Vraag over recept Defiance IPA

Gestart door terwantom, 31-01-2020 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

terwantom

Ha brouwers.

Met ons werknemers brouwen wij wel eens een bier. Als een soort "teambuilding excercise", maar ook omdat we gewoon van bier houden. We wilden vandaag beginnen met het brouwen van een IPA die we volgens 'kettle sour" gaan zuren.
Ik heb al redelijk veel onderzoek gedaan naar het zuren van een bier, maar heb dit nooit eerder gedaan. Spannend.

Nu wilden we het recept voor de DEFIEANCE IPA als basis nemen. We hebben alle ingrediënten in huis gehaald en staan eigenlijk al klaar om te beginnen, maar nu blijkt dat er geen gallons/liters staan aangegeven. :stom:
Andere recepten op de site zijn voor 8 gallons (30 liter), maar we durven de gok niet zomaar te wagen.

Kan een van jullie inschatten op welke kwantiteit deze receptuur is berekend?:

PARTIAL-MASH
OG: 1.062
FG: 1.011
IBUs: 64
ABV: 6.5%

MALT/GRAIN BILL
5 lb (2.27 kg) 2-Row Pale Malt
8 oz (227 g) karamel 40°L
12 oz (340 g) Corn Sugar at 60 minutes
4 lb (1.8 kg) Briess Golden Light DME at 15 minutes

HOPS ADDITIONS
1 oz (28 g) Centennial at 60 minutes
0.25 oz (7.1 g) Nelson Sauvin at 30 minutes
0.25 oz (7.1 g) Ella at 15 minutes
0.25 oz (7.1 g) Mosaic at 15 minutes
0.25 oz (7.1 g) Nelson Sauvin at 15 minutes
0.25 oz (7.1 g) Ella at 5 minutes
0.25 oz (7.1 g) Mosaic at 5 minutes
0.25 oz (7.1 g) Nelson Sauvin at 5 minutes
0.25 oz (7.1 g) Ella at 0 minutes
0.25 oz (7.1 g) Mosaic at 0 minutes
0.25 oz (7.1 g) Nelson Sauvin at 0 minutes
2 oz (57 g) Mosaic at dry hop
1 oz (28 g) Centennial at dry hop
1 oz (28 g) Ella at dry hop
1 oz (28 g) Simcoe at dry hop

DIRECTIONS
Mash for 60 minutes at 152°F (67°C). Boil for 60 minutes. Ferment at 66°F (19°C). Dry hop for 5 days.

Ik hoor het graag  :groots:

IONOX

Hai,

Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor een 5 gallon batch zijn. Als ik kijk naar mijn IPA recept voor 20 liter bijvoorbeeld:
5.8 kg pale mout --> 4.637 kg bij jouw recept = Komt niet helemaal overeen, maar het alcoholpercentage is ook afhankelijk van de gist die je gebruikt en het rendement van je installatie en die zijn niet vermeld. Ik haal ~75%, dus iemand met 85% rendement heeft minder graan nodig. Een gist met 75% vergistingsgraad maakt minder alcohol dan een gist met 85% vergistingsgraad dat precies dezelfde wort toegediend krijgt.
20gram Simcoe hop (12,9% alfa) bij start levert 42 IBU op --> 28 gram Centennial van 10,3% levert 42,8 IBU op = ook heb jij nog wat latere addities op de 30, 15 en 5 minuten, dus zal dat ook nog wat IBU's geven. Dit klopt dus ongeveer wel.
Ik dryhop met 90 gram (4,5 gram per liter). Dit recept doet 131 gram (6,5 gram per liter). Dit is wel wat meer maar ik zie ook wel recepten voorbij komen die hoger gaan.

De belangrijkste indicator vind ik de hoeveelheid graan. 4,6 kilo op 30 liter vind ik erg weinig, zeker als je die 6,1% wil halen. Al met al denk ik dus dat het recept beter geschikt is om ongeveer 20 Liter mee te brouwen = 5 Gallon.

Alexander_H

CiteerWe wilden vandaag beginnen met het brouwen van een IPA die we volgens 'kettle sour" gaan zuren.

Na het maischen en voor het koken aanzuren? Hoe gaan jullie dat aanpakken?

Persoonlijk zet ik mijn twijfels of een sour IPA nu lekker gaat zijn, maar das natuurlijk een kwestie van smaak ;)


terwantom

We zijn inderdaad voor 20 L gegaan nu, IONOX.
Klinkt alsof jij weet waar je het over hebt ;) Dank voor je snelle reactie.

Het maischen is inmiddels bezig en ziet/ruikt en gedraagt zich zoals ik bij vorige brouwsel (met completer recept) ook heb gezien, hoewel dat natuurlijk niet veel hoeft te zeggen :)

terwantom

Citaat van: Alexander_H op 31-01-2020  10:42 uNa het maischen en voor het koken aanzuren? Hoe gaan jullie dat aanpakken?

Inderdaad aanzuren tussen het maischen en koken in. We hebben voor een klein deel acidulated malt gebruikt en daarnaast hebben we Whitelabs Lactobacillus Brevis om aan te zuren na het maischen.
Als giststam zijn we gegaan voor Brettanomyces. De bedoeling is dat het bier zuur, funky en hoppig tegelijk wordt. Een echte smaakexplosie dus.

Hebben de meeste info uit deze site en de volgende artikelen:

https://www.northernbrewer.com/blogs/brewing-techniques/kettle-souring-made-easy
https://beerandbrewing.com/the-art-of-tart-the-many-ways-both-quick-and-slow-to-make-sour-beer/

Alexander_H

Klinkt goed!

Ben je niet bang dat er al wat hoparoma verloren is wanneer de brett eindelijk klaar is? Moet wel even staan lijkt me?
Ben benieuwd hoe die uitkomt.

Jacques

Citaat van: Alexander_H op 31-01-2020  10:42 uNa het maischen en voor het koken aanzuren? Hoe gaan jullie dat aanpakken?

We hebben er op het forum vaker over gehad.
Zuur bier - Kettle Souring
Sour Summer Ale

Alexander_H

Ik wist hoe het werkte Jacques, maar er stond in zijn eerste post niks over vermeld, ik vroeg me dus af welk proces ze gingen volgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.