken? verder ben ik niet heel erg handig met elektriciteit, maar ik kan stopcontacten en schakelaars aanleggen enz. Dus basic dingen in huis kan ik wel.  ^-^

Is ongeveer vergelijkbaar als een STC-1000 aansluiten.
Op de rex-c100 heb je:
* 2 aansluitingen voor 23 0V
* 3 aansluitingen voor de PT100 op aan te sluiten.
* 2 Aansluitingen gaan rechtstreeks naar de DC zijde van je SSR(let op polariteit) en de schakeluitgang van het SSR zet je in serie met de wandcontactdoos.

Als je dit gaat bouwen, zorg dat dat je aarding in ieder geval in orde is!

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-10-2015 19:22 u »
Instellingen zijn her en der van het forum of elders vandaan geplukt, ik weet niet meer waar precies anders zou ik er graag naar verwijzen. Waar nodig zijn deze voor mijn situatie wat aangepast. Ik verwacht dat deze instellingen voor een weckketel al heel goed werken. Eventueel de P I en D parameter finetunen.

Mijn ketel met elektrische kookplaat 2,5KW
10 graden stijging in 16 min voor 19,5 liter (van 40-50 graden)  = 0,625 graden / min
14 graden stijging in 25 min voor 19,5 liter (van 51-65 graden)  = 0,56 graden / min

Basis Instellingen PID t.b.v. elektrische ketel
- P 5 (graden)
- I 900 (seconden)
- D 200 (seconden)
- AR 50 (% van P)

Gebruik
Set kort indrukken. Set Value (groen) is nu instelbaar
Het helder oplichtende cijfer veranderen met Up en Down knoppen
Van cijfer veranderen met de shift-knop (>)
Ook die waarden instellen met Up en Down
Set kort indrukken

Instellingen
Druk Set een paar sec in tot menu verschijnt
Set herhaald indrukken tot Lck verschijnt
Lck op 1000 zetten
Set indrukken

AL1 op bijv 79 ºC. Bij deze temperatuur schakelt het alarmcontactje. Ik heb dit niet in gebruik.
ATU  Autotuning aan (0001) en uit (0000): in mijn geval uitgezet
P  de proportionele band = Kc = 5 %/0C
I  De Integrale tijd: 900 sec
D  De differentiele tijd: 200 sec
Ar  Anti reset windup. Heeft te maken met overshoot en undershoot. Bij 0 geen integrale werking meer. Als instelling heb ik maar 50 gekozen, zonder overigens te weten waarom precies ...
R  Heat side Proportioning cycle. Bepaalt de periode waarin aan/uit geschakeld wordt. 40 - 60 sec. voor brander met trage respons, voor brander met snelle respons kan hij op 30 - 20 sec. In mijn geval op 60 sec.
SC  Dit is de BIAS. Hier een waarde instellen om de Process Value te callibreren bij 60 ºC -  70 ºC . In mijn geval -0.3

Na afloop: Lck op 0001 zetten (je kunt dan nog SV en AL wijzigen)
Set lang indrukken om terug te gaan naar PV SV

Initial Settings 1

Set indrukken paar sec. tot menu verschijnt
Lck op 1000 zetten
Set indrukken
Set + shift (>) tegelijk indrukken paar sec
Dan verschijnt: Cod

Cod op 0000 zetten 
Set indrukken

SL1 op 1000 voor Pt100 (voor andere sensors staat er een tabel op het manual. Alleen de bijgeleverde tabel is juist)
SL2 op 0000 voor  ºC
SL3 op 0000 voor geen Heater Brake Alarm (zit er niet op)
SL4 op 0011 voor High Alarm Process
SL5 op 0000 voor No Second Alarm (zit er niet op)
SL6 op 0001 voor Reversed Action - Out-lampje brandt totdat insteltemp bereikt. Out-relais maak/breek standaard
SL7 op 0000 voor Energize Alarm

SL8 op 0000     geen functie?
SL9 op 0000     geen functie?     
SL10 op 0000   geen functie?         
SL11 op 0000   geen functie?           

Na afloop: Lck op 0001 zetten

Initial Settings 2

Set indrukken paar sec. tot menu verschijnt
Lck op 1000 zetten
Set indrukken
Set + shift (>) tegelijk indrukken paar sec
Cod verschijnt

Cod op 0001 zetten 
Set indrukken

SLH    op bijv. 110 dit is de hoogste temperatuur die je in kunt stellen bij Set Value
SLL     op bijv. 0     dit is de laagste temperatuur die je in kunt stellen bij Set Value
PGdP   op 0001 Drijvende komma in de menu's. Een decimaal.
oH        op 002.0 ?   on/off Action differential gap ?
AH1      op 002.0 ?   Alarm 1 differential gap ?
dF     op 0001 ?

Na afloop: Lck op 0001 zetten

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-10-2015 23:01 u »
Fantastisch bedankt. Ik vind het echt top dat je dit deelt!z :-)

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2015 13:17 u »
Dat is een mooi systeem, ik ga het meteen aanschaffen voor mijn weckketel.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2015 16:03 u »
Op de eerste plaats, ik ben ook te heel tevreden met het brouwen met een PID regelaar! Hier wil ik wel iets aan toevoegen. Je meet maar op 1 plek in je pan. Tussen boven in de pan en onder in de pan kan zelfs wel een aantal graden verschil zitten. Je zult dus moeten blijven roeren (lekker ambachtelijk  ;D ) of je kunt een filterplaat gebruiken en je wort rondpompen.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2015 16:30 u »
Ik roer niet continue, maar iedere 5 a 10 minuten geef ik een slinger. Tijdens het verhogen van de temperatuur roer ik wel even elke 1 a 2 minuten.

Offline brouwenier

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 25-10-2015 17:34 u »
Interessant hoor met die PID! Eerst nog maar eens wat bier brouwen en dan later wellicht...

Voor nu sta ik eerst nog wat versteld van mijn biertje.
Vorige week zondag gebrouwen, woensdag overgepompt naar 2 mandflessen voor nagisting, maar nu al is het aantal 'blubjes' in één van de flessen afgenomen tot minder dan 2 per minuten (bij de ander zit er nog zo'n 1:15 tussen). De vergistingskast nog een graadje warmer gezet naar 22 graden.

Zou het echt zo kunnen zijn dat ik na iets meer dan een week al kan bottelen?!

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-10-2015 18:17 u »
Ik heb vandaag mijn bier gebotteld wat ik vorige week zaterdag gebrouwen heb. 1 week totaal. Dit is wel een record hoor, ik heb het nog nooit zo snel meegemaakt. Meestal duurt het bij mij 10-14 dagen. Eea is natuurlijk afhankelijk van je SG, hoeveelheid wort en de pitchrate van de gist. Meestal lukt het me om na 2 weken het bier op fles/vat te hebben. Goede constante temperatuur en genoeg gist dat is het belangrijkste.

Offline brouwenier

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 26-10-2015 00:35 u »
OK, het komt wat eerder dan verwacht, dus snel nog even een afvulpijpje besteld. Dan overmorgen maar aan de bak met bottelen denk ik!
Kan ik als bottelsuiker gewoon kristalsuiker gebruiken of is dextrose beter?

Is er trouwens nog een groot verschil tussen vergisten op bijv. 19 graden of 21 graden? Bijv. vorming van andere smaakstoffen?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-10-2015 12:37 u »

OK, het komt wat eerder dan verwacht, dus snel nog even een afvulpijpje besteld. Dan overmorgen maar aan de bak met bottelen denk ik!
Kan ik als bottelsuiker gewoon kristalsuiker gebruiken of is dextrose beter?

Is er trouwens nog een groot verschil tussen vergisten op bijv. 19 graden of 21 graden? Bijv. vorming van andere smaakstoffen?
Niet te gehaast he. Als het nog borrelt dan rustig afwachten. De gist moet wellicht nog stofjes zoals diacelyl opruimen (diacetylrust)
Ben je er zeker van dat de gist klaar is, dan kan je het jongbier een paar dagen koel zetten (6-10 graden) voordat je gaat bottelen. Je bier word er mooi helder van.

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-10-2015 12:40 u »
Als hij nog bubbelt zou ik wachten. Totaal hoofd- en nagisting van twee weken is niet erg hoor, bij mij eerder standaard dan uitzondering.

Offline brouwenier

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 26-10-2015 13:58 u »
Wacht je dan tot het helemaal niet meer bubbelt?
Ik las op enkele plekken iets over 1 á 2 blubjes per minuut als een goede grens om te constateren dat de navergisting is afgelopen. Gisteravond zat er (bij 22 graden) tussen twee blubjes 1:45 min bij één fles en bij de andere 4 min.
Ik had daaruit opgemaakt dat geen activiteit in het waterslot betekent dat de gist 'dood' is en dat je dus voor dat moment moet bottelen.
Maar net even opgezocht wat diacetyl is en als ik het goed begrijp heeft de gist dus nog andere voedingsstoffen dan suikers en kan hij prima overleven, alleen komt er bij de omzetting van diacetyl geen koolzuur vrij?

Het koelen klinkt ook als een goede tip, ga ik doen. Zet ik 'm over een paar dagen wel koel tot zondag.

Bedankt dat jullie zoveel tijd nemen om e.e.a. uit te leggen.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-10-2015 14:30 u »
Wacht je dan tot het helemaal niet meer bubbelt?
Ik las op enkele plekken iets over 1 á 2 blubjes per minuut als een goede grens om te constateren dat de navergisting is afgelopen. Gisteravond zat er (bij 22 graden) tussen twee blubjes 1:45 min bij één fles en bij de andere 4 min.
Ik had daaruit opgemaakt dat geen activiteit in het waterslot betekent dat de gist 'dood' is en dat je dus voor dat moment moet bottelen.
Maar net even opgezocht wat diacetyl is en als ik het goed begrijp heeft de gist dus nog andere voedingsstoffen dan suikers en kan hij prima overleven, alleen komt er bij de omzetting van diacetyl geen koolzuur vrij?

Het koelen klinkt ook als een goede tip, ga ik doen. Zet ik 'm over een paar dagen wel koel tot zondag.

Bedankt dat jullie zoveel tijd nemen om e.e.a. uit te leggen.

Je begin SG was 1.089 als ik het goed gelezen had. Dit is een vrij zwaar bier en heeft denk ik wel zeker 14 dagen nodig. De blubjes zijn een indicatie van je activiteit, geen exacte meting wanneer je kunt bottelen.

Bij zo'n zwaar bier doe je er verstandig aan om een SG monster te nemen en 5 dagen later nog eens om te kijken of het SG niet meer daalt. Zoals al gezegd; blubjes tellen is een indicatie maar zegt niet wanneer je kunt bottelen.

Na het meten van je uiteindelijke SG moet je ook nog de vergistingsgraad controleren. Deze is afhankelijk van de (mout/suiker)stort en van de soort gist. BrouwHulp of andere brouwsoftware voorspelt deze waarde voor je. Zit je gemeten waarde in de buurt en is die al 5 dagen hetzelfde dan is het veilig om te bottelen.

Bij minder zware bieren kun je er vanuit gaan dat een gelijkblijvende SG gedurende een dag of 3 en het bereiken van de voorspelde vergistingsgraad je goed zit.

Diacetyl is een bijproduct wat een vettige smaak levert. Sommige gisten produceren hier meer van als andere gisten en sommige gisten doen er langer over om dit weer op te ruimen. Als je bij de productgegevens van de leverancier van de gist kijkt, dan staat meestal aangegeven of er een extra diacetylrust nodig is. Dan nog een paar dagen extra wachten voor het bottelen.

Als je na de hoofdvergisting wil overhevelen naar een secundair vergistingsvat, dan dien je dit te doen voordat de vergisting afgelopen is. Je wil namelijk na het overhevelen weer zo snel mogelijk een CO2 dekentje over je jongbier zodat het geen zuurstof kan opnemen en oxideren. Dan is er enige haast geboden maar is nu niet voor je van toepassing.

Als het jongbier helemaal uitvergist is kun je alleen nog autolyse smaken krijgen door het bier te lang op de dode gistcellen te laten staan. Er zijn op het forum hele discussies over gaande om dit te beperken middels overheveling na de hoofdvergisting of niet. Misschien leuk om eens door te lezen.

Vooralsnog zou ik me voor deze korte vergistingstijd die je tot nu toe hebt nog niet echt zorgen maken hierover.

Kortom; belangrijk: komt je SG in de buurt van de voorspelde SG einde vergisting en is je SG al (in jouw geval) 5 dagen onveranderd, dan acht ik het wel veilig om te bottelen. Bottel je te vroeg, dan kan je bierbommen krijgen en dat is niet leuk (heb ik van horen zeggen)  :pan:

Offline brouwenier

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 26-10-2015 19:20 u »
1084 was het SG voor vergisting (1500 ml water toegevoegd in vergistingsvat)

Helaas biedt BrouwVisie hier geen uitkomst. Ik heb daarin het Brewferm bovengist geselecteerd, en die heeft een vergistingsgraad van 73%-78%, laagst verwachte eind SG is dan 1018. Echter na 3 dagen hoofdvergisting zat ik al op 1024 en daarna is het nog een aantal dagen stevig doorgegaan. Zelfs zonder meting durf ik te zeggen dat ik al onder die waarde van 1018 zit.
Een SG meting lijkt me riskant, aangezien het in mandflessen zit en niet meer in een gistvat met kraantje. Als ik nu de fles open, duurt het heel lang voordat er voldoende CO2 is gevormd om de zuurstof te verdrijven.

Ik verhoog de temperatuur nog wat naar 23,5 ºC (max voor de gist is 25 ºC) om te zien of dat hernieuwde activiteit geeft.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-10-2015 19:32 u »
Zo warm hoeft niet hoor. En 1.024 na de hoofdvergisting dan lijkt het me plausibel dat inderdaad de 1.018 na de genoemde activiteit wel gehaald is. Je hebt dan niet te maken met een verstokte gisting, maar een keurig uitvergist bier. Een sporadisch blubje kan ook CO2 zijn wat opgelost is en vrijkomt uit het bier. Als je overtuigt bent dat de vergisting klaar is, terugkoelen en lekker van het weekend bottelen zou ik zeggen!

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-10-2015 23:05 u »
PT100 thermovoeler: http://www.ebay.com/itm/231291855888?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ik zie dat de thermokoppel van de PT100 3 aderig is. Kan de REX-C100 daar mee over weg?  Ik meen dat de vaak standaard geleverde voeler maar 2 aderig is - of zit ik mis?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-10-2015 08:10 u »
ik zie dat de thermokoppel van de PT100 3 aderig is. Kan de REX-C100 daar mee over weg?  Ik meen dat de vaak standaard geleverde voeler maar 2 aderig is - of zit ik mis??

Een thermokoppel en PT100 zijn 2 totaal verschillende dingen. Een thermokoppel zijn 2 verschillende metalen welke een potentiaalverschil hebben t.o.v. elkaar afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Hier wordt dus een zeer kleine elektrische spanning gebruikt om temperatuur te representeren.

Een PT100 is een temperatuuropnemer met een platinum element welke bij bepaalde temperaturen een bepaalde weerstand representeert en dus niet zelf een spanning opwekt. Eigenschappen van een PT100 zijn dat deze bij 0 graden Celcius eeen weerstand heeft van 100 Ohm en dat de temperatuursgrafiek in tegenstelling tot PTC's en NTC's over het gehele bereik nagenoeg lineair is. Vanwege de lineaire grafiek is deze sensor zo geliefd in de procesindustrie, zeker in het temperatuursgebied waar wij in werken (0-100 graden) Dit wil zeggen dat de afwijking bij elke temperatuur even groot is en eenvoudig gecompenseerd kan worden.

De meeste PT100 elementen worden geleverd met 3 aansluitingen. de 3e (en eventueel 4e) aansluiting is voor de zogenaamde compensatorleiding. Hiermee worden de weerstandsverliezen die optreden over de kabel gecompenseerd.

Zoals je hier op het plaatje kunt zien is die compensatorleiding enkel bij het PT100 element doorverbonden, technisch gezien wordt de weerstand gemeten van de rode naar rode aansluiting, deze waarde(de weerstand van de kabel) wordt afgetrokken van de weerstandswaarde van de rode naar witte aansluiting(de weerstand van de kabel inclusief PT100 element). Hetgeen wat overblijft is de zuivere weerstand van de PT100 en is de weerstand van de (misschien wel zeer lange) kabel geëlimineerd.

Een PT100 met 3 of 4 aansluitingen is altijd toepasbaar op een apparaat met maar 2 aansluitingen; je gebruikt dan enkel de 2 draden over het PT100 element. Andersom; als je een PT100 element hebt met 2 aansluitingen en je wil deze aansluiten op een apparaat met 3 aansluitingen; dan dien je op het apparaat de aansluiting voor de compensatie kort te sluiten. In deze 2 gevallen mis je dan uiteraard wel de weerstandscompensatie voor je kabel.

De REX-C100 heeft gewoon de mogelijkheid om een PT100 met 3 aansluitingen aan te sluiten. Hier hoef je dus geen trucs uit te halen en je profiteert van compensatie van je kabelweerstand.  ;D
Gewoon gaan voor een PT100 element met 3 aansluitingen voor een meest nauwkeurige weergave.

Offline Jeltuh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 27-10-2015 10:17 u »
Let daar inderdaad even op wanneer je een rex c-100 besteld.
Ik had een andere sensor erbij gekregen die niet goed was. Een 3 draads PT100 lost dit op hoop ik.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 27-10-2015 12:04 u »
Let daar inderdaad even op wanneer je een rex c-100 besteld.
Ik had een andere sensor erbij gekregen die niet goed was. Een 3 draads PT100 lost dit op hoop ik.
Waar je zeer zeker ook op moet letten is dat de REX-C100 een SSR control output heeft, vaak worden ze met ingebouw relais aangeboden. Beter is een SSR control output samen met een Solid State Relais te gebruiken. Deze bevat geen mechanische contacten en zal op den duur ook niet inbranden.

Een paar berichten hierboven staat een bestellijstje met een juist type REX-C100, een bruikbare SSR en een PT100 element.

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 27-10-2015 13:04 u »
Duidelijk! Dank  :biersmile:

Offline Jeltuh

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 27-10-2015 20:59 u »
Waar je zeer zeker ook op moet letten is dat de REX-C100 een SSR control output heeft, vaak worden ze met ingebouw relais aangeboden. Beter is een SSR control output samen met een Solid State Relais te gebruiken. Deze bevat geen mechanische contacten en zal op den duur ook niet inbranden.

Een paar berichten hierboven staat een bestellijstje met een juist type REX-C100, een bruikbare SSR en een PT100 element.
Ik had in eerste instantie ook de verkeerde versie maar je kunt de zwakke relais vrij eenvoudig overbruggen (lees: omsolderen)

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-10-2015 21:09 u »

Ik had in eerste instantie ook de verkeerde versie maar je kunt de zwakke relais vrij eenvoudig overbruggen (lees: omsolderen)

Klopt, je kun het relais in het apparaat lossolderen en de aansturing van het relais naar buiten brengen. Voor veel mensen is deze aanpassing lastig zelf te doen, dus beter goed opletten bij het bestellen. Let op de polariteit (plus en min) bij het aansluiten van het SSR anders werkt het niet.

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 04-11-2015 14:22 u »
Ik heb je lijstje zojuist besteld! Het duurt vast even voor alles binnen is...  ::)

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 04-11-2015 15:24 u »
ik heb je lijstje zojuist besteld! het duurt vast even voor alles binnen is....  ::)
Over het algemeen is het er bij mij altijd wel in 2 weken hoor.
Behalve nu zit ik op een pakketje te wachten wat al 40 dagen onderweg is. Ik vrees dat het kwijt is, maar de verkoper heeft al kostenloos een nieuwe verzending geregeld.
Ik ben eigenlijk super tevreden over de betrouwbaarheid van de chinese verkopers op ebay/aliexpress. Nog nooit problemen gehad met wel meer als 100 pakketjes de afgelopen jaren.

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #26 Gepost op: 06-12-2015 21:19 u »
Over het algemeen is het er bij mij altijd wel in 2 weken hoor.
Behalve nu zit ik op een pakketje te wachten wat al 40 dagen onderweg is. Ik vrees dat het kwijt is, maar de verkoper heeft al kostenloos een nieuwe verzending geregeld.
Ik ben eigenlijk super tevreden over de betrouwbaarheid van de chinese verkopers op ebay/aliexpress. Nog nooit problemen gehad met wel meer als 100 pakketjes de afgelopen jaren.
Zo ik heb alles binnen. Ik ben eens aan het kijken naar het aansluiten.

- Mijn PT100 heeft geen witte draadjes maar 1 rode, 1 gele, 1 zwarte. Hoe kom ik erachter waar ik welke kleur moet aansluiten. Op 8,9,10 van de Rex100?
- Je geeft aan om bij het aansluiten van SSR op de Rex100 te letten op polariteit. Ik neem aan dat min met min en plus met plus aan de DC zijde verbonden dient te worden? En de andere zijde van de SSR komt dan plus en min voor de WCD, en dat is dan AC. Op de WCD komt mijn Weckpan.
- de REX100 is zelf niet geaard. bij de aansluiting van de Rex100 op 1 en 2, de power in, heb ik dus een aarde draad over. Kan ik deze gebruiken voor de aarding van de WCD achter het SSR?

Bij voorbaat veel dank....

Offline abroeders

• Super lid
REX-C100 PID regelaar
« Reactie #27 Gepost op: 06-12-2015 21:28 u »
Zo ik heb alles binnen. Ik ben eens aan het kijken naar het aansluiten.

- Mijn PT100 heeft geen witte draadjes maar 1 rode, 1 gele, 1 zwarte. Hoe kom ik erachter waar ik welke kleur moet aansluiten. Op 8,9,10 van de Rex100?
- Je geeft aan om bij het aansluiten van SSR op de Rex100 te letten op polariteit. Ik neem aan dat min met min en plus met plus aan de DC zijde verbonden dient te worden? En de andere zijde van de SSR komt dan plus en min voor de WCD, en dat is dan AC. Op de WCD komt mijn Weckpan.
- de REX100 is zelf niet geaard. bij de aansluiting van de Rex100 op 1 en 2, de power in, heb ik dus een aarde draad over. Kan ik deze gebruiken voor de aarding van de WCD achter het SSR?

Bij voorbaat veel dank....
Als je een universeelmeter hebt, kun je meten tussen de 3 draden. 2 draden zullen een onderlinge weerstand van ongeveer 0 ohm geven. Ieder van deze 2 draden met de 3e draad een weerstand van ongeveer 100 ohm. Deze 2 draden sluit je aan op de 2 klemmen van de rex-c100 zonder het weestandsymbooltje ertussen. De derde draad komt op de andere aansluiting aan de andere kant van het weerstandsymbooltje. De volgorde van de 2 eerste draden maakt niet uit.

Bij de SSR input signaal inderdaad + op + en - op - aansluiten.

De aarde draad inderdaad op de WCD aansluiten. De REX-C100 hoeft niet geaard te worden. Als je een metalen behuizing hebt, moet je deze ook aarden.

De bruine draad naar de WCD in serie met de SSR output opnemen. Dus bruine draad van je aansluitsnoer naar 1 schroef van de output SSR, andere schroef SSR naar WCD. Blauwe draad van je aansluitsnoer rechtstreeks naar je WCD.

Zorg dat alle schroeven goed aangedraaid zijn en je aders goed contact maken.

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 06-12-2015 21:35 u »
Als je een universeelmeter hebt, kun je meten tussen de 3 draden. 2 draden zullen een onderlinge weerstand van ongeveer 0 ohm geven. Ieder van deze 2 draden met de 3e draad een weerstand van ongeveer 100 ohm. Deze 2 draden sluit je aan op de 2 klemmen van de rex-c100 zonder het weestandsymbooltje ertussen. De derde draad komt op de andere aansluiting aan de andere kant van het weerstandsymbooltje. De volgorde van de 2 eerste draden maakt niet uit.

Bij de SSR input signaal inderdaad + op + en - op - aansluiten.

De aarde draad inderdaad op de WCD aansluiten. De REX-C100 hoeft niet geaard te worden. Als je een metalen behuizing hebt, moet je deze ook aarden.

De bruine draad naar de WCD in serie met de SSR output opnemen. Dus bruine draad van je aansluitsnoer naar 1 schroef van de output SSR, andere schroef SSR naar WCD. Blauwe draad van je aansluitsnoer rechtstreeks naar je WCD.

Zorg dat alle schroeven goed aangedraaid zijn en je aders goed contact maken.

Hartstikke bedankt zeg. Dat gaat me zeker lukken. Ik heb nog gegoogled en vond dit schema. Rest me alleen nog die kleuren uit te zoeken. ik heb geen multimeter. Misschien op t werk. En anders googles0n of mailen naar verkoper....

http://s1234.photobucket.com/user/andyy1234/media/HERMSschematics1.jpg.html

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 06-12-2015 21:46 u »
Hartstikke bedankt zeg. Dat gaat me zeker lukken. Ik heb nog gegoogled en vond dit schema. Rest me alleen nog die kleuren uit te zoeken. ik heb geen multimeter. Misschien op t werk. En anders googles0n of mailen naar verkoper....

http://s1234.photobucket.com/user/andyy1234/media/HERMSschematics1.jpg.html

Schemaatje is juist, maar ook daar staat dat de kleurcode fabrikant afhankelijk is. Meestal coderen ze het wel zo, met de draden, of met adereindhulsjes, zodat je kan zien welke 2 draden van de 3 bij elkaar horen.
Je zou het ook gewoon kunnen proberen. Er kan niets kapot. Heb je een draad verkeerd, dan geeft de REX een zeer koude temperatuur aan.
Let wel op dat de settings in de REX op PT100 staan, anders zal je sowieso geen goede aanduiding krijgen.

Succes

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 06-12-2015 21:53 u »
Ik heb twee blauwe en een rood andereindhulsje. Ah, van de week maar eens een installatiedoos en wcd en wat draad kopen. Bedankt voor de hulp. Zal het resultaat wel posten.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 06-12-2015 22:16 u »

Ik heb twee blauwe en een rood andereindhulsje.
Precies.. Probleem opgelost! Dat is de codering.

Zal het resultaat wel posten.
Ben benieuwd, maar zal je wel gaan lukken hoor!

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 13-12-2015 17:48 u »
Vandaag ben ik met een weckketel aan het testen geweest met de deze week geleverde REX C100.

De volgende metingen heb ik genoteerd:
De meting is uitgevoerd met 2 extra thermo meters en de waarde van de PID regelaar.
De REXC100 is uitgevoerd met een SSR relais en een type K thermokoppel (PT100 al besteld)

Getest in een Weck ketel 1800W, continue automatisch geroerd.
Hoeveelheid water in de ketel was 21L

Instellingen PID:
AL1   80
SOH  999
ARU  000
P      005
I      900
D     200
Ar    050
R     060
SC   000

Water kwam uit de kraan op 11/12C > instelling PID was 20C.
          Ikea    Wit      PID
0 min  12C    11.5C   14C
5 min  15C    14.7C   18C
10min 19C    18.1C   19C
15min 21C    20.5C   20C
20min 23C    22.1C   21C
25min 24C    23.6C   22C

Ondanks dat de instelling 20C was, stuurde de PID regelaar de ketel nog aan terwijl deze al boven de 20 graden.
Daarna de doeltemperatuur verhoogd naar 40C en het volgende werd gemeten:

26min 24C    23.8C   25C (De gemeten temperatuur op de PID regelaar maakte een sprong van 3C)
30min 27C    26.3C   27C
35min 30C    29.7C   30C
40min 33C    33.1C   36C
45min 37C    36.3C   39C
50min 40C    39.5C   40C
55min 43C    42.7C   41C
60min 45C    44.6C   43C

Wat me opviel is dat de PID regelaar stopt met verwarmen bij 43/44 graden. Daarna heb ik koud water toegevoegd om de temperatuur te laten dalen. Dan start de PID regelaar met verwarmen wanneer deze 42graden uitleest terwijl deze op 40 graden ingesteld staat.

Nu heb ik 2 vragen:
Komt de temperatuur afwijking door de gebruikte thermokoppel? (waaronder de sprong na het anders instellen van de REX C100)
Wat is er fout aan de instellingen van mijn PID regelaar?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #33 Gepost op: 13-12-2015 18:57 u »
Leuk he, een PID regelaar.  ;)

Je I en D actie zijn wel erg groot. Mogelijk komt daar het effect vandaan. Ik zou eens beginnen met alleen een P actie dus I en D op 0 zetten. Dan houd je waarschijnlijk nog een eindfout over die je kan verkleinen door nog een kleine I actie toe te voegen. Het valt niet mee een een PID regelaar goed af te regelen voor dergelijke trage processen. Niet voor niets zie je hiervoor vaak slechts aan/uit regelingen die eventueel met een beetje feed-forward werking eenvoudiger te doorzien zijn en in de praktijk zeker zo goed regelen.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 14-12-2015 10:08 u »
Vandaag ben ik met een weckketel aan het testen geweest met de deze week geleverde REX C100.

De volgende metingen heb ik genoteerd.....

Dit zijn dezelfde parameters als waar ik mee werk op een kookplaat van 2500watt met ongeveer 20 liter water/wort en ook een weckketel van 1800W met circa 25 liter (inclusief weckpotten) mee aanstuur. Ik gebruik wel een PT100, wat een veel hogere nauwkeurigheid geeft als een thermokoppel.

Bij mij gaat de PID ongeveer 2 graden voordat het setpoint bereikt wordt al terugregelen in capaciteit. Dit gedrag zou ik met een thermokoppel ook gewoon verwachten, ondanks de nauwkeurigheid kleiner is. Je ziet dan dat de uitgang af en toe al uitgeschakeld wordt. Gebeurt dit ook bij jou, dan is het dat de temperatuur echt door de restwarmte in het element doorschiet.

Het vervolg testen door met koud water de temperatuur naar beneden te krijgen werkt averechts, de controller neemt ook de factor tijd mee, dus als je nadat de temperatuur bereikt is, snel afkoelt met koud water, zal de controller daarna alleen maar meer gaan verwarmen omdat deze de snelle afkoeling wil compenseren.

Ik zou de settings even goed kijken of deze op de juiste manier zijn opgeslagen in de regelaar. Met mijn settings in deze draad zou je met jouw weckketel toch al heel aardig in de buurt moeten komen.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 14-12-2015 10:35 u »
Ik heb hetzelfde geconstateerd, ongeveer een graad of 4 overshoot met dezelfde installatie en dezelfde instellingen

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 14-12-2015 11:59 u »
Ik heb hetzelfde geconstateerd, ongeveer een graad of 4 overshoot met dezelfde installatie en dezelfde instellingen

Je zou de proportionele band een klein beetje kunnen vergroten (naar 6 of 7). Hierdoor zal de regelaar wat eerder gas terug gaan geven.

Volgende document: Regelaars geeft je wat inzicht in de werking van P, PI, PD en PID regelaars. Door de basis een klein beetje te begrijpen, kun je door kleine aanpassingen je proces perfectioneren. Het is niet nodig alle formules in het document te begrijpen, als je maar weet wat de D en de I actie tot gevolg hebben en waar je ze voor kan gebruiken.
Het echt perfect finetunen kost tijd, maar perfect hoeft het ook niet te zijn; een andere waterhoeveelheid zal andere optimale parameters tot gevolg hebben. Een avondje spelen met parameters en een pan met een plens water, nadat je weet wat de P, I en D parameters doen, moet voldoende zijn om een mooie basisinstelling te verkrijgen. Ik heb een overschoot van minder als 1 graad; en of ik 20 liter water, 27 liter maisch of 15 liter water heb maakt niet veel uit.
Het kost uiteraard wel wat meer tijd als een simpele thermostaat met een hysterese om in te regelen, maar daar krijg je dan ook een mooier regelgedrag voor terug.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 14-12-2015 12:03 u »
Hartelijk dank!  Weer wat geleerd ;D

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 14-12-2015 18:38 u »
Dit zijn dezelfde parameters als waar ik mee werk op een kookplaat van 2500watt met ongeveer 20 liter water/wort en ook een weckketel van 1800W met circa 25 liter (inclusief weckpotten) mee aanstuur. Ik gebruik wel een PT100, wat een veel hogere nauwkeurigheid geeft als een thermokoppel.

Bij mij gaat de PID ongeveer 2 graden voordat het setpoint bereikt wordt al terugregelen in capaciteit. Dit gedrag zou ik met een thermokoppel ook gewoon verwachten, ondanks de nauwkeurigheid kleiner is. Je ziet dan dat de uitgang af en toe al uitgeschakeld wordt. Gebeurt dit ook bij jou, dan is het dat de temperatuur echt door de restwarmte in het element doorschiet.

Het vervolg testen door met koud water de temperatuur naar beneden te krijgen werkt averechts, de controller neemt ook de factor tijd mee, dus als je nadat de temperatuur bereikt is, snel afkoelt met koud water, zal de controller daarna alleen maar meer gaan verwarmen omdat deze de snelle afkoeling wil compenseren.

Ik zou de settings even goed kijken of deze op de juiste manier zijn opgeslagen in de regelaar. Met mijn settings in deze draad zou je met jouw weckketel toch al heel aardig in de buurt moeten komen.

De instellingen had ik hier ook van het forum geplukt, echter blijft de PID verwarmen terwijl deze al 2 graden boven het setpoint was. Wanneer deze 3-4graden boven het setpoint was stopte de verwarming. Vandaar ook iets gekoeld met water om te zien wanneer deze weer begint met verwarmen. En terug bij 2 graden boven het setpoint begon de verwarming opnieuw. Later op de avond de I en D waardes omlaag gebracht en daarmee was de regeling al een stuk netter. Zal de informatie uit het document ook eens lezen.

Offline Jelmer P

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #39 Gepost op: 28-12-2015 10:35 u »
De pt100 is een sensor die ik niet hoef af te stellen toch?

Nu ben ik aan het koken en geeft de rex-c100 een temperatuur van 98,7 graden aan... Terwijl het toch echt kookt en mijn andere thermometer 103 graden aangeeft

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 28-12-2015 10:42 u »

De pt100 is een sensor die ik niet hoef af te stellen toch?

Nu ben ik aan het koken en geeft de rex-c100 een temperatuur van 98,7 graden aan... Terwijl het toch echt kookt en mijn andere thermometer 103 graden aangeeft
Je kunt de SC (bias) op 1,3 graden instellen. Hiermee wordt over het gehele bereik de temperatuur 1,3 graden gecorrigeerd. Op deze manier zou je temperatuur over het gehele gebied moeten kloppen.

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 28-12-2015 10:47 u »
Je kunt de SC (bias) op 1,3 graden instellen. Hiermee wordt over het gehele bereik de temperatuur 1,3 graden gecorrigeerd. Op deze manier zou je temperatuur over het gehele gebied moeten kloppen.
Maar door de andere dichtheid heeft dit kokende wort een hogere temperatuur toch? 102 of 103 ongeveer?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 28-12-2015 10:58 u »

Maar door de andere dichtheid heeft dit kokende wort een hogere temperatuur toch? 102 of 103 ongeveer?
Temperatuur is inderdaad niet 100 graden dan. Het best stel je de bias in mbv wat kokend water. Of met behulp van een temperatuurmeter waarvan je zeker weet dat de waarde juist is.

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 28-12-2015 11:18 u »
Temperatuur is inderdaad niet 100 graden dan. Het best stel je de bias in mbv wat kokend water. Of met behulp van een temperatuurmeter waarvan je zeker weet dat de waarde juist is.
Ah nooit gedacht aan kokend water. Wat een top tip!

Offline JeroenW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 08-01-2016 00:17 u »
Ik ben inmiddels ook aan het knutselen geslagen om een PID met SSR netjes in te bouwen in een "project box". Na wat Googlen las ik op Amerikaanse brouwfora dat de Fotek SSR (bij hogere belasting) kan gaan verkleven. Testen zouden uitwijzen dat je de Fotek tot max. de helft van de -in mijn geval- aangegeven 25A kan belasten (mijn ketel is 2000W, oftewel 2000W/230V= 8,7A dus zou moeten kunnen)...

De tips die zij gaven en ik jullie niet wil onthouden:
-neem een 40A/250V SSR ipv 25A (hoe zwaarder hoe beter)
-installeer een heat sink of fan

Ik heb voor de zekerheid deze heat sink besteld bij Ali:
http://www.aliexpress.com/item/1pc-Drop-Shipping-Single-Phase-Solid-State-Relay-SSR-Aluminum-Heat-Sink-Dissipation-Radiator/32365669635.html

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 25-01-2016 21:44 u »
Houdt de REX-c100 mij een beetje voor de gek?

Als ik mijn temperatuur op 26 graden instel dan verwarmt de pan lekker tot 26 graden volgens de rex. Dus het rode en groene cijfer zijn beide 26. Maar als ik daarna de temperatuur op 36 zet dan meet de rex ineens dat het 26.4 is. En als ik hem dan weer op 26 zet dan meet hij ook weer precies 26.0

Ik heb dit getest met circa 18 liter water. Eerder probeerde ik dit met 5 liter water en toen waren de verschillen zelfs bijna 2 graden..

Waarom geeft mijn rex van die sociaal wenselijke antwoorden?

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 26-01-2016 18:37 u »
Houdt de REX-c100 mij een beetje voor de gek?

Als ik mijn temperatuur op 26 graden instel dan verwarmt de pan lekker tot 26 graden volgens de rex. Dus het rode en groene cijfer zijn beide 26. Maar als ik daarna de temperatuur op 36 zet dan meet de rex ineens dat het 26.4 is. En als ik hem dan weer op 26 zet dan meet hij ook weer precies 26.0

Ik heb dit getest met circa 18 liter water. Eerder probeerde ik dit met 5 liter water en toen waren de verschillen zelfs bijna 2 graden..

Waarom geeft mijn rex van die sociaal wenselijke antwoorden?

Hallo Jelmer,

Een tijdje terug ben ik bezig geweest met een REX-C100 te testen op een weckketel en ik heb hetzelfde probleem. Deze post kwam ik laatst tegen op het forum aan de andere kant van de plas: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=532794 

Dit heb ik zelf nog niet getest maar ik ben erg benieuwd of het de oplossing is! Daarnaast wordt er sterk aangeraden een PT100 i.p.v. thermokoppel te gebruiken.

Groeten Peter

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 26-01-2016 19:35 u »
Hallo Jelmer,

Een tijdje terug ben ik bezig geweest met een REX-C100 te testen op een weckketel en ik heb hetzelfde probleem. Deze post kwam ik laatst tegen op het forum aan de andere kant van de plas: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=532794 

Dit heb ik zelf nog niet getest maar ik ben erg benieuwd of het de oplossing is! Daarnaast wordt er sterk aangeraden een PT100 i.p.v. thermokoppel te gebruiken.

Groeten Peter

Dit zou een super tip kunnen zijn.
Dankjewel. Maar voorkomt dit ook de overshoot in temperatuur?
Anders moet ik de instellingen nog meer gaan afstellen zodat de pid met nog minder vermogen naar het einddoel kruipt.

Ik zal het binnenkort eens gaan testen.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 26-01-2016 19:42 u »

Dit zou een super tip kunnen zijn.
Dankjewel. Maar voorkomt dit ook de overshoot in temperatuur?
Anders moet ik de instellingen nog meer gaan afstellen zodat de pid met nog minder vermogen naar het einddoel kruipt.

Ik zal het binnenkort eens gaan testen.
Inderdaad, met de dF parameter kun je de sjoemelsoftware in- en uitschakelen. Zet deze op 0 en de juiste temperatuur wordt weergegeven. Als deze op 1 staat dat blijft hij op de SV hangen totdat de afwijking te groot wordt.

Het heeft geen wijzing op het regelgedrag tot gevolg. Als je een overshoot hebt zul je echt met de P, D en I parameter aan de gang moeten. Ik heb ergens in deze draad een linkje gepost naar een dictaat met een duidelijke omschrijving. Als je om de formules heenleest, dan weet je wat deze 3 parameters doen en kun je gericht gaan tweaken.

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #49 Gepost op: 26-01-2016 20:21 u »
De instellinig is gelukt.
Geweldig die sjoemelsoftware...

Ik heb de uitgebreide instellingen van in het begin van dit topic in mijn pid gezet.

Welke instelling moet ik veranderen zodat hij de eindtemperatuur nog voorzichtiger benaderd?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 26-01-2016 20:27 u »

Welke instelling moet ik veranderen zodat hij de eindtemperatuur nog voorzichtiger benaderd?
Als je de proportionele band groter maakt dan gaat de PID eerder gas terug nemen. Je zou hem op 7 of zo kunnen zetten.

Offline Jelmer P

• Senior lid
« Reactie #51 Gepost op: 26-01-2016 20:36 u »
Als je de proportionele band groter maakt dan gaat de PID eerder gas terug nemen. Je zou hem op 7 of zo kunnen zetten.
Oke
P7 (stopt sneller)
AR 35 (minder vermogen)
R 1 (geen tussentijdse inschakkeling om te verwarmen)

Nu testen of dit werkt.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 26-01-2016 20:45 u »

Oke
P7 (stopt sneller)
AR 35 (minder vermogen)
R 1 (geen tussentijdse inschakkeling om te verwarmen)

Nu testen of dit werkt.
Een PID afregelen heb je echt geduld bij nodig hoor. Verander 1 parameter per keer.
De anti reset window weet ik niet precies wat hij doet. De R parameter moet volgens mij juist hoog zijn omdat je proces langzaam is. De P geeft je de band waarbinnen geregeld wordt.
Vooral niet testen door tijdens het proces koud water toe te voegen. Dit ziet de PID als error en zal dit gaan corrigeren door nog meer 'gas' te geven!

Als het in de richting zit, gewoon mee gaan brouwen en iedere keer een mini aanpassing voor verdere optimalisatie.

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 10-02-2016 19:18 u »
Ongelooflijk. Eindelijk weer tijd gevonden om een biertje te brouwen en even op het forum rond te kijken. Het bouwen van een PID zit er momenteel helemaal niet in. Gelukkig blijft de informatie op het forum staan.  :hoera:

Dus abroeders, ik ben er mee bezig hoor  :nut:

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #54 Gepost op: 10-02-2016 20:37 u »
Supertip, ik gebruik ook een REX, voor iets totaal anders (het maken van raketbrandstof, I kid you not). Deze tip komt toch van pas, zo zie je maar! 😂

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-02-2016 20:43 u »
Supertip, ik gebruik ook een REX, voor iets totaal anders (het maken van raketbrandstof, I kid you not). Deze tip komt toch van pas, zo zie je maar!
Raketbrandstof? Hmm... Durf niet te vragen naar je andere hobby's, maar het klinkt wel spannend.

Offline David Steeman

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 10-02-2016 20:47 u »
Het klinkt vooral straf, vandaar dat ik het vermeld ☺ Maar wel geheel on topic want we smelten het met een REX PID. Voor meer info google op Nero of Vro.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #57 Gepost op: 11-04-2016 14:35 u »
Een waarschijnlijk dwaas vraagje, maar na het bedraden, geeft de output van de SSR niets (en rode led van ssr brandt ook niet). Temperatuursensor en PID scherm werkt wel.

in het Vlaams forum had ik de vraag ook al even gesteld:
http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=4198.msg77371#msg77371
Ik heb me dit weekend beziggehouden met het bedraden van deze jongen
http://www.ebay.com/itm/311400390923

Thermokoppel werkt dus, geeft correct temperatuur aan, Set Value geeft bvb 50°, maar dan zou je toch op je SSR een brandend lampje moeten hebben  + stroom op je stopcontact naar de heat source?

Ik heb dit diagram gebruikt
http://s35.photobucket.com/user/huntman40/media/Ebayy/pidwiring.jpg.html
Let wel, ik ben een analfabeet op vlak van elektro, jip & janneke draadje rood en blauw gaat nog net ;-))

zou het kunnen dat de PID geen DC output geeft en dat ik er een 12 V voeding moet aankoppelen?

Waarschijnlijk zou dit schema dan correct zijn?
https://www.google.be/search?q=pid+rex-c100+wiring&espv=2&biw=1280&bih=899&tbm=isch&imgil=xoBgx3TwHabOEM%253A%253B4LMiOzaOKnTfcM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.gaggiausersgroup.com%25252Findex.php%25253Ftopic%2525253D688.0&source=iu&pf=m&fir=xoBgx3TwHabOEM%253A%252C4LMiOzaOKnTfcM%252C_&usg=__cd_JOXhykCWkN_uLtxkrmtm9hAA%3D&ved=0ahUKEwjllrykzIbMAhVFYA4KHUjXBpAQyjcIJg&ei=3ZkLV6W0KsXAOcium4AJ#imgrc=xoBgx3TwHabOEM%3A

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 11-04-2016 14:38 u »
Een waarschijnlijk dwaas vraagje, maar na het bedraden, geeft de output van de SSR niets (en rode led van ssr brandt ook niet). Temperatuursensor en PID scherm werkt wel.

Heb je + en - op de SSR niet omgekeerd aangesloten?
Het type PID regelaar lijkt de goede, de 5 volt zoals in het aangegeven schemaatje heb je niet nodig. Gewoon de onderste 2 klemmen, aan de andere kant als waar je thermokoppel aangesloten is, rechtstreeks op de + en - van de SSR. Lampje op de SSR moet gaan branden gelijktijdig met het output Ledje op de PID regelaar.

Voor een wat betere/nauwkeurigere temperatuurregistratie zou ik nog wel investeren in een PT100 element in plaats van een thermokoppel. Het zijn de kosten niet en je kunt de PID dan op 0,1 graad instellen/uitlezen.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #59 Gepost op: 11-04-2016 17:08 u »
Zo te zien heb je een REX-C100 met "contact", oftewel, een intern relais, en niet een REX-C100 met "SSR output", ofwel geschakelde 5v. Je kunt dit controleren op het etiket op de zijkant van de REX-C100.

Dit zou dan betekenen dat je inderdaad een hulpspanning nodig hebt (bv ergens tussen 5 en 24v) welke je met het relais-contact van de REX-C100 schakelt om de SSR aan te sturen. Het schema waarnaar je verwijst is dan het correcte.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 11-04-2016 17:40 u »
Zo te zien heb je een REX-C100 met "contact", oftewel, een intern relais, en niet een REX-C100 met "SSR output", ofwel geschakelde 5v. Je kunt dit controleren op het etiket op de zijkant van de REX-C100.

Dit zou dan betekenen dat je inderdaad een hulpspanning nodig hebt (bv ergens tussen 5 en 24v) welke je met het relais-contact van de REX-C100 schakelt om de SSR aan te sturen. Het schema waarnaar je verwijst is dan het correcte.
Op de foto die Cies heeft gepost op het vlaamse forum staat dat het een SSR type betreft.
Ik heb een identieke sticker en stuur zonder hulpspanning mijn SSR aan.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 11-04-2016 18:11 u »
Op de foto die Cies heeft gepost op het vlaamse forum staat dat het een SSR type betreft.
Ik heb een identieke sticker en stuur zonder hulpspanning mijn SSR aan.

Hmmm... In het berichtje van Cies staat deze link: http://www.ebay.com/itm/311400390923
Als je daar in de vergroting naar het stickertje kijkt staat er toch echt "Type=Relay".
Dus nu is de vraag welk type hij echt heeft  8)

Offline wiert

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 11-04-2016 18:16 u »
Zijdelings. Ik heb dezelfde Rex, sensor K-type. Hoe wijzig ik het sensortype naar een PT100. In de, summiere, gebruiksaanwijzing kan ik daar niets over vinden.

Wiert

Offline abroeders

• Super lid
REX-C100 PID regelaar
« Reactie #63 Gepost op: 11-04-2016 18:37 u »
Zijdelings. Ik heb dezelfde Rex, sensor K-type. Hoe wijzig ik het sensortype naar een PT100. In de, summiere, gebruiksaanwijzing kan ik daar niets over vinden.

Wiert
Vooraan in deze draad staat hoe je dat kunt wijzigen. Parameter SL1 op 1000 zetten.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #64 Gepost op: 12-04-2016 11:30 u »
Bedankt, ik check het vanavond nog even. Die Rex en SSR worden samen met thermokoppel verkocht, daarom dacht ik dat ze inderdaad wel op elkaar waren afgestemd. Volgens mij heb ik die wel juist aangesloten. Mocht dit alsnog niet werken, is het dan zinnig om er een 5V voeding op te proberen zoals in dat (Poolse?) schema hierboven? Of evt 15 volt voeding van laptop en zo ja, maakt het een verschil? (er staat 3 - 32 v op input 3 en 4 van SSR).

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 12-04-2016 11:49 u »
Bedankt, ik check het vanavond nog even. Die Rex en SSR worden samen met thermokoppel verkocht, daarom dacht ik dat ze inderdaad wel op elkaar waren afgestemd. Volgens mij heb ik die wel juist aangesloten. Mocht dit alsnog niet werken, is het dan zinnig om er een 5V voeding op te proberen zoals in dat (Poolse?) schema hierboven? Of evt 15 volt voeding van laptop en zo ja, maakt het een verschil? (er staat 3 - 32 v op input 3 en 4 van SSR).
Cies, je zult moeten kijken wat er op het label staat. Bij "relay" heb je inderdaad een hulpspanning nodig (bv 5v) en bij "SSR" zou je die niet moeten toepassen (en is er dus iets anders mis).
Het feit dat die Chinezen een SSR verkopen bij deze REX wil niet meteen zeggen dat die REX ook een "SSR" uitvoering is.  >:D

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 12-04-2016 12:13 u »
Gaat het ledje "output" op het front van je PID regelaar wel branden? Is de foto op het vlaamse forum (Waarbij de PID ingebouwd zit in een 'tupperware' bakje) jouw opstelling? Zo ja, dan is het een PID met SSR control output.

Even nog een opmerking, als de foto op het vlaams forum jouw opstelling is, dan zou ik de aarde draad wel even op de WCD aansluiten. Het lijkt alsof deze los hangt.

Ook kun je de SSR even testen met een 9volt batterijtje of zo. Haal de SSR even los(ook van de 220V) en sluit alleen de plus en min van de SSR aan op de 2 polen van een 9V batterijtje. Gaat het ledje branden op de SSR dan weet je dat op dat functionele deel de SSR niet defect is.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #67 Gepost op: 12-04-2016 13:15 u »
Goeie tip, test ik vanavond ook even! Ja, foto op Vlaams forum is mijn opstelling, dus zou een aparte dc voeding niet nodig zijn.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 12-04-2016 13:21 u »
Goeie tip, test ik vanavond ook even! Ja, foto op Vlaams forum is mijn opstelling, dus zou een aparte dc voeding niet nodig zijn.
Inderdaad... op die foto staat duidelijk "SSR" als type voor de REX. Je zou dus geen hulpspanning nodig hebben.

Wel adviseer ik je om de SSR wat beter af te schermen. De open 230v aansluitingen zijn niet bepaald veilig te noemen. Vroeg of laat krijgt iemand een flinke optater (of erger).

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #69 Gepost op: 13-04-2016 08:35 u »
Gisteren met de tip hierboven even getest met een regelbare voeding en de SSR werkt! En o wonder boven wonder, toen ik alles weer aansloot, werkte ook de output, even de PID met een lampje op de stekker getest en yessss! Ik vermoed dat ik het dus waarschijnlijk verkeerd aangesloten op + en - heb of een contactje niet vastzat. Ik ga alles nu nog verder netjes afwerken: aarde aansluiten, ac contacten afschermen en ook een heatsink koeling voor SSR van ebay die onderweg is.

Maar bewijst nog maar een wat een prachtforum dit is, en hoe snel je hulp krijgt van totaal onbekenden. Een virtuele tournée Générale van mij dus  :biersmile:. Thx folks!

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 13-04-2016 09:54 u »
Leuk, ik moet nog beginnen met de REX dus hopelijk in 1x klaar :nut:
Alleen nog wachten op de heatsink, inbouwkastje

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 19-04-2016 14:59 u »
Hmmm Auber in de USA heeft ook een leuke gemaakt $48 zonder verzendkosten.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=560

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 19-04-2016 15:53 u »
Hmmm Auber in de USA heeft ook een leuke gemaakt $48 zonder verzendkosten.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=560

Verzenden vanuit USA is meestal erg prijzig! Nog even los van het feit dat je met die $48 boven de grens zit en dus waarschijnlijk ook nog eens BTW/invoerrechten moet gaan betalen.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 19-04-2016 15:57 u »
Yep maar heb je um wel compleet incl behuizing, verzend is $22

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 19-04-2016 16:09 u »
Leuke controller; vooral omdat er ook nog een vermogensregelaar ingebouwd is voor tijdens het koken. Wel zag ik dat het nog exclusief temperatuursensor was.
Was hij verder compleet met behuizing? Dat had ik gemist. Ik had alleen de regelaar gezien, die eenzelfde behuizing heeft als de rex-c100. Ook zeker even de spanning checken of het geen 110VAC is.

Echter zoals Pim al zei, ik kan je garanderen dat er zeker nog een euro of 30 bijkomt aan douanekosten/inklaringskosten/btw
Dan ben je met zelf knutselen (dat moet je wel leuk vinden natuurlijk) toch een behoorlijk stuk goedkoper. Rex 10 euro, pt100 10 euro, ssr 3 euro, kastje 10 euro, verder nog een wcd, stukje snoer, eventueel een dimmertje voor de vermogensregeling tijdens het koken.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 19-04-2016 19:32 u »
Alleen er ff omdenken welke rex je koopt vanaf ebay, die japannertjes hebben niet allemaal dezelfde opties.

Ik heb er bv 1tje waarbij contacten 6,7 en 8 ontbreken wel weer met een SSR output, maar intern is niet alles gelijk en daarmee ook je instel opties niet dus die rex van ebay van 10 euro kan voor hetzelfde een tientje teveel zijn.

Ik kan me ermee redden.

Vwb de invoerrechten : 26 euro

http://www.invoercalculator.nl/

Citaat
Tot €22,- worden er geen invoerrechten en BTW gerekend, vanaf €22,- tot €150,- vrij van invoerrechten maar met BTW. Vanaf € 150,- moet u altijd invoerrechten en BTW betalen. In de meeste gevallen rekenen de postbezorgdiensten geen inklaringskosten als het bestelbedrag van de te importeren goederen onder de €22,- blijft.

Offline DJ

• Vol lid
« Reactie #76 Gepost op: 20-04-2016 05:57 u »
Haal er wel een techneut bij, hier ben ik sowieso slecht in...

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #77 Gepost op: 07-07-2016 16:40 u »
Hallo Allemaal,

Ik ga zelf een pid regelaar bouwen met dit setje

http://nl.aliexpress.com/item/Digital-PID-Temperature-Controller-Thermostat-REX-C100-Max-40A-SSR-Relay-K-Thermocouple-Probe/32431995668.html?spm=2114.010208.3.2.iOU5k1&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_10017_301_407_406,searchweb201603_7&btsid=deca77bf-cde1-48f9-b34b-6ec788055e45

Mijn vraag is nu kun je als bedrading gewone installatiedraad 2,5mm gebruiken voor alle aansluitingen of is dit te dik voor sommige componenten?

Als schema wou ik dit filmpje volgen lekker duidelijk

Small | Large

Er zit bij mijn pid een thermokoppel en nu lees ik overal dat een pt100 beter is maar kan het helemaal niet met thermokoppel?
En kun je zo'n thermokoppel wel gewoon in de pan hangen of is dat een echte no no!

mvg
Willem

Offline abroeders

• Super lid
REX-C100 PID regelaar
« Reactie #78 Gepost op: 07-07-2016 18:27 u »
Hallo Allemaal,

Ik ga zelf een pid regelaar bouwen met dit setje

http://nl.aliexpress.com/item/Digital-PID-Temperature-Controller-Thermostat-REX-C100-Max-40A-SSR-Relay-K-Thermocouple-Probe/32431995668.html?spm=2114.010208.3.2.iOU5k1&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_3_10017_301_407_406,searchweb201603_7&btsid=deca77bf-cde1-48f9-b34b-6ec788055e45

Mijn vraag is nu kun je als bedrading gewone installatiedraad 2,5mm gebruiken voor alle aansluitingen of is dit te dik voor sommige componenten?

Als schema wou ik dit filmpje volgen lekker duidelijk

https://www.youtube.com/watch?v=yYyAA6mnTPo

Er zit bij mijn pid een thermokoppel en nu lees ik overal dat een pt100 beter is maar kan het helemaal niet met thermokoppel ?
En kun je zo'n thermokoppel wel gewoon in de pan hangen of is dat een echte no no !!

mvg
Willem

Willem,

Ik zou vanwege de nauwkeurigheid voor een PT100 gaan. Deze kosten niet zo heel veel hoor, maar alleen dan kan je de PID regelaar op tiende graden instellen. (Niet dat tienden graden relevant zijn voor het maischen, maar ik vind het fijn om tijdens het verwarmen de snelheid van het oplopen van de temperatuur te kunnen zien)

Installatiedraad zou ik niet gebruiken. De schroefclips op de REX-C100 zijn veel te klein voor 2,5qmm, en massieve aders werkt niet prettig om dit soort componenten aan te sluiten.

Ikzelf heb soepele 0,75qmm draad gebruikt met adereindhulsjes voor de aansluitingen op de REX-C100 en 2,5qmm voor de voedingslijnen van en naar het Solidstate relais en de te schakelen last.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #79 Gepost op: 07-07-2016 23:35 u »
Beste arno,
Bedankt voor je antwoord heb inmiddels de juiste bedrading gehaald.

Vraagje nog kan ik nu wel of niet de bijgeleverde koppel zo in de ketel hangen met draad en al. Overigens het is mij duidelijk dat een pt100 beter is en daar ga ik nog naar kijken

Grt
Willem

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 08-07-2016 08:50 u »
Beste arno,
Bedankt voor je antwoord heb inmiddels de juiste bedrading gehaald.

Vraagje nog kan ik nu wel of niet de bijgeleverde koppel zo in de ketel hangen met draad en al. Overigens het is mij duidelijk dat een pt100 beter is en daar ga ik nog naar kijken

Grt
Willem

Willem,

Ik zou niet zomaar een kunststof kabel in je hete wort hangen als de kabel geen voedselveilig codering heeft. Je weet niet wat voor weekmakers of andere chemicaliën kunnen vrijkomen.

Een mooie lange PT100 probe is bijvoorbeeld deze. Deze kun je in je maischbed steken om zo van binnen de temperatuur te meten.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: 08-07-2016 11:21 u »
Het is volgens mij geen kunststof maar zo'n roestvrijstaal gevlochten kabel met daarin 2 kabeltjes.

Ga zeker een pt100 bestellen maar zolang wou ik de thermokoppel gaan gebruiken.

grt
Willem

Offline hobbybob

• Super lid

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #83 Gepost op: 08-07-2016 12:46 u »
Ok hij is klaar en werkt, hij schakelt netjes een lamp  ;D

Moet de instellingen nog nalopen want volgens mij staan die nog niet helemaal goed, maar dat komt later wel.

@hobbybob

De mijne heeft wel die derde aansluiting zie aansluiting 8-9-10

Grt
Willem

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #84 Gepost op: 08-07-2016 17:44 u »
Heb bij dx europe deze
http://eud.dx.com/product/pt100-professional-thermocouple-sensor-probe-cable-1-77m-844135064
en deze
http://eud.dx.com/product/pt100-teflon-liquid-temperature-measuring-cable-w-probe-white-blue-3m-844352285
besteld

Ben wel benieuwd naar het verschil!

Ik bestel het liefst bij dx europe en niet in China, dit is puur een gevoel!

Grt
Willem

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #85 Gepost op: 08-07-2016 17:52 u »
Typisch, want het spul is hetzelfde als de Chinese variant. Of de spullen van AliExpress.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #86 Gepost op: 08-07-2016 18:05 u »
Zoals ik al typte, een gevoel trouwens prijzen verschillen ook niet veel maar je hebt het wel binnen 7 werkdagen binnen.
En voor een ongeduldig persoon als mijzelf een groot voordeel  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #87 Gepost op: 08-07-2016 22:13 u »
Ik bestel het liefst bij dx europe en niet in China, dit is puur een gevoel!

Waarschijnlijk bestelt DX Europe het gewoon in China...

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #88 Gepost op: 08-07-2016 22:17 u »
Geen idee, er stond een levertijd van max 7 werkdagen. Ik ben benieuwd. Zal hier nog wel posten hoe lang het daadwerkelijk duurde.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #89 Gepost op: 12-07-2016 14:39 u »
Beste allemaal,

Nog een paar vraagjes over de pid.

Ik heb mijn SSR op een heatsink gezet die ik uit een oude PC gesloopt heb met daartussen koelpasta  zie foto1, nu dacht ik laat ik eens meten wat de temp doet als ik de pid op 102 C zet en nu viel mij op dat de temp van de heatsink opliep naar +\- 60 C zie foto2. Is dit normaal of veel te hoog en moet daar een externe koeling bij ?

Verder krijg ik de ketel niet echt heel erg lekker aan de kook hij rolt wel wat boven het element zie foto3 maar dat is het dan ook, ondanks dat de ketel ingepakt is in radiatorfolie, iemand hier nog tips voor?

foto1

foto2

foto3

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 12-07-2016 15:28 u »
Beste allemaal,

Nog een paar vraagjes over de pid.

Ik heb mijn SSR op een heatsink gezet die ik uit een oude PC gesloopt heb met daartussen koelpasta  zie foto1, nu dacht ik laat ik eens meten wat de temp doet als ik de pid op 102 C zet en nu viel mij op dat de temp van de heatsink opliep naar +\- 60 C zie foto2. Is dit normaal of veel te hoog en moet daar een externe koeling bij ?

Verder krijg ik de ketel niet echt heel erg lekker aan de kook hij rolt wel wat boven het element zie foto3 maar dat is het dan ook, ondanks dat de ketel ingepakt is in radiatorfolie, iemand hier nog tips voor?
60 graden is voor je SSR geen probleem hoor...
Het niet goed doorkoken met zo weinig water vind ik wel vreemd. Zijn de draadjes allemaal goed aangedraaid? Geen te dunne aders gebruikt voor de voeding van de ketel?

Offline bosz

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 12-07-2016 15:39 u »
Heb je de temperatuur sensor geijkt? Als die er 3 graden naar boven naast zit krijg je met een instelling van 102 graden ook geen goede kook.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 12-07-2016 15:48 u »
Heb je de temperatuur sensor geijkt? Als die er 3 graden naar boven naast zit krijg je met een instelling van 102 graden ook geen goede kook.

Had op het laatst zelfs 120 graden ingesteld en dan nog niet!

60 graden is voor je SSR geen probleem hoor...
Het niet goed doorkoken met zo weinig water vind ik wel vreemd. Zijn de draadjes allemaal goed aangedraaid? Geen te dunne aders gebruikt voor de voeding van de ketel?

Alles is aangesloten met 1 kwadraat draad en zelfs de voeding van SSR naar stopcontact met installatiedraad. Het is wel een 1800 watt pan maar volgens anderen zou daar de radiatorfolie wonderen moeten doen!

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 12-07-2016 15:52 u »
Probeer eens de pan rechtstreeks in het stopcontact te steken en kijk of je dan wel een goede rollende kook krijgt. Zet wel de ketel in de doorkookstand!

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #94 Gepost op: 12-07-2016 18:10 u »
Probeer eens de pan rechtstreeks in het stopcontact te steken en kijk of je dan wel een goede rollende kook krijgt. Zet wel de ketel in de doorkookstand!

Pan stond nu ook op "entsaften" maar zal het nog eens proberen met de stekker rechtstreeks in het stopcontact!

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #95 Gepost op: 12-07-2016 22:05 u »
Ok testje gedaan met pan rechtstreeks in stopcontact. Ook dan pas echt een goede kook met de deksel erop. Zodra deze eraf gaat weer hetzelfde effect als met de PID. Heel erg jammer omdat ik zowel wou maischen als koken in deze pan. Wist dat dit met 1800 watt wat lastig zou worden. Maar na de ervaringen met folie gelezen te hebben had ik goede hoop. Iemand nog ideeën?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 12-07-2016 22:18 u »
Ok testje gedaan met pan rechtstreeks in stopcontact. Ook dan pas echt een goede kook met de deksel erop. Zodra deze eraf gaat weer hetzelfde effect als met de PID. Heel erg jammer omdat ik zowel wou maischen als koken in deze pan. Wist dat dit met 1800 watt wat lastig zou worden. Maar na de ervaringen met folie gelezen te hebben had ik goede hoop. Iemand nog ideeën?
Als je met zo'n klein beetje water als in de foto geen goede kook kunt krijgen vrees ik dat de ketel niet in orde is. Ik heb een 2000 Watt ketel en krijg 27 liter goed aan de kook. Zo in de foto te zien schat ik de hoeveelheid water op een liter of 5. Koken zou zonder en met radiatorfolie probleemloos moeten lukken. Heb je een universeelmeter waarmee je de stroom kunt meten? Je zou tussen de 7,5 en 8 Ampere moeten zitten met deze ketel.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #97 Gepost op: 12-07-2016 22:23 u »
Gaan we nog even meten binnenkort. Bedankt voor je tip en antwoorden. Heb deze ketel via MP voor 5 tientjes. Moet voor het koken dan maar op zoek naar een andere oplossing. Pan op elektrische kookplaat of zoiets. grt Wim

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #98 Gepost op: 13-07-2016 09:33 u »
Ik heb de verschillende onderdelen besteld (PID, SSR en PT100) en wil mijn ketel hiermee verder verbeteren. Nu zie ik dat (bijv Abroeders) zijn dit heeft ingebouwd in de ketel en anderen de ketel dmv de stekker op de PID aansluiten.

Wat zijn de voor- en nadelen hiervan, behalve dat het inbouwen er mooi uitziet?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #99 Gepost op: 13-07-2016 10:11 u »
Ik heb de verschillende onderdelen besteld (PID, SSR en PT100) en wil mijn ketel hiermee verder verbeteren. Nu zie ik dat (bijv Abroeders) zijn dit heeft ingebouwd in de ketel en anderen de ketel dmv de stekker op de PID aansluiten.

Wat zijn de voor- en nadelen hiervan, behalve dat het inbouwen er mooi uitziet?

Qua werking maakt het niets uit.

Echter als je de pomp ook in de ketel inbouwt en de temperatuurvoeler in de 'rondspoelleiding' opneemt, heb je altijd een kabel van je PT100 naar een los kastje naast je ketel. Op het moment dat je de PID inbouwt kun je alles vast aangesloten laten en netjes wegwerken. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk losse kabeltjes en dingetjes aan mijn ketel hangen.
Als ik weer voor de keuze zou staan, zou ik het (ondanks dat het even een 'gepiel' is om alles netjes in te bouwen) weer in de ketel inbouwen.

Ik heb ook nog een andere PID set liggen welke ik gebruik icm met een elektrische kookplaat. Dit is een los kastje met een 230V snoer naar het stopcontact, losse kabel naar de temperatuurvoeler en een wandcontactdoos waarin de kookplaat weer aangesloten kan worden.

Zie hier:

Dit is mijn vorige brouwset, Nadeel vond ik altijd de kabels welke langs de ketel liepen.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #100 Gepost op: 13-07-2016 14:48 u »
Heb je een universeelmeter waarmee je de stroom kunt meten? Je zou tussen de 7,5 en 8 Ampere moeten zitten met deze ketel.

Beste abroeders

Even voor mijn duidelijkheid >> als ik de plus van de SSR naar het stopcontact en de PID onderbreek en vervolgens de kring weer sluit met de com en plus van de multimeter zou ik de ampere moeten aflezen toch ? (Uiteraard met multimeter op amperestand en de plus aansluiting in de juiste aansluiting op de mutlimeter) en ja niet de pennen van de multimeter vasthouden met de hand  ;)

grt
Willem

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #101 Gepost op: 13-07-2016 14:57 u »
Beste abroeders

Even voor mijn duidelijkheid >> als ik de plus van de SSR naar het stopcontact en de PID onderbreek en vervolgens de kring weer sluit met de com en plus van de multimeter zou ik de ampere moeten aflezen toch ? (uiteraard met multimeter op amperestand en de plus aansluiting in de juiste aansluiting op de mutlimeter) en ja niet de pennen van de multimeter vasthouden met de hand  ;)

grt
Willem

Klopt helemaal, echter maakt de polariteit(plus en min) niets uit. Het betreft wisselspanning. Wel aan de zijde meten die niet naar de PID controller gaat uiteraard. Controleer of de multimeter minimaal 10 Ampere kan meten, anders springt de zekering in je multimeter.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #102 Gepost op: 13-07-2016 15:03 u »
Klopt helemaal, echter maakt de polariteit(plus en min) niets uit. Het betreft wisselspanning. Wel aan de zijde meten die niet naar de PID controller gaat uiteraard. Controleer of de multimeter minimaal 10 Ampere kan meten, anders springt de zekering in je multimeter.

Ja je bedoelt niet meten aan de kant van de SSR die de aansturing krijgt van de PID (dat is volgens mij een 12 V puls toch)
Maar ik moet dus even een opstelling maken die veilig te meten is van SSR naar Stopcontact en of ik dan de plus of de min weer sluit maakt niet uit als het maar 1 van die 2 is!

Bedankt overigens voor je altijd snelle en correcte antwoorden  :groots:

Grt
Willem

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #103 Gepost op: 13-07-2016 15:04 u »
Ja je bedoelt niet meten aan de kant van de SSR die de aansturing krijgt van de PID (dat is volgens mij een 12 V puls toch)
Maar ik moet dus even een opstelling maken die veilig te meten is van SSR naar Stopcontact en of ik dan de plus of de min weer sluit maakt niet uit als het maar 1 van die 2 is!

Bedankt overigens voor je altijd snelle en correcte antwoorden  :groots:

Grt
Willem

Exact!

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #104 Gepost op: 13-07-2016 22:25 u »

Ik zal wel wat verkeerd doen maar ik heb mijn multimeter zo staan. Als ik nu de draad los haal van de ssr die naar het stopcontact gaat. En dan de rode draad van de multimeter op de ssr plaats en de zwarte op de draad die losgehaald is dan meet ik     -15

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #105 Gepost op: 13-07-2016 23:39 u »
Volgens mij kan deze AVO meter geen wisselstroom meten. Alleen gelijkstroom.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #106 Gepost op: 14-07-2016 21:16 u »
Heb je een universeelmeter waarmee je de stroom kunt meten? Je zou tussen de 7,5 en 8 Ampere moeten zitten met deze ketel.

Ok goede multimeter geleend, test opnieuw gedaan en hij bleef steken op 6,99 Ampère, zou dat het probleem kunnen zijn? En wat is daar dan aan te doen?

Grt
Willem

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #107 Gepost op: 14-07-2016 22:01 u »
Ok goede multimeter geleend, test opnieuw gedaan en hij bleef steken op 6,99 Ampère, zou dat het probleem kunnen zijn? En wat is daar dan aan te doen?

Grt
Willem

Dan neemt je ketel zo'n 1600 Watt aan vermogen op. 20 liter goed rollend laten koken zal misschien wat tegenvallen. Maar die paar liter in je test zouden toch prima moeten doorkoken. Niet alleen maar met het deksel er op.

Bij mij breng ik 26 liter wort met mijn 2000 Watt ketel aan de kook met de deksel er op. Als ik dan de deksel er af haal blijft het goed doorkoken. Misschien maakt het verwarmingselement slecht (thermisch) contact met de bodem, maar dan had ik eigenlijk verwacht dat het element al lang doorgebrand zou zijn.

Ik heb geen idee wat er aan scheelt...

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #108 Gepost op: 14-07-2016 22:07 u »
Ok bedankt voor je antwoord, ga hem eens openhalen en kijken of ik wat kan vinden. Grt willem

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #109 Gepost op: 14-07-2016 22:19 u »

Grt
Willem

Dat is een mooi moment om te zien of er nog een extra thermostaat de boel verziekt. Dus proberen te koken en kijken of de meter af en toe 0 Ampère aangeeft of continue die 6.99 Ampère blijft tonen.

Valt de meter af en toe terug naar nul, dan moet er nog iets overbrugt worden.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #110 Gepost op: 14-07-2016 22:22 u »
Dat zal dan met een andere meter moeten deze draden werden wel heel warm. Ik ben gestopt omdat ik plastic begon te ruiken ;)

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 15-07-2016 10:09 u »
Dat zal dan met een andere meter moeten deze draden werden wel heel warm. Ik ben gestopt omdat ik plastic begon te ruiken ;)

Ja voor die stromen heb je degelijke snoeren nodig. Als je zoiets hebt is een energiemeter die je in het stopcontact er tussen zet veel veiliger en handiger.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #112 Gepost op: 15-07-2016 11:04 u »
Ja voor die stromen heb je degelijke snoeren nodig. Als je zoiets hebt is een energiemeter die je in het stopcontact er tussen zet veel veiliger en handiger.
Inderdaad, stroom hoef je niet meer op te meten, die weet je al. Je wil nu alleen bekijken of bijvoorbeeld de droogkookbeveiliging niet telkens het circuit onderbreekt.
Zit er geen indicatielampje op de ketel welke aangeeft of de verwarming aanstaat. Als deze telkens uitschakelt, nog voordat het water goed aan het doorkoken is dan schakelt de thermostaat of de droogkookbeveiliging het verwarmingselement vroegtijdig uit.

Je zou dit kunnen checken door de temperatuurknop bij heet water eens terug te draaien en kijken of het indicatielampje uitgaat. Daarna terug op entsaften en kijken of het lampje niet meer uitschakelt.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #113 Gepost op: 15-07-2016 12:15 u »
Als ik de ketel aanzet en bijv. 50 graden instel gewoon op de ketel zonder PID ertussen. Dan schakelt hij het verwarmings element uit als volgens hem de temp bereikt is en blijft het controle lampje gewoon branden (het indicatielampje geeft dus gewoon alleen maar aan of de ketel aanstaat en niet wanneer hij verwarmt)

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #114 Gepost op: 15-07-2016 16:50 u »
Wat me overigens ook opvalt is dat er alleen bubbels ontstaan in het midden van de pan in een soort van U vorm. Dit is waarschijnlijk waar het element zit !

PS
Realiseer mij ook dat dit verhaal inmiddels behoorlijk off topic is en totaal niet meer over de PID gaat mijn excuses hiervoor.

Grt
Willem

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #115 Gepost op: 15-07-2016 17:22 u »
Doe de test zet gewoon 220 hard aan je element zonder regelgebeuren dan weet je of vermogen te laag of element niet ok
Of regeling probleem

Gr C

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #116 Gepost op: 16-07-2016 11:30 u »
Doe de test zet gewoon 220 hard aan je element zonder regelgebeuren dan weet je of vermogen te laag of element niet ok
Of regeling probleem

Gr C

Ok ook geprobeerd maakt ook niet uit ):

grt

willem

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #117 Gepost op: 16-07-2016 18:28 u »
Als er niet meer inzit of uitkomt isset een mooie waterkooker
Daar kan geen regeling iets aan doen

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #118 Gepost op: 17-07-2016 08:59 u »
Tsja dan maar alleen gebruiken voor het maischen ;)

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 17-07-2016 09:04 u »
Tsja dan maar alleen gebruiken voor het maischen ;)
Ben ook bang dat dat de enige functie is wat er nog voor overblijft. Een ketel waarvan de specs. gewoon net wat te laag zijn.
Ik zou wel van tevoren nog testen of 20 liter redelijk eenvoudig tot maischtemperaturen te verhitten is. Gewoon als laatste test voordat je er mee gaat maischen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #120 Gepost op: 17-07-2016 13:30 u »
Of als spoelwaterpan gebruiken

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #121 Gepost op: 17-07-2016 14:25 u »
Hoeveel Watt is je ketel eigenlijk?

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #122 Gepost op: 17-07-2016 17:55 u »
Hoeveel Watt is je ketel eigenlijk?

1800 Watt en daarmee halen de meeste nadat ze hem isoleren met radiatorfolie wel een goed resultaat.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #123 Gepost op: 17-07-2016 18:17 u »
Hmm.. de mijne is ook 1.8 kW en haal daar mooie resultaten mee.  Maar zoals eerder aangehaald zou je deze als spoelwater pan kunnen gebruiken en een andere (bij voorkeur 2 kW) ketel aanschaffen

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #124 Gepost op: 17-07-2016 22:01 u »
1800 Watt en daarmee halen de meeste nadat ze hem isoleren met radiatorfolie wel een goed resultaat.

Nog even een vraag, sluit je ketel eens aan eventueel via een verdeelblok. Meet de netspanning eens als je ketel aan staat, en ook als die uit is.
Bij voorkeur met een digitale multimeter.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #125 Gepost op: 19-07-2016 10:00 u »
Netspanning gemeten op verdeel blok
Ketel uit 225 V
Ketel aan 219 V

Wat wou je hiermee uitzoeken?

Grt
Willem

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #126 Gepost op: 19-07-2016 11:23 u »
Als ik de PID en SSR in de bodem van de ketel ga inbouwen is een heatsink dan voldoende voor de koeling of raden jullie aan een kleine ventilator te installeren?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 19-07-2016 11:26 u »
Als ik de PID en SSR in de bodem van de ketel ga inbouwen is een heatsink dan voldoende voor de koeling of raden jullie aan een kleine ventilator te installeren?
Ik heb enkel een heatsink. Voldoet voor mij prima. Zal straks even kijken of ik het linkje naar de heatsink nog boven water kan krijgen.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #128 Gepost op: 19-07-2016 11:34 u »
Ik heb deze

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #129 Gepost op: 19-07-2016 12:02 u »
Netspanning gemeten op verdeel blok
Ketel uit 225 V
Ketel aan 219 V

Wat wou je hiermee uitzoeken ?

Grt
Willem

Sommige woningen die vervan verdeelstations staan kunnen te lage spanning krijgen, bij jouw is dat dus niet het geval. 219 volt op je element is prima.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #130 Gepost op: 19-07-2016 12:10 u »
Ik heb deze

Is dezelfde als mij. Voldoet prima voor de koeling. Een ventilator is niet nodig hoor.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #131 Gepost op: 21-07-2016 09:12 u »
Ik ben gisteren begonnen met het aansluiten van de PID in mijn ketel. Eerst heb ik alle aanwezige componenten verwijderd tot er 3 draden over bleven. En vervolgens ben ik gaan aansluiten volgens dit filmpje. Het aansluiten ging prima, minder moeilijk dan verwacht. Ik heb de draden niet op de ketel maar op een lamp aangesloten om te kijken of alles naar behoren werkt. Toen ik alles had aangesloten ging de PID aan (klein moment van vreugde)...

Alleen de lamp ging niet branden... :huilen: En nu vraag ik me natuurlijk af wat ik niet goed heb gedaan. Volgende viel mij op:

- Ik hoorde wel een klik geluid (niet zeker of het in de PID of SSR was) maar het lampje op de SSR ging niet branden
- De sensor gaf een temperatuur van 28 graden wat wel reëel was gisterenavond, maar toen ik deze in een glas met koud water stak veranderde de temperatuur niet
- Toen ik de sensor een poosje in mijn hand hield kreeg ik het idee dat er een beetje spanning op de sensor stond.

Ik heb deze onderdelen gebruikt:
SSR
PID
PT100

Heeft iemand een idee wat ik niet goed heb gedaan?

Offline abroeders

• Super lid
REX-C100 PID regelaar
« Reactie #132 Gepost op: 21-07-2016 09:18 u »
Ik ben gisteren begonnen met het aansluiten van de PID in mijn ketel. Eerst heb ik alle aanwezige componenten verwijderd tot er 3 draden over bleven. En vervolgens ben ik gaan aansluiten volgens dit filmpje. Het aansluiten ging prima, minder moeilijk dan verwacht. Ik heb de draden niet op de ketel maar op een lamp aangesloten om te kijken of alles naar behoren werkt. Toen ik alles had aangesloten ging de PID aan (klein moment van vreugde)...

Alleen de lamp ging niet branden... :huilen: En nu vraag ik me natuurlijk af wat ik niet goed heb gedaan. Volgende viel mij op:

- Ik hoorde wel een klik geluid (niet zeker of het in de PID of SSR was) maar het lampje op de SSR ging niet branden
- De sensor gaf een temperatuur van 28 graden wat wel reëel was gisterenavond, maar toen ik deze in een glas met koud water stak veranderde de temperatuur niet
- Toen ik de sensor een poosje in mijn hand hield kreeg ik het idee dat er een beetje spanning op de sensor stond.

SSR
PID
PT100

Het meest waarschijnlijke is dat de settings nog niet op het juiste sensortype ingesteld staan. Kijk naar mijn parameterlijst in het begin van deze draad. Op het moment dat je deze settings erin hebt zitten zal je zien dat de temperatuur ook op 1 decimaal nauwkeurig wordt weergegeven.

Edit:
Op de foto zie ik dat de uitgang aangestuurd is. Dus je lamp zou aan moeten zijn. Doordat je een klik hoorde zou het kunnen zijn dat de PID geen ssr versie is. Dit kun je redelijk eenvoudig ombouwen, maar laten we daar eerst duidelijkheid over krijgen.
Kun je een foto posten van het typestickertje?

Offline sw_reijnders

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #133 Gepost op: 21-07-2016 15:36 u »

SSR
PID
PT100

ik denk dat ik je probleem al zie.
Je hebt je SSR rechtstreeks op je PID aangesloten volgens mij (correct me if I'm wrong)

Maar bij 9 van de 10 REX regelaartjes komt er helemaal geen (gelijk)stroom uit de SSR uitgang.
Dat is enkel een relais wat aan en uit schakelt.

Je moet dus nog een externe voeding leggen voor je SSR (ergens tussen de 5 volt en 32 volt gelijkstroom)
de min rechtstreeks aansluiten op je SSR, de plus laat je via de PID regelaar lopen.

Pak eens een multimeter en meet de boel eens na.
Dan weet je het zeker.

Offline Peetski

• Boven 10 berichten
  • *
  • jaja
« Reactie #134 Gepost op: 21-07-2016 17:02 u »
Bij je PID staat dat hij voor thermocouple 0-400 graden is. Jij probeert een pt100 aan te sluiten?

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #135 Gepost op: 21-07-2016 19:58 u »
Ik heb inmiddels de instellingen aangepast en de pt100 wordt nu goed herkend. Als ik de sensor vast pak loopt de temperatuur op. De pid schakelt wel aan en uit maar de ssr niet. Ik dacht toch echt dat ik er een had die zelf voeding gaf aan de ssr.

In elk geval een stap verder gekomen

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #136 Gepost op: 21-07-2016 20:16 u »

Edit:
Op de foto zie ik dat de uitgang aangestuurd is. Dus je lamp zou aan moeten zijn. Doordat je een klik hoorde zou het kunnen zijn dat de PID geen ssr versie is. Dit kun je redelijk eenvoudig ombouwen, maar laten we daar eerst duidelijkheid over krijgen.
Kun je een foto posten van het typestickertje?

Bij deze:

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #137 Gepost op: 21-07-2016 20:27 u »
Bij deze:

Deze pid heeft geen solid state control output, maar een relais uitgang.
Je hebt nu 2 mogelijkheden, je kunt de pid regelaar modificeren door het relais intern te verwijderen en de stuurspanning van het relais naar buiten te brengen. Hiervoor heb je wel wat soldeer ervaring nodig.
Een andere mogelijkheid is het relais een externe spanningsbron te laten schakelen welke op zijn beurt weer de ssr aanstuurt.

Ga je de pomp ook inbouwen? Zo ja, dan heb je ook 12 V of 24 V beschikbaar. Deze voeding zou je ook voor het schakelen van je ssr kunnen gebruiken.

Ik ben nu niet in de gelegenheid een aansluitschemaatje te tekenen, maar zal morgen wat voor je op een kladblaadje kliederen. Je hoort nog van mij.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #138 Gepost op: 21-07-2016 20:32 u »
Ik heb geen eens een soldeerbout, dus ik ga voor optie 2. De voeding van de pomp ga ik ook inbouwen, dus dat gaat wel lukken.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #139 Gepost op: 21-07-2016 21:06 u »
Bij nader inzien zou een schema enorm gewaardeerd worden...  :weetniet:

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #140 Gepost op: 22-07-2016 10:45 u »
Bij nader inzien zou een schema enorm gewaardeerd worden...  :weetniet:

De schakeluitgang van de REX-C100 is klem 3 en 4 òf klem 4 en 5. Ik heb 2 verschillende modellen gezien. Gewoon even proberen. Als het ledje op de SSR gelijk gaat branden met het OUT ledje op het bedieningspaneel is het goed.

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #141 Gepost op: 22-07-2016 10:53 u »
 :groots:

De resultaten volgen...

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #142 Gepost op: 23-07-2016 08:51 u »
En er is licht! Heel erg bedankt voor alle hulp. Vandaag of morgen netjes inbouwen.

Offline freelive

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #143 Gepost op: 23-07-2016 09:28 u »

Voor de kenners Genesis 1. 1-14

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 23-07-2016 09:51 u »
Vandaag of morgen netjes inbouwen.

Zorg dat je de PID helemaal uiterst rechtsboven in je bedieningspaneel inbouwd! Dan hoef je maar weinig van de onderkant uit te zagen.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #145 Gepost op: 28-07-2016 21:47 u »
Ok heb mijn 2 pt100 sensors binnen en nu heeft er 1

2 witte en 1 rode draad.

En de andere

1 rode 1 blauwe 1 witte draad

Hoe sluit je deze nu aan op de rex?

PS
Is niet de bedoeling om ze allebei tegelijk aan te sluiten voordat iemand dat denkt  ;)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

grt
Willem

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #146 Gepost op: 28-07-2016 23:04 u »
Hoi Willem,

Ok heb mijn 2 pt100 sensors binnen en nu heeft er 1

2 witte en 1 rode draad.

De 2 witte draden op 8 en 9
De rode draad op 10

En de andere

1 rode 1 blauwe 1 witte draad

Even met een multimeter op weerstandbereik (Ohm) meten tussen 2 draden. De 2 draden waartussen je praktisch 0 ohm meet moeten op 8 en 9
De draad waarmee je ten opzichte van de andere 2 draden ongeveer 108 Ohm meet (bij kamertemperatuur) gaat op 10

Vergeet ook vooral niet de parameters in te stellen op PT-100. Één van de eerste posten geeft een uitgangssituatie voor de settings. Hiervandaan kan je wat verder gaat finetunen. De settings voor PT-100 zitten daar ook in.

Succes!

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #147 Gepost op: 28-07-2016 23:06 u »
En alweer BEDANKT abroeders :)

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #148 Gepost op: 29-07-2016 12:54 u »
Hoi Willem,

De 2 witte draden op 8 en 9
De rode draad op 10

Even met een multimeter op weerstandbereik (Ohm) meten tussen 2 draden. De 2 draden waartussen je praktisch 0 ohm meet moeten op 8 en 9
De draad waarmee je ten opzichte van de andere 2 draden ongeveer 108 Ohm meet (bij kamertemperatuur) gaat op 10

Vergeet ook vooral niet de parameters in te stellen op PT-100. Één van de eerste posten geeft een uitgangssituatie voor de settings. Hiervandaan kan je wat verder gaat finetunen. De settings voor PT-100 zitten daar ook in.

Succes!

Ik krijg allemaal halve rode nullen bij pv als ik het zo aansluit. Als ik de rode draad echter op 8 zet en de twee witten op 9-10 krijg ik wel een temp meting, zou het dus kunnen dat bij die van mij het zo moet?

En als ik dan vervolgens de pt100 in ijswater hang kom ik niet lager dan 6,4 graden?

Offline Battum80

• Senior lid
« Reactie #149 Gepost op: 29-07-2016 14:32 u »
Als ik de rode draad echter op 8 zet en de twee witten op 9-10 krijg ik wel een temp meting, zou het dus kunnen dat bij die van mij het zo moet?

Bij die van mij moest het wel zo. Heb je al wel de instelling op PT100 gezet?

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #150 Gepost op: 29-07-2016 14:43 u »
Bij die van mij moest het wel zo. Heb je al wel de instelling op PT100 gezet?

Ja heb de SL1 op 1000 gezet zoals omschreven in de handleiding bij mijn rex.
Maar goed heb dus nu de draad waar je ten opzichte van de andere 2, 108 ohm op meet aangesloten op 8 en andere 2 op 9-10 en het werkt, dus ik denk toch dat bij die van mij het zo moet. Bij beide van mijn pt100 werkt het zo dusssss ;)

Verder als ik hem kalibreer met ijswater moet ik een SC aanhouden van -1,7 en dan is ie perfect 0 graden  ;D

Grt
Willem

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #151 Gepost op: 30-07-2016 17:36 u »
Ik krijg allemaal halve rode nullen bij pv als ik het zo aansluit. Als ik de rode draad echter op 8 zet en de twee witten op 9-10 krijg ik wel een temp meting, zou het dus kunnen dat bij die van mij het zo moet?
Excuses, inderdaad te snel op het schemaatje gekeken van mij. Tussen 8 en 9/10 hoort de weerstand van circa 108 ohm bij kamertemperatuur te zitten.
Dus rood inderdaad op 8 en wit op 9 en ook op 10. 9 en 10 zijn voor de leidingcompensatie, 8 en 9/10 voor het pt100 element. (Het weerstand symbooltje Rd op het aansluitschemaatje)

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #152 Gepost op: 30-07-2016 18:08 u »
Excuses, inderdaad te snel op het schemaatje gekeken van mij. Tussen 8 en 9/10 hoort de weerstand van circa 108 ohm bij kamertemperatuur te zitten.
Dus rood inderdaad op 8 en wit op 9 en ook op 10. 9 en 10 zijn voor de leidingcompensatie, 8 en 9/10 voor het pt100 element. (Het weerstand symbooltje Rd op het aansluitschemaatje)

Hahahaha ik dacht al, oh oh ik sloop weer eens wat. Maar goed hij werkt prima nu  :biersmile:

Offline PatrickBraams

• *
« Reactie #153 Gepost op: 04-10-2016 09:34 u »
Beste Forum gebruikers.
Ik heb gelezen dat vele hobbybrouwers een Chinese immitatieregelaar REX C100 gebruiken. Als importeur van de orginele RKC REX C100 regelaars en vele andere RKC instrumenten wil ik iedereen toch wijzen op de gevaren van deze immitatieproducten. Niet alleen zijn ze illegaal en dus eigenlijk verboden, ze zijn ook ongekeurd en brandgevaarlijk. De orginele regelaars uit Japan voldoen aan alle kwaliteitseisen en keuren. De Chinese namaak zijn zo goedkoop omdat ze aan geen enkele richtlijn of veiligheidseis voldoen. Wij hebben niet voor niets vele klachten en uitgebrandde regelaars ontvangen van Chinese makelij. Voordat u deze Chinese instrumenten koopt, moet u goed bedenken of u het risico wilt lopen op brand, een verzekering die niet uitbetaald en alle elendige gevolgen van dien. Een goede, eerlijke, gekeurde en betrouwbare temperatuurregelaar behoort minimaal Euro 100,- te kosten. Voor Euro 15,- of iets dergelijk dan dat niet!

Met vriendelijke groet

Cascade Automation Systems BV
Patrick Braams

Offline sw_reijnders

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #154 Gepost op: 11-10-2016 17:26 u »
Beste Forum gebruikers.
Ik heb gelezen dat vele hobbybrouwers een Chinese immitatieregelaar REX C100 gebruiken. Als importeur van de orginele RKC REX C100 regelaars en vele andere RKC instrumenten wil ik iedereen toch wijzen op de gevaren van deze immitatieproducten. Niet alleen zijn ze illegaal en dus eigenlijk verboden, ze zijn ook ongekeurd en brandgevaarlijk. De orginele regelaars uit Japan voldoen aan alle kwaliteitseisen en keuren. De Chinese namaak zijn zo goedkoop omdat ze aan geen enkele richtlijn of veiligheidseis voldoen. Wij hebben niet voor niets vele klachten en uitgebrandde regelaars ontvangen van Chinese makelij. Voordat u deze Chinese instrumenten koopt, moet u goed bedenken of u het risico wilt lopen op brand, een verzekering die niet uitbetaald en alle elendige gevolgen van dien. Een goede, eerlijke, gekeurde en betrouwbare temperatuurregelaar behoort minimaal Euro 100,- te kosten. Voor Euro 15,- of iets dergelijk dan dat niet!

Met vriendelijke groet

Cascade Automation Systems BV
Patrick Braams

Als ik zie wat sommigen in elkaar schroeven, dan is zo'n Chinese neppert wel het minste waar je je zorgen om moet maken  ;)
En gezien de toepassing hier, ben ik van mening dat de korte tijd dat die installaties gebruikt wordt de imitaties prima voldoen.
Deze staan namelijk niet 24/7 hoge stromen te regelen.
Zodra men klaar is, gaat de spanning er af.

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #155 Gepost op: 11-10-2016 22:37 u »
Als ik zie wat sommigen in elkaar schroeven, dan is zo'n Chinese neppert wel het minste waar je je zorgen om moet maken  ;)
En gezien de toepassing hier, ben ik van mening dat de korte tijd dat die installaties gebruikt wordt de imitaties prima voldoen.
Deze staan namelijk niet 24/7 hoge stromen te regelen.
Zodra men klaar is, gaat de spanning er af.

Gewoon reclame die dingen zijn goed.

Is bij de pt100 wel een meting van 2 cijfers achter de , mogelijk?

Offline sw_reijnders

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #156 Gepost op: 12-10-2016 20:54 u »
Gewoon reclame die dingen zijn goed.

Goeie vraag, is dat interessant om te weten dan?
Of iets 40,10 graden is of 40,15?

Ik zou bijna zeggen dat een pt100 zelf niet zo super nauwkeurig is en dat je moet gaan denken aan een pt1000

Offline iloveoxytocin

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #157 Gepost op: 29-10-2016 17:28 u »
Ik zou ook graag abroeders willen danken voor het verschaffen van de informatie over de PID! Ik heb hem recent in elkaar geknutseld, en hij werkt meteen.

Om anderen mogelijk uitzoekwerk te schelen, ik haalde mijn REX C100 bij deze link, kies voor de optie 'SSR' bij het dropdown menu, die werkt. (ik bestelde een SSR en Relais versie voor de zekerheid (je weet het maar nooit), maar deze werkt dus bij mij).

Ik was even bezig met het zoeken naar een geschikte universele behuizing, en vond deze bij een groothandel. Zie hieronder voor een illustratie hoe ik hem heb ingericht.

Offline nixmit

• *
Re: REX-C100 PID regelaar: nauwkeurigheid
« Reactie #158 Gepost op: 08-12-2016 16:01 u »
Ik zag op deze vraag nog geen antwoord.
Op sommige foto's zie ik de temperatuur met één decimaal weergegeven.
Hangt dit misschien van het type Rex C-100 af?
Ik heb een REX-C100FK02-V*AN, uit China. Als ik de handleiding goed begrijp zou ik eigenlijk een REX-C100FD01-V*AN moeten hebben om met een Pt100 te kunnen werken. Ligt het daaraan?

Offline Mthijs

• Vol lid
  • ...daar kun je op brouwen
« Reactie #159 Gepost op: 26-12-2016 00:15 u »
Dag,

Zojuist dit hele topic doorgelezen, ik wil dit ook gaan doen voor mijn Weck ketel.
Vraagje: moet je steeds opnieuw een stap invoeren tijdens maischen? Of kun je dat inprogrammeren, zoals bijv. bij een Speidel? ik meen dat ik ergens op het forum las over een stappenschema inprogrammeren in een zelfbouw ding, maar kan het niet meer vinden en ben dus benieuwd.

Ben nog maar vrij kort op dit forum, als beginnende brouwer, maar dit (zelfbouwen en zo) vind ik erg leuk.
Alvast bedankt,

groet Matthijs

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
Re: REX-C100 PID regelaar: nauwkeurigheid
« Reactie #160 Gepost op: 26-12-2016 08:29 u »
Ik zag op deze vraag nog geen antwoord.
Op sommige foto's zie ik de temperatuur met één decimaal weergegeven.
Hangt dit misschien van het type Rex C-100 af?
Ik heb een REX-C100FK02-V*AN, uit China. Als ik de handleiding goed begrijp zou ik eigenlijk een REX-C100FD01-V*AN moeten hebben om met een Pt100 te kunnen werken. Ligt het daaraan?

Ik ken geen REX die met 2 decimalen werkt, wel met 1. Als de REX voorzien is van een thermokoppel dan is er geen decimaal zichtbaar. Wanneer er een Pt100 is geselectreerd en aangesloten dan komt er een decimaal in beeld.
Dag,

Zojuist dit hele topic doorgelezen, ik wil dit ook gaan doen voor mijn Weck ketel.
Vraagje: moet je steeds opnieuw een stap invoeren tijdens maischen? Of kun je dat inprogrammeren, zoals bijv. bij een Speidel? ik meen dat ik ergens op het forum las over een stappenschema inprogrammeren in een zelfbouw ding, maar kan het niet meer vinden en ben dus benieuwd.

Ben nog maar vrij kort op dit forum, als beginnende brouwer, maar dit (zelfbouwen en zo) vind ik erg leuk.
Alvast bedankt,

groet Matthijs

Met een REX kun je alleen maar een temperatuur instellen, geen maischschema. Daarvoor moet je een Pi of een arduino hebben. Of natuurlijk de nieuwe regelaar voor de Grainfather.

Offline Alexander

• *
« Reactie #161 Gepost op: 18-01-2017 22:00 u »
Hallo allemaal,

Zo ondertussen het hele topic gelezen, en ik ben bang dat ik te snel een controller heb gekocht. Ik heb een REX-C100KF02-V*AN DA, en op het eerste gezicht lijkt het goed. Ook de handleiding staat in wat ik zou verwachten. Maar...

Als ik de controller aansluit, heb ik maar 3 digits die wat doen. Ook in de instellingen dus. Ik kom de LCK wel door door 100 in te vullen, en krijg dan maar 4 SL settings. Waarbij ik ook nog eens alleen maar de 4e kan veranderen.

Zijn er mensen die ook zo'n unit hebben, en is daar op de 1 of andere manier wel mee te werken en een PT100 aan te hangen? Of heb ik gewoon pech, en moet ik een andere (betere) kopen?
In dat laatste geval, topic starter gaf een link naar een geschikte op Ebay, dat item is er niet meer. Heeft er iemand een andere link?
En als laatste, hoe had ik kunnen weten dat deze niet geschikt was? Deze is degene die ik heb (voor zover dat iets zegt..): http://www.ebay.com/itm/371657385801

Alvast bedankt!

Offline henkie

• Vol lid
« Reactie #162 Gepost op: 19-01-2017 17:44 u »
Deze ken je al?  En anders heb je inderdaad een maandagochtend PID.

Small | Large

Offline Alexander

• *
« Reactie #163 Gepost op: 19-01-2017 21:40 u »
Yup, ook gezien, en kan bij die van mij niet. Dus lijkt inderdaad op namaak of fout model.

Heb je wellicht ook een link naar een variant die wel goed is?

Bedankt!

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #164 Gepost op: 24-01-2017 18:24 u »
Nou waarschijnlijk heb jij de vatiant waar alleen een thermocouple op aangesloten kan worden... Als je op de aansluitklemmen kijkt en je het alleen aansluitpunt 9 & 10, dan kun je dus alleen maar een thermocouple aansluiten.. 

Deze werken overigens gewoon naar behoren.
Als je echt een PT100 wilt aansluiten, zul je toch echt een regelaartje moeten hebben met de 8 aansluiting.

http://www.ebay.ca/itm/122044095605

Als deze dan alleen maar een relay out heeft,  is dit ook heel simpel te omzeilen door het relais er uit te solderen en een door verbinding te maken direct naar de pinnen (YouTube is je vriend )

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn aan mijn verhaal hoor ik het graag

Ps ik vind wel dat die gozer in het filmpje z'n spanning klemmen gevaarlijk blopt had liggen.. Maar misschien is dat iets persoonlijks.

Offline Alexander

• *
« Reactie #165 Gepost op: 27-01-2017 21:15 u »
Hi,

Ik vermoed dat het gewoon een slechte namaak is, want alle aansluitingen voor een PT100 zijn er wel, alleen in de software kun je verder niks. Ik heb geklaagd bij de verzender, en krijg mijn geld terug.

Ondertussen heb ik een Gefran 1000 gekregen, kijken of ik daar de PT100 wel mooi op aan kan sluiten etc.

Offline henkie

• Vol lid
« Reactie #166 Gepost op: 28-01-2017 13:16 u »

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #167 Gepost op: 28-01-2017 13:43 u »
  Als het gekregen is, zeg ik chapeau!

Offline Alexander

• *
« Reactie #168 Gepost op: 28-01-2017 19:28 u »
Euhm, iets ander serienummer, maar ja wel zo een... Geen idee dat ze zo duur waren :S:D

Was een serie met een afwijking, 1 knopje is afgebroken. Sticker eraf, en dan prima in te drukken.

Nu nog even zoeken naar de juiste instellingen, calibratie etc die nodig zijn.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #169 Gepost op: 02-02-2017 18:42 u »
Min of meer on topic ;)

Maakt het bij het aansluiten van relais zowel mechanisch als SSR uit of je de fase of de nul schakelt?

Als je de meeste voorbeelden ziet online, wordt de blauwe draad onderbroken maar maakt dit iets uit.

Ik neig naar nee, of je moet ook je stopcontacten doormeten waar de L op staat en ook als zodanig aansluiten!

Heb ik gelijk of is er iemand met meer installatie kennis dan mij, die hier een antwoord op heeft!

Grt
Willem

Offline witbierron

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #170 Gepost op: 02-02-2017 19:03 u »
Willem
De spanning wat jij uit je stopcontact haalt is wisselstroom. Voor het relais maakt dat niks uit.

De kleur blauw in de installaties wordt wel aangegeven als nul  maar als herkenning. Met blauw wordt ook niks mee gedaan in installatie. Alleen met zwart als schakeldraad en bruin als voeding voor bv schakelaars of stopcontacten in combinatie met blauw.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #171 Gepost op: 02-02-2017 20:05 u »
Willem
De spanning wat jij uit je stopcontact haalt is wisselstroom. Voor het relais maakt dat niks uit.

De kleur blauw in de installaties wordt wel aangegeven als nul  maar als herkenning. Met blauw wordt ook niks mee gedaan in installatie. Alleen met zwart als schakeldraad en bruin als voeding voor bv schakelaars of stopcontacten in combinatie met blauw.

Dat is dus wat ik bedoel, of je moet op je stopcontact tussen de aarde en 1 van de aansluitpunten meten waar de 220 V op staat en ook als zodanig je apparatuur aansluiten. Wil je echt gebruik maken van de kleuren. Ok dus het maakt niet uit wat je schakelt met het relais ( de L of de N) dat is de conclussie, precies wat ik dacht. Grappig dat veel van de voorbeeld plaatjes allemaal de blauw schakelen.

Offline sw_reijnders

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #172 Gepost op: 04-02-2017 10:59 u »
Dat is dus wat ik bedoel, of je moet op je stopcontact tussen de aarde en 1 van de aansluitpunten meten waar de 220 V op staat en ook als zodanig je apparatuur aansluiten. Wil je echt gebruik maken van de kleuren. Ok dus het maakt niet uit wat je schakelt met het relais ( de L of de N) dat is de conclussie, precies wat ik dacht. Grappig dat veel van de voorbeeld plaatjes allemaal de blauw schakelen.

je zou kunnen overwegen om een CEE stopcontact op de muur te schroeven.
Die vind ik wel bijzonder prettig werken en je kunt ze altijd maar op 1 manier aansluiten.
Dus de fase is dan ook altijd de fase.
Bijkomend voordeel vind ik dat de contactpunten groter zijn dan bij een normaal huisstopcontact.
Dat vind ik persoonlijk ook wel prettig als je met hogere ampères bezig bent.

En die zou ik dan ook altijd onderbreken met je relais (dus de bruine of de zwarte draad).
Anders staat er een groter deel van je installatie op spanning.

Offline hermjan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink met Matebier!
« Reactie #173 Gepost op: 23-03-2017 10:55 u »
Even een succesje melden: ik heb mij PID ook werkend! Regelgedrag is erg mooi. Heb wel iets andere instellingen, want het opwarmen duurde bij mij redelijk lang. De PID nam al snel gas terug. Heb nu deze instellingen:

P 5
I 600
D 100
R 30

Ik heb wel een 2500 W element. Misschien dat dat het verschil verklaart.

Allemaal bedankt voor jullie bijdragen aan dit topic. Zonder het forum was het me nooit gelukt.

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
« Reactie #174 Gepost op: 27-03-2017 13:55 u »
Ik ben ook in de REX C100 K -type fout getrapt.

Let er dus op als je er eentje besteld.

Er is een versie in omloop waarvan je in de software kan instellen welke sensor hij gebruikt, maar ook een versie waarbij dat niet kan. Die van mij geeft als beschrijving dat het inderdaad alleen een 'K' versie is, wist ik veel dat dat betekende dat er geen PT100 op kon...

Inmiddels een andere PID besteld, en wel deze : http://www.ebay.com/itm/222308473327

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #175 Gepost op: 18-04-2017 08:20 u »
Meer dan een jaar later, bedacht ik me dat ik de spullen voor een REXc100 PID nog ergens op de plank had liggen :nut:

e.e.a. in elkaar gezet en aangesloten gisteren. ook de settings opgevolgd zoals in eerste post staan. echter een aantal dingen lukt me niet.

1. temperatuur sensor werkt niet. ook niet wanneer ik sl1 op 1000 zet.
2. pgdp instelling heb ik niet op mijn REX ??

iiemand een idee?

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #176 Gepost op: 18-04-2017 17:49 u »

Meer dan een jaar later, bedacht ik me dat ik de spullen voor een REXc100 PID nog ergens op de plank had liggen :nut:

e.e.a. in elkaar gezet en aangesloten gisteren. ook de settings opgevolgd zoals in eerste post staan. echter een aantal dingen lukt me niet.

1. temperatuur sensor werkt niet. ook niet wanneer ik sl1 op 1000 zet.
2. pgdp instelling heb ik niet op mijn REX ??

iiemand een idee?
Heb ik dan toch de verkeerde? Heb deze besteld volgens het boodschappen lijstje aan het begin van deze draad.

Offline joosting87

• Senior lid
« Reactie #177 Gepost op: 18-04-2017 22:48 u »
Als ik deze zou kopen: http://www.dx.com/nl/p/k-type-thermocouple-probe-type-temperature-sensor-silver-grey-213591#.WPZ6r6LfOUk

Kan ik hem dan werkend krijgen? Is er een groot verschil met een pt100 in functionaliteit voor het maischen?

Zo ja, moet ik maar een nieuwe rex laten komen...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #178 Gepost op: 19-04-2017 08:56 u »
In het temperatuursbereik van bierbrouwen is een PT100 of nog beter een digitale sensor zoals de DS18b20 beter geschikt dan thermokoppels. Thermokoppels zijn mooi in het temperatuursbereik van 110 .. 1400  ºC. 

Waar je rekening mee moet houden is dat je bij thermokoppels minstens een offset kalibratie moet uitvoeren. Verder is het handig te weten dat thermokoppels alleen een temperatuursverschil meten tussen de sensor en de temperatuur van de aansluitingen op het meetapparaat. Dicht bij deze aansluitingen zit een andere temperatuurssensor die daarvan de temperatuur meet en daarbij wordt het temperatuursverschil met de thermokoppel bij opgeteld om de absolute temperatuur te krijgen. Door deze relatieve meting is een thermokoppel minder nauwkeurig en kan er zo een paar graden naast zitten. Met een goede tweepuntskalibratie en een stabiele omgevingstemperatuur voor het meetapparaat maakt meting met een thermokoppel bruikbaar voor ons doel. Maar met een digitale sensor zoals bij de Tcontrol-IO gebruik worden heb je al dit gedoe niet en heb je direct de nauwkeurigheid zoals die in de specificatie staat. Dit is direct op een paar tiende graad nauwkeurig zonder afhankelijk te zijn van kabels, omgevingstemperatuur en kalibratie.