Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Verschil tussen ongemoute tarwe, tarwemout, tarwevlokken, tarwevolkorenmeel  (gelezen 7561 keer)

Offline De Rentmeester

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Een vraag over tarwe:
ik zie in de verschillende recepten tarwe voorkomen in verschillende variateiten:
Ongemoute tarwe, tarwemout, tarwevlokken, tarwe volkorenmeel, en op Amerikaanse sites staat nog torrified wheat.
Kan iemand mij de verschillen aangeven betreffende brouwen, smaak en werking?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Als ik me niet vergis is dit het verschil:

Ongemoute tarwe; zoals de naam zegt, deze tarwe is niet 'gemout'. Mouten is het proces waarin men het graan laat kiemen. Op het juiste moment wordt dit proces gestopt om een juiste verhouding enzymen/zetmeel te verkrijgen.
Tarwemout: dit is tarwe die dus wel is 'gemout' en heeft omzetbare suikers
Tarwe vlokken (flaked wheat): geplet ongemout tarwe.
Meel: gemalen ongemout graan.
Torrifeid wheat; ongemoute tarwe die net als popcorn is gepoft.

Hier lees je waarom het gebruikt wordt:

http://byo.com/stout/item/328-brewing-with-wheat

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Het moutproces zorgt voor een andere smaak. Niet vreemd omdat de mout geŽest wordt. Door de verhitting worden maillardproducten gemaakt en die zijn smaakactief. Dat geldt ook voor getoaste/geroosterde tarwe.
Het verschil tussen ongemoute tarwe, tarwevlokken en tarwemeel is niet zo groot.

Offline edensan

• Vol lid
  • mijn overuren worden uitbetaald in Dingemans mout!
Het moutproces zorgt voor een andere smaak. Niet vreemd omdat de mout geŽest wordt. Door de verhitting worden maillardproducten gemaakt en die zijn smaakactief. Dat geldt ook voor getoaste/geroosterde tarwe.
Het verschil tussen ongemoute tarwe, tarwevlokken en tarwemeel is niet zo groot.

Ongemoute tarwe is ongemalen graan
Tarwevlokken is geplette ongemalen graan
Tarwemeel is gemalen (geplette) tarwevloken

Lijkt me toch wel iets verschil in zitten...  ???

Ik kan het mis hebben.  :-[

gr Edwin

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
Ik heb trouwens een zak ongemoute tarwe liggen als iemand hier interesse in heeft kan hij hem hebben.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
En stel je wilt ongemoute tarwe gebruiken, schroot je die dan nog voor een betere opbrengst?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
En stel je wilt ongemoute tarwe gebruiken, schroot je die dan nog voor een betere opbrengst?

Tarwevlokken (flaked wheat) en Torrifeid wheat kan zou de maischketel in die hoef je verder niet door de molen te halen.
Ongemoute tarwe haal je wel door de molen. Houdt er wel rekening mee dat ze stukken harder zijn. Ik mix ze met de rest van de stort.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort

Meer in de verwerking ervan, veel minder in het effect welke deze heeft op het eindproduct.
Hoewel ik zelf geen ervaring heb met 'bloem' en het staat ook niet op mijn 'nog eens te doen lijstje'  :)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Bij een hoge stort van ongemoute tarweproducten moet je een eiwitrust houden bij 50-53 graden voor 20 tot 30 minuten, bij gebruik van tarwemout hoeft dit niet.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
Ik gebruik regelmatig gewone witte bloem in mijn recepten, tot vlot 20%. Zolang er genoeg basismouten zoals pilsmout in je recept zit, geven die genoeg enzymen voor de omzetting. Ik maisch zonder de gebruikelijke eiwitrust aan 50į en behaal identieke rendementen. Wel de bloem goed mengen met rest van de stort tegen klonters.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
Ik gebruik regelmatig gewone witte bloem in mijn recepten, tot vlot 20%.

En doe je dit vanwege economische redenen, of omdat het een identiek resultaat (anders dan het rendement) oplevert?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Ongemoute tarwe haal je wel door de molen. Houdt er wel rekening mee dat ze stukken harder zijn. Ik mix ze met de rest van de stort.

Oke, dat doe ik nu ook met gemoute tarwe omdat de korrel iets kleiner is. Maar als het verder niets uitmaakt met geplette tarwevlokken, dan is dat laatste gewoon makkelijker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl

Uiteraard moet je de ongemoute tarwe zelf schroten.

Qua smaak zit er geen verschil in. Wel kan er verschil zijn in de tarwerassen de gebruikt worden. Maar dat is ook het geval met de andere tarweproducten.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij

Kun je dus zeggen dat ongemoute tarwe leidt tot een iets minder karamel-achtige smaak dan gemoute tarwe?

Of zijn er nog meer verschillen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Kun je dus zeggen dat ongemoute tarwe leidt tot een iets minder karamel-achtige smaak dan gemoute tarwe?

Of zijn er nog meer verschillen?

Het woord karamelachtig heb ik niet gebruikt. Ik heb het gehad over een smaakverschil zonder het te duiden. Je kunt het smaakverschil zelf waarnemen door eerst een tijdje te kauwen op ongemoute tarwe en daarna hetzelfde te doen met gemoute tarwe.

Zoals ik al schreef is het smaakverschil niet zo heel groot (op voorwaarde dat je tarwe en lichte tarwemout met elkaar vergelijk).

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep

Torrifeid wheat; ongemoute tarwe die net als popcorn is gepoft.

Hier lees je waarom het gebruikt wordt:

http://byo.com/stout/item/328-brewing-with-wheat

Over die Torrified wheat lees ik helaas niks. Eens google'n...

Offline P3SM

• Vol lid
Citaat
Over die Torrified wheat lees ik helaas niks.

Hier een stukje over torrified wheat: http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/csi_doc_-_torrifying_wheat_rev_1.2.pdf

Voor wat betreft de tarwevlokken: zijn die gestoomd net zoals je dat ziet bij havervlokken?

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Voor wat betreft de tarwevlokken: zijn die gestoomd net zoals je dat ziet bij havervlokken?

Als het niet gestoomd is staat er normaal gesproken "koud geplet" oid op de verpakking.

Overigens merk ik dat, hoewel het niet nodig is, voorverstijfselen van tarwe meer rendement levert.

Ingo

Offline harmkneuters

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Misschien een beginnersvraag; maar als ik het goed begrijp dan hoeven tarwevlokken niet geschroot te worden en zal het qua smaak niet veel schelen. Waarom zou je dan ongemoute hele tarwe gebruiken? Vlokken zijn dan toch gemakkelijker of heeft ongemoute tarwe een ander voordeel? (ik vraag het omdat ik van de lente een witbier wil gaan brouwen, ook kan ik ongemoute tarwe niet heel snel vinden bij de grote webshops)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Misschien een beginnersvraag; maar als ik het goed begrijp dan hoeven tarwevlokken niet geschroot te worden en zal het qua smaak niet veel schelen. Waarom zou je dan ongemoute hele tarwe gebruiken? Vlokken zijn dan toch gemakkelijker of heeft ongemoute tarwe een ander voordeel? (ik vraag het omdat ik van de lente een witbier wil gaan brouwen, ook kan ik ongemoute tarwe niet heel snel vinden bij de grote webshops)

In de reformwinkels en ook in het reformvak van supermarkten kun je volop ongemoute tarwe kopen. De prijs daarvan is vaak zeer interessant.

Ook zijn er hobbybrouwers die tarwebloem aan hun brouwsels toevoegen. Dat kost erg weinig. Wel is daar heel erg mee oppassen om je heel snel klonten met meel krijgt. Als je het meel goed vermengt met de rest van je schroot heb je geen last van klonten.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Heeft iemand wel is geprobeerd om zo een weizen te brouwen?

50% pilsmout en 50% bloem.

Offline Chilobrachys

• Vol lid
Heeft iemand wel is geprobeerd om zo een weizen te brouwen?

50% pilsmout en 50% bloem.

Met 50% pils en 50% bloem is het geen weizen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl

Klopt. Weizen is een Duits biertype. Daarin zijn ongemoute granen taboe.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Bovendien bevat een Weizen minimaal 50% tarwemout.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
Klopt. Weizen is een Duits biertype. Daarin zijn ongemoute granen taboe.

Dus om die reden dat niet doen? Of toch wel eens proberen?

Tags: