Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Startsets elektrisch versus gas  (gelezen 6805 keer)

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Brouw Rookie!
Startsets elektrisch versus gas
« Gepost op: 29-07-2015 10:01 u »
Sorry voor een beginnersvraag die wellicht al eerder is gesteld maar ik kon het antwoord zo niet vinden op het forum (wel al heel veel andere praktische dingen tegengekomen)

Ik wil graag een complete startset voor Graanbrouwen aanschaffen, mijn voorkeur gaat uit naar een pakket met elektrische kookketel (lijkt me gewoon makkelijker) maar lees nu ook wel op het forum dat ze niet altijd krachtig genoeg zijn voor het koken? Dus misschien toch beter op gas?

Er zijn vast forumleden met ervaring met deze startsets.

En dan twijfel ik ook nog tussen deze twee:

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/startsets-graanbrouwen/startset-graanbrouwen-pro-electra.html
http://www.vanderkooyjubbega.nl/ambachtelijk/startpakketen/bierbrouwen-start-pakketten/bierbrouwers-pakket-compleet-graan.html

Die van Brouwmarkt is volgens mij 2000 W i.p.v. de 1800 W van Van der Kooy, als is die weer emaille. Zou het nog verschil maken? En de een heeft een plaatkoeler tegenover een dompelkoeler.

En die schrootmolens die bij deze pakketten zitten, zijn die een beetje bruikbaar of wil je na de eerste keer gebruiken een andere?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
Re: Startsets Elektrisch VS Gas
« Reactie #1 Gepost op: 29-07-2015 10:05 u »
Elektrisch gaat prima. ik gebruik een elektrische weckpan voor het brouwen. Eerst had ik er een te leen van 2000 Eatt (RVS) en nu heb ik er zelf een van 1800 Watt (emaille). Ik krijg mijn batches prima aan de kook, maar ik maakt nooit veel meer dan 12 liter (15-16 liter bij start koken). dus voor grotere batches weet ik het niet.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2015 10:11 u »
Elektrisch gaat prima. ik gebruik een elektrische weckpan voor het brouwen. Eerst had ik er een te leen van 2000 Eatt (RVS) en nu heb ik er zelf een van 1800 Watt (emaille). Ik krijg mijn batches prima aan de kook, maar ik maakt nooit veel meer dan 12 liter (15-16 liter bij start koken). dus voor grotere batches weet ik het niet.

Oke, dat stelt al gerust. Ik ben ook van plan te beginnen met brouwsels van rond de 10 liter.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 29-07-2015 12:34 u »
Ik heb geen ervaring met deze sets maar heb wel met een emaille weckketel van 2500 Watt gewerkt. Dit ging prima, kreeg 25 tot 30 liter prima aan de kook. Ik had de weckketel wel geïsoleerd met radiatorfolie.

Op zich is zo'n startset helemaal prima, alleen kun je volgens mij, door links/rechts goed rond te neuzen het meeste materiaal goedkoper krijgen. Alles is natuurlijk afhankelijk van factor tijd, maar voor dat geld kun je het zeker wel bij elkaar krijgen, en heb je ook nog meer voldoening.

Ik werk zelf met een platenkoeler, dit bevalt mij prima. Een dompelkoeler werkt ook goed volgens andere brouwers. Deze zou je eventueel ook makkelijk zelf kunnen maken.

Groet,
de TDP

Offline BVeenema

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 29-07-2015 12:41 u »
Hoi,

Ik ben ook bezig met het verzamelen van een uitrusting en heb veel info op het forum gezocht over budget-oplossingen. Zie de link: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29192.0.html

Met name de ketel kun je goedkoop in Duitsland regelen (amazon.de) in verhouding tot de prijzen die worden gerekend in Nederland.
Dat geldt ook voor de dompelkoeler (tapclean.nl of tapkoel.nl). Ik heb zaterdag een ketel van Bielmeier besteld die vandaag al is binnengekomen.
Ook prima service dus.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #5 Gepost op: 29-07-2015 13:51 u »
Hoi,

Ik ben ook bezig met het verzamelen van een uitrusting en heb veel info op het forum gezocht over budget-oplossingen. Zie de link: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29192.0.html

Met name de ketel kun je goedkoop in Duitsland regelen (amazon.de) in verhouding tot de prijzen die worden gerekend in Nederland.
Dat geldt ook voor de dompelkoeler (tapclean.nl of tapkoel.nl). Ik heb zaterdag een ketel van Bielmeier besteld die vandaag al is binnengekomen.
Ook prima service dus.

Ook worden er wel eens op bijvoorbeeld Markplaats tweedehands ketels aangeboden. Zo heb ik mijn ketel voor welgeteld € 20 kunnen kopen.  :brouwen:

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #6 Gepost op: 29-07-2015 14:02 u »
Ook worden er wel eens op bijvoorbeeld Markplaats tweedehands ketels aangeboden. Zo heb ik mijn ketel voor welgeteld € 20 kunnen kopen.  :brouwen:
Ja zoek een elektrische weckketel of inmaakketel op Marktplaats, dan ben je veel goedkoper uit. Ik maisch in een elektrische weckketel en dit gaat perfect. Koken doe ik op gas met een RVS ketel. Op deze manier kun je makkelijk 20 liter brouwen.
Overigens kun je ook koken in een weckketel als je dat zou willen.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #7 Gepost op: 29-07-2015 15:06 u »
Bedankt voor de reacties.

Ik zal ook zeker nog even op Marktplaats en Amazon.de kijken. Als je die ketel een stuk goedkoper kan krijgen dan moet de rest ook wel lukken binnen die ca. 300 euro.

Heb ik wat te doen de komende dagen :)

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #8 Gepost op: 29-07-2015 15:18 u »
Ja zoek een elektrische weckketel of inmaakketel op marktplaats, dan ben je veel goedkoper uit. Ik maisch in een elektrische weckketel en dit gaat perfect. Koken doe ik op gas met een RVS ketel. Op deze manier kun je makkelijk 20 liter brouwen.
Overigens kun je ook koken in een weckketel als je dat zou willen.

En waarom kook je nu op gas in een andere ketel dan?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #9 Gepost op: 29-07-2015 15:39 u »
En waarom kook je nu op gas in een andere ketel dan?

Omdat ik het onhandig vind om maar met één ketel te brouwen. Als je gaat maischen, daarna filteren en spoelen moet je je wort toch ergens laten. Ik laat dit direct in mijn kookketel lopen zodat ik ook meteen kan beginnen met koken.
Koken heb ik nooit gedaan met de weckketel omdat dit te lang duurt in vergelijk met gas.
Ik heb in mijn keuken een wokbrander en dan kookt het wort eigenlijk al bijna als ik klaar ben met filteren en spoelen.

Als je met één ketel werkt moet je die eerst ook nog eens schoon maken en dan is je wort al weer flink afgekoeld.

Ik heb overigens nog een extra elektrische weckketel voor alleen het spoelwater.

Een beetje zoeken en je bent redelijk goedkoop uit. Die van mij had ik voor 20 en 25 euro.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #10 Gepost op: 29-07-2015 15:45 u »
Ah, oke, Duidelijk! Dit lijkt me voor mij dan ook een betere oplossing aangezien ik wij ook een groot gasfornuis met wokbrander hebben.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #11 Gepost op: 29-07-2015 16:39 u »
Nog een vraagje over de kookketels dan. Kunnen dit ook geëmailleerde pannen zijn? Dus de weckketels en wasketels, die worden genoeg aangeboden op marktplaats namelijk.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #12 Gepost op: 29-07-2015 17:01 u »
Nog een vraagje over de kookketels dan. Kunnen dit ook geëmailleerde pannen zijn? Dus de weckketels en wasketels, die worden genoeg aangeboden op marktplaats namelijk.
Je kunt ook koken in een geëmailleerde pan

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 29-07-2015 20:26 u »
Omdat ik het onhandig vind om maar met één ketel te brouwen. Als je gaat maischen, daarna filteren en spoelen moet je je wort toch ergens laten. Ik laat dit direct in mijn kookketel lopen zodat ik ook meteen kan beginnen met koken.
Koken heb ik nooit gedaan met de weckketel omdat dit te lang duurt in vergelijk met gas.
Ik heb in mijn keuken een wokbrander en dan kookt het wort eigenlijk al bijna als ik klaar ben met filteren en spoelen.

Als je met één ketel werkt moet je die eerst ook nog eens schoon maken en dan is je wort al weer flink afgekoeld.
..........

Hier ook maischen met een 2 kW pan van Brouwland. Prima. Heb er een filter ingebouwd.
Brouw 20 tot 23 liter. Nog niet geprobeerd, maar met een flinke moutstort en goed spoelen kan ik wel een kleine 30 liter pils brouwen, denk ik.

Koken doe ik ook elektrisch (pan 40 liter) op een 1,8 kW kookplaat. Volgens mij net zo snel als op gas. Hang er soms een element van 1000 W bij, zodat het wort erg snel op temperatuur kan komen. Zonder isolatie gebruik ik tussen 1000 en 1200 W om een rollende kook te houden.
Wort behoeft pas te koken zodra het filteren gereed is. Hiervoor gebruik ik (elektrisch verwarmd) spoelwater van 95 graden om tijd te winnen.

Ben een groot voorstander van elektriciteit, zoals je ziet.

Offline _M_M_

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Startsets elektrisch versus gas
« Reactie #14 Gepost op: 29-07-2015 21:42 u »
Ik heb ook een elektrische pan, zij het enigszins aangepast.  Ik heb er een RIMS van gemaakt en heb met eerdere brouwsels geen problemen ondervonden mbt koken. 

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #15 Gepost op: 30-07-2015 18:29 u »
Is elektrisch qua verbruik niet veel duurder?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 30-07-2015 20:47 u »
Is elektrisch qua verbruik niet veel duurder?

Volgens mij niet. Zeker niet tov flessengas. (huur / brandstof voor halen / reserve fles)
Rendement is beter. Geen warmte (vlam) uitstraling naar omgeving.
Ook isoleren gaat makkelijker en goedkoper, wil je echt zuinig zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 30-07-2015 23:06 u »
Volgens mij niet. Zeker niet tov flessengas. (huur / brandstof voor halen / reserve fles)
Rendement is beter. Geen warmte (vlam) uitstraling naar omgeving.
Ook isoleren gaat makkelijker en goedkoper, wil je echt zuinig zijn.

Ten opzichte van aardgas is elektrisch verwarmen duurder. Flessengas kost veel meer dan aardgas.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 31-07-2015 08:57 u »
Heeft iemand dit allemaal al eens teruggerekend naar kosten per kwh ? (die daadwerkelijk in je pan komt)

vwb het deel van het vermogen wat in je pan terecht komt: een gasbrander heeft een rendement van ca 75% schat ik en elektrisch vrijwel 100%. gas heeft en calorische waarde van ca 8.8kwh/m3 en kost ca 61ct/m3 dus dat is ca 7 cent per kwh dus kom je effectief op zo'n 10ct/kwh 'kook vermogen' voor elektra is dat ca 25 ct/kwh, dus 2.5 keer zo duur.
1/2 uur opwarmen en 1.5 uur koken van 20 liter wort met 2000watt=4kwh kost dus ca 1 euro op elektra en 40 cent op aardgas. Voor flessengas (stel 1.5 euro/kg, 46megajoule/kg=12.8kwh/kg=> ) kom je dan op 12 cent per kwh=16 ct/kwh 'kookvermogen' dus 64 ct,

samengevat:
koken van 20 liter wort 1.5 uur kost:
aardgas: 40 st
elektra: 1 euro
flessengas: 64 ct

Hierbij zitten alleen variabele kosten, dus geen vastrecht, flessenhuur etc. vastrecht voor aardgas betaal je toch al, maar bv fles moet je speciaal aanschaffen, alhoewel, de aanleg van een gasleiding naar je brouwerij, (als dat niet je keuken is) kan ook aardig in de papieren lopen.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 31-07-2015 09:49 u »
samengevat:

Hierbij zitten alleen variabele kosten, dus geen vastrecht, flessenhuur etc. vastrecht voor aardgas betaal je toch al, maar bv fles moet je speciaal aanschaffen, alhoewel, de aanleg van een gasleiding naar je brouwerij, (als dat niet je keuken is) kan ook aardig in de papieren lopen.

Ik heb bewust gas naar mijn brouwhok getrokken. Was zeker niet goedkoop, maar wou het in ieder geval in 1x goed doen. Anderzijds, het scheelt niet zo heel veel t.o.v. flessengas, wat je weer mobiel houdt.

Groet,
de TDP

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 31-07-2015 10:42 u »
Ik heb bewust gas naar mijn brouwhok getrokken. Was zeker niet goedkoop, maar wou het in ieder geval in 1x goed doen.
Geldt voor mij ook. Overigens, de prijzen voor flessengas verschillen nogal. Er zijn ook vulstations waar je 3.5 euro betaalt voor een kg.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 31-07-2015 11:03 u »
Geldt voor mij ook. Overigens, de prijzen voor flessengas verschillen nogal. Er zijn ook vulstations waar je 3.5 euro betaalt voor een kg.

Moet het alleen nog aansluiten, denk dat ik een 'vaste' aansluiting voor binnen maak, en flessengas gebruik voor buiten/op locatie. Het beste van 2 werelden :)

Groet,
de TDP

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 31-07-2015 13:11 u »
Moet het alleen nog aansluiten, denk dat ik een 'vaste' aansluiting voor binnen maak, en flessengas gebruik voor buiten/op locatie. Het beste van 2 werelden :)
De grote branders die je kunt kopen zijn gemaakt voor flessengas. Daar zit een andere sproeier in dan voor aardgas. flessengas is wat dat betreft dus handiger, of je moet je brander om gaan bouwen of speciale aardgas brander kopen of brander met verschillende sproeiers.   

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 31-07-2015 14:44 u »
De grote branders die je kunt kopen zijn gemaakt voor flessengas. Daar zit een andere sproeier in dan voor aardgas. flessengas is wat dat betreft dus handiger, of je moet je brander om gaan bouwen of speciale aardgas brander kopen of brander met verschillende sproeiers.

Volgens mij kun je de sproeiers verwisselen, zodat het of op flessengas, of op aardgas kan werken. Die sproeiers kosten volgens mij ook de hele wereld niet. Zal me er eens in verdiepen.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 31-07-2015 20:54 u »
Heeft iemand dit allemaal al eens teruggerekend naar kosten per kwh ? (die daadwerkelijk in je pan komt)

vwb het deel van het vermogen wat in je pan terecht komt: een gasbrander heeft een rendement van ca 75% schat ik en elektrisch vrijwel 100%. gas heeft en calorische waarde van ca 8.8kwh/m3 en kost ca 61ct/m3 dus dat is ca 7 cent per kwh dus kom je effectief op zo'n 10ct/kwh 'kook vermogen' voor elektra is dat ca 25 ct/kwh, dus 2.5 keer zo duur.
1/2 uur opwarmen en 1.5 uur koken van 20 liter wort met 2000watt=4kwh kost dus ca 1 euro op elektra en 40 cent op aardgas. Voor flessengas (stel 1.5 euro/kg, 46megajoule/kg=12.8kwh/kg=> ) kom je dan op 12 cent per kwh=16 ct/kwh 'kookvermogen' dus 64 ct,

samengevat:

Volgens mij, aanname en info google, ligt gas rendement vaak op 50 tot 60 %. Met een spiraal in de vloeistof ligt het rendement op 95 %. Dus wel goedkoper op gas maar verschil lijkt me kleiner.
Maar wel duurder dus.