Even voorstellen: Stephen

Gestart door Brusteph, 02-09-2015 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brusteph

Beste allen,

Op vraag van Jacques geef ik hier een korte beschrijving van mezelf en mijn bierparcours.

Ik speelde al enige tijd met het idee om bier te brouwen maar toen kennissen van me vorig jaar op een barbecue n.a.v. het WK wat eigen brouwsel hadden meegebracht, was het hek van de dam. Enkele weken later nam ik deel aan een brouwinitiatie van enkele uren en kort nadien heb ik mijn eerste materiaal besteld bij Brouwland. Dat was dan ook meteen de laatste keer dat ik bij die peperdure monopoliemisbruikers materiaal kocht, maar ik dwaal af. Gelukkig heb ik steeds het grootste en het beste gekocht dat mij nodig leek, zodat mijn eerdere aankopen nuttig blijven maar toch is het nooit genoeg. Ik brouw nu zo'n 30 liter per brouwsessie en momenteel brouw ik wekelijks (maar na mijn volgende feestje ga ik die volumes wat afbouwen). Ik brouw meestal met een elektrische ketel en een ronde IGLOO-koelbox van 40 liter in combinatie met een hevelfilter.  Ik controleer mijn vergistingstemperatuur met een STC1000-gecontroleerde koelkast en zet bijna alles op vat, wat me enorm veel tijd bespaart t.o.v. het bottelen). Ik werk hoofdzakelijk met giststarters en experimenteer voortdurend. Ik lees ook non-stop boeken over bierbrouwen en binnen enkele weken start ik de cursus "Technicus in de fermentatieprocessen bieren" die loopt over 2 jaar, in avondschool. Hoe meer ik ermee bezig ben, hoe meer ik ermee bezig wil zijn. Na 35 jaar heb ik eindelijk een hobby passie obsessie gevonden en ik geniet ervan met volle teugen. Momenteel ben ik met enkele vrienden de eerste stappen aan het zetten richting microbrouwerij. Maar mijn volgende aankoop wordt wellicht een zuurstoftank. Sinds ik ben begonnen met brouwen slaag ik er trouwens niet meer in om nog een euro te sparen.

En dan nog wat persoonlijke informatie: ik woon in Brussel maar heb in 2005 nog een dik jaar in Utrecht gewerkt en gewoond; ik werk als economist maar ben dus van plan om ooit voltijds brouwer te worden; en ik moest de naam van de huidige Nederlandse koningin op google opzoeken om de controle van dit forum te passeren :-)

homoeccentricus

Welkom! Het is altijd leuk om een nieuw lid te verwelkomen dat ook werelddominantie nastreeft. Dat maakt het alleen maar spannender!

Amateurke

Wat ga je met een zuurstoftank uitrichten?
Ik zou eerder een CO2 tank kopen.

homoeccentricus

Citaat van: Amateurke op 02-09-2015  14:54 uWat ga je met een zuurstoftank uitrichten?
Ik zou eerder een CO2 tank kopen.
Damn, Amateurke, ik ook, maar ik zei het niet ivm die werelddominantiestrijd.

Brusteph

Citaat van: Amateurke op 02-09-2015  14:54 uWat ga je met een zuurstoftank uitrichten?
Ik zou eerder een CO2 tank kopen.

Een CO2 tank heb ik al. Een zuurstoftank lijkt me gewoon de volgende stap naar beter en gemakkelijker bier, aangezien dat mij snel voldoende beluchting moet opleveren met het oog op een gezonde en volledige vergisting.

Amateurke

Oppassen met zuivere zuurstof.
Er is daar wel literatuur over (maar waar?).
Beluchten met "lucht" (over filter) lijkt mij voldoende.

Jacques

Hoi Stephen,

Dank voor jouw introductie. Het is altijd leuk wat meer te weten over de leden van dit forum, hun achtergronden en drijfveren.

Jacques

Citaat van: Amateurke op 02-09-2015  16:31 uOppassen met zuivere zuurstof.
Er is daar wel literatuur over (maar waar?).
Beluchten met "lucht" (over filter) lijkt mij voldoende.

Amateurke,

Je bent nog niet zo lang lid van dit forum. Jouw reacties doen vermoeden dat je minder een amateur bent dan je forumnaam doet vermoeden. Zou je zo vriendelijk willen zijn om je, net als Stephen, je verder voor te stellen (wel graag in een nieuw topic).

Rodger

Hallo! Meteen een vraag;

Wat voor vaten heb je en hoe vul je die? Ik overweeg ze ook. Vind soda kegs nog wat te prijzig om het te proberen, en die rvs partyfusten schijnen lastig te vullen/herbruiken te zijn?

Brusteph

Citaat van: Rodger op 03-09-2015  08:44 uWat voor vaten heb je en hoe vul je die? Ik overweeg ze ook. Vind soda kegs nog wat te prijzig om het te proberen, en die rvs partyfusten schijnen lastig te vullen/herbruiken te zijn?

Hoi Rodger,

Ik heb mijn eerste 5 vaten besteld bij www.malzmuehle.eu voor € 60/stuk. Het betreft de NC (dus Cornelius of 'ball lock') exemplaren. Momenteel loopt er echter een fantastische promotie bij thehomebrewcompany.ie , met Cornelius vaten voor € 33/stuk (excl. verzendkosten). Voor die prijs kan je het toch niet meer laten. Je moet er wel al de o-ringen vervangen omdat die doordrongen zijn door een cola-geur en ik raad je aan om die ringen niet bij hen te kopen want degene die ik ontving roken allemaal eveneens naar Cola (ik schreef hen erover aan maar zonder reactie).
Ik overweeg nu al om nog meer vaten bij die Ieren te kopen. Niet enkel besparen ze enorm veel botteltijd uit maar je kan ze ook goed gebruiken om bier in te laten rijpen (in Bulk) of gewoon te bewaren; ik gebruik het nu ook om bier in te vergisten (zo kan ik makkelijk brouwsels splitten en er passen er vier in mijn fermentatiekoelkast); je kan er ééntje uitlenen aan vrienden in combinatie met een picnictap en Keg Charger... Daarnaast blijft het bier ook verser want het kan na vergisting meteen in de koelkast i.p.v. te hergisten op fles en je kan het sneller drinken want het carboniseren op vat duurt maar en paar dagen. Kortom, ik ben dubbel en dik verkocht.

Wanneer ik vergist in een Corny-vat dan kan ik gewoon onder CO2-druk van het vergist- naar het definitieve vat overgieten, waarbij er geen risico is op zuurstofopname (je moet wel eerst je ontvangvat vullen met CO2). Zoniet hevel je het bier gewoon in het vat (opnieuw eerst gezuiverd met CO2), dan het deksel erop en opnieuw vullen met CO2. Allemaal erg simpel.

Met die partyfusten heb ik geen ervaring.

Rodger

Dank voor je antwoord. Heb neem ik aan nog wel een aansluitmechanisme nodig voor de CO2 fles en slangen...

Rodger

En voor de zekerheid, nadat je je eerste biertje tapt uit het fust, hoe lang is het bij jou houdbaar (gekoeld/ongekoeld)?

homoeccentricus

Citaat van: Brusteph op 03-09-2015  09:17 uMomenteel loopt er echter een fantastische promotie bij thehomebrewcompany.ie , met Cornelius vaten voor € 33/stuk (excl. verzendkosten).

Fantastische tip! Heb er een aantal besteld. Bedankt!

kiekumgaon

Welkom op het mooie bier walhalla forum en veel lees en leer plezier..

Robin K

Hallo Stephen, welkom op het forum en nog bedankt voor de tip van thehomebrewcompany.ie  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.