Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Verschil tussen ongemoute tarwe, tarwemout, tarwevlokken, tarwevolkorenmeel  (gelezen 5347 keer)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Dus om die reden dat niet doen? Of toch wel eens proberen?
Gewoon proberen! Je mag er alleen geen sticker "Weizen" op plakken van de bierpolitie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Gewoon proberen! Je mag er alleen geen sticker "Weizen" op plakken van de bierpolitie.

Maar met lekker bier zijn die zeker om te kopen ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Bovendien bevat een Weizen minimaal 50% tarwemout.

Dat is wat ik bedoel. Tarwebloem is geen fijngemalen tarwemout.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Heeft iemand wel eens geprobeerd om zo een weizen te brouwen?

50% pilsmout en 50% bloem.

Met deze verhoudingen krijg je erg veel klonten.
Maar hebt behoorlijk veel tijd om de klonten zo veel als je kunt te pletten. ;D  Met zo veel ongemoute granen moet je de maischtijd behoorlijk verlengen om een voldoende omzetting van het zetmeel te krijgen.

Offline toon van den broek

• Super lid

En neem van mij aan dat het filtreren ook geen prettige bezigheid wordt. Je filterbed slaat voortdurend dicht, dus zo'n experiment doe je maar één keer....

Groetjes, Toon

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid

Levert dat iets 'goeds' dan? In de zin van een Weizen?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox!
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Levert dat iets 'goeds' dan? In de zin van een Weizen?
Geen Weizen met tarwemeel. Tarwemout is de enige manier om een Weizen te brouwen.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
Geen Weizen met tarwemeel. Tarwemout is de enige manier om een Weizen te brouwen.

Enig idee wat een beetje ongemoute tarwe in de stort doet? Verder een normaal Weizen recept...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Enig idee wat een beetje ongemoute tarwe in de stort doet? Verder een normaal Weizen recept...

Weizen is een Duits biertype. Daarin zijn ongemoute granen taboe.

Zodra je ongemoute tarwe stort is het geen Weizen meer...

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox!
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Klopt. Of je het zult proeven is een tweede. Als het om een beetje gaat zal je dit zeker niet kunnen onderscheiden. Maar het voegt ook niets toe.

M.a.w. qua smaak kan het wel een Weizen zijn, maar qua storting niet. Wat dat betreft meer een neuzelpunt voor de puristen. Je zult bij een wedstrijd geen puntenaftrek krijgen, mits het maar smaakt als een Weizen ;)

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
Klopt. Of je het zult proeven is een tweede. Als het om een beetje gaat zal je dit zeker niet kunnen onderscheiden. Maar het voegt ook niets toe.

M.a.w. qua smaak kan het wel een Weizen zijn, maar qua storting niet. Wat dat betreft meer een neuzelpunt voor de puristen. Je zult bij een wedstrijd geen puntenaftrek krijgen, mits het maar smaakt als een Weizen ;)

Bedankt! Precies wat ik wilde weten :)

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
Ik heb ooit gehoord dat Hertog Jan Weizener (Ja je leest het goed; Geen Weizen maar Weizener) bij Hoegaarden wordt gebrouwen en dan net als Hoegaarden met tarwebloem. Voor de kleur zal er karamel in zitten maar dat speculeer ik en dat zou op het etiket moeten staan. Ook schijnen er kruiden in te zitten (kruidnagel wellicht) voor de smaak. Allemaal redenen om het geen weizen te noemen. maar zo wordt hij wel in de markt gezet en daar ook gedronken als weizen. Uit een weizen glas. Smaakt prima.

Offline crazyjopje

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ik heb ooit gehoord dat Hertog Jan Weizener (Ja je leest het goed; Geen Weizen maar Weizener) bij Hoegaarden wordt gebrouwen en dan net als Hoegaarden met tarwebloem. Voor de kleur zal er karamel in zitten maar dat speculeer ik en dat zou op het etiket moeten staan. Ook schijnen er kruiden in te zitten (kruidnagel wellicht) voor de smaak. Allemaal redenen om het geen weizen te noemen. maar zo wordt hij wel in de markt gezet en daar ook gedronken als weizen. Uit een weizen glas. Smaakt prima.
Vandaar ook het weizener en geen Weizen (is dit trouwens een beschermde naam? ???

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Vandaar ook het weizener en geen Weizen (is dit trouwens een beschermde naam? ???

Weizen is niet echt een beschermde naam. Wel is het een Duits biertype en die horen traditioneel gebrouwen te worden volgens het Reinheitsgebot. Daarin is geen plaats voor ongemoute granen.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
Weizen is niet echt een beschermde naam. Wel is het een Duits biertype en die horen traditioneel gebrouwen te worden volgens het Reinheitsgebot. Daarin is geen plaats voor ongemoute granen.

Mooi moment om eens met die traditie te breken dan ;)

Ongemoute tarwe leidt toch tot iets meer troebeling, niet?

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij

Kan heel goed dat de Weizen bij Hoegaarden gebrouwen wordt, het pils wordt ook elders gebrouwen, ik meen bij Dommelsch? In de brouwerij in Arcen liggen ook genoeg zakken met tarwebloem, dus geloof het direct.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kan heel goed dat de Weizen bij Hoegaarden gebrouwen wordt, het pils wordt ook elders gebrouwen, ik meen bij Dommelsch? In de brouwerij in Arcen liggen ook genoeg zakken met tarwebloem, dus geloof het direct.
Wat ik van Gerard heb begrepen toen we er met het gilde waren is dat Gerard 3 brouwerijen onder zijn hoeden heeft, namelijk Dommelsch, Hoegaarden en Arcen. Er worden hier volgens hem maar 3 gisten gebruikt. Kan me niet meer herinneren of er specifiek verteld werd of de weizener ook in Hoegaarden gebrouwen werd, maar het werd wel geïmpliceerd dat de gist hetzelfde was   

Offline bier-tent.nl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Mag ik een vraag deponeren;

Wat is in percentage de meest gebruikte verhouding tussen tarwe en gerstemout ten einde een lekkere frisse doordrinksmaak te krijgen...

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
Mag ik een vraag deponeren;

Wat is in percentage de meest gebruikte verhouding tussen tarwe en gerstemout ten einde een lekkere frisse doordrinksmaak te krijgen...
Dat is per biertype verschillend. Welk type wil je brouwen?

Offline bier-tent.nl

• Boven 10 berichten
  • *
Een ipa van 6%
 Een tripel van 8%
En een stout van 5%

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
Als er al een meest gebruikte verhouding is, dan is die waarschijnlijk niet onderzocht. Zeker niet voor genoemde biertypes daar die algemeen zonder tarwe gebrouwen worden. Weizen en Wit daarentegen wel. resp. 50% tarwemout en 40% ongemoute tarwe.

Offline bier-tent.nl

• Boven 10 berichten
  • *
Bedankt voor je reactie...

Tags: