Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Peated robust porter  (gelezen 679 keer)

Offline Trompbier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Peated robust porter
« Gepost op: 19-01-2017 15:13 u »
Beste collega brouwers,

RemcoV heeft een prijswinnende smoked robust porter bii de bewezen recepten staan. Ik wil mijn porter een beetje peated maken ipv smoked, dus ook niet al te overheersend.

Ik wil het recept daarom ietswat wijzigen. Hieronder staan de vergistbare ingrediŽnten in het originele recept, ik wil de rookmout verwisselen voor Munchenermout en 250 gram Whiskymout (5%) toevoegen. Kan dit en is dit voldoende whiskymout?

Vergistbare ingrediŽnten:
Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
2,500 kg   Pale mout. Maris Otter   Thomas Fawcett and Sons   5 EBC   52,6 %
1,000 kg   Rookmout   Weyermann   6 EBC   21,1 %
0,600 kg   Cara-amber   Weyermann   70 EBC   12,6 %
0,300 kg   Cara-pils   Weyermann   4 EBC   6,3 %
0,200 kg   Chocolademout   Dingemans   900 EBC   4,2 %
0,150 kg   Zwarte mout   Dingemans

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33253.msg505594.html#msg505594

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
Re: Peated robust porter
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2017 16:59 u »
Om je vraag maar direct te beantwoorden, ja het kan gewoon.
Houd er rekening mee dat peated mout vaak sterker is van smaak dan smoked mout. Je moet kijken welke versie je precies gebruikt (af te lezen aan aantal ppm). Of 5 procent voldoende is vind ik wat moeilijk te zeggen. Dit ligt ook sterk aan hoe vers de mout is en hoe gevoelig je voor rooksmaak bent. Ik heb toevallig afgelopen zaterdag mijn smoked porter gebotteld. Hier zat 30% rauchmalt in van Weyermann. De mout was al wat ouder, dus stuk minder rokerig. Deze gaf wel die typische beukengerookte smaak aan de porter, denk dan aan rookworst. Hij was subtiel aanwezig. De chocolade overheerste in ieder geval.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2017 23:28 u »
Nog niet zo heel lang geleden hebben we hier op het forum een discussie gehad over percentage rookmout in een stort. Mijn ervaring is dat je vaak meer rookmout kunt gebruiken dan vaak aangenomen wordt.
Ligt zoals Brouwers ook al opmerkt ook aan de gevoeligheid voor rookmout en aan het feit of je rookbier lekker vindt of niet. Ben je een liefhebber dan kun je het percentage flink opschroeven. Als je niet zo gewend bent aan de smaak dan een kleine hoeveelheid al snel te veel.

Offline Trompbier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2017 11:49 u »
Beste Brouwers en Jaques,

Dank jullie wel. Ik begin wat conservatief en zal het percentage opschroeven wanneer dat lekker lijkt.

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2017 14:03 u »
Ik heb laats een stout gebrouwen met 7 % medium peated mout en hier is het smaakje duidelijk maar toch subtiel aanwezig. Ik vind het een erg geslaagd bier, het rokerige smaakje gaat heel mooi samen met de ander gebrande smaken.

Tags: