Grainfather kloon, met dank aan bas_pierik

Gestart door _M_M_, 27-07-2015 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

_M_M_

Ik ben met mijn maat aan het knutsellen geslagen na we het er over gehad hebben een grainfather aan te schaffen. We dachten dat we dat beestje misschien ook nog wel zelf konden maken en het resultaat is best geinig geworden al zeg ik het zelf

Het gaat om een automatische weckpan waar een 24v pompje opgezet is welke met een stappen potentiometer te regelen is in snelheid. Met 2 kogelkraantjes hebben we een soort van 3weg ventiel gemaakt en waardoor het heel gemakkelijk is om het wort naar het vergistvat te pompen. Om het wort te koelen hebben we de 27 platenkoeler (bedankt cv boer :D ) in serie gezet van de leiding waar het wort weer boven op het graanbed gepompt wordt.
De binnenpan is een op maat gemaakte RVS pan met een geperforeerde bodem en fijn filter om de bostel op te vangen.
 
We hebben afgelopen week al een biertje gebrouwen en dat ziet er veel belovend uit.


Herman

Complimenten, mooie compacte installatie. Ik vind het er er goed uit zien, kan ik zo'n binnenpan met filters bij jullie bestellen?



Zijn jullie overigens niet bang voor roest bij het emaille? Een rvs weckketel had het geheel nog meer bling-bling gegeven.

_M_M_

Dank voor de complimenten! Het enige wat we nog moeten doen is het geheel isoleren om zo min mogelijk warmte verlies te krijgen. Over de emaille ben ik niet bezorgd, alles wat ermee in aanraking komt is met silicone geïsoleerd. Over de binnen pan durf ik niets te zeggen, deze is door een vriend van de familie op maat gemaakt. Maar ik kan het wel eens vragen, want nee heb je en ja kun je krijgen.

Herman

Citaat van: _M_M_ op 27-07-2015  23:12 uOver de binnen pan durf ik niets te zeggen, deze is door een vriend van de familie op maat gemaakt. Maar ik kan het wel eens vragen, want nee heb je en ja kun je krijgen.
Zou mooi zijn, ik kan altijd ook nog een kratje bier naar zijn eigen spec's brouwen, ben daar best bedreven in ;)

rvvliet78

Heb jij zelf de doorvoer in de ketel gemaakt of had jij er 1 met een kraantje?

tdp

Ziet er goed uit! Mooi project!

Groet,
de TDP

McMelloW

Knap gedaan, veel succes met brouwen

_M_M_

Citaat van: rvvliet78 op 28-07-2015  10:03 uHeb jij zelf de doorvoer in de ketel gamaakt of had jij er 1 met een kraantje?
Ik had het geluk er 1 te hebben met tapkraan dus hebben we daar de doorvoer van kunnen maken.

rvvliet78


Pimmels

Maar pomp je dan het wort tijdens het maischen continu door je platenkoeler? :weetniet:

Markiej87

Citaat van: Pimmels op 28-07-2015  18:43 uMaar pomp je dan het wort tijdens het maischen continu door je platenkoeler? :weetniet:
Dan is ie in ieder geval goed ontsmet :)

_M_M_

Ja dat klopt, maar dat moet niet zo veel uitmaken. Tijdens de maisch heb ik het wort gemeten in de ketel en uit de bovenkant zeg maar, en er zat 0.3°C verschil in dus in deze tijd maakt dat zoveel niet uit.. Voor de winter moet alles wel geïsoleerd zijn om het verlies te beperken

Jacques

Ziet er goed uit. Ik zou wel de plastic Gardena aansluitingen vervangen door messing aansluitingen.



Deze bedoel ik.

De plastic aansluitingen gaan vroeg of laat altijd lekken bij gebruik met hete vloeistoffen...


Pimmels

Citaat van: _M_M_ op 28-07-2015  21:38 uJa dat klopt, maar dat moet niet zo veel uitmaken. Tijdens de maisch heb ik het wort gemeten in de ketel en uit de bovenkant zeg maar, en er zat 0.3°C verschil in dus in deze tijd maakt dat zoveel niet uit.. Voor de winter moet alles wel geïsoleerd zijn om het verlies te beperken
Dat is niet veel, maar ik was meer benieuwd naar verlies en schoonmaak... lastig lijkt me?

_M_M_

Dat moet nog blijken :). Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden. Direct na het koelen en naar het vergistvat pompen, jagen we er kokend water met puro-oxi doorheen en voor het maken van een nieuwe batch maken we alles schoon en gaat er ook citroenzuur doorheen om het koperwerk van binnen schoon te maken. Mochten er zich toch problemen voordoen in de toekomst, zullen we het toch aan moeten passen en laat ik het hier natuurlijk weten :D

tdp

Citaat van: _M_M_ op 29-07-2015  06:54 uDat moet nog blijken :). Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden. Direct na het koelen en naar het vergistvat pompen, jagen we er kokend water met puro-oxi doorheen en voor het maken van een nieuwe batch maken we alles schoon en gaat er ook citroenzuur doorheen om het koperwerk van binnen schoon te maken. Mochten er zich toch problemen voordoen in de toekomst, zullen we het toch aan moeten passen en laat ik het hier natuurlijk weten :D

Ik heb een dergelijke opstelling gehad, alleen zag deze er niet zo gelikt uit :). Grootste nadeel vond ik het schoonmaken hiervan. Aangezien het een vaste opstelling is, kun je het niet even meenemen naar de keuken om het goed af te wassen bijvoorbeeld. Ik pompte na het brouwen ook water met Oxi door, echter bleef er altijd troep achter in de leidingen/pomp. Dit kan natuurlijk ook aan mijn opstelling liggen, wellicht hebben jullie daar geen last van (hoop ik voor je!).

Het schoonmaakgestuntel heeft me doen besluiten om het anders aan te pakken.

Groet,
de TDP

Pimmels

Citaat van: _M_M_ op 29-07-2015  06:54 uDat moet nog blijken :). Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden. Direct na het koelen en naar het vergistvat pompen, jagen we er kokend water met puro-oxi doorheen en voor het maken van een nieuwe batch maken we alles schoon en gaat er ook citroenzuur doorheen om het koperwerk van binnen schoon te maken. Mochten er zich toch problemen voordoen in de toekomst, zullen we het toch aan moeten passen en laat ik het hier natuurlijk weten :D
Ok bedankt voor de info, ik ben namelijk ook zoiets aan het bouwen,alleen nog niet met de koeler er aan vast. Zal binnenkort een fotootje plaatsen...

_M_M_


_M_M_

Citaat van: Herman op 27-07-2015  22:41 uComplimenten, mooie compacte installatie. Ik vind het er er goed uit zien, kan ik zo'n binnenpan met filters bij jullie bestellen?



Zijn jullie overigens niet bang voor roest bij het emaille? Een rvs weckketel had het geheel nog meer bling-bling gegeven.
Herman ik ben eens voor je gaan babbelen maar hik moet je helaas vertellen dat deze pan een "one off" is.. Hij heeft er stiekem toch meer tijd in geïnvesteerd dan ik verwacht had.

Herman

O, geen probleem hoor! Overigens bedankt voor het navragen, dat vind ik wel heel tof van je. Het idee kan ook met een pan uitgevoerd worden, dat was ook mijn oorspronkelijke ingeving. Naast jouw topic, zijn ook voorbeelden te zien in de installaties van bijv. Pimmels en die van Emiel1.

Op de pan na heb ik inmiddels ook alles al binnen, ga binnenkort denk ik maar es knutselen. Ik ben geinspireerd!

_M_M_

Graag gedaan, en er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden. Veel succes met de bouw!

Steinway

Hoi M M,

Zelf ook zoiets gebouwd. Vorige week ook voor het eerst mee gebrouwen ging voor een eerste keer prima. Voor degene die ook zoiets willen maken je kunt voor de filterpan een RVS pan (22 liter) gebruiken sleuven in de bodem slijpen van 1 mm. Ergens anders in het forum ook al eens besproken werkt perfect. Foto van mijn opstelling. Groet Steinway


[IMG]http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads


Biertje1985

Leuk ding en betaalbaar, tip is inderdaad maak de leidingen en pomp demontabel (3 delige conische koppelingen bijvoorbeeld)
er blijft altijd bezinksel boven de pomp zitten.

Ik heb ook een soortgelijk dingetje gemaakt, alleen op een andere manier en niet met een Weck pan maar een thermomport 38,5l met 3.2 KW element.

Steinway inderdaad die gleuven werken perfect. Alleen het afbramen is even werk.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.