Elektrische RIMS en een simpele houten takel

Gestart door Sander van Dijk, 24-08-2015 14:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk


Sander van Dijk

Ik ben ook bezig geweest met het knutselen aan een elektrische RIMS. Ik heb daarbij een simpele houten takel gemaakt om de binnenpan heel langzaam en precies uit de grotere pan te kunnen hijsen. Ik heb een houten frame gemaakt wat ik gemakkelijke met vleugelmoeren in en uit elkaar kan halen, zodat het een beetje compact is op te bergen. Ik hijs de pan op met een simpele sjorband met ratel. De sjorband loopt door een paar grote schroefogen.

Ik had nog wat resthout liggen waarvan ik dit even kon maken. Ik heb een RVS elektrische ketel 2000 Watt 27 liter gebruikt. Daarin heb ik een (demontabele) kraan gemaakt. Het gat heb ik geboord met een trappenboor. Dit ging perfect. Ook heb ik de ketel geïsoleerd met 2 lagen zelfklevende Armaflex van 13 mm en daaroverheen heb ik aluminium tape geplakt.

De temperatuur stuur ik aan met Tcontrol en tijdens het maischen schroef ik het vermogen van de pan wat terug met een volt regulator van Ebay. Dit was nodig, omdat het element anders te warm werd en te lang warm bleef, waardoor de temperatuur wat teveel overschoot. Tijdens het maischen schroef ik het vermogen terug naar 30 á 40%. Nu blijf ik op ± 0,4 ºC van de ingestelde temperatuur.

Ik heb een 21 liter Mennopan als binnenpan gebruikt. In de bodem heb ik sleuven van 0,75 mm geslepen en dit heb ik zo gebruikt zonder extra filter. Maar of ik moet nog wat meer sleuven slijpen of ik moet de sleufjes toch verbreden naar 1 mm, want ik had te weinig doorstroom. Als ik iets sneller dan héél, héél langzaam pompte werd het vloeistof niveau in de binnenpan te hoog. Ik denk dat ik iets meer doorstroom moet hebben.

Maar verder is mijn eerste brouw hiermee prima verlopen. Ik had een rendement van 85%, dus dat vond ik best aardig.

Sander van Dijk

Tcontrol heb ik ingebouwd in een houten kastje. De vermogensregelaar heb ik ook in het kastje ingebouwd. Dat is dat zwarte displaytje met in het rood 100 erop, wat je aan de rechtse kant boven het stopcontact met Cool 1 zit zitten. Het printplaatje van Tcontrol zit onder een doorzichtig dekseltje (van een CD hoesje) wat ik in dit kistje heb gemaakt. Zo kan ik de lampjes op de printplaat ook zien.

Ik heb een DS18B20 tanksensor in de pan gemaakt. Die sluit ik dan aan op Tcontrol. Ik sluit deze nu aan op Tcontrol met RJ11 stekkertjes. Zie dit topic. Dit zijn van die telefoon stekkertjes. Dit bevalt mij erg goed.


Henielma

Mooi gebouwd Sander. Goed idee om tijdens het maishen het vermogen terug te schroeven. Doet de Grainfather volgens mij ook.

85% rendement is prima.

Sander van Dijk



Citaat van: Henielma op 24-08-2015  20:25 uMooi gebouwd Sander. Goed idee om tijdens het maishen het vermogen terug te schroeven. Doet de Grainfather volgens mij ook.

Bedankt!  Klopt, ik heb het idee ook van Grainfather gepikt :)


koffie

Citaat van: Sander van Dijk op 24-08-2015  15:06 u[..] Ook heb ik de ketel geïsoleerd met 2 lagen zelfklevende Armaflex van 13 mm en daaroverheen heb ik aluminium tape geplakt.
Heb je een idee of deze dubbele laag daadwerkelijk geholpen heeft? Is het 't ook waard geweest? Ik lees dat de lijmkant +85 kan hebben, volgens mij word de buitenwand ketel bij ketel warmer dan 85 graden? Geen problemen met lijm die los laat ?
Ligt dit soort spul bij de bouwmarkt, of moet ik het online bestellen ?

_M_M_

De vloeibare lijmen van pattex gaan tot 110°C dus als je die neemt zit je sowieso goed..

ZwartGoud

Ziet er goed uit Sander! Super slim, dat met die sjorband!  :duimop:

beermenke

Ik heb maar een pan van 15 liter en gebruik de takel waar ik een fiets aan optakel en til zo de binnen pan op.
Werkt prima

Sander van Dijk

Citaat van: koffie op 18-10-2015  19:56 uHeb je een idee of deze dubbele laag daadwerkelijk geholpen heeft? Is het 't ook waard geweest? Ik lees dat de lijmkant +85 kan hebben, volgens mij word de buitenwand ketel bij ketel warmer dan 85 graden? Geen problemen met lijm die los laat ?
Ligt dit soort spul bij de bouwmarkt, of moet ik het online bestellen ?
Ik heb het idee dat het  erg goed isoleert, maar ik heb het nooit zonder geprobeerd en ook niet met 1 laag, dus daar heb je niet veel aan[emoji1]. Ik had nog genoeg over, dus heb ik er een tweede laag over gedaan. De armaflex blijft goed zitten ondanks dat de pan 100°c z wordt, omdat ik er ook in kook. Achteraf bezien, had ik de isolatie niet tot zo hoog gedaan i.v.m. schoonmaken en had ik de alu. tape er niet om gedaan. De Armaflex heeft een best gladde buitenkant, die volgens mij wel goed schoon te maken is. De isolatielaag zet uit als hij warm wordt, daardoor komt de tape erg onder spanning te staan en laat tie op sommige plekken los.

Ik heb de armaflex hier besteld https://www.ventilatieshop.com/armaflex-armaduct-isolatie-breed-1000mm-per-meter/

Ik heb een super rollende kook en bijna geen temperatuur verval, dus ik ben blij met de goede isolatie.

Bierden80

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je bij zo'n laag gewicht de pan er niet gewoon uit tillen of even ondersteunen om te spoelen? Waarom een takel?

Sander van Dijk

Citaat van: ZwartGoud op 18-10-2015  20:34 uZiet er goed uit Sander! Super slim, dat met die sjorband!  :duimop:
Bedankt JJ

Sander van Dijk

Citaat van: Bierden80 op 18-10-2015  21:23 uMisschien een domme vraag, maar waarom zou je bij zo'n laag gewicht de pan er niet gewoon uit tillen of even ondersteunen om te spoelen? Waarom een takel?
Omdat ik langzaam wil spoelen. Daarom wil ik de binnen pan stukje bij beetje liften, waardoor het spoelwater niet te snel door de bostel loopt. En ik wil het wort niet laten kletteren.

En met de takel heb ik mijn handen vrij om het spoelwater beetje bij beetje toe te voegen.

Bierden80

Citaat van: Sander van Dijk op 18-10-2015  21:27 uOmdat ik langzaam wil spoelen. Daarom wil ik de binnen pan stukje bij beetje liften, waardoor het spoelwater niet te snel door de bostel loopt. En ik wil het wort niet laten kletteren.

En met de takel heb ik mijn handen vrij om het spoelwater beetje bij beetje toe te voegen.

Ok, Dank je. Snap hem.

Ik doe hett zelf overigens door juist het niveau van het wort te laten zakken ipv de andere omhoog te tillen. Dus ik laat wort eruit lopen en zo komt de bostel ook droger te staan. Kan ik ook rustig spoelen.

Sander van Dijk

Citaat van: Bierden80 op 18-10-2015  21:37 uOk, Dank je. Snap hem.

Ik doe hett zelf overigens door juist het niveau van het wort te laten zakken ipv de andere omhoog te tillen. Dus ik laat wort eruit lopen en zo komt de bostel ook droger te staan. Kan ik ook rustig spoelen.
Dat werkt inderdaad nog makkelijker, maar ik wil alles in één pan doen, dus vandaar.

koffie

Citaat van: Sander van Dijk op 18-10-2015  21:23 uIk heb het idee dat het  erg goed isoleert, maar ik heb het nooit zonder geprobeerd en ook niet met 1 laag, dus daar heb je niet veel aan[emoji1]. Ik had nog genoeg over, dus heb ik er een tweede laag over gedaan. De armaflex blijft goed zitten ondanks dat de pan 100°c z wordt, omdat ik er ook in kook. Achteraf bezien, had ik de isolatie niet tot zo hoog gedaan i.v.m. schoonmaken en had ik de alu. tape er niet om gedaan. De Armaflex heeft een best gladde buitenkant, die volgens mij wel goed schoon te maken is. De isolatielaag zet uit als hij warm wordt, daardoor komt de tape erg onder spanning te staan en laat tie op sommige plekken los.

Ik heb de armaflex hier besteld https://www.ventilatieshop.com/armaflex-armaduct-isolatie-breed-1000mm-per-meter/

Ik heb een super rollende kook en bijna geen temperatuur verval, dus ik ben blij met de goede isolatie.
Dank, hier kan ik wat mee!
De opmerking over tape die wat loskomt, dan heb je het over de plakzijde van de armaflex of over die alu tape ?

Sander van Dijk



Citaat van: koffie op 19-10-2015  09:23 uDank, hier kan ik wat mee!
De opmerking over tape die wat loskomt, dan heb je het over de plakzijde van de armaflex of over die alu tape ?

Dan heb ik het over de aluminium tape.

ciesvandekwis

Citaat van: Sander van Dijk op 24-08-2015  15:06 uIk heb een 21 liter Mennopan als binnenpan gebruikt. In de bodem heb ik sleuven van 0,75 mm geslepen en dit heb ik zo gebruikt zonder extra filter. Maar of ik moet nog wat meer sleuven slijpen of ik moet de sleufjes toch verbreden naar 1 mm, want ik had te weinig doorstroom. Als ik iets sneller dan héél, héél langzaam pompte werd het vloeistof niveau in de binnenpan te hoog. Ik denk dat ik iets meer doorstroom moet hebben.
Knap gedaan, heb je toevallig een foto van die sleuven? Ik ben bezig een koperen old skool systeem met gas. Mijn geboorde gaatjes bleken te weinig. Ik zat aan slechts 5% oppervlakte terwijl je eigenlijk aan 17 à 25% hoort te zitten. Zie topic:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3715.html?highlight=old+skool

koffie

Kijk even bij mijn topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29688.msg454964.html#msg454964
Ik heb er gewoon de dremel op gezet. Als ik de pan nu vul met water, loopt het er net zo hard eer uit :P

ciesvandekwis

Met water loopt het ook zéér vlot bij mij, maar mout en vlokken was een ander verhaal de eerste keer, sloeg keihard dicht (waarschijnlijk ook door haver die pap maakte onderaan). Volgende keer benieuwd wat het geeft met extra gaatjes.

Sander van Dijk

Citaat van: Sander van Dijk op 24-08-2015  15:06 uIk heb een 21 liter Mennopan als binnenpan gebruikt. In de bodem heb ik sleuven van 0,75 mm geslepen en dit heb ik zo gebruikt zonder extra filter. Maar of ik moet nog wat meer sleuven slijpen of ik moet de sleufjes toch verbreden naar 1 mm, want ik had te weinig doorstroom. Als ik iets sneller dan héél, héél langzaam pompte werd het vloeistof niveau in de binnenpan te hoog. Ik denk dat ik iets meer doorstroom moet hebben.

Link naar Ebay advertentie met RVS gaas          Link naar Mesh to Micron tabel

Ik ben nu overigens niet aan het brouwen, omdat ik momenteel een tijdje in India zit en daarom even niet brouw, maar ik ben wel een het nadenken over het bouwen  :)

Ik had nog steeds een beetje het probleem dat de sleuven in mijn binnenpan te weinig doorstroom gaven. Ik kan nog wat meer in de bodem gaan slijpen, maar ik kwam op Ebay filters voor heel weinig tegen. Deze zijn bijvoorbeeld 30x30 cm in het vierkant. De Mennopan van 21 liter is iets van 30 cm, dus daar kan ik een mooi rond filter van maken die mooi binnen in de pan past. Volgens mij kan ik het beste de maat mesh 10 nemen, dan heb je gaatjes van 1,98 mm. Dit gaas weegt 1,51 kg p/m2. Ik weet niet hoe sterk dit is. Ik vermoed dat dit te zwak zal zijn om het gewicht van de maish te dragen, dus ik wil een paar grotere stukken uit de bodem van de pan slijpen, zodat het resterende stuk het gewicht kan dragen. Ik wil dus een soort van soort van kruisvormig stuk overhouden.

Bij mesh 10 zou je op een doorlaat (volgens de ebay verkoper) van 61% uitkomen. Weet iemand of dit misschien te veel is? Anders zou ik ook nog een mesh met kleinere gaatjes kunnen kiezen.

Ook wil ik nog een rol met een veel fijnere mesh kopen. Als je mesh 60 neemt kom je op gaatjes van 250 micron uit en dat zou mooi te gebruiken zijn voor een hopspider voor pellets. Ze hebben ook formaten van ca 90x35 cm en dat kost ook niet veel. Ik gebruik nu een katoenen tasje in mijn hopspider, maar rvs is toch wel wat mooier denk ik.

Serge VL

Citaat van: Sander van Dijk op 08-11-2016  05:32 u
Link naar Ebay advertentie met RVS gaas          Link naar Mesh to Micron tabel

Ik ben nu overigens niet aan het brouwen, omdat ik momenteel een tijdje in India zit en daarom even niet brouw, maar ik ben wel een het nadenken over het bouwen  :)

Ik had nog steeds een beetje het probleem dat de sleuven in mijn binnenpan te weinig doorstroom gaven. Ik kan nog wat meer in de bodem gaan slijpen, maar ik kwam op Ebay filters voor heel weinig tegen. Deze zijn bijvoorbeeld 30x30 cm in het vierkant. De Mennopan van 21 liter is iets van 30 cm, dus daar kan ik een mooi rond filter van maken die mooi binnen in de pan past. Volgens mij kan ik het beste de maat mesh 10 nemen, dan heb je gaatjes van 1,98 mm. Dit gaas weegt 1,51 kg p/m2. Ik weet niet hoe sterk dit is. Ik vermoed dat dit te zwak zal zijn om het gewicht van de maish te dragen, dus ik wil een paar grotere stukken uit de bodem van de pan slijpen, zodat het resterende stuk het gewicht kan dragen. Ik wil dus een soort van soort van kruisvormig stuk overhouden.

Bij mesh 10 zou je op een doorlaat (volgens de ebay verkoper) van 61% uitkomen. Weet iemand of dit misschien te veel is? Anders zou ik ook nog een mesh met kleinere gaatjes kunnen kiezen.


Alles hangt af van de hoogte van je graanbed hoeveel dorstroom je moet geven richtgeval 5 tot 18%

Uit het boek Gilbert-Baetsle-Handboek-Mouterij-en-Brouwerijtechnologie,



En nu kan je het theoretisch gaan uittellen  ;)


seed7

Risico van te veel doorlaat van je filterplaat is te snel filteren, met als gevolg dat je het filterbed compacteert en de flow juist langzaam wordt of geheel stopt.

Ingo

Underdike

Je kan wel gaas met bvb 1,25 á 1,5 mm gaatjes pakken, en de bodem doorzeven met 10 mm gaten of de sleuven bijvoorbeeld 5 mm breed maken... de pan houdt dan voldoende draagkracht, maar laat makkelijk vloeistof door.

Sander van Dijk

Bedankte Serge, als ik het zo eens bekijk zou ik (zoals het nu is) qua doorlaatbaarheid net iets onder de 10% uitkomen. Ik zag op de site van brouwmaatje dat ze daar filterbodems met een doorlaat van net geen 30% verkopen.

Ik zag nu op Ebay een verkoper die RVS filterplaten verkoopt van 1 mm dik met gaatjes van 2 mm en een steekmaat van 3,5 mm, dat is dus dezelfde plaat als die van brouwmaatje alleen iets dunner. Dat lijkt me wel een goede. Dat is nog wel veel meer dan de 18%, maar ik lees van veel brouwers dat ze een grotere doorlaat gebruiken.

Sowieso begin ik wel heel rustig met pompen, maar op een gegeven moment wil ik toch wel proberen om iets meer te circuleren, anders wordt de temperatuur verdeling ook slechter, omdat ik verwarm onder de 5 cm die onder de binnen-pan zit (daar meet ik mijn temperatuur ook) en als ik dan maar heel weinig rondpomp gaat de temperatuur boven in het filterbed teveel zakken.

Het echte filteren kan ik heel rustig doen omdat ik de binnen-pan cm voor cm naar boven kan takelen met de spanband-ratel. Tot nu heb ik volgens mij ook nog geen problemen gehad met een dichtgeslagen filterbed, want als ik de pomp stop zet loopt het wort toch wel weer gewoon vlot door.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.