Waarom de markt niet betreden?

Gestart door VandrielJ, 01-10-2015 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VandrielJ

Dag hobbybrouwers/bierliefhebbers,

Ik ben op zoek naar een hobbybrouwer die de markt (nog) niet wil/durft te betreden.Mijn vraag: wat houdt je tegen om de Nederlandse markt te betreden? Zijn het de kosten of is het misschien dat je het liever als hobby ziet? Uiteindelijk wordt dit als geschreven artikel gepubliceerd op https://brouwbieren.wordpress.com

Ook ben ik benieuwd naar alle meningen hierover. Waarom alleen hobbybrouwen als je er ook je werk van kunt maken? Zeker nu met de opmars en de gestegen vraag naar lokale producten.

Dit is in opdracht van de Hogeschool Utrecht. Ik volg op dit moment de opleiding Journalistiek en bevind me in het tweede jaar. NB. Het gaat hier absoluut niet om commerciële doeleinden, puur voor een opdracht: Een blog bijhouden met een actueel onderwerp. De keuze viel op lokale bierbrouwerijen vanwege de opmars en mijn interesse in bier. Wat doe ik dan bij hobbybrouwers? Antwoord: Jullie kunnen aangeven wat de stap naar het starten van een eigen brouwerij belemmert, dan wel wat de afwegingen zijn om niet de stap te maken.

Ik hoop op spoedige en enthousiaste reacties.

Met vriendelijke groet,

Jordy

IvoDelver

Die laatste vraag is voor veel gestarte brouwers makkelijk te beantwoorden. Wat je in de privé sfeer maakt mag je niet verkopen, hier heb je o.a. verschillende vergunningen voor nodig.

VandrielJ

^ Dat is mij bekend. Maar waarom starten de hobbybrouwers niet een eigen bedrijf als hun biertje eenmaal goed aanslaat in de buurt en deze mensen (mogelijk) midden in hun leven staan?

joosting87

Wat is je doel met deze informatie en wat is het doel van je artikel? Om erachter te komen waarom mensen niet in de brouwwereld stappen? Juist de stijgende lijn wat brouwerijen betreft doet toch juist het tegendeel laten zien?

Pizzabakker

Waarom begin jij geen schoonmaakbedrijf? Je hebt vast een stofzuiger en meerdere jaren ervaring ermee.  :weetniet:

tdp

Citaat van: Pizzabakker op 02-10-2015  16:03 uWaarom begin jij geen schoonmaakbedrijf? Je hebt vast een stofzuiger en meerdere jaren ervaring ermee.  :weetniet:

Haha, je hebt mijn vrijdagmiddag gered ;)

Groet,
de TDP

Wolter

Citaat van: VandrielJ op 02-10-2015  15:55 u^ Dat is mij bekend. Maar waarom starten de hobbybrouwers niet gewoon een eigen bedrijf als hun biertje eenmaal goed aanslaat in de buurt en deze mensen (mogelijk) midden in hun leven staan?

Misschien eerst nog even iets meer in het 'gewoon' starten van een brouwbedrijf verdiepen lijkt mij.

Citaat van: Pizzabakker op 02-10-2015  16:03 uWaarom begin jij geen schoonmaakbedrijf? Je hebt vast een stofzuiger en meerdere jaren ervaring ermee.  :weetniet:

 ;D

tdp

Om op de originele post terug te komen:

Ik ben op zoek naar een hobbybrouwer die aan het volgende profiel voldoet.
-Heeft inmiddels een succesvol biertje dat goed aanslaat bij vrienden/familie/kennissen (gewoon aan wie je het laat proeven) -> Ik denk dat elke brouwer dit wel heeft, al is het maar omdat je het zelf gemaakt hebt

-Een bier maakt (deels) op basis van lokale producten -> Is erg lastig, aangezien je niet makkelijk aan bijvoorbeeld lokale mout kunt komen. Hop kun je zelf telen, maar niet elke hop is direct geschikt voor elk bier. Je zult dus ook hiervoor naar de (groot)handel moeten.

-Die de markt (nog) niet wil/durft te betreden. -> Ik denk dat er zeker wel een groep hobbybrouwers is die met het idee loopt om commercieel te gaan. De laatste jaren zie je hier echt wel een toename in, denk aan brouwerij Eanske, Muifelbrouwerij, Rigtersbier, etc. Er zijn tig redenen te bedenken om niet de markt op te gaan: Geen startkapitaal, het hobbymatige karakter willen behouden, etc, etc. Maar volgens mij geldt dit ook voor iemand die bijvoorbeeld graag en goed taarten bakt, die gaat ook niet direct commercieel.

Groet,
de TDP

VandrielJ

Doel van het artikel is om mijn doelgroep te informeren over de hobbybrouwers en waarom zij als hobby brouwen. En ik zeg niet dat jullie het moeten doen, maar ik vraag juist of jullie er over nagedacht hebben om over te gaan naar lokale brouwerij, dan wel kunnen reageren over wat jullie standpunt is om het niet te doen. Misschien heb je er nog helemaal niet over nagedacht, dat maakt niet uit, ik vraag puur om een mening.

Op basis van jullie redenen om de markt niet te betreden, kan ik wellicht meer indicatie krijgen over hoe er gedacht wordt over waar de afwegingen liggen. Een reden zoals "Ik kan goed brouwen, maar ik ben geen echte verkoper", zou een logische zijn.

Ik hoop dat jullie je mening willen geven wat in jullie ogen een nadeel is van een onderneming starten op het gebied van bierbrouwen. Uiteindelijk bundel ik die redenen om vervolgens op het blog te zetten. (Hoe zien hobbybrouwers 'de markt'?)

joosting87

oke.. mijn mening: wel over nagedacht. het lijkt me een hartstikke mooi vak. maar ik heb nog veel te weinig ervaring. Verder denk ik dat het bierbrouwen wel zal gaan. een paar recepten ontwikkelen die onderscheidend genoeg zijn en een goede marketing is moeilijker. maar dat is wellicht met elk product.  :nut: :weetniet:

Don Emilio

Even wat korte opmerkingen op deze topic (en zal het op een nette manier proberen te verwoorden):

- dit is een website die bedoeld is als kennis verrijking voor "HOBBYBROUWERS" zonder oogmerk "COMMERCIEEL"!
- Dus als je de verkoopmarkt wilt betreden... oké, dan kun je nog wel gebruik maken van deze site als kennisverrijking
   Maar, neem dan het initiatief om zelf iets op te starten met een plan van aanpak en laten adviseren door personen (die    kennis van zaken hebben), die kunnen zeggen of dit kans van slagen heeft. Brouwerijen (tjes) komen als paddenstoelen uit de grond tevoorschijn. Maar... let op na verloop van tijd ... hebben totaal geen kans van slagen.
- En let op. Ten 1e de Belastingdienst- Accijns. Ze weten op hun manier precies wat je nog moet afrekenen (jij mag het tegendeel bewijzen). En ten 2e denk aan de wettelijke voorschriften (het is dan een consumenten artikel)   productverantwoordelijkheid.
- de enige die er wel bij varen zijn de brouwinstallatie producenten. (Wat een aanbod is er de laatste jaren, super)
- Een gewaarschuwd... telt voor 2... of meer.
- ik ben tevreden als hobbybrouwer en drink de zelfgemaakte biertjes met mate... met Maaten!!!  Proost!!!

HuygenMeester

Citaat van: VandrielJ op 01-10-2015  17:48 uDag hobbybrouwers/bierliefhebbers,

 Waarom alleen hobbybrouwen als je er ook je werk van kunt maken? Zeker nu met de opmars en de gestegen vraag naar lokale producten.

Ik hoop op spoedige en enthousiaste reacties.

Met vriendelijke groet,

Jordy

Heb er wel eens over gedacht ( 10 jaar geleden) Toch niet gedaan: Bier is goed en wordt gewaardeerd, :proost: oké; dan vraagt de consument continuïteit en algauw ben je aan het brouwen voor de vraag en niet meer omdat je zelf zo geniet van het brouwproces. In wezen doe je dezelfde handelingen maar nu is het werk  :-\ en voorheen was het je hobby  :brouwen:. Voor mij een andere beleving en dus een besluit om niet commercieel te gaan. Ook speelt natuurlijk mee dat je een goed belegde boterham achter je laat en eerst weer met (droog) brood moet verder gaan, weliswaar met een biertje erbij  ;) maar toch....
groet
Huygenmeester

VandrielJ

Citaat van: Don Emilio op 02-10-2015  18:31 uEven wat korte opmerkingen op deze topic (en zal het op een nette manier proberen te verwoorden):

- dit is een website die bedoeld is als kennis verrijking voor "HOBBYBROUWERS" zonder oogmerk "COMMERCIEEL"!
- Dus als je de verkoopmarkt wilt betreden... oké, dan kun je nog wel gebruik maken van deze site als kennisverrijking
   Maar, neem dan het initiatief om zelf iets op te starten met een plan van aanpak en laten adviseren door personen (die    kennis van zaken hebben), die kunnen zeggen of dit kans van slagen heeft. Brouwerijen (tjes) komen als paddenstoelen uit de grond tevoorschijn. Maar... let op na verloop van tijd ... hebben totaal geen kans van slagen.
- En let op. Ten 1e de Belastingdienst- Accijns. Ze weten op hun manier precies wat je nog moet afrekenen (jij mag het tegendeel bewijzen). En ten 2e denk aan de wettelijke voorschriften (het is dan een consumenten artikel)   productverantwoordelijkheid.
- de enige die er wel bij varen zijn de brouwinstallatie producenten. (Wat een aanbod is er de laatste jaren, super)
- Een gewaarschuwd... telt voor 2... of meer.
- ik ben tevreden als hobbybrouwer en drink de zelfgemaakte biertjes met mate... met Maaten!!!  Proost!!!
Dit topic dan wel de informatie die hier verstrekt wordt, is absoluut niet bestemd voor commerciële doeleinden, dat kan ik je verzekeren. Enkel voor mijn blog dat in opdracht van de Hogeschool van Utrecht opgezet is. Ik werk niet met advertenties e.d.

Ik gebruik jullie mening alleen om te kijken wat de afwegingen zijn, zoals ik hierboven ook al kort vermeld heb. Bedankt voor je reactie.

Don Emilio

Citaat van: VandrielJ op 02-10-2015  18:43 uDit topic dan wel de informatie die hier verstrekt wordt, is absoluut niet bestemd voor commerciële doeleinden, dat kan ik je verzekeren. Enkel voor mijn blog dat in opdracht van de Hogeschool van Utrecht opgezet is. Ik werk niet met advertenties e.d.

Ik gebruik jullie mening alleen om te kijken wat de afwegingen zijn, zoals ik hierboven ook al kort vermeld heb. Bedankt voor je reactie.

Oke. Zo was het bij mij niet overgekomen als een studieopdracht. Voor jou toch een leuke opdracht voor het doen van zo'n onderzoek.
Even een vraagje: bij welke studie hoort een dat soort opdracht?
P.s. zou leuk zijn als je je eindscriptie (en uiteraard geslaagd) via je blog op internet zet, met een link op deze topic. Lijkt me zeer interessant.
Alvast dank en heel veel succes toegewenst.

Peterrr

De reden?

Ben 51 heb een mooie baan (koeling ook bij brouwerijen ) een gezin die graag eet en een dak boven hun hoofd willen.

Zou ik begin 20 frank en vrij zijn dan had ik met de kennis van nu misschien iets geprobeerd.
Nu kan ik het echt als hobby uitvoeren en is er geen vuiltje aan de lucht als ik alleen zelf een batch te drinken vind.

Grt Peter  :biersmile:

(best leuke blog trouwens succes!)

joosting87

Wellicht handig om bij een volgende vraag of iets dergelijks op een forum direct even uit te leggen wat de achterliggende gedachte en het doel is. Dat voorkomt onbegrip...

Ik zou zeggen, als je wat bezoekers weet te binden aan je site... zet je blog voort als je uitgestudeerd bent.

Brambo

Waarom niet?
Ik heb er sterk over nagedacht om het te doen, eerst als bierfirma (bier brouwen in een huurbrouwerij en dan verkopen). Echter op het aller- allerlaatste moment toch nog opgeblazen. Waarom?
Omdat ik bierbrouwen een fantastische hobby vind en eens ik een bierfirma zou hebben zou ik het leukste die er aan is niet veel meer kunnen doen, namelijk brouwen. Dan word je in mijn ogen veel meer verkoper dan brouwer. Elk weekend een bierfestival doen, cafe's en restaurants afschuimen, nee dank je...

Misschien ooit een kleine microbrouwerij... :biersmile: ::)

hansHalberstadt

Voor mij de rompslomp die er allemaal bij komt zoals vergunningen, regels, eisen. vooral bezig zijn met andere dingen dan brouwen zoals klantenkring opbouwen, administratie, boekhouden etc.
Mijn interesse is vooral experimenteren, vernieuwen, innovatie. Dat gaat dan over in steeds hetzelfde brouwen. Dus in mijn ogen nogal tegenovergesteld met wat ik graag doe. Maar ik ben nog geen prof. brouwer, dus misschien zie ik het verkeerd.

VandrielJ

Citaat van: Don Emilio op 02-10-2015  19:04 uOke . Zo was het bij mij niet overgekomen als een studieopdracht. Voor jou toch een leuke opdracht voor het doen van zo'n onderzoek.
Even een vraagje: bij welke studie hoort een dat soort opdracht?
P.s. zou leuk zijn als je je eindscriptie (en uiteraard geslaagd) via je blog op internet zet, met een link op deze topic. Lijkt me zeer interessant.
Alvast dank en heel veel succes toegewenst.
Zeker een leuke opdracht. Het onderwerp was geheel eigen keuze (gelukkig). Ik doe de opleiding Journalistiek (2e jaar van de 4 jaren) en ik heb de opdracht gekregen een blog bij te houden. Van een eindscriptie is geen sprake, wel een eindverantwoording van mijn blog en dat kan ik dan wel weer delen met jullie, dus wat ik uiteindelijk bereikt heb. Dank voor je bericht.

Citaat van: joosting87 op 02-10-2015  19:36 uwellicht handig om bij een volgende vraag of iets dergelijks op een forum direct even uit te leggen wat de achterliggende gedachte en het doel is. dat voorkomt onbegrip....

ik zou zeggen, als je wat bezoekers weet te binden aan je site....zet je blog voort als je uitgestudeerd bent
Bedankt voor de tip. Uit ervaring weet ik dat 'student' mensen nog wel koud laat. Ik wil vooral professioneel overkomen en dat wil ik ook uitstralen op mijn blog. Maar ik heb mijn openingspost gewijzigd. Bedankt voor je suggestie overigens!

--
De rest, bedankt voor jullie reacties. Hopelijk volgen er meer, dan kan ik morgen wat schrijven, wat ik uiteraard zal delen.

Een fijn weekend voor nu. Proost!

Lonnes

Wat me opvalt (ook aan je blog) dat je het steeds hebt over 'lokale brouwers'. Daar zit wat mij betreft een misvatting. Kleine brouwerijen en hobbybrouwers halen hun grondstoffen niet bij de lokale boer, maar gewoon bij de groothandel. Hooguit kweekt men wat eigen gist of heeft iemand wat hopplanten in de tuin. Wat jij het eigenlijk over hebt, zijn kleine brouwerijen, microbrouwerijen, huurbrouwers, hoe je ze maar wilt noemen. Met 'lokaal' heeft het niet zoveel te maken.

Qua antwoord op je vraag sluit ik me aan bij wat anderen al zeggen. Niet iedereen met een hobby maakt er zijn werk van.

Henielma

Op kleine schaal commercieel bierbrouwen is in mijn ogen liefdewerk. Leuk maar net valt niet mee om daar een goede boterham mee te verdienen. Een ander punt van aandacht is dat bier voornamelijk uit water bestaat en water is zwaar. Kleine bierbrouwers moeten vaak veel sjouwen met bier en daar is niet iedereen op gebouwd.

Wolter

Citaat van: Henielma op 03-10-2015  09:26 uOp kleine schaal commercieel bierbrouwen is in mijn ogen liefdewerk. Leuk maar net valt niet mee om daar een goede boterham mee te verdienen. Een ander punt van aandacht is dat bier voornamelijk uit water bestaat en water is zwaar. Kleine bierbrouwers moeten vaak veel sjouwen met bier en daar is niet iedereen op gebouwd.

Precies... en daarbij is ook een gegeven dat ongeveer 70 a 75 % van de gestarte (huur)brouwerijen niet langer leven dan 3 tot 5 jaar.

Adbrouwt

Mijn mening. Ik heb een leuke baan en een super hobby. Waarom zou ik commercieel gaan. 8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.