Budget brouwapparatuur

Gestart door BVeenema, 26-07-2015 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BVeenema

Beste hobbybrouwers,

Op dit moment ben ik druk bezig met het verzamelen van de nodige brouwapparatuur. Nu ben ik een zuunige Nederlander die graag voor een dubbeltje op de eerste rij zit.
Her en der op het forum heb ik al de nodige budgettips gevonden en het leek mij leuk om die hier te bundelen. Daarbij heb ik nog een aantal dingen nodig die ik nog niet in budgetvorm heb kunnen vinden, dus wellicht heb ik er zelf ook nog baat bij.

Ketel: Op het forum vond ik de tip om de ketel te kopen op amazon.de. Daar heb ik gisteren de Bielmeier 690200 (29 liter ketel in RVS, 1800 watt met 3/8" messing kraan) gekocht voor 75 euro exclusief verzendkosten (vandaag kost hij daar ineens 175 euro). Er zijn daar al emaillen ketels te koop vanaf 50 euro.

Koeler: Op het forum vond ik de tip om een dompelkoeler te kopen bij een biertaphandel (zoals tapkoel.nl of tapclean.nl). Is het voor een brouwinstallatie van 30 liter slim om de spiraal van 4 meter te kopen of kan ik beter gaan voor een spiraal van 5 of van 6 meter (RVS 8,5x9,5 mm)?

Thermometer: Op het forum vond ik de tip om de Ikea Fantast thermometer te kopen. Kost slechts 9 euro.

Hevelfilter/Filterkuip: Op zag ik wat tips om zelf een hevelfilter te maken (van een koperen buis) en zag ik ook tips om zelf een filterkuip te maken (2 emmers in elkaar met bijvoorbeeld horgaas als filter). Nu vraag ik mij af of er ook budgetopties zijn voor de minder handige brouwers. Een filterkuip bij de brouwwebshops kost al snel 60 euro. Zijn daar ook goedkopere opties? En wat is de betere optie voor een brouwinstallatie van 30 liter? Een filterkuip of een hevelfilter? Als iemand overigens nog een filter/kuip over heeft, houdt ik mij aanbevolen. Natuurlijk ben ik bereid hiervoor te betalen.

Schrootmolen: Op het forum zag ik de tip om ook een moutmolen van Bielmeier te bestellen (Marga). Deze is niet meer te vinden op amazon.de. Waarschijnlijk wordt die niet meer gemaakt. Hebben jullie nog andere tips voor een goedkope schootmolen? En is het zinvol om voor een kleine brouwinstallatie voor een walsenmolen te gaan of is een eenvoudige schootmolen dan ook afdoende? Ook hiervoor geldt: Als iemand nog een schrootmolen over heeft, ben ik bereid die  voor een redelijke prijs over te nemen.

Alle tips en input zijn natuurlijk welkom.


Neetje

Ben begonnen met twee emmers. In de ene gewoon enkele rijen gaatjes geboord van 2 mm.
In de andere een kraantje gezet. Werkte perfect.
(ipv kraantje kun je ook gewoon een slang monteren)

Daarna een hevelfilter gemaakt. Staat ook op de foto. Werkt ook perfect.


BVeenema

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat het maken van een filterkuip wat makkelijker is dan het maken van een hevelfilter. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Ik heb nog wel zo'n goedkope gistingsemmer met kraantje over. Kan ik daar een willekeurige emmer boven plaatsen die in de gistingsemmer past? Ik neem aan dat de binnenste emmer een x aantal centimeters boven de bodem van de buitenste emmer moet komen?

Brouwers

Citaat van: BVeenema op 26-07-2015  16:41 uSchrootmolen: Op het forum zag ik de tip om ook een moutmolen van Bielmeier te bestellen (Marga). Deze is niet meer te vinden op amazon.de. Waarschijnlijk wordt die niet meer gemaakt. Hebben jullie nog andere tips voor een goedkope schootmolen? En is het zinvol om voor een kleine brouwinstallatie voor een walsenmolen te gaan of is een eenvoudige schootmolen dan ook afdoende? Ook hiervoor geldt: Als iemand nog een schrootmolen over heeft, ben ik bereid die  voor een redelijke prijs over te nemen.

Alle tips en input zijn natuurlijk welkom.

Wat betreft schrootmolen heb je meerder opties:
 -DE koffiemolen : vaak voor 10 euro op marktplaats te vinden, schroten gaat langzaam. Weet niet wat de kwaliteit van het geschrote mout is
- Schijvenmolen: ~50-60 euro bij de brouwwinkels, soms voor minder te koop hier op het forum of marktplaats. Weet niet wat de kwaliteit van het geschrote mout is, zo her en der wel gelezen dat je rendement wat lager kan zijn
- Walsenmolen: ~90-100 euro, geeft goed schrootsel en makkelijk te verstellen indien je grover of fijner wilt schroten.

Als je puur naar het geld kijkt dan moet je zo'n DE molen op de kop tikken. Op de lange termijn kost het wel meer tijd, dus kan een walsenmolen uiteindelijk goedkoper zijn 

broeder Paulus

ik heb mijn schrootmolen en platenkoeler gekocht via " schrootmolen.nl ", en ben over deze echt wel tevreden hoor.
En de hevelfilter heb ik zelf gemaakt van koperbuis op rol ipv zaagsnedes heb ik gaatjes van 3 mm geboord en hieromheen het inox vlechtwerk rond de flexibel slang voor sanitair aansluiting en deze wekt prima en snel.

EvdBroek

Citaat van: Brouwers op 27-07-2015  14:29 uWat betreft schrootmolen heb je meerder opties:
 -DE koffiemolen : vaak voor 10 euro op marktplaats te vinden, schroten gaat langzaam. Weet niet wat de kwaliteit van het geschrote mout is
- Schijvenmolen: ~50-60 euro bij de brouwwinkels, soms voor minder te koop hier op het forum of marktplaats. Weet niet wat de kwaliteit van het geschrote mout is, zo her en der wel gelezen dat je rendement wat lager kan zijn
- Walsenmolen: ~90-100 euro, geeft goed schrootsel en makkelijk te verstellen indien je grover of fijner wilt schroten.

Als je puur naar het geld kijkt dan moet je zo'n DE molen op de kop tikken. Op de lange termijn kost het wel meer tijd, dus kan een walsenmolen uiteindelijk goedkoper zijn

Een DE koffiemolen kost je al snel meer dan de 10 euro. Ik raad het af die te kopen; ik heb er 2 jaar mee geschroot (+ aandrijving van boormachine) en per brouwsessie ben je al snel 45 minuten bezig met schroten. En dat is toch een beetje zonde van je tijd. Een walsenmolen is de beste investering die ik heb gedaan... 5 minuutjes met het boormachine er op en het is gebeurd.

Bovendien gaat het filteren met dit schrootsel ook veel beter. Schroten met een DE koffiemolen is gepruts!

Neetje

Citaat van: BVeenema op 27-07-2015  14:01 uBedankt voor je reactie. Ik denk dat het maken van een filterkuip wat makkelijker is dan het maken van een hevelfilter. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Ik heb nog wel zo'n goedkope gistingsemmer met kraantje over. Kan ik daar een willekeurige emmer boven plaatsen die in de gistingsemmer past? Ik neem aan dat de binnenste emmer een x aantal centimeters boven de bodem van de buitenste emmer moet komen?

Yep. Is de emmer kleiner en valt deze in de gistingsemmer met kraantje tot op de bodem, leg je er gewoon enkele blokjes kunststof oid in. Blokjes hout kan ook maar bij gebruik van een volgend keer even uitkoken en goed droog opbergen.
Gaatjes boren van 2mm werkt perfect. Mag lukraak geboord worden.

Na vullen filteremmer even wachten om filterbed te vormen. Kraantje niet te ver open.
Eerste afloop terug gieten tot wort helder is. Bij mij was tweede liter al perfect.

BVeenema

Citaat van: Neetje op 27-07-2015  18:31 uYep. Is de emmer kleiner en valt deze in de gistingsemmer met kraantje tot op de bodem, leg je er gewoon enkele blokjes kunststof oid in. Blokjes hout kan ook maar bij gebruik van een volgend keer even uitkoken en goed droog opbergen.
Gaatjes boren van 2mm werkt perfect. Mag lukraak geboord worden.

Na vullen filteremmer even wachten om filterbed te vormen. Kraantje niet te ver open.
Eerste afloop terug gieten tot wort helder is. Bij mij was tweede liter al perfect.

Bedankt voor de tip, ik ga ermee aan de slag. Zou moeten lukken.

Citaat van: EvdBroek op 27-07-2015  16:13 uEen DE koffiemolen kost je al snel meer dan de 10 euro. Ik raad het af die te kopen; ik heb er 2 jaar mee geschroot (+ aandrijving van boormachine) en per brouwsessie ben je al snel 45 minuten bezig met schroten. En dat is toch een beetje zonde van je tijd. Een walsenmolen is de beste investering die ik heb gedaan... 5 minuutjes met het boormachine er op en het is gebeurd.

Bovendien gaat het filteren met dit schrootsel ook veel beter. Schroten met een DE koffiemolen is gepruts!

Bedankt. Ik zal dan maar afzien van de koffiemolen. Heb je toevallig ook ervaring met een schijvenmolen? Is het resultaat daarvan echt minder?
Op marktplaats vond ik trouwens een nieuwe walsenmolen voor 79 euro. Heeft iemand daar ervaring mee? Het gaat om deze:

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m950643184-3045-maltmill-moutmolen-schrootmolen-montage-plaat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

EvdBroek

Zo één heb ik ook. Ik zou zeggen doen! Een walsenmolen is beter dan een schijvenmolen

Markiej87

Citaat van: BVeenema op 27-07-2015  21:08 uBedankt voor de tip, ik ga ermee aan de slag. Zou moeten lukken.

Bedankt. Ik zal dan maar afzien van de koffiemolen. Heb je toevallig ook ervaring met een schijvenmolen? Is het resultaat daarvan echt minder?
Op marktplaats vond ik trouwens een nieuwe walsenmolen voor 79 euro. Heeft iemand daar ervaring mee? Het gaat om deze:

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m950643184-3045-maltmill-moutmolen-schrootmolen-montage-plaat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Das echt goedkoop. Ik heb die ook, jaar geleden nog 100 voor betaald geloof ik. Ideaal dingetje :)

De Rentmeester

De thermometer van de Ikea is leuk om droog vlees mee te meten of zoiets.
Had er twee gekocht en dacht goedkoop uit te zijn. Halverwege het maischen de eerste gaf al een verkeerde temperatuur aan en de tweede hield het iets langer uit. Blijkbaar kunnen ze niet tegen vocht in de voeler en wijken dan meteen veel af.
Niet doen dus. Geef een paar tientjes meer uit voor een digitale temperatuurmeter met een voeler die tegen vocht kan.
Ikea was trouwens wel schappelijk: ik kreeg het geld terug zonder gezeur.

tdp

Citaat van: De Rentmeester op 28-07-2015  01:51 uDe thermometer van de Ikea is leuk om droog vlees mee te meten of zoiets.
Had er twee gekocht en dacht goedkoop uit te zijn. Halverwege het maischen de eerste gaf al een verkeerde temperatuur aan en de tweede hield het iets langer uit. Blijkbaar kunnen ze niet tegen vocht in de voeler en wijken dan meteen veel af.
Niet doen dus. Geef een paar tientjes meer uit voor een digitale temperatuurmeter met een voeler die tegen vocht kan.
Ikea was trouwens wel schappelijk: ik kreeg het geld terug zonder gezeur.

Werkt bij mij iedere keer prima hoor! Je moet alleen zorgen dat waar de kabel de 'probe' ingaat, niet in het wort hangt. Eventeel zou je hem met siliconenkit kunnen afkitten, maar volgens mij levert dat geen problemen op.
Als het een keer misgaat, zou je de probe een kwartiertje in de oven kunnen leggen op bijv. 100 graden. Dit heb ik ooit een keer gelezen hier en uitgeprobeerd :). Nu heb ik er altijd 1 op voorraad.

Groet,
de TDP

EvdBroek

Citaat van: tdp op 28-07-2015  12:28 uWerkt bij mij iedere keer prima hoor! Je moet alleen zorgen dat waar de kabel de 'probe' ingaat, niet in het wort hangt. Eventeel zou je hem met siliconenkit kunnen afkitten, maar volgens mij levert dat geen problemen op.
Als het een keer misgaat, zou je de probe een kwartiertje in de oven kunnen leggen op bijv. 100 graden. Dit heb ik ooit een keer gelezen hier en uitgeprobeerd :). Nu heb ik er altijd 1 op voorraad.

Groet,
de TDP

Ook ik gebruik deze en die werkt prima. Je moet alleen inderdaad het staafje niet onderdompelen. En inderdaad als dat gebeurd even in de over leggen en is die daarna weer bruikbaar

Brouwers

Citaat van: BVeenema op 27-07-2015  21:08 uBedankt voor de tip, ik ga ermee aan de slag. Zou moeten lukken.

Bedankt. Ik zal dan maar afzien van de koffiemolen. Heb je toevallig ook ervaring met een schijvenmolen? Is het resultaat daarvan echt minder?
Op marktplaats vond ik trouwens een nieuwe walsenmolen voor 79 euro. Heeft iemand daar ervaring mee? Het gaat om deze:

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m950643184-3045-maltmill-moutmolen-schrootmolen-montage-plaat.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Er was een forumlid die hem hier had besteld. Tot 2 keer toe waren de rollen niet gecentreerd. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27011.msg421595.html#msg421595. let er even op als je hem hier besteld. Anders zijn er meer dan genoeg alternatieven: Brouwmarkt, van der Kooy, schrootmolen.nl, hobbybrouwshop.nl etc...

BVeenema

Ok, wellicht probeer ik de thermometer van Ikea dan maar gewoon. 9 euro is te overzien als het niet goed werkt.

Hoe zit het met de dompelkoeler? Is het slim om voor de spiraal van 4 meter te kiezen of is die van 5 of 6 meter beter? Ik stel me zo voor dat een grotere spiraal sneller koelt en dat 6 meter dus aan te bevelen is. Klopt dat?

Henielma

Langere spiraal koelt inderdaad sneller en gebruikt dus minder water.

BVeenema

Citaat van: Brouwers op 28-07-2015  13:27 uEr was een forumlid die hem hier had besteld. Tot 2 keer toe waren de rollen niet gecentreerd. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27011.msg421595.html#msg421595. let er even op als je hem hier besteld. Anders zijn er meer dan genoeg alternatieven: Brouwmarkt, van der Kooy, schrootmolen.nl, hobbybrouwshop.nl etc...

Dank voor de heads-up! Ik ga dan misschien toch maar voor de meer veilige optie en een exemplaar bestellen bij de reguliere brouwwebshops.

Neetje

Citaat van: BVeenema op 28-07-2015  14:47 uDank voor de heads-up! Ik ga dan misschien toch maar voor de meer veilige optie en een exemplaar bestellen bij de reguliere brouwwebshops.

Goed begin is het halve werk.
Je bent dan je geld nooit helemaal kwijt. Er zijn altijd liefhebbers die goed spul tweedehands willen kopen.

Markiej87

Ik heb nog wel een goeie tip qua thermometer:

http://www.ebay.com/itm/331174093577?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ik had er eentje gekocht als reserve en ben hem vorige week gaan gebruiken toen mijn originele thermometer ermee op hield. Die was drie keer zo duur en is na een jaar al gesneuveld, dat was trouwens mijn tweede want de eerste van dat model ging na drie keer brouwen al stuk.

Ik ben er uiterst tevreden over en heb er om die reden nog 1 bijbesteld.

Neetje

Citaat van: Markiej87 op 28-07-2015  19:55 uIk heb nog wel een goeie tip qua thermometer:

http://www.ebay.com/itm/331174093577?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ik had er eentje gekocht als reserve en ben hem vorige week gaan gebruiken toen mijn originele thermometer ermee op hield. Die was drie keer zo duur en is na een jaar al gesneuveld, dat was trouwens mijn tweede want de eerste van dat model ging na drie keer brouwen al stuk.

Ik ben er uiterst tevreden over en heb er om die reden nog 1 bijbesteld.

Afgelopen week was het batterijtje leeg. Gelukkig heb ik een ouderwetse glastemperatuurmeter als reserve (gaat tot 150graden).

Markiej87

Ik heb altijd een doosje batterijen liggen. mijn weegschaaltje heeft die ook nodig :)

BVeenema

Citaat van: Markiej87 op 28-07-2015  19:55 uIk heb nog wel een goeie tip qua thermometer:

http://www.ebay.com/itm/331174093577?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ik had er eentje gekocht als reserve en ben hem vorige week gaan gebruiken toen mijn originele thermometer ermee op hield. Die was drie keer zo duur en is na een jaar al gesneuveld, dat was trouwens mijn tweede want de eerste van dat model ging na drie keer brouwen al stuk.

Ik ben er uiterst tevreden over en heb er om die reden nog 1 bijbesteld.

Bedankt voor de tip! Dat is een mooie optie.

Nog een vraag over de filterkuip. Ik heb thuis nog een mooie emmer liggen waar behanglijm in gezeten heeft. Nu past die op zich prima in de witte brouwemmer die ik kreeg bij het startpakket. Als ik hem klemvast in de brouwemmer duw, zit er ongeveer 7 centimeter tussen de beide bodems. Is dat een goede afstand of is die afstand te groot? Ik hoor het graag.
Voor de volledigheid, die witte brouwemmer heb ik niet meer nodig als gistingsvat. Ik heb al een speidel gistingsvat gekocht die beter sluit.

Neetje

Citaat van: BVeenema op 28-07-2015  21:05 uBedankt voor de tip! Dat is een mooie optie.

Nog een vraag over de filterkuip. Ik heb thuis nog een mooie emmer liggen waar behanglijm in gezeten heeft. Nu past die op zich prima in de witte brouwemmer die ik kreeg bij het startpakket. Als ik hem klemvast in de brouwemmer duw, zit er ongeveer 7 centimeter tussen de beide bodems. Is dat een goede afstand of is die afstand te groot? Ik hoor het graag.
Voor de volledigheid, die witte brouwemmer heb ik niet meer nodig als gistingsvat. Ik heb al een speidel gistingsvat gekocht die beter sluit.

Is misschien wat teveel, afhankelijk van de verhouding moutstort. Beter om de ruimte wat op te vullen met bv enkele blokjes hout, (niet koude) koelelementen, zak knikkers of iets wat goed te reinigen is.
De bedoeling is om de bostel niet droog te laten vallen, zolang je nog aan het spoelen bent waardoor mogelijk je kanaalvorming krijgt.

BVeenema

Citaat van: Neetje op 28-07-2015  21:16 uIs misschien wat teveel, afhankelijk van de verhouding moutstort. Beter om de ruimte wat op te vullen met bv enkele blokjes hout, (niet koude) koelelementen, zak knikkers of iets wat goed te reinigen is.
De bedoeling is om de bostel niet droog te laten vallen, zolang je nog aan het spoelen bent waardoor mogelijk je kanaalvorming krijgt.

Ok, dank. Wat is wel een juiste afstand? Ongeveer 5 centimeter? Misschien kan ik nog wel een beter passende emmer vinden. Ik hoor het graag.

Jacques

Citaat van: BVeenema op 27-07-2015  14:01 uBedankt voor je reactie. Ik denk dat het maken van een filterkuip wat makkelijker is dan het maken van een hevelfilter. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Ik heb nog wel zo'n goedkope gistingsemmer met kraantje over. Kan ik daar een willekeurige emmer boven plaatsen die in de gistingsemmer past? Ik neem aan dat de binnenste emmer een x aantal centimeters boven de bodem van de buitenste emmer moet komen?

Het maken van een hevelfilter is ook zo gebeurd. Een kwestie van zagen en knelkoppelingen aandraaien.

Het voordeel van een hevelfilter is dat je niet hoeft over te gieten van je brouwketel in je filteremmer. Dat schilt weer qua oxidatie en geeft minder geklieder (geen beslag overscheppen).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.