Laag mineraal water, zuur en brouwzouten

Gestart door homoeccentricus, 18-09-2015 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

homoeccentricus

Zijn er hier nog mensen of anderszins sentiente wezens die brouwen met laag mineraal (demi, ro enz.) water en daar zuur en brouwzouten aan toevoegen, of ben ik de enige geobsedeerde hier? Zij die vinden dat dat niet nodig is gelieven zich te onthouden of worden anders onmiddellijk en onverbiddellijk naar 'kletsen' verscheept.

Adrie

Ik doe dat soms, maar dat komt omdat ons water veel chloride bevat. Bij bittere, hoppige bieren neem ik osmosewater en voeg daar dan zouten aan toe naar de door mij gewenste concentraties. Soms neem ik ook half osmose half kraanwater. Het hangt er maar net van af welk waterprofiel ik hebben wil.

Amateurke

Adrie, die RO, is dat een haalbare kaart voor een hobbybrouwer? (Kosten, efficiëntie, sanitair, etc)

homoeccentricus

Citaat van: Adrie op 18-09-2015  18:06 uIk doe dat soms, maar dat komt omdat ons water veel chloride bevat. Bij bittere, hoppige bieren neem ik osmosewater en voeg daar dan zouten aan toe naar de door mij gewenste concentraties. Soms neem ik ook half osmose half kraanwater. Het hangt er maar net van af welk waterprofiel ik hebben wil.
Geen Campden tablet?

Piet_v



Citaat van: homoeccentricus op 18-09-2015  17:53 uZijn er hier nog mensen of anderszins sentiente wezens die brouwen met laag mineraal (demi, ro enz.) water en daar zuur en brouwzouten aan toevoegen

Ikke, maar dat wist je al zeker.
Ik brouw met mineraal arm montille water (delhaize) aangevuld met cristaline water + brouwzouten.

homoeccentricus


seed7


Amateurke

Citaat van: seed7 op 18-09-2015  23:46 uJa.

Ingo

Vertel, Ingo.

seed7

"Bron"water uit de supermarkt met een beetje CaCl2 (50 - 80 ppm Ca++) en dan is er bij 100% pilsmout nog een klein beetje melkzuur nodig.

Ingo

Amateurke

Om één of andere reden had ik iets meer hoog technologischer van jou verwacht, Ingo  :)

seed7

Citaat van: Amateurke op 19-09-2015  09:10 uOm één of andere reden had ik iets meer hoog technologischer van jou verwacht, Ingo  :)

Haha, neen, eigenlijk ben ik voor het brouwen van bier dat bij "je" water past, hier zijn dat Alt, Porter etc. Mijn ega drinkt graag Pils en dat maak ik dan ook netjes voor haar verjaardag.

Een apparaat dat alleen het sulfaat uit het water haalt zou wel interessant zijn, kan met hars systemen maar is me te veel gedoe en moeite om het exact uit te zoeken.

Ik moet toch eens het water uit mijn bron laten analyseren ...

Ingo

homoeccentricus

Net als Piet gebruik ik Montillewater, goedkoop bronwater uit de supermarkt. Ik gebruik Brunwater supportersversie om brouwzouten toe te voegen en de pH aan te passen. Bij mijn laatste bier heb ik voor de eerste keer heel nauwgezet een aanbevolen waterprofiel gevolgd. Daarbij  bleek dat ook een zekere alkaliteit wenselijk was, en heb ik het bronwater aangelengd met leidingwater, tot het HCO3 gehalte klopte. Voor dat bier kwam ik uit op 2/3 Montille en 1/3 leidingwater. Dus iets goedkoper en vooral minder sleurwerk met het water.

Ik heb nu ook gezien dat ze in de supermarkt 5-liter jerrycans demi-water hebben, nog iets goedkoper dan Montille. Wellicht zal ik dat de volgende keren uittesten.

Amateurke

Ik denk niet dat demi-water voedselveilig is?

homoeccentricus

Citaat van: Amateurke op 19-09-2015  10:47 uIk denk niet dat demi-water voedselveilig is?

Ja daar zit ik ook nog over na te denken. Demi-water drinken mag zogezegd niet omdat het mineralen zou afvoeren uit het lichaam. Maar ik heb eens een rondvraag gedaan op een ander forum, en dat wordt met een flinke korrel zout genomen (pun intended). Voor de rest zit in demi-water per definitie niks in, dus hoe kan het dan echt ongezond zijn? Ik neem aan dat ze dat niet zomaar recycleren uit oude batterijen???

seed7

Er komen zoveel mineralen uit de mout dat je echt geen "demi-bier" krijgt.

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 19-09-2015  11:12 uEr komen zoveel mineralen uit de mout dat je echt geen "demi-bier" krijgt.

Ingo

Nee, uiteraard niet, maar ik associeer demi-water nog altijd met een waarschuwend vingertje: "Pas op, daar mag je niet van drinken". =

pincopallino

Citaat van: homoeccentricus op 19-09-2015  11:15 uNee, uiteraard niet, maar ik associeer demi-water nog altijd met een waarschuwend vingertje: "Pas op, daar mag je niet van drinken". =

Heeft te maken met osmose processen... denk ik.

Henielma

Gedemineraliseerd water maak je eenvoudig thuis met een osmose filter die je voor een euro of 50 kan kopen. Je hebt alleen wat tijd en kraanwater nodig. Voor een liter of 20 heb je een uur of 7 nodig.

Amateurke

Citaat van: Henielma op 20-09-2015  22:39 uGedemineraliseerd water maak je eenvoudig thuis met een osmose filter die je voor een euro of 50 kan kopen. Je hebt alleen wat tijd en kraanwater nodig. Voor een liter of 20 heb je een uur of 7 nodig.
Heb je hier ervaring mee? 7 (zeven!) uur voor 20 liter?!?
Hoeveel water is er dan naar de afvoer gelopen?

Adrie

Citaat van: Amateurke op 21-09-2015  08:58 uHeb je hier ervaring mee? 7 (zeven!) uur voor 20 liter?!?
Hoeveel water is er dan naar de afvoer gelopen?

Ik heb ook zo'n ding. Hoe lang het duurt hangt sterk af van de temperatuur. In de zomer gaat het een stuk sneller dan in de winter. De verhouding osmosewater/afvalwater is ongeveer 1/2. Dus bij 20 liter osmosewater loopt er 40 liter water weg. Dat vind ik ook zonde, dus ik gebruik osmosewater spaarzaam en alleen als het echt nodig is.

Adrie

Citaat van: homoeccentricus op 18-09-2015  19:10 uGeen Campden tablet?

Die is bedoeld voor de verwijdering van chloor en chloramine, niet voor chloride.

homoeccentricus

Oeps, ja, verkeerd gelezen. En het is alleen het chloride gehalte dat te hoog is?

Adrie

Citaat van: homoeccentricus op 21-09-2015  09:41 uOeps, ja, verkeerd gelezen. En het is alleen het chloride gehalte dat te hoog is?

Bicarbonaat, maar dat is ook te verhelpen met melkzuur.

Johnny Stardust

Begrijp ik nu goed dat je Demi-water uit de supermarkt wel gewoon kunt gebruiken? Of moet je juist special demi-water kopen wat 'voedselveilig' is en wat je dus kunt gebruiken voor het brouwen van je bier?

homoeccentricus

Ik denk dat voedselveilig demi-water niet bestaat :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.