Kroonkurk sluit niet goed

Gestart door chef alcohol, 06-08-2015 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chef alcohol

Hoi,

Ik ben nieuw hier dus ik weet niet of deze vraag al eerder is behandeld.
Begin dit jaar ben ik samen met een goede vriend van mij begonnen met brouwen. Leuk hoe enthousiast mensen reageren op ons bier! Wat een leuke hobby is dit!
Vanaf het begin hadden we het proces vrij goed onder controle en kregen een bier van goede kwaliteit.

We hebben alleen een probleem met het sluiten van de flessen. We gebruiken bruine en groene 30/33 cl bierflesjes. Deze zijn tweemaal gereinigd, een keer in heet water met soda, en voor het bottelen met hert water en active zuurstof. We gebruiken een handkurk apparaat om de kroonkurken er op te bevestigen (goedkoopste kurkapparaat van Brouwmarkt, die rode...).
Het viel mij op dat bij het inschenken het ene biertje meer koolzuur had dan het andere, voor mij een raadsel want we hebben suikerwater door het bier gemengd voor het bottelen, dus daar ligt het niet aan. Toen ik gisteren een flesje pakte, hielt ik hem toevallig bij de kruk vast en toen ontsnapte er wat koolzuur onder de dop door. Dus mijn conclusie is dat de kurk niet goed sluit.

Nu mijn vraag: Waar ligt dit aan? Is het wijs om een ander kurkapparaat aan te schaffen, of kan het probleem ook ergens anders aan liggen, bijvoorbeeld kwaliteit/type van de kurk of flesje?

Ik hoor graag van jullie!

Proost!

tdp

Er was pas een topic, waarin men aangaf dat het wel eens kon liggen aan de kroonkurken. Met de zoekfunctie van dit forum en de tags kun je veel informatie vinden.
Het zou natuurlijk ook aan het kroonkurkapparaat kunnen liggen.

Verder welkom op het forum, en veel plezier met de hobby!

Groet,
de TDP

michmuis

Hallo
Ik weet natuurlijk niet welke flesjes je gebruikt hebt, maar mij is opgevallen dat bij bv de flesjes van Heineken de rand waar dit kroonkurkapparaat achter moet haken te dun is om goed te werken.
Bij de flesjes van jupiler die ik daarna heb gebruikt werkte het beter ivm de dikkere rand.
Misschien moet je dit eens vergelijken bij jouw flesjes.

chef alcohol

Ik heb Grolsch flesjes gebruikt, en ook de standaard bruine flesjes van hertog jan, brand, warsteiner etc. Volgens mij maakt het type flesje niet zo veel uit, als ik het nader bekijk lijkt het dat de kurk niet helemaal omgevouwen is. Maar dit kan op suggestie zijn. Ik kijk nog of ik een foto kan sturen, maar is met wel helder dat de kurk er niet goed op zit.

chef alcohol

Als het goed is hier een foto.
Links een flesje radler uit de winkel, rechts ons eigen bier. Ik heb het idee dat onze kurk meer wijd naar buiten staat dan het winkelflesje. Die heeft de randen van de kurk mooi naar beneden staan.

...

Foto uploaden lukt nog niet. Komt hopelijk later.

Chilobrachys

Had het zelfde probleem met dit apparaat, sommige flesjes (Westmalle) sloten goed. De pils flesjes kon ik er met de hand af drukken.  Na het eerste brouwsel is deze vervangen voor een tafel model  :)

Maarten

Citaat van: chef alcohol op 06-08-2015  19:32 uAls het goed is hier een foto.
Links een flesje radler uit de winkel, rechts ons eigen bier. Ik heb het idee dat onze kurk meer wijd naar buiten staat dan het winkelflesje. Die heeft de randen van de kurk mooi naar beneden staan.

...

Foto uploaden lukt nog niet. Komt hopelijk later.

Duidelijk niet goed genoeg gesloten. Waar het aan ligt is nog niet boven water, het kost best veel kracht, als je dat onderschat hebt kun je ze met dezelfde kroonkurker verder sluiten. Ik moest soms ook een tweede ronde langs alle flesjes toen ik dat ding gebruikte. Dan voel je m onder licht protest net iets verder er overheen schuiven.

Een andere optie is dat je de verkeerde kop erop hebt zitten. Voor champagneflessen zijn ook kroonkurken, die zijn groter (29 ipv 26 mm), en als je met zo'n kroonkurker 26mm kroonkurken gaat sluiten werkt t natuurlijk ook niet goed. Maar ik vermoed dat dat niet het probleem is. Als je de flesjes waarvan je de doppen open vindt staan, niet verder kunt sluiten, omdat de kurker er te losjes overheen sluit, is dat het geval. Kijk even goed welk apparaat je hebt gekocht. Zat er nog een kop bij? Zo ja, is die groter of kleiner?

Een tafelmodel met gedraaide kop biedt sowieso uitkomst. Steviger, makkelijker werken, weliswaar iets duurder, maar niet dramatisch. Als je de hobby leuk blijft vinden, is dat de investering makkelijk waard.

Succes!

Womp55

Dit voorjaar ben ik begonnen met brouwen. Ik gebruik (ook) het "Kroonkurkapparaat LUXE met gestanste koppen 26 + 29 mm" (Emily, art.nr. 17501), met twee rode hefbomen. Ondanks het gebruik van de juist kop (26mm), zorgvuldig recht plaatsen van het apparaat en goed aandrukken, had ik bij mijn eerste twee batches ook last van niet goed sluitende kroonkurken.

Inmiddels heb ik de vermoedelijke oorzaak gevonden: dit kroonkurkapparaat werkt niet (goed) in combinatie met de Bruin Nederlandse Retour (BNR) fles, omdat de verdikking boven aan de hals te dicht aan de bovenkant zit. Het kroonkurkapparaat grijpt zich met twee metalen plaatjes vast onder die verdikking, maar kan bij een BNR-fles (en vergelijkbare flessen) de kop onvoldoende ver over de kroonkurk heen duwen, waardoor de inkepingen / kartels v.d. kroonkeur niet allemaal goed worden aangedrukt (met een doek om de kroonkurk heen lukt het zelfs om sommige kroonkurken te draaien).

Voor het bottelen van mijn recente, derde batch heb ik andere flessen genomen, waarbij de verdikking iets lager op de hals zit. Alle kroonkurken zitten er nu mooi en stevig op (en zijn niet te verdraaien). Het bier moet nog nagisten op de fles, dus ik weet pas over een paar weken of er nu geen koolzuur ontsnapt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het nu wel een schuimvol biertje gaat worden . . . 





marc0871

Ik gebruikte eerst een oud kroonkurkapparaat, uit de brouw 'nalatenschap' van mijn vader (ruim 25 jaar oud).
Daar had ik een vergelijkbaar probleem mee.
Laatst heb ook ik een tafelmodel apparaat gekocht, waarmee het probleem opgelost is.

Kroonkurkapparaat Lisa.
Nu bij de Brouwmarkt in de aanbieding.


Vik75

Met lisa had ik laatst ook al een sluitprobleem. Ik kon de kurken draaien.

De constructie van lisa is erg slap. Tussen de boom en de voetplaat zit veel speling.

Ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit kan oplossen.

marc0871

Tot nu toe heb ik er nog maar 1 batch mee gedaan, maar er is nog geen flesje geweest zonder een bevredigende 'psst'  ;D

Oscar II

Citaat van: Vik75 op 12-10-2016  19:35 uMet lisa had ik laatst ook al een sluitprobleem. Ik kon de kurken draaien.

De constructie van lisa is erg slap. Tussen de boom en de voetplaat zit veel speling.

Ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit kan oplossen.

Ik heb hetzelfde apparaat en ben erachter gekomen dat het met een paar trucjes makkelijker werkt. 1 zorg dat de stand heel kort boven het flesje zit. 2 Druk heel ver door tot je voelt dat de houder helemaal over de top van de hals meegaat. Dan gaat het altijd goed bij mij in ieder geval.

marc0871

 :proost2:
Precies waar ik na 3 flesjes achter was ;)

Underdike

Wij hebben die Lisa ook... heel stevig op een grotere plank vastgeschroeft (voor ons gevoel duidelijk stabieler).
Geeft een duidelijke klik op het einde van de slag, en het flesje moet je dan echt los-wurmen daarna.

marc0871

Yup.
Als hij daar niet door los komt, zit ie echt wel vast, hoor ;)

Vastschroeven op een plank staat hier ook op de to-do lijst.

dvandorenmalen

Ik weet dat het een oud topic is maar wil toch even een oplossing aandragen. Ik had hetzelfde probleem en gebruikte dus alleen flessen met een dikke rand rond de hals. Nu ontdek ik dat de tang de aangrijping kan veranderen. Zie foto's


BrouwMark

De rand van de BNR-flesjes (standaard Nederlandse pijpjes) zit wat hoger tegen de kop aan dan die van de Steinies (Duvelflesjes), de longnecks en de Vichy-flesjes (standaard Belgische flesjes). Daarom wil een hand-kroonkurkapparaat de BNR-flesjes niet altijd goed afsluiten. Hier heb ik zelf ook last van gehad.

Oplossing: een stempel-type apparaat gebruiken, of andere flesjes. De BNR-flesjes krijg je met een twee-hefboom-apparaat nooit goed dicht...

Edit: oud topic zie ik  :). Blijft wel waar wat ik typte...  :proost:

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 18-03-2018  18:55 uDe rand van de BNR-flesjes (standaard Nederlandse pijpjes) zit wat hoger tegen de kop aan dan die van de Steinies (Duvelflesjes), de longnecks en de Vichy-flesjes (standaard Belgische flesjes). Daarom wil een hand-kroonkurkapparaat de BNR-flesjes niet altijd goed afsluiten. Hier heb ik zelf ook last van gehad.

Oplossing: een stempel-type apparaat gebruiken, of andere flesjes. De BNR-flesjes krijg je met een twee-hefboom-apparaat nooit goed dicht...

Edit: oud topic zie ik  :). Blijft wel waar wat ik typte...  :proost:

Wat ook een oplossing kan zijn is na dat de kroonkurken zijn geplaatst met het hand apparaat, de kop van het apparaat afdraaien, deze op de kroonkurk plaatsen en een slag met een hamer erop geven. Iets meer werk maar werkt voor mij goed.

Jaap W

Ik gebruik ook het kroonkurkapparaat Lisa. Maak hem gewoon met 2 lijmklemmen vast op de hoek van de tafel. Werkt prima. Als de hoogte goed is afgesteld hoor je duidelijk een soort "klik" en dan zit de dop goed vast. Nog geen last van loszittende doppen gehad.  :proost:

arend1989

Ik ga, ondanks dat het een oud topic is, tóch reageren. Vandaag mijn eerste batch gebotteld met het eerder genoemde rode 'Emily' apparaat. Ik twijfelde al of mijn doppen er wel stevig op zaten, en na het lezen van dit topic wist ik zeker dat het dus een onding is. Alle flessen weer uit de kratten gehaald en met mijn oude zwarte apparaat (geen idee welk merk, 'type Greta' van Brouwbroeders meegekregen) alle flessen opnieuw bij langs. Zie hieronder het verschil. Voor hetzelfde geld vernaggelt zo'n apparaat dus je gehele batch..

Verschil kroonkurken in krat: links met Emily, rechts met Greta.


Zwart apparaat:


Rood apparaat:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: arend1989 op 02-09-2018  16:26 uVerschil kroonkurken in krat: links met Emily, rechts met Greta.
Vroeger, meer dan 25 jaar terug, had ik ook zo'n knijp ding.
Of de flesjes gingen kapot of de dop sloot niet goed af.
Gewoon rommel!
Het huidige aparaat welke op tafel staat is helemaal perfekt.

Dan toch stug door gaan met die rotdingen verkopen en beginners terleur stellen.

CeesM

Citaat van: BrouwMark op 18-03-2018  18:55 uDe rand van de BNR-flesjes (standaard Nederlandse pijpjes) zit wat hoger tegen de kop aan dan die van de Steinies (Duvelflesjes), de longnecks en de Vichy-flesjes (standaard Belgische flesjes). Daarom wil een hand-kroonkurkapparaat de BNR-flesjes niet altijd goed afsluiten. Hier heb ik zelf ook last van gehad.

Oplossing: een stempel-type apparaat gebruiken, of andere flesjes. De BNR-flesjes krijg je met een twee-hefboom-apparaat nooit goed dicht...

Edit: oud topic zie ik  :). Blijft wel waar wat ik typte...  :proost:
Gaat wel dicht als je het nog even goed nadrukt, maar dan krijg je een ronde afdruk in je kroonkurk.
Ik had hem ook al gelijk vervangen voor een Lisa op een plank. ;)

hansHalberstadt

Toen ik begon met brouwen 30 jaar geleden heb ik zo'n ding gekocht waarmee je doppen erop moest slaan met een hamer, zie foto (mijn broer had er ook een, dat is die op het bottelapparaat ligt). Dat waren echt waardeloze dingen waarmee je al je flesjes kapot maakte.
Heb toen de kop erafgezaagd en zelf een bottelapparaat gemaakt van hout. gat in de kop geboord en met een schroef in het hout bevestigd. Daarmee bottel ik nu dus al 30 jaar werkt nog steeds perfect.


Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 02-09-2018  17:09 uToen ik begon met brouwen 30 jaar geleden heb ik zo'n ding gekocht waarmee je doppen erop moest slaan met een hamer
Ik heb toendertijd ook zo'n ding gehad, 'h  lig vast wel oph' zolder.
Op de Sibrandus Stratingh MTS had ik geleerd dat je de steel van de hamer aan het eind moest vasthouden...
Citaat van: hansHalberstadt op 02-09-2018  17:09 uDaarmee bottel ik nu dus al 30 jaar werkt nog steeds perfect.
Geweldig!

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 02-09-2018  18:58 uOp de Sibrandus Stratingh MTS had ik geleerd dat je de steel vande hamer aan het eind moest vasthouden...
Dat was vast om minder last te hebben van de langsvliegende scherven? ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.