Magneten voor zelfbouw magneetroerder

Gestart door Lutz, 21-09-2015 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lutz

Dag allemaal

Weet er iemand welke van onderstaande magneten geschikt zijn voor een magneetroerder? Ik heb op het moment geen oude hard schijf meer liggen.

http://www.dx.com/nl/s/magnets?PageIndex=3#sortBar

Hoeveel liter starter zou ik met die magneten kunnen roeren?

Met vriendelijke groeten

Bart


beermenke

Sterke magneten? Loop even een bloemenzaak binnen er vraag ernaar. Kosten weinig. Worden gebruikt om corsages op kleding te bevestigen

Eric v B

Citaat van: abroeders op 21-09-2015  19:48 uIk heb de volgende combi en roer er met gemak 3 liter mee (Wel met de juiste roervlo!)

Hoeveel magneten heb je gebruikt en hoe heb je ze op je ventilator geplakt?

abroeders

Twee ronde earth magneten naast/tegen elkaar. De ene noord boven, de ander zuid boven. Gecentreerd op het midden van de fan. Vastgelijmd met een klein dotje montagekit.

Eric v B



abroeders

Roervlo is sterk afhankelijk van de maat van de erlenmeyer en hoeveelheid vloeistof. Ik heb een hele serie gekocht, allemaal verschillende maten en vormen. Voor de 2 liter erlenmeyer (die gebruik ik het meest) heb ik een vlo van 40x8 mm met een ring in het midden. Op ebay/aliexpress heb je ook vele setjes met een aantal verschillende maten voor een paar euro.
Persoonlijk zou ik gaan voor een echte erlenmeijer. Hierin kun je gewoon je starterwort doorkoken op het gasfornuis (ik heb porties uit de vriezer) en meteen snel koelen door de erlenmeijer met een paar ovenhandschoenen op te pakken en meteen in (ijs) water te zetten. Met gistingsflessen gaat dit gegarandeerd niet lukken!

Edit: Ow ja. Nog een argument voor een erlenmeijer; de vlakke onderkant (zeker de binnenkant) voor de roervlo.

Lutz

Citaat van: abroeders op 21-09-2015  22:26 uRoervlo is sterk afhankelijk van de maat van de erlenmeyer en hoeveelheid vloeistof. Ik heb een hele serie gekocht, allemaal verschillende maten en vormen. Voor de 2 liter erlenmeyer (die gebruik ik het meest) heb ik een vlo van 40x8 mm met een ring in het midden. Op ebay/aliexpress heb je ook vele setjes met een aantal verschillende maten voor een paar euro.
Persoonlijk zou ik gaan voor een echte erlenmeijer. Hierin kun je gewoon je starterwort doorkoken op het gasfornuis (ik heb porties uit de vriezer) en meteen snel koelen door de erlenmeijer met een paar ovenhandschoenen op te pakken en meteen in (ijs) water te zetten. Met gistingsflessen gaat dit gegarandeerd niet lukken!

Edit: Ow ja. Nog een argument voor een erlenmeijer; de vlakke onderkant (zeker de binnenkant) voor de roervlo.

Zou het kwaad kunnen om het starterwort heel erg traag te laten afkoelen onder waterslot? Bijvoorbeeld dat ik het 's morgens kook en dan laat beluchten tot 's avonds en dan de gist toevoeg.

abroeders

Het risico van groei van andere organismen wordt dan wel groter. Je hebt namelijk een voedingsbodem die veel organismes lekker vinden en een lange tijd dat het wort een ideale temperatuur heeft waarop bijv. Bacterien zich supersnel kunnen vermenigvuldigen (zo tussen de 30-60 graden)
Het kan goed gaan, maar ik zou het risico niet willen lopen.
Hetzelfde geld natuurlijk voor het wort van je brouwsel. Dat wil je ook zo snel mogelijk om bovengenoemde reden afgekoeld hebben.

ciesvandekwis

Ik doe het zo: restwort dat uitdruipt van je draf en hopresten opvangen en met wat suiker tot SG1030 brengen (je kan ook moutextract gebruiken). Koken, en zo heet mogelijk in iets vooraf opgewarmde en schone bokalen gieten. Schroefdeksel er stevig op, en op z'n kop zetten.
Je hebt dan een voorraadje gebruiksklaar steriel wort op kamertemperatuur. Makkelijk paar maand te bewaren.

Sondroch

Citaat van: Lutz op 21-09-2015  22:13 uBedankt!

Welke roervlo raad je aan?

Zou deze gistfles erop passen?

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/gistingsflessen/flessen-zonder-mand/d/gistingsfles-toscana-met-handvat-5-l#.VgBkxdztmko

Let er bij het kiezen van de fles wel op dat de bodem (redelijk) vlak moet zijn, ben zelf begonnen met een kringloop koffiepot.

Dirtbag

Ik heb deze magneten in gebruik:

http://www.supermagnete.nl/schijfmagneten-neodymium/schijfmagneet-diameter-10mm-hoogte-10mm-neodymium-n45-vernikkeld_S-10-10-N

Ik gebruik er twee met een kleine afstand tussen de magneten.

Het belangrijkst is volgens mij dat de magneten goed gecentreerd zitten zodat ze niet slingeren. Daarvoor heb ik zelf wat gemaakt dat er voor zorgt dat het netjes gecentreerd zit. Daarnaast is een goede vlakke bodem ook een must :)

db

RuudB

Ik gebruik 2 op elkaar gestapelde magneten uit een harddisk. Dit was echter een grote (2 TB) harddisk met grotere magneten dan in de standaard harddisks zitten, gestapeld zijn ze nog sterker dan een enkele magneet. Ik heb ze bevestigd d.m.v. klittenband, dan kan je makkelijker positioneren op de ventilator (en experimenteren met verschillende magneten).

Ik kan tot een kleine 2 liter goed beluchten met een mooie vortex.

leendert

Citaat van: Eric v B op 21-09-2015  21:26 uHoeveel magneten heb je gebruikt en hoe heb je ze op je ventilator geplakt?
Wat wordt hier nu mee bedoel, tegen polen tegen mekaar lijmen?

 hallo
ik wil ook graag een magneetroerder bouwen, maar kan niet echt een hele duidelijke bouwtekening vinden. wie heeft een goede bouwtekening.

gr leen

leendert

Citaat van: abroeders op 21-09-2015  21:31 uTwee ronde earth magneten naast/tegen elkaar. De ene noord boven, de ander zuid boven. Gecentreerd op het midden van de fan. Vastgelijmd met een klein dotje montagekit.
Dit citaat bedoelde ik (wat wordt hier mee bedoeld) ^-^

abroeders

Citaat van: leendert op 02-11-2015  12:03 uDit citaat bedoelde ik (wat wordt hier mee bedoeld) ^-^
Stel je voor, 2 munten van 1 euro.
Dan leg je de 2 munten plat op de ventilator tegen elkaar; 1 munt met kopzijde boven en de andere de muntzijde boven.
Daar waar ze elkaar raken worden ze precies middenop het draaibare gedeelte van de ventilator geplakt.

Uiteraard de euromunten vervangen door magneten  ;D en kop/munt zijde is uiteraard noord en zuidpool.

seed7

Citaat van: Lutz op 22-09-2015  00:58 uZou het kwaad kunnen om het starterwort heel erg traag te laten afkoelen onder waterslot?

Lutz,

Onder waterslot zuig je bij het snel of langzaam afkoelen "vuile lucht" aan. I.p.v. een waterslot een prop steriele watten in de opening van de fles werkt goed.

Ingo

leendert

Bedankt ik ga er mee aan de gang.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.