Eerst beluchten of eerst gist enten?

Gestart door RuudB, 07-10-2015 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudB

Beste brouwers,

De afgelopen tijd heb ik erg veel gelezen over giststarters en beluchten om mijn vergistingen te verbeteren; terugkijkend op mijn eerste jaar brouwen waren de resultaten nogal verschillend. Waar ik niet achter kom is of het beter is om eerst te beluchten en (direct) daarna gist te enten, of de gist eerst te enten en mee te beluchten.

Ik vermoed dat ieder dit op zijn 'eigen' manier doet, maar wat zijn de voor- en nadelen van beide methoden? ???

Groet,
Ruud

Jacques

Ik neem aan dat jouw vraag betrekking heeft op het gebruik van vloeibare gist. Bij korrelgist hoef je namelijk in principe niet te beluchten. De fabrikanten zorgen er voor dat deze gisten zo veel mogelijk de serverstof glycogeen bevatten waardoor de cel makkelijk kan delen.

Bij vloeibare gist zorg ik voor een uitgebreide beluchting tijdens de opkweek. Op die manier krijg je meer gistcellen. Het wort zelf belucht ik tegenwoordig niet meer. Kan ik oog geen last krijgen van oxidatie.

RuudB

Citaat van: Jacques op 07-10-2015  22:43 uIk neem aan dat jouw vraag betrekking heeft op het gebruik van vloeibare gist.

Klopt helemaal. Ik maak vooraf een giststarter op de magneetroerder volgens een berekening met een pitch calcutalor. Na het koelen (spiraalkoeler) en overhevelen van het wort belucht ik 30 tot 45 minuten (met luchtfilter) en daarna gaat de giststarter er bij. Mijn vraag is dus of ik die gisttarter het beste voor of na het beluchten moet toevoegen.

seed7

Gist voor beluchten toevoegen.

Ingo

Leidsche_Brouwer

De magneetroerder zorgt er al voor dat je vrij veel lucht bij je gist klopt. Als je die niet al te zacht hebt staan (ook niet bloedend hard, dan sloop je teveel celletjes), klop je aardig wat lucht in je gistcultuur.
Mits je dan ergens in de logfase van de gistgroei het bij je wort doet (dus niet de gist helemaal uit laat hongeren), heb je denk ik verder niet veel extra zuurstof nodig.


Jacques

Citaat van: RuudB op 07-10-2015  23:20 uKlopt helemaal. Ik maak vooraf een giststarter op de magneetroerder volgens een berekening met een pitch calcutalor. Na het koelen (spiraalkoeler) en overhevelen van het wort belucht ik 30 tot 45 minuten (met luchtfilter) en daarna gaat de giststarter er bij. Mijn vraag is dus of ik die gisttarter het beste voor of na het beluchten moet toevoegen.

Het beste is te zorgen voor een grote goed beluchte starter. Je hoeft dan vervolgens het wort niet te beluchten.


Citaat van: Leidsche_Brouwer op 08-10-2015  10:54 u(ook niet bloedend hard, dan sloop je teveel celletjes)

??? Hoewel ik ook geen voorstander ben om een magneetroerder heel hard te zetten heb ik nog nooit gehoord dat je door het gebruik van een magneetroerder cellen massaal stuk slaat.

Leidsche_Brouwer

Ik werk in een micro lab, boven de 3000 rpm (ongeveer, hangt van je precieze fles en hoeveelheid vloeistof af) ga je zeker gist celletjes stukslaan. ;)
We hebben bij mij in het lab daarom procedures die de max snelheid van de vortex/centrifuge/magneetroerder vastleggen omdat we hier flink wat ervaringen mee hebben. Nogmaals, het gaat om "Bloedend hard", bij normaal gebruik zal je hier geen last van hebben. Vuistregel is dat als je aardig wat schuimvorming (stabiel schuim) gaat zien je je cellen aan het stukmaken bent.


Jacques

3000 toeren per minuut. Dan heb je het over een super roerder. Dat zullen ons roerders niet halen.
Even gezocht en gezien dat de meeste roerders ergens tussen de 1400 en 2400 toeren per minuut doen.

Leidsche_Brouwer

Citaat van: Jacques op 13-10-2015  20:40 u3000 toeren per minuut. Dan heb je het over een super roerder. Dat zullen ons roerders niet halen.
Even gezocht en gezien dat de meeste roerders ergens tussen de 1400 en 2400 toeren per minuut doen.

Ah, das mooi.
ik heb een lab apparaatje dat vrij hard kan, dan loop je daar tegenaan. ;)
Maar vandaar mijn "bloedend hard"  opmerking

Affijn, terug op het hoofdonderwerp, bij goed beluchte giststarter ergens in de logaritmische groeifase zal zo'n culture vrij makkelijk op gang komen. Is niet veel meer voor nodig denk ik.

ciesvandekwis

In plaats van je starter bij het wort te gieten, waarom niet omgekeerd?

Starter eerst nog eens flink schudden, dan in je gistvat gieten. Daar bovenop wort laten kletteren. Alle extra zuurstof wordt dan snel en bijna meteen door de actieve gist opgenomen terwijl je gekoelde wort erover loopt.

hobbybob

Citaat van: ciesvandekwis op 14-10-2015  15:05 uIn plaats van je starter bij het wort te gieten, waarom niet omgekeerd?

Starter eerst nog eens flink schudden, dan in je gistvat gieten. Daar bovenop wort laten kletteren. Alle extra zuurstof wordt dan snel en bijna meteen door de actieve gist opgenomen terwijl je gekoelde wort erover loopt.

Sinds een jaartje ongeveer doe ik niet anders :biersmile: :proost:

Jacques

Citaat van: ciesvandekwis op 14-10-2015  15:05 uIn plaats van je starter bij het wort te gieten, waarom niet omgekeerd?

Starter eerst nog eens flink schudden, dan in je gistvat gieten. Daar bovenop wort laten kletteren. Alle extra zuurstof wordt dan snel en bijna meteen door de actieve gist opgenomen terwijl je gekoelde wort erover loopt.

Kan natuurlijk. Maar als je de starter koelt bezinkt de gist en kun je de vloeistof boven de gist afgieten. Die vloeistof is zeer onaangenaam van smaak. Dat ben je dan alvast kwijt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.