Resultaten van een experiment(je)

Gestart door TimWillebrands, 12-08-2015 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimWillebrands

Inleiding naar en waarom dit experiment

De zomer is voor een beginende hobbybrouwer een saaie tijd omdat de temperaturen te hoog zijn om iets in de huiskamer te brouwen, en in elk geval niets waar je in de zomer op zit te wachten dacht ik zo. Wetende dat ondergisten op lagere temperaturen hun werk doen dacht ik, kan ik hele kleine hoeveelheden 'uitprobeersels' in een micro-brouwvat (2L kartonnen bar-le-duc pak) in de koelkast laten vergisten? De gist die ik wil gebruiken (Saflager Lager W-34/70) zou functioneren bij koelkast temperaturen (~10-12 celcius).


Dit werd het eerste uitprobeersel-recept voor dit experiment: een niet te heftig qua smaak mexikaanspils-achtig bier met een citroengras twist:


NB het recept is voor 20 liter enhet recept is 2 liter geworden


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLemongrass Cerveza
BiertypePils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,046 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,6 kgPale Ale moutDingemans7 EBC60,0 %
1,8 kgMaïsvlokkenThomas Fawcett and Sons3 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
52,0 °C1 min.15 min.4,2 l/kg
62,0 °C1 min.60 min.5,5 l/kg
72,0 °C1 min.10 min.7,7 l/kg
80,0 °C1 min.1 min.11,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%60 min.10,7 IBU
5 gNelson Sauvinpellets12,0%60 min.10,2 IBU
8,0 gNelson Sauvinpellets12,0%15 min.4,2 IBU
20,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%0 min.1,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10 stengelsCitroengraskruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
48,0 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Verloop van experiment
Kleine gist starter gemaakt met een paar korrels wat water en donkere basterdsuiker (ik was een beetje bezorgd over de uiteindelijke kleur), dag daarna de mais voor gekookt tot een dikke pap en toen het hele proces afgelopen zoals gewoonlijk, op het filteren van de fijne mais deeltjes na ging alles prima. Afgekoeld tot 30 graden celcius en de giststarter er bij gegooid, toen met een trechter alles in het pak gegoten en het waterslot bevestigd (gaatje geboord in de dop en daar het slot in gezet) en alles kwam mooi op gang op kamer temperatuur. Na de tweede -blub- het geheel direct in de deur van de koelkast gezet en waarachtig na een paar uur stond hij gewoon te gisten in de koelkast, wat mij betreft was het al een geslaagd experiment.


na twee weken was de gisting afgelopen en de SG was ook goed, het geheel rook alleen niet heel prettig. Ik verwachte het ergste maar heb het allemaal toch maar gebotteld met 8g suiker/liter. En de 5,5 flesjes op kamer temperatuur verder laten gisten.


Resultaat
In middels hebben de flesjes drie weken gestaan en het resultaat is fantastisch! Het bier is helemaal niet wat ik verwacht had, de smaak is heel zacht, lichtfris en de citroengras smaak is helemaal niet op de voorgrond en doet eerder aan exotisch fruit denken (Lychee), kurk droog en een heel licht zuur in de afdronk maar ik denk dat die zou zijn verdwenen als ik de flesjes langer had laten staan.




Zo dat wou ik even verteld hebben, proost[/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

wilbertd


William

Mooie test en mooi bleek bier.

Snel opschalen dan maar want die 5 flesjes zijn natuurlijk zo op

Bennemans

Hoe lang heb je de citroengras mee laten koken?

Hay

Mooi bleek biertje inderdaad.
Fijne hop die nelson sauvin ik zit er op het moment een blondje mee te koken nog een half uur ben ik klaar.
Hop er ook een saisson mee gebrouwen en die is heerlijk.

Maran

Krijg er dorst van!
Waarschijnlijk een beginnersvraag...maar die laatste 20g hop zit die er alleen tijdens het koelen in gezien de 0 min.?

TimWillebrands

Citaat van: Bennemans op 12-08-2015  22:24 uHoe lang heb je de citroengras mee laten koken?
Fijn gehakt en de laatste 10 minuten mee laten koken

Citaat van: Maran op 12-08-2015  22:56 uKrijg er dorst van!
Waarschijnlijk een beginnersvraag...maar die laatste 20g hop zit die er alleen tijdens het koelen in gezien de 0 min.?
Zogenaamd vlamuit gift, je roert een keer goed, gooit de hop erbij en zet de vlam uit en start direct met koelen. Je krijgt vooral aromas op deze manier.

Citaat van: William op 12-08-2015  22:20 uMooie test en mooi bleek bier.

Snel opschalen dan maar want die 5 flesjes zijn natuurlijk zo op
Sterker nog...

goom

Citaat van: Hay op 12-08-2015  22:30 uFijne hop die nelson sauvin ik zit er op het moment een blondje mee te koken nog een half uur ben ik klaar.
Hop er ook een saisson mee gebrouwen en die is heerlijk.
Palm heeft ook een type waarin Nelson Sauvin gebruikt... deze is ook zeer goed te drinken.  :proost:

seed7

Citaat van: TimWillebrands op 12-08-2015  22:05 uDe gist die ik wil gebruiken (Saflager Lager W-34/70) zou functioneren bij koelkast temperaturen (~10-12 celcius).

Tim,

mooi. Dit soort hoppen doen het inderdaad heel erg goed in ondergisters.

Staat je koelkast echt op 10-12°C? Normaal is iets van 4-6°C, toch? Is voor deze gist op zich ook geen probleem, die doet zijn werk nog bij 1°C, maar wel heel langzaam.

En die bar-le-duc pakken  :duimop:

Ingo

TimWillebrands

Citaat van: seed7 op 13-08-2015  08:37 uTim,

mooi. Dit soort hoppen doen het inderdaad heel erg goed in ondergisters.

Staat je koelkast echt op 10-12°C? Normaal is iets van 4-6°C, toch? Is voor deze gist op zich ook geen probleem, die doet zijn werk nog bij 1°C, maar wel heel langzaam.

En die bar-le-duc pakken  :duimop:

Ingo

Op de koelste plekken van de koelkast is het inderdaad  rond de 6 maar in de deur waar ik het vergistpak had staan zat ik meestal op 10 als ik het checkte. En dat er überhaupt gisten zijn die bijna op vriestemperaturen werken verbaast me moet ik zeggen, wat voor effecten heeft dit op de smaak?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.