Orange Schwartzwalder Kirsch

Gestart door orangeloo, 14-08-2015 08:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Het is weer kriekentijd, dus dacht ik laat ik deze nou ook maar eens op maken uit de vriezer.
Maar dan wel net iets anders. En dat deed mij denken aan Schwartzwalder Kirsch.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Schwartzwalder Kirsch
Kenmerknr 101 15/11
Brouwdatum8/16/2015
BiertypeStout (export)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1086 (9.1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement71.4%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30.7 liter
Maischdikte3.0 l/kg
Maischwater19.7 liter
Spoelwater11.2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur89 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid28 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC40.5 %2.759 kg3 EBC
Tarwemout19.3 %1.314 kg3 EBC
Crystal malt21.2 %1.445 kg120 EBC
Dark crystal malt14.5 %0.985 kg250 EBC
Chocolademout1.0 %0.066 kg900 EBC
Lactose3.7 %0.250 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding6.0 %19 grFWH15 EBU
Fuggle (GB)5.5 %22 grFWH16 EBU

Opmerkingen

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
KersenTijdens vergisting5000 gr0 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter1200 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter25°C
Gistvoedinggistvoedingscomplex Wyeast
Hoeveelheid3 gram
Opmerkingen1084 Irish Ale gistslurry. Giststarter van 3 liter afgegoten tot

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C45 minuten3.0 l/kg
272°C15 minuten3.0 l/kg
378°C5 minuten3.0 l/kg


tdp

Als het net zo fijn gaat smaken als echte Schwarzwalder Kirsch, dan moet het een topbier worden!

Groet,
de TDP

RienP

Hoe ga je het chocolade deel creëren? Is 1% chocolademout dan niet wat weinig? Of komt dit ook deels van de Dark crystal malt? (heb ik zelf geen ervaring mee).

Klinkt in ieder geval als een lekkere combinatie.

orangeloo

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je de kersen ook proeft.
Met veel chocomout zal deze veel te sterk overheersen en de kersen te niet doen. Denk ik.  :brouwen:

RienP

Dat is wel waar. Je kan altijd voor extra chocolade effect  lageren op Cacao Nibs of cacaopoeder toevoegen aan het einde van de kook.
Of gewoon zo laten en lekker brouwen en zien hoe het smaakt.  :brouwen:

orangeloo

Het recept is gebaseerd op 2 (bijna) bewezen recepten.
Mijn Kriekenbier recept (3de plaats ONK 2013, 88 punten) en mijn Oesterstout kloonpoging recept. (4de plaats ONK 2015, 83 punten)
Ik ben het dus aan het doen zoals hierboven staat beschreven. inderdaad op dit moment staan de ketels op het vuur.

Ik kan jullie vertellen het ruikt hier op dit moment heerlijk.
Alsof er iemand een chocoladecake aan het bakken is.  ^-^

RienP

Klinkt goed. Verleidelijk om deze aan m`n te brouwen bieren toe te voegen  ;D

orangeloo

Na 3 maanden rijpen op de krieken vandaag overgeheveld naar een mandfles.
Eind SG 1022. Nog een beetje troebel, dus nog ff lageren op de mandfles.
Mooie geur en smaak combinatie van kriek en stout toetsen.

orangeloo

Vandaag gebotteld. Is mooi helder geworden de afgelopen 9 dagen.

Nu vraag ik mij af:
Normaal laat je het bier na het bottelen nog een aantal weken rijpen.
Een vuistregel die ik wel eens voorbij zie komen is 1 week per graat alcohol.
Maar hou zit het nu met bier wat al 3 maanden in een gistvat heeft gestaan.
Zou dat ook nog veel in smaak evalueren na het bottelen????

Hay

Je vraag kan ik helaas niet beantwoorden maar dit bericht deed mij er ineens weer aan denken dat ik ook nog een mandfles met een kriekenwitbier heb staan.
En die staat vandaag precies 10 weken te lageren dus ik wacht nog een week of 2.
Maar heb wel een vraag aan je, het moet sowieso 2 weken staan toch? om op druk te komen.
En voeg je nu bottelgist toe? Want veel gist kan daar niet meer inzitten .

orangeloo

Citaat van: Hay op 24-11-2015  21:59 uMaar heb wel een vraag aan je, het moet sowieso 2 weken staan toch? om op druk te komen.
En voeg je nu bottelgist toe? Want veel gist kan daar niet meer inzitten .

Uiteraard eerst gewoon op druk laten komen.
Ik vraag mij alleen af of de smaak nog veel veranderd in dit geval, omdat het al zo lang heeft gestaan op het gistvat.

Ik heb overigens geen bottelsuiker gist toegevoegd.  Waarom zou er geen gist meer in zitten?
Als de suikers op zijn gaat de gist nog niet dood hoor, gaat hooguit in (winter) slaap  ;) en zakt naar de bodem.
Tijdens het overhevelen was het jongbier nog behoorlijk troebel, daar zullen vast nog wel genoeg levende gistcellen in rond zweven om die paar gram bottelsuiker op te snoepen.  :brouwen:

Hay

Als je helemal geen bottelsuiker hebt gebruikt dan zal er niet veel druk op komen toch?

orangeloo

Citaat van: Hay op 25-11-2015  12:24 uAls je helemal geen bottelsuiker hebt gebruikt dan zal er niet veel druk op komen toch?

Ha ha... euuu ik bedoel natuurlijk bottelgist.  :denken:

abroeders

Angelo,
Ga je over een paar weekjes ook nog een proefnotitie plaatsen van je Schwartzwalder Kirsch?
Ben heel benieuwd of je er door de 5KG kersen er een stevige of juist subtiele kersensmaak aan overhoud.
Het recept, ondanks dat ik geen ervaring heb met de Crystal mouten en dit een aanzienlijk deel van de stort is, ziet het er heel smakelijk uit.

orangeloo

Citaat van: abroeders op 25-11-2015  19:00 uAngelo,
Ga je over een paar weekjes ook nog een proefnotitie plaatsen van je Schwartzwalder Kirsch?
Ben heel benieuwd of je er door de 5KG kersen er een stevige of juist subtiele kersensmaak aan overhoud.
Het recept, ondanks dat ik geen ervaring heb met de Crystal mouten en dit een aanzienlijk deel van de stort is, ziet het er heel smakelijk uit.

Net als bij mijn Kriek poging zit er een mooie stevige kersensmaak aan het bier. Dat is nu al duidelijk te proeven.  :brouwen:


abroeders


Citaat van: Orangeloo op 25-11-2015  19:32 uNet als bij mijn Kriek poging zit er een mooie stevige kersensmaak aan het bier. Dat is nu al duidelijk te proeven.  :brouwen:
Ik heb hem voor volgend jaar augustus/september al op de agenda gezet. Eerst verse zoete kersen plukken! Ik hou van vooruit plannen.
Haal je de pitjes er uit voor je ze invriest? Dan zijn de kersen al goed opengebroken als je het wort er overheen giet.

Hay

Nu ga je de Belgen boos maken een kriek is geen zoete kers. :)
Ik heb het van het Belgische forum en een kriek is een morel een zure kers dus.
Die heb ik ook gebruikt en ze met pit en al ingevroren.
Ik heb ze met pit en al erbij gegooid en als ik me niet vergis Orangeloo ook .

Hay

Eerst dacht ik dat word niks die kersen blijven drijven maar na verloop van tijd (maar dat duurt ff)vallen ze uit elkaar en zakken naar de bodem.
Nu drijft er nog een steeds dunner wordend laagje kersen.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 24-11-2015  20:09 uZou dat ook nog veel in smaak evalueren na het bottelen????

Bier met hergisting evalueert tot in het oneindige... Oftewel net zo lang totdat jij het flesje opentrekt... :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 25-11-2015  22:55 uBier met hergisting evalueert tot in het oneindige... Oftewel net zo lang totdat jij het flesje opentrekt... :)

Daar heb je zeker een punt.  :biersmile:
Meestal de eerste weken / maanden in positieve zin, daarna helaas een omslag in negatieve zin.
Nu vraag ik mij af zou de omslag anders zijn als ik het langer in en vat lager vs gelijk bottelen na einde vergisting.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 25-11-2015  23:24 uMeestal de eerste weken / maanden in positieve zin, daarna helaas een omslag in negatieve zin.

Dat hangt van het bier af... ik heb bieren die na 2 jaar nog prima en zelfs lekker zijn om te drinken..... :)

Citaat van: Orangeloo op 25-11-2015  23:24 uNu vraag ik mij af zou de omslag anders zijn als ik het langer in en vat lager vs gelijk bottelen na einde vergisting.

Probeer eens een praktijk vergelijking te maken zou ik zeggen... In principe ga de lagering na het bottelen gewoon door in het flesje... :brouwen: :proost:

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-11-2015  22:55 uBier met hergisting evalueert tot in het oneindige... Oftewel net zo lang totdat jij het flesje opentrekt... :)

Dat is niet uniek voor bier met hergisting. Ook gefilterd bier evalueert.
Hergisting maakt niet dat het bier steeds lekkerder wordt. De veroudering slaat ook bij deze bieren toe.

Oscar

Citaat van: Jacques op 29-11-2015  15:24 uDe veroudering slaat ook bij deze bieren toe.

Ook dat is evalueren... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-11-2015  17:37 uOok dat is evalueren... ;)

De een waardeert het, de ander ziet het als een smaakafwijking (wat het natuurlijk ook is...  ;)).

orangeloo

Valt achteraf toch nog niet tegen... 4de prijs bij de
Leuven innovation beer festival wedstrijd.

TOP 5 LIBF #2 WEDSTRIJD

1 Tom Segers – Sweet Potato IPA
2 Sam Vanderstreaeten – Port ver Domme
3 Joeri Hollink – Madagascarian Gold
4 Angelo Van Gimst – Orange Schwartzwalder Kirsch
5 Filip Holsbeek - ******


Eric v B

Citaat van: Jacques op 29-11-2015  15:24 uDat is niet uniek voor bier met hergisting. Ook gefilterd bier evalueert.
Hergisting maakt niet dat het bier steeds lekkerder wordt. De veroudering slaat ook bij deze bieren toe.
Je kunt goed evalueren hoe bier evolueert........... ;)

tdp

Citaat van: Orangeloo op 20-05-2016  11:48 uValt achteraf toch nog niet tegen... 4de prijs bij de
Leuven innovation beer festival wedstrijd.

TOP 5 LIBF #2 WEDSTRIJD

1 Tom Segers – Sweet Potato IPA
2 Sam Vanderstreaeten – Port ver Domme
3 Joeri Hollink – Madagascarian Gold
4 Angelo Van Gimst – Orange Schwartzwalder Kirsch
5 Filip Holsbeek - ******

Keurig! Gefeliciteerd! Vond je stout bij Kees! met de krieken ook erg smakelijk!

Groet,
de TDP

Hay


Thamerdal

Citaat van: Orangeloo op 20-05-2016  11:48 uValt achteraf toch nog niet tegen... 4de prijs bij de
Leuven innovation beer festival wedstrijd.

TOP 5 LIBF #2 WEDSTRIJD

1 Tom Segers – Sweet Potato IPA
2 Sam Vanderstreaeten – Port ver Domme
3 Joeri Hollink – Madagascarian Gold
4 Angelo Van Gimst – Orange Schwartzwalder Kirsch
5 Filip Holsbeek - ******

Weet iemand hoeveel inzendingen er waren?

Adbrouwt

Citaat van: Thamerdal op 20-05-2016  15:58 uWeet iemand hoeveel inzendingen er waren?
Als ik nu 5 zou roepen heb ik de nummer 4 in mijn nek zitten.
Mooie uitslag Orangeloo en oprecht gefeliciteerd.

orangeloo

Citaat van: Thamerdal op 20-05-2016  15:58 uWeet iemand hoeveel inzendingen er waren?

Ik heb 14 horen roepen..... maar ik moet zeggen dat ik dat niet 100% weet.
Aan de communicatie mag nog wel verbeterd worden. Alles was nogal last minute.
Maar het was een prachtig evenement met zeer veel mooie bieren om te proeven.
Duidelijk was daar meer energie in gestoken als in de wedstrijd.
Maar het kan ook zijn dat ik wat ongeduldig ben, uiteindelijk kwam het allemaal goed.
En volgens de laatste mail krijg ik ook nog een juryrapport, en deze had ik niet eens verwacht.
Dus daar ben ik natuurlijk erg benieuwd naar.  ^-^

RienP

Gefeliciteerd. Een hele mooie prestatie.

Jacques


Hay

Mijn krieken-porter zit nu 2 weken op de fles en is inmiddels goed op druk.
Ik zie dat jij 5 kg krieken op 15 l wort had, ik had 10 kg krieken op 20 l wort.
2 weken voor bottelen had ik een proefmonster genomen en vond ik het toch een beetje dun te weinig porter/gebrande smaak en iets teveel kers.
Dat was ook wat ik het probleem vond met mijn krieken-witbier, alhoewel het brouwtechnisch allemaal goed gelukt was vond ik het veel te dun van smaak en daardoor niet mijn bier.
Dus had ik nog wat koffiebonen en geroosterde gerst toegevoegd. 
Nu proef je een mooie combinatie van kers en koffie.
Ik denk dat ik wat minder krieken had moeten toevoegen.
Weet niet hoe het zich verder ontwikkeld maar ik ben tevreden en vind het best lekker.
 

orangeloo

Dat is goed om te lezen... gelukkig nog op tijd de bonen erbij gedaan dan.  :brouwen:

orangeloo

Ik heb nu een Krieken project staan op basis van een blond bier met krieken en een aantal depots van Orval erin. Ook erg benieuwd hoe dat gaat smaken.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.