Aventinus vs Erdinger Pikantus

Gestart door MO, 02-09-2005 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik kwam laatst in Kleve bij de TrinkGut Aventinus tegen waar Herman en ik meen EBC zo ontzettend hoog van opgaven. Ik heb hem net op. Ik vind de Erdinger Pikantus net iets lekkerder. Andere meningen?

Erdinger Pikantus
Herkomst:   Erdinger Bräuerei
Internet   http://www.erdinger.de/
Internet info   grootste Weizenbierbrouwerij te wereld
      16,9 °P is 1068 - 1015 geeft 7.2% zonder nagisting 1014 met navergisting
Fles:      0.5 L, nagisting
Alcohol:   7,3%
Gedronken   7/4
Tht:      1/5
Prijs:      0,85
Etiket:      prachtig, formeel, stijlvol
Etiket info   dunkler weizenbock
Kleur:      troebel, donker
Schuim:   heel veel, donker
Geur:      caramel, kruidnagel, fris, tarwe
Smaak:   smaakt als een zware Belgische barley wine. Geen tarwe te proeven. Zoet. Er is wel een mooie mout gebruikt. Rochefort achtig.
Beoordeling:   Goed
Zomer 2005 nog een paar gedronken. Proef nu wel veel tarwe. Prachtig gistprofiel. Hele fijne caramel/tarwe balans. Niet super zoet

Aventinus
Herkomst:   weiβbierbräuerei G. Schneider & Sohn, Kelheim
Internet   http://www.schneider-weisse.de/
Fles:      0.5 L nagist
Alcohol:   8%
Gedronken   08/05
Tht:      04/06
Prijs:      0,80
Etiket:      lelijk, druk, traditioneel
Etiket info   weizenstarkbier, OG 1073-1080, niet gefiltreerd, niet warmte behandeld
Kleur:      bruin, tweeschuin
Schuim:    goed laag, druk, wollig maar ook grotere bellen
Geur:      veel kruidnagel, wat tarwe-muffig, iets caramel, prachtige karakteristieke volle geur
Smaak:   zoet, erg veel tarwe en flink wat kruidnagel, wat caramel, wat overheersend schneider weissen gistprofiel
Beoordeling:   goed maar vind Erdinger Pikantus lekkerder


Herman

Mmh, ik ken de Pikantus niet, maar ben nu wel benieuwd! Aventinus kan ik overigens elk moment gewoon in Grunn'n kopen, lekkerrrrr! Maar niet meer dan 1, anders krijg je overkill.

MO

gisteren samen met A3 en Edwin eigenlijk teveel bier gedronken. Ed was met de auto dus die kreeg alleen maar mini slokjes. Nogmaals deze twee bieren naast elkaar geproefd. Na wat twijfel was A3 het met me eens: de Pikantus is lekkerder dan de Aventinus. De Schneider gist met heel veel kruidnagel overheerst heel erg in de Aventinus. De Pikantus is veel donkerder, moutig, voller en veel beter in balans. Toch A3?

Adrie

Jazeker  :ziek: Wow, wat een lekker bier. Net als MO's geboortebier, zijn Stormbier, het Oktoberfestbier en de Uerige Alt.

Christiaan

Dag brouwers,
Wat typisch zeg, ik heb ongeveer een jaartje geleden eens een glas Aventinus geproefd, en het eerste wat mij opviel was de ietwat vluchtige kauwgombalachtige smaak. Is jullie dit ook opgevallen? Ik zal  nog eens een flesje proeven, om te kijken of ik nu hetzelfde weer ervaar. Maar ik betwijfel of dit bier te verkrijgen is bij de bierwinkel hier. Het ging overigens om een getapt biertje.

Christiaan

Edgar

Even afstoffen dit topic om de loftrompet te steken over die Aventinus. Wat een lekker bier zeg! mijn vriendin vermoedde rooksmaak, wat natuurlijk ook in het kruidnagel/fenolgebied van tarwebieren ligt, maar ik dacht om bij het brouwen van zo'n bier inderdaad een paar procent rookmout toe te voegen voor de leut. Voor een rijker fenolprofiel, zal ik maar zeggen.

Heerlijk. Balen dat ik er dit weekend één heb weggegeven :P

Herman

Rookmout zou ik niet in dit bier gebruiken, ik proef het er althans niet in. Volgens mij staat er overigens een recept in Wheeler & Protz.

Edgar

Bij nader inzien zou whiskymout beter passen. Een beetje maar!

Ik ben op het bonk want ik ga gamellen scoren.

MO

Tsja, jij was zelf niet te houden met je gulheid. Wat dat betreft heb je wel iets vlaamsch over je. Hadden ze overigens geen Erdinger Pikantus?
Omdat je me toch weer nieuwsgierig hebt gemaakt, schenk ik zojuist een Aventinus in. De geur is zeker overweldigend: tarwe, caramel en kruidnagel strijden om een plaatsje vooraan. Prachtige balans. Toch zou ik willen suggeren dat al die prachtige geuren "gewoon" van de mout en de gist komen. Ik ben bang dat er donkere munchener en donkere tarwemout in gebruikt worden.
Ah, gelukkig, ik vind de smaak stukken beter dan de vorige keer. Hij is misschien wat overdreven fruitig (kauwgumballen), maar hij is niet muf tarwig en op de fruitigheid na is het bier schitterend in balans.
Opmerkelijk dat het bier me nu beter smaakt, hij is een maand ouder dan de vorige keer (toen 08/05 -> 04/06; nu 09/05 -> 04/07).

W&P suggereren dit recept:
5360 g tarwemout
1340 munchener mout
1260 g pilsmout
970 g caramunich mout

kleur 43 EBC

Hallertau hops, 40 g 90 min en 10 g 10 min; bitterheid 22 EBU

1077-1019

Het bier lijkt me wat donkerder en ik zou zeggen dat er specialere mouten in zitten. W&P geven echter geen EBC waardes van de mout, helaas. Prutsers.

MO

Hehe, op. Moet allang al naar bed. Het bier werd tijdens doordrinken zoeter en zoeter. Maar daar had de pikantus ook last van. Ik zal er in ieder geval goed van slapen. Edgar - nogmaals - hartelijk dank.

Edgar

Ik wist niet meer of jij nu de gelukkige was of Adrie. Lekker he?

Die Caramunich komt vreem over in dat recept. Donkere Tarwemout en donkere Munich lijkt wat logischer.


Hans (Lagos)

Dit recept vond ik ergens, ik weet niet of jullie er wat aan hebben/van vinden maar bij deze:

Aventinus Clone

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.25
Anticipated OG:          1.071    Plato:              17.4
Anticipated EBC:          35.9
Anticipated IBU:          14.5
Brewhouse Efficiency:       73 %
Wort Boil Time:             75    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 36.8     1.20 kg.  Pilsener                         Germany         77.5      3
 56.1     1.83 kg.  Wheat Malt                    Germany         79.6      4
  5.3     0.17 kg.  Crystal 40L                     America         69.2    105
  1.8     0.06 kg.  Chocolate Malt                Great Britain   69.2    895

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.70 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    4.75  13.7  60 min.
  3.57 g.     Hallertau Hersbrucker               Whole    4.75   0.8  3 min.


Yeast
-----

White Labs WLP380 Hefeweizen IV Ale Yeast

bier-tent.nl

Aventinus is verre uit veel beter dan Pikantus (uiteraard in mijn bescheiden beleving). Haar winstpunt ligt in de nasmaak. Bij Pikantus snel weg. Laatst voor vrienden met Aventinus gekookt. Zeer geslaagd. Ik zou de discussie willen uitbreiden met UNERTL. Ook een Doppelbock.

bier-tent.nl

Ik ben toch meer van de Aventinus.  Ik kan me wel vinden in de meningen over pikantus, de verschillen zijn klein, maar Aventinus blijft bij mijn tong wat langer achter en kent als je hem koud begint te drinken en later op kamertemperatuur veel meer verschillende intense smaken. Vooral de romigheid blijft dan bij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.