Spelt

Gestart door gelfling, 14-09-2005 23:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Heren,

Wat is nu eigenlijk spelt? Ik heb al een aantal dingen kunnen terug vinden, maar hoe dit nu precies zit weet ik niet.
Spelt zou een wilde tarwe zijn. Kan ik een weizen maken van spelt i.p.v. tarwe mout?
Is spelt ook gemout/gebrand? Hoe zit dit met tarwe? Is die eigenlijk gemout of ook alleen gebrand?

Ik ben het spoor even bijster.......

MO

ik heb altijd begrepen dat spelt een soort oertarwe is. Zoiets als de voorloper van ons huidige tarwe. Het wordt nog verbouwd maar de opbrengst per ha is veel lager.
Ik weet niet of er gemoute spelt bestaat, ik denk het niet.
Je kunt het kopen als vlokken in de meeste natuurvoedingswinkels. Ik heb het deze lente gebruikt in een van mijn witbieren en ik proefde eigenlijk niet veel verschil.

Tarwe zelf is voor de brouwer in verschillende variaties verkrijgbaar. Vanwege het Reinheitsgebot vinden Duitse brouwers dat ze alleen met gemoute tarwe mogen brouwen. De Belgen trekken zich daar natuurlijk niets van aan, dus die brouwen meestal met tarwevlokken of tarwemeel. Er zijn ook donkere varianten van tarwemout, misschien heeft Brouwland die zelf wel.

HZ

Heb zelf jaren geleden een aantal witbiertjes met spelt gebrouwen.
Gewoon ongemoute spelt korrels van de natuurwinkel ( 2 x door de schrootmolen)
50 % spelt, 50% pilsmout, begin sg 1050
Het spelt deel wel eerst verstijfselen op ongeveer 80 graden.
Met wat curacou schil als kruiderij een aardig witbiertje vond ik zelf.
De kenners vonden het wat muf.
Inderdaad als men aan de spelt rook was dat ook wat muf (zal wel niet al te vers geweest zijn)

Henk

gelfling

Hmm het proberen waard dus. Ik zag dat spelt voor 25Kg nogal aan de prijs is bij Brouwland, dat zal dan wel aan de opbrengst liggen.
Maar goed dat ik er zoveel niet voor hoef te betalen..... Even een leuk weizenrecept opzoeken en proberen dus..

Josien

Hai jongens, spelt is géen soort tarwe maar graan. "weizen" betekend "tarwe" in het duits, en tarwe bestond
vroeger niet, "spelt" graan wel. Al het bier en brood was vroeger van spelt. Tarwe is pas 60 jaar geleden uitgevonden.
In duitsland noemen ze spelt  "dinkel" en dat word daar nog erg veel gebruikt om te brouwen en brood te bakken, ik gebruik
zelf spelt schroot of spelt-rijst in de molen. http://www.voedingswaar.nl/ levert mij spelt op speciale bestelling in Amsterdam. Of kijk eens op http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm Spelt moet wel vers zijn. 
Google maar eens naar dinkel  bier
groetjes
Josien



Job

Citaat van: Josien op 07-10-2005  01:28 uHai jongens, spelt is géen soort tarwe maar graan. "weizen" betekend "tarwe" in het duits, en tarwe bestond
vroeger niet, "spelt" graan wel. ..........

Hallo Josien,

Volgens mij heb je dat niet helemaal goed. Spelt kun je zien als de oervorm van tarwe. Beide zijn overigens granen, net zoals bijvoorbeeld gerst, rogge en haver.
Normale ( zachte ) tarwe is Triticum aestivum, spelt is Triticum spelta. Sommige botanici gaan nog verder en denomineren zachte tarwe als Triticum aestivum spp. aestivum en spelt als Triticum aestivum spp. spelta. De harde tarwe waar pasta, pizzadeeg en griesmeel van gemaakt wordt is Triticum turgidum spp. durum , en dus strikt gesproken nog minder verwant aan de zachte tarwe dan spelt.
Overigens bestaan ook in de zachte tarwe zéér veel verschillende rassen, en "harde" en "zachte" soorten, maar het voert te ver om daar hierop in te gaan - verkeerde forum.... :)

vr. gr.

Job



MO

nee hoor, ik vind het zeer interessant wat jij te vertellen hebt over tarwe. omdat het een zeer belangrijke grondstof is in een aantal biertypen, is alle tarwe info welkom. jammer dat jij je mooie plaatje bent vergeten...

gelfling

Ja, ik ook. Wie heeft er nu eigenlijk gelijk?????

Hans (Lagos)

Ik vind het een top foto !  :duimop:

salu2  Hans

Ronnie

Op deze thread was omtrent SPELT slechts één smaakbeoordeling te vinden tot heden, deze van "HZ", die het muf vond, maar niet zeker was van de versheid van de grondstof.

Nu heb ik al dikwijls speltbrood gebakken, maar brouwen met spelt: Tot voor kort nog niet gedaan en weet niet hoe zo een bier zou smaken.

Een 2 maand geleden heb ik een 4granen bier gebrouwen met 8% tarwevlokken, 8% havervlokken, 20 % ongemout, zeer vers spelt (grof gemalen, voor de bakkerij), 15% Palemout en rest Pilsmout.

Omdat de spelt ongemout en nog niet verstijfeld is: Het maischen gestart met de spelt + helft van de pilsmout op 48°C, 10', naar 53, 62, en 72° telkens 10' en verstijfseld 80° en kouder water erbij tot 60 °C en verder maischen met al de rest.

Het bier had 2 weken na bottelen een typische broodsmaak, vermoedelijk afkomstig van de spelt, nooit eerder zo duidelijk geproefd.

Begin SG was 1066, eind SG 1015. Bitter 25IBU met Target en HallertauMitfr, kruiden sinaasappelschil en koriander.
Nu is het bier al 6 weken gebotteld en die broodsmaak blijft.

De kleine overschot van mijn spelt heb ik behalve bakken ook verwerkt in een Scotch Ale, maar daar komt die broodsmaak niet naar voor.

Nog amateurs ervaring met spelt en die de broodsmaak in speltbier herkennen?

Gerb

Ik heb een witbier met spelt gemaakt en heb daar niet veel verschil met tarwe kunnen ontdekken. Als ik al een verschil zou moeten duiden, dan is het dat spelt misschien wat 'graniger' is. Maar het is al een hele tijd geleden dat ik het gebruikt heb en ik heb het nooit naast elkaar geproefd. De smaak van spelt is in ieder geval tarwe-achtig.

Ik heb toen trouwens speltvlokken gehaald bij de ecologische winkel. Is wel zo makkelijk.

oranjeboombiertje

@ Ronnie,

Komt het denk je niet door dat verstijfselen? Dat is natuurlijk een soort decoctie en dat geeft ook een wat meer broodachtige smaak.

 :degroeten:
Wesley


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.