Kloon Zomergoud

Gestart door Marcel_k, 08-07-2015 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel_k

We hebben het er al eens eerder over gehad, klik, ik heb zelf goeie herinneringen aan Grolsch Zomergoud: "Sprankelend fris en fruitig van smaak, met een vleugje vlierbloesem en lindebloesem en een ietsje citroen."

Ik heb de bloesems bij De Gaper in Nijmegen weten te scoren. En voor de rest probeer ik Zomergoud maar een beetje benaderen (BIAB) met de spullen die ik in huis heb. Ik probeer het "ietsje citroen" volledig uit de hop te halen met Simcoe. Citra zou ook kunnen. Voor de gist heb ik nu US-05 staan , maar ik heb ook nog Mangrove Jack's M07 British Ale (M07) in huis.

Willen jullie eens meedenken of ik goed zit zo?


BrouwHulp Recept uitdraai **edit**


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkA003
Naam receptZomergoud
Brouwdatum08-07-2015
BiertypeBlond
Volume11,0 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC89,3 %
0,300 kgCara-pilsWeyermann4 EBC10,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
eenstaps67,0 °C1 min.60 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%60 min.7,5 IBU
4,0 gSimcoepellets12,2%60 min.14,6 IBU
7,0 gSimcoepellets12,2%10 min.5,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,00 gLindebloesemkruidkoken
7,00 gVlierbloesem (gedroogd)kruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


Marcel_k

Recept hierboven aangepast naar aanleiding van opmerkingen Esterenbrouw. Als iemand nog andere tips heeft...

RienP

Simcoe geeft naar mijn beleving geen citroensmaak. Wel citrus, maar dan grapefruit. Waarschijnlijk dat Sorachi Ace of Lemon drop meer citroen geeft. Met die 2 heb ik alleen zelf geen ervaring.
Je kan ook experimenteren met citroenschil.

Marcel_k

Citaat van: RienP op 10-07-2015  22:13 uSimcoe geeft naar mijn beleving geen citroensmaak. Wel citrus, maar dan grapefruit. Waarschijnlijk dat Sorachi Ace of Lemon drop meer citroen geeft. Met die 2 heb ik alleen zelf geen ervaring.
Je kan ook experimenteren met citroenschil.
Dan ga ik het vervangen met Citra. Of alleen Hallertau met een citroenschilletje erbij.

RienP

Citra vind ik persoonlijk meer tropisch fruit (mango-achtig) met grapefruit dan citroenig. Maar ga het gewoon proberen en pas het aan als het niet bevalt.

bert braadslee

Citra heeft geen moer met citrus te maken. Citra = fantastisch & tropisch fruit.
Sorachi Ace geeft een droge, bijna korrelige smaak bij gebruik als drooghop. Ik heb het een aantal keer geprobeerd en ik laat deze hop voor wat het is, niet mijn koekje. De smaak is heel mild citroenig (niet lekker) en een beetje dille-achtig (niet lekker). Ondefinieerbaar, niet echt fris, beetje groenig, geen aanrader.
Voor citrus meer richting Simcoe & citroenschilletje?
 :brouwen:

Marcel_k

Bedankt Bert en Rien, geen citra dus.
En 5-7 gr citroenschil erbij.
Simcoe misschien  een beetje als aromahop denk ik. Verder alleen Hallertau.

Adbrouwt

Nog een idee, weet alleen niet of je te laat bent voor de vlierbloesem. Vlierbloesem oogsten en er siroop van maken de siroop aan de hergisting toevoegen.

Shaytan

Ik heb hem 2 jaar geleden gebrouwen, maar zonder citroen. Volgens mij met een hele 'normale' hop als Hallertau Perle. Ik heb de bloesems er toen denk ik als thee bij gemikt na het koken. Ik heb nu Grolsch Twee Zwaluwen 3 keer gebrouwen (met 5 bloesems) en daar gooi ik de thee er voor het bottelen bij, als de hele vergisting voorbij is.

Twee jaar geleden had ik geen koeling, dus heb ik een alegist gebruikt, waarschijnlijk S-04, voor die Twee Zwaluwen gebruik ik saflager W34/70. Fermentatie bij 11 graden (op aanraden van de brouwmeester van Grolsch zelf).

Morgen ga ik die Twee Zwaluwen op een 200 liter-installatie brouwen.  :nut:

Marcel_k

Citaat van: Shaytan op 12-07-2015  08:08 uen daar gooi ik de thee er voor het bottelen bij, als de hele vergisting voorbij is.

Twee jaar geleden had ik geen koeling, dus heb ik een alegist gebruikt, waarschijnlijk S-04, voor die Twee Zwaluwen gebruik ik saflager W34/70. Fermentatie bij 11 graden (op aanraden van de brouwmeester van Grolsch)
Goed idee, vlak voor bottelen. Ga ik denk ik ook doen.
Vergisten als ale, want 11 graden ga ik niet redden.  8)

Marcel_k

Ik heb gister de imitatie-Zomergoud (althans, dat hoop ik) gebrouwen. Ging hartstikke goed: biab, met alleen maischwater, geen spoelwater. Ik kwam dicht in de buurt van de verwachte begin-SG.
(verse) citroen en (gedroogde) bloesems 10 minuten meegekookt. Vlak voor het bottelen kijk ik nog wel even of ik wat extra 'thee' maak om die er nog toe te voegen.

Iedereen bedankt voor alle hulp


BrouwHulp Recept (definitief)


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkA003
Naam receptZomergoud
Brouwdatum13-07-2015
BiertypeBlond
Volume11,5 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement74,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,600 kgPilsmoutDingemans3 EBC92,9 %
0,200 kgCara-pilsWeyermann4 EBC7,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
eenstaps67,0 °C1 min.60 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35 gHallertau Hersbrucker   pellets2,5%60 min.25,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
14,00 gCitroenschil (vers)specerijkoken
7,00 gLindebloesemkruidkoken
7,00 gVlierbloesem (gedroogd)kruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


scartsjer

En hoe is ie geworden?

Marcel_k

Citaat van: scartsjer op 24-11-2015  13:54 uEn hoe is ie geworden?
Heel goed eigenlijk, vrienden waren er ook blij mee.
Heerlijk fris met een licht citroentje erbij, en nog iets ondefinieerbaars, dat zal die bloesems zijn geweest. Moeilijk uit te leggen. Of ie als het origineel smaakt, zsja, dat zal niemand ooit weten, natuurlijk.  ;)
Ik heb vorige week een 2e serie gebotteld, deze keer niet met citroen maar met gedroogde sinaasappel. En met Equinox als aromahop (had ik  nog over). Ben benieuwd!

Rikster

Volgens mij heb ik je bier ook geproefd tijdens de mtg bijeenkomst! Ik vond het een geslaagd bier, ik ben erg benieuwd naar de 2e batch!

Marcel_k

Citaat van: Rikster op 24-11-2015  19:15 uVolgens mij heb ik je bier ook geproefd tijdens de mtg bijeenkomst! Ik vond het een geslaagd bier, ik ben erg benieuwd naar de 2e batch!
Klopt!
Er had wat meer koolzuur in gemogen. Ik was té voorzichtig met de bottelsuiker geweest.

Rikster

Citaat van: Marcel_k op 24-11-2015  22:06 uKlopt!
Er had wat meer koolzuur in gemogen. Ik was té voorzichtig met de bottelsuiker geweest.

Met hoeveel gram suiker per liter had je hem gebotteld dan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.