Koperketel

Gestart door Kaj, 12-09-2005 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Citaat van: Jokke op 15-09-2005  17:00 uWelk vermogen heeft deze brander?
 :degroeten:

Jokke, zie onder:

Specificaties
 CE-gekeurd. Op vier poten.
Gebruik: enkel buiten, gasflessen(GPL-butaan-propaan)en ontspanner volgens norm. 
 
Afmetingen 40x40cm 
Materiaal frame in ijzer, brander in fonte 
Gewicht 4750gr 
Vermogen 7kW 
Prijs in BEF
 975 
Prijs in Euro
 24,17 

Verder ben ook ik net als Hoorns Hopbier geïnteresseerd in ombouw tot aardgas. Weet iemand dit? :weetniet:

Menno

Menno

Kaj,

Ongeacht of je met die koperen ketel gaat brouwen, het is een hele mooie! Al is het alleen maar voor de sier ;)

Menno

MO

Als je er verstand van hebt, dan kun je propaan/butaan branders ombouwen tot aardgas branders. Het mondje van het spuitstuk (?) dient te worden vergroot. Ik weet niet hoe dat moet, maar degene die me helpt met het bouwen van mijn WURMS gaat dit voor me doen en hij heeft er wel verstand van. Pas dus wel op dat je niet gaat knutselen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Herman

Voor mammoet (Mammuth) branders kun je een los spruitstuk kopen, waarmee je e.e.a. geschikt maakt voor aardgas.

Wil

hé mensen,

Bij Brouwland hebben ze die spruitstukken (dacht €2,- met kraan) speciaal voor aardgas en de bekende branders.\
In Nederland is het eigenlijk niet meer toegestaan deze te gebruiken geloof ik.

Gr. Wil

Kaj

Citaat van: Wil op 17-09-2005  11:39 uIn Nederland is het eigenlijk niet mer toegestaan deze te gebruiken geloof ik.
Gr. Wil

Omdat het te gevaarlijk is misschien??
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Maar ja, ik heb mijn gasfornuis toch ook zelf op het gasnet aangesloten.

Kaj

Wil

Er zijn van die instanties in Nederland die het voor het zeggen willen houden.Onze Zuiderburen zijn daar makkelijk in.
Zou zelf nooit gaan boren in de bestaande opening, krijg je misschien toch meer last dan plezier.
Heb zelf z'n ding, en moet zeggen werkt lekker en geen gesleep meer met die fles.
Zorg wel voor voldoende ventilatie als je die brander gebruikt. Ik heb zelf die brander nooit rechtstreeks op de grond gezet, altijd een paar tegels er tussen leggen. Wordt best warm daar beneden.
Gr. Wil

jeroentjecross

De pan bij het Amerikaantje was een geweldige tip. Ik heb er gisteren gelijk een gehaald van 70 liter en gelijk een brander mee genomen. Zondag gaan we weer brouwen en dan weten we gelijk of het een goede aankoop was.

SUPER keteltje

gr jeroen

Brouwerken

Hallo,

ik heb toch een vraag omtrent kopervergiftiging. Nu, ik ben lid van een gilde in België. Nu hebben ze daar een brouwinstallatie gemaakt. De koeler bestaat uit 2 spiralen aan elkaar. De grote spiraal aan de buitenkant en een kleinere binnenin. In totaal zo'n 25 m koperbuis. Zelf gemaakt. Koelt het wort in zo'n 10 min naar 25 graden. Nu, toen ik dit vertelde hoorde ik bepaald emensen spreken van kopervergiftiging als dit in warm wort hangt. Kan dit echt zo'n kwaad? Of is er geen reden tot paniek?

Adrie

Geen reden tot paniek. Ik hoorde eens op een podcast dat de Amerikaanse Keuringsdienst van Waren bij alle brouwers die een koperen ketel gebruiken monsters ging nemen van wort en van het bier. IN het wort zaten verhoogde concentraties koper, maar in het bier was daar niets meer van terug te vinden. De kopergehalten in het bier waren zo laag, dat zij niet te meten waren, net als in bieren die in rvs ketels gebrouwen zijn. Kennelijk neemt de gist de koper op en vind je het niet meer terug.

Iets anders is het als gistend of uitgegist bier langdurig in contact komt met koper. Gistend of uitgegist bier is zuurder dus hier lost meer koper in op. Als het bier eenmaal is uitgegist neemt de gist ook geen koper meer op.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.