Ongemoute tarwe voor witbier

Gestart door RuudB, 25-08-2015 21:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudB

Beste brouwers,

Voor een Belgisch witbierrecept zoek ik ongemoute tarwe (recept bestaat uit 50% tarwe en 50% pilsmout). Helaas is dit niet te krijgen in de bekende webshops. Kan ik gewoon willekeurige tarwe uit een andere winkel gebruiken of is dit mogelijk van een onbruikbaar tarweras? Ik vraag dit omdat ik eerder een zakje biologische tarwe op de markt heb gekocht maar deze korrels waren een stuk kleiner dan de bekende tarwemoutkorrels.

Groet,
Ruud

RuudB

Gevonden, maar helaas niet leverbaar:

http://www.Brouwmarkt.nl/premium-quality-ongemoute-tarwe-5-kilo.html

Maar is alle tarwe in de handel geschikt of niet.....????

Niels B.

Waarom gebruik je geen tarwemout?

Herman

Ongemoute tarwe = tarwe, dus ja: je kunt ook naar de biologische winkel (al zal je daar relatief wel meer voor moeten betalen). Je kunt ook tarwevlokken bestellen.

RuudB

Omdat witbier oorsponkelijk gemaakt wordt/werd van ongemoute tarwe (lees ik in diverse bronnen) en ik begrijp dat er wel degelijk verschil zit tussen beide:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,216.msg1732.html#msg1732

Alternatief zou tarwevlokken kunnen zijn.

RuudB

Citaat van: Herman op 25-08-2015  22:00 uOngemoute tarwe = tarwe, dus ja: je kunt ook naar de biologische winkel (al zal je daar relatief wel meer voor moeten betalen). Je kunt ook tarwevlokken bestellen.

Klopt: 1,25 Euro voor 500 gram. Ik heb Brouwmarkt een mailtje gestuurd met de vraag wanneer tarwe weer beschikbaar zal zijn.

homoeccentricus

Het enige echte oorspronkelijke witbier is inderdaad met ongemoute tarwe gebrouwen. Gemoute tarwe zit in Hefeweizen, toch helemaal anders. Ik denk niet dat alle tarwe geschikt is: harde tarwe schijnt heel moeilijk te malen te zijn. Maar de kans is klein denk ik dat je die ergens zou vinden, want die wordt vooral voor pasta gebruikt.

Herman

Citaat van: RuudB op 25-08-2015  22:05 uKlopt: 1,25 Euro voor 500 gram. Ik heb Brouwmarkt een mailtje gestuurd met de vraag wanneer tarwe weer beschikbaar zal zijn.
Die is nog duurder anders....

RuudB

Citaat van: Herman op 25-08-2015  22:27 uDie is nog duurder anders....

Maar dan krijg ik er wel een handige bewaarbak van voedselveilig wit kunststof met garantiesluiting bij  :)
Ik realiseer me nu dat tarwe inderdaad wel erg duur is bij BM. Waarom zou 5 kg tarwe 4 Euro duurder moeten zijn dan 5 kg tarwemout... :weetniet:



Herman

Weinig aanbod, hogere marge.

Heb je geen ouderwetse graanmolen in de buurt? Die handelen er vaak ook in tegen schappelijker prijzen. Zelf broodbakken en zo.

Ronnie

In onze gilde gebruikten we steeds 50 a 60% pilsmout en de rest was weer in 2 gedeeld: dus 20 a 25% tarwevlokken en 20 a 25% gewone gemoute tarwe.
Dat gaf uitstekende witbieren, prijwinnaars!. Soms ook nog een deel havervlokken erbij.
Filterde prima.

Hoppenbrouwers

Paar dagen geleden nog ongemoute tarwevlokken binnen gekregen van vd Kooy. Gewoon op voorraad hoor.

RuudB

Citaat van: Herman op 25-08-2015  22:52 uHeb je geen ouderwetse graanmolen in de buurt? Die handelen er vaak ook in tegen schappelijker prijzen. Zelf broodbakken en zo.

Ja, letterlijk aan het eind van de straat. Binnenkort maar eens langs lopen als ze open zijn.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-08-2015  14:18 uPaar dagen geleden nog ongemoute tarwevlokken binnen gekregen van vd Kooy. Gewoon op voorraad hoor.

En als de molen het niet heeft zijn vlokken het alternatief.

toon van den broek

Hallo Ruud,

Gewone tarwe van bij de boer kost zowat niets, misschien E 0.30 per kg. Je kunt ook heel goed gemalen tarwemeel (=volkorenmeel) gebruiken van AH. Is ook heel goedkoop en werkt prima, want je hebt geen werk/problemen met malen.
Wel rekening houden met langere maischtijden.

Succes, Toon

Hoppenbrouwers

Citaat van: RuudB op 26-08-2015  17:08 uEn als de molen het niet heeft zijn vlokken het alternatief.
Wat is het verschil? Volgens mij zijn vlokken gewoon geplette korrels dus alleen de vorm is anders. In dat geval zijn vlokken wellicht beter dan de korrel omdat je die niet meer hoeft te schroten.

RuudB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-08-2015  19:35 uWat is het verschil? Volgens mij zijn vlokken gewoon geplette korrels dus alleen de vorm is anders. In dat geval zijn vlokken wellicht beter dan de korrel omdat je die niet meer hoeft te schroten.

Het verschil is niet zo groot, daarom is het een prima alternatief  ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RuudB op 26-08-2015  20:34 uHet verschil is niet zo groot, daarom is het een prima alternatief  ;)
Het verschil is alleen psychologisch begrijp ik? ;)

RuudB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-08-2015  21:22 uHet verschil is alleen psychologisch begrijp ik? ;)

Klopt helemaal, vrees ik :biersmile:


RuudB

Citaat van: Herman op 25-08-2015  22:27 uDie is nog duurder anders....

Deze is dan weer erg goedkoop (ook met de mouten):

http://www.brouwmout.nl/product/tarwekorrels-ongemout/

RuudB

Citaat van: RuudB op 26-08-2015  22:31 uDeze is dan weer erg goedkoop (ook met de mouten):

http://www.brouwmout.nl/product/tarwekorrels-ongemout/


...als je niet de 5 kilo-prijs van de één met de 1 kilo-prijs van de ander vergelijkt. Tijd om te gaan slapen....

Adrie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-08-2015  19:35 uwat is het verschil? Volgens mij zijn vlokken gewoon geplette korrels dus alleen de vorm is anders. In dat geval zijn vlokken wellicht beter dan de korrel omdat je die niet meer hoeft te schroten.

Het verschil is dat de vlokken tijdens het pletten gestoomd worden. Dit betekent dat de eiwitomhulsels om de zetmeelpakketjes verbroken worden en daardoor is het zetmeel beter toegankelijk voor de enzymen in het beslag. Er is dus wel een verschil, maar of je hier veel van zal merken, is de vraag. Ik heb nooit onbewerkte tarwekorrels gebruikt.

RuudB

Antwoord van Brouwmarkt:

Dit gaat uit ons assortiment. U kunt tarwe heel, in de natuurwinkel kopen. Of overstappen op havervlokken.



JanEric

Citaat van: RuudB op 27-08-2015  18:54 uAntwoord van Brouwmarkt:

Dit gaat uit ons assortiment. U kunt tarwe heel, in de natuurwinkel kopen. Of overstappen op havervlokken.

Ik neem aan dat ze tarwevlokken bedoelen in plaats van havervlokken...

RuudB

Citaat van: JanEric op 27-08-2015  19:46 uIk neem aan dat ze tarwevlokken bedoelen in plaats van havervlokken...

Ik denk het ook....

Adrie

Citaat van: RuudB op 27-08-2015  18:54 uAntwoord van Brouwmarkt:

Dit gaat uit ons assortiment. U kunt tarwe heel, in de natuurwinkel kopen. Of overstappen op havervlokken.

Helaas is tarwe in de natuurvoedingswinkel nergens meer te vinden (althans niet in de drie natuurvoedingswinkels in onze stad). In plaats daarvan vind je wel speltvlokken. Die gebruik ik dan altijd maar en dat is een uitstekend alternatief.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.