Wilde hop

Gestart door Gerb, 08-09-2005 10:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Heren,

Ik heb gisteren een zak vol wilde hop geplukt. Vol met geel poeder en lekkere geur.
Ik heb inmiddels de hop op een krant uitgespreid om te drogen. Maar ik weet nu niet echt hoe ik het het beste verder moet verwerken. Mijn idee was om het in een iets verwarmde oven te drogen (80 graden voor 15 minuten).
Als het dan droog is, wil ik het in combinatie met 'gewone' hop gebruiken. Omdat het relatief gezien natter is dan gekochte hop, wil ik het niet te lang in mijn kookketel hebben. Dus een hopgift een half uur koken en een hopgift 5 minuten.
Iemand betere ideeen?

Gerb

MO

Als je maar een zak hebt geplukt, dan kun je er wellicht meteen mee brouwen. Ga er dan van uit dat verse hop 80% water bevat en een laag a-zuur gehalte, 2% of zo.
Over drogen heb ik eens 8 uur bij 70 ºC gelezen, dat wil ik volgend jaar gaan proberen.

Adrie

Vorige week heb ik mijn eerste hop geoogst. Natgewicht was 135 gram, drooggewicht was 29 gram. Die 80% vocht klopt dus wel ongeveer. Ik heb de hop drie dagen op een warme zolder te drogen gelegd. Na deze drie dagen was de hop droog en knisperde tussen de vingers. Drogen in de oven hoeft dus niet echt. Nu ligt de hop in de vriezer te wachten op gebruik.

MO

wat een oogst! 29 hele grammen met waarschijnlijk een laag a-zuur %. Net genoeg voor 5 L bier. Maar wie ben ik, ik heb nog geen bel aan mijn plant hangen.

Adrie

Wie zegt dat ik de hop als bitterhop wil gebruiken? Voor aromahop is het prima geschikt, getuige de geur. Voor sommige bieren is 29 gram genoeg voor 25 liter bier.

Gerb

Volgens mij droogt de hop nooit zover als de commerciele hop. Wordt die niet met warmte gedroogd? Dus ervan uitgaande dat je meer vocht in je hop hebt, wordt dan de kans op een 'groene grasachtige' smaak niet groter?

Adrie

De factor tijd is net zo belangrijk als de factor temperatuur. M.a.w. op lagere temperatuur drogen kan met dezelfde resultaten als je maar langer wacht.

Edgar

Oppassen met het drogen 'op gevoel'. Als de buitenzijde volkomen droog en krokant aanvoelt, kan het nog heel goed zijn dat er in het centrale stammetje nog vocht zit. Bij luchtdichte verdere bewaring zorgt dit gegarandeerd voor schimmelvorming*. De test is dus of het kleine stammetje 'knapt' en niet buigt.

*tenzij bevroren. In elk geval weegt het dan teveel.

Edgar

Citaat van: MO op 08-09-2005  11:20 uwat een oogst! 29 hele grammen met waarschijnlijk een laag a-zuur %. Net genoeg voor 5 L bier. Maar wie ben ik, ik heb nog geen bel aan mijn plant hangen.

Dat is de reden dat ik Target oeps: Magnum heb geplant.

Gerb

Ik heb mijn hop gedroogd in de oven ongeveer 15 minuten bij 80 graden. Ik heb ook langer geprobeerd, maar toen kwam er een aangebrand luchtje vanaf. De hop was knisperend en voelde droog aan, maar de volgende dag toen ik ermee wilde gaan brouwen, voelde ik wat vocht in het midden., Ik had een vuilniszak vol (inclusief blad) en ik hield uiteindelijk ongeveer 75 gram hop over. Het recept zal ik binnenkort eens posten op het forum. Het is helaas niet geworden zoals ik wilde, met name de bitterheid is een groot raadsel voor mij. Misschien moet ik nog extra hop koken om de bitterheid wat omhoog te krikken.

Hier is nog een artikel van de BYO wizard over het gebruik van verse hop.
http://byo.com/mrwizard/780.html

Gerb
 :degroeten:

Herman

Tja, wilde hop gebruiken als bitterhop is een beetje vragen om moeilijkheden. Gebruik als aromahop is een veiliger alternatief.

HuygenMeester

 :denken: Ik heb dezelfde methode als Adrie gevolgd (zolder- vriezer) flink in een plastic zak persen zoveel mogelijk de lucht eruit
halen; ik heb er twee keer mee gebrouwen als aromahop ; gift ca 15 minuten voor einde kooktijd.
Het is een succes getuige de enthousiaste geluiden van proevers. Inmiddels is de nieuwe hop er en is de oude hop nog niet op. zelfs na een jaar ruikt het nog heerlijk.
Wie weet trouwens hoe je het bittergehalte van de hopbel bepaalt ?

willem


aldo

Ik kwam op de site van Werkgroep Avifauna Drenthe verschillende waarnemingen van wilde hop tegen.
dus voor ieder die komend jaar door het mooie Drentse land fietst:


 Datum Aantal   Kleed Gedrag Locatie Waarnemer   

 24-10-2008 50  onbekend ter plaatse Geeuwenbrug - Buitengebied [DR] Lex Dierssen         
 07-09-2008 1  onbekend ter plaatse Wildenberg [DR] Geert de Lange         
 22-08-2008 1  onbekend ter plaatse Leekstermeer [DR] wim van boekel         
 16-07-2008 1  onbekend ter plaatse Havelte - Havelterberg - Helomaweg [DR] Peter Apperlo         
 02-06-2008 1  onbekend ter plaatse Lentscheveen - Hullenzand [DR] Marcel Baartmans         
 06-05-2008 1  onbekend ter plaatse Zuidveld (DR) [DR] Bert Oving         
 29-04-2007 1  onbekend ter plaatse Meppen [DR] Harry Meussen

bron:http://wad.waarneming.nl/wn_for_species.php?id=7697



Adrie

Citaat van: aldo op 03-03-2009  14:52 uIk kwam op de site van Werkgroep Avifauna Drenthe verschillende waarnemingen van wilde hop tegen.

Weet je zeker dat een avifauna groep niet deze hop bedoelt:


bjgodefr

Citaat van: Adrie op 03-03-2009  14:54 uWeet je zeker dat een avifauna groep niet deze hop bedoelt:



Hoelang kook je deze mee?

Adrie

Citaat van: bjgodefr op 03-03-2009  15:06 uHoelang kook je deze mee?

Tot ie gaar is.

aldo

Nog even doorklikkend kwam ik op waarnemingen uit heel Nederland:
http://waarneming.nl/soort/view/7697

Adrie

Raar om een zo algemene plant op te nemen in zo'n database. Bij ons in de buurt barst het van de hop en in onze brouwclub is de "Laarakkerse hop" ondertussen een begrip. Nietwaar, Anton?

MO

Tot-i gaar is, haha. Leuk dat er een site is waar wordt bijgehouden waar hop voorkomt.

aldo

hahahaha die hop lust ik vast ook wel!  :hoera:

maar ik heb gewoon naar humulus lupus gezocht en zolang we nog geen wolfen in nl hebben is de verwarring bij lupus (latijn voor wolf) niet te verwachten eh?

Herman

Hoi Aldo,

Als je om je heen kijkt groeit die hop bijna overal wel hoor. Ik kan je in en om Borger zo een paar plekken aanwijzen.

Dan bedoel ik uiteraard naast die in mijn tuin ;)

Heb jij overigens nog hoppen aangeschaft voor je geplande proeftuin?

aldo

in borger? goh was me nog nooit opgevallen(word benieuwd waar)....was er wel een in gieten tegengekomen

Herman

Vlakbij het kerkhof (Westdorperstraat/Dalkampen, bij het bosje). Verder aan de Harm Tiesingstraat/hoek Julianastraat. Verder in Westdorp langs het kanaal Buinen-Schoonoord. En zo nog wat plekken die ik zo niet 1-2-3 meer weet.

aldo

Kijk es aan die Herman heeft z'n oogjes niet in z'n broekzak ;-)
 :duimop:  :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.