Gestart met bouwen van Herms

Gestart door sunlight, 08-07-2015 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Citaat van: beermenke op 13-07-2015  22:05 uJa ik gebruik de pomp om te koelen en maakt een snerpend geluid en gehoorbescherming is wel prettig. Voor de rest een prima pomp.

Snerpend geluid is op te lossen... Zie Hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22694.msg357974.html#top

sunlight

Ik wil eigenlijk aan de onderkant in het laagste van de fust een koppeling insolderen ipv zoals velen doen aan de voorkant. Voordeel dat de hele ketel leegloopt met spoelen en ik de ketels niet hoef te vertillen om ze goed schoon te maken. Onder iedere ketel komt dan een elektronisch bediende kraan welke ook tijdens het brouwproces gebruikt wort. Zijn hier ook nadelen aan? Ik zie namelijk een handbediende kraan aan de voorzijde niet als meerwaarde tenzij dit ergens anders handig/voor nodig is.

Vandaag ook mooie rvskast opgehaald waar de complete sturing ingebouwd gaat worden (foto volgt nog)

ejet

Citaat van: sunlight op 11-07-2015  12:35 u2x 3 kW verwarmingselement
http://nl.aliexpress.com/item/32mm-Thread-Stainless-Steel-Water-Boil-Tubular-Heating-Heater-AC-220V-3KW/32258518156.html
Hoi sunlight,

Vraagje: heb je het verwarmingselement al binnen? Was benieuwd waar en welke moer je hebt genomen voor het monteren van het verwarmingselement. Is dat de 1-1/4" zeskantmoer van rvspaleis of heb ik verkeerd gerekend? En hoe heb je de doorvoer gemaakt in je ketel, met een punch of gatenzaag, en dan nog specifieker, met welke diameter???
Heb zelf ook de elementen besteld en ze zijn onderweg, wil alvast de moeren bestellen om ze zo te kunnen monteren.

Dank je!

sunlight

Hallo ejet,

Ik heb nog niks binnen. Dit duurt altijd paar weken vanuit China. Ik heb wel gevraagd welke moer ik hiervoor nodig heb maar geen antwoord gehad. Op het moment IJ het element binnen heb ga ik kijken hoe ik hem ga monteren. Ik dank met een gatenzaag. Wel vraag ik me af of 3000 watt voldoende is om 50l fatsoenlijk op te warmen.

orangeloo

Citaat van: sunlight op 15-07-2015  17:31 uIk wil eigenlijk aan de onderkant in het laagste van de fust een koppeling insolderen

Heb ik ook  net gedaan... maar dan met een huiddoorvoer, zonder te lassen dus.
https://www.rvspaleis.nl/fittingen/huiddoorvoer


ejet

Ok sunlight, ik ga de elementen ook even afwachten. Ik post hier weer als ik ze binnen heb. Ben benieuwd of het M30 is of 1-1/4".

Neetje

Citaat van: Orangeloo op 17-07-2015  21:49 uHeb ik ook  net gedaan... maar dan met een huiddoorvoer, zonder te lassen dus.

Die huiddoorvoer wordt geklemd volgens mij.
Zou deze ook goed te solderen zijn??

sunlight

Hallo orangeloo, ben je niet bang dat er rotzooi tussen die koppeling komt? Ik wil ze er eigenlijk in solderen.

Ejet, ik dank dat dat het beste is. Zonde iets te doen zonder dat je weet wat de grote is.

orangeloo

Citaat van: sunlight op 18-07-2015  07:54 uHallo orangeloo, ben je niet bang dat er rotzooi tussen die koppeling komt? Ik wil ze er eigenlijk in solderen.

Ben ik niet bang voor want het is de maischketel... meestal kook ik daarna nog 1,5 uur  ;)

sunlight

Citaat van: Orangeloo op 18-07-2015  12:40 uBen ik niet bang voor want het is de maischketel...... meestal kook ik daarna nog 1,5 uur  ;)

Klopt inderdaad maar toch.

Heeft iemand ervaring met 3000 Watt element in een 50 liter ketel? Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat dit misschien niet gebied is om snel te kunnen verwarmen.

Neetje

Citaat van: sunlight op 18-07-2015  12:53 uklopt inderdaad maar toch.

Heeft iemand ervaring met 3000 Watt element in een 50 liter ketel? Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat dit misschien niet gebied is om snel te kunnen verwarmen.

Denk niet snel maar zorg wel voor goede isolatie. Scheelt weer een stuk in opwarmtijd.

beermenke

Ik kook in een 25 liter koffieketel met 2000 watt element. Dit moet ik reduceren tot 125 volt en dan heb ik een rollende kook. Als ik hem voluit zet dan kookt ie de pan uit. Ik zie wel dat de elementen in een koffieketel meer cirkels hebben dan de gewone elektrische elementen. Misschien verschilt dat.

sunlight

Citaat van: ejet op 17-07-2015  17:45 uHoi sunlight,

Vraagje: heb je het verwarmingselement al binnen? Was benieuwd waar en welke moer je hebt genomen voor het monteren van het verwarmingselement. Is dat de 1-1/4" zeskantmoer van rvspaleis of heb ik verkeerd gerekend? En hoe heb je de doorvoer gemaakt in je ketel, met een punch of gatenzaag, en dan nog specifieker, met welke diameter?
Heb zelf ook de elementen besteld en ze zijn onderweg, wil alvast de moeren bestellen om ze zo te kunnen monteren.

Dank je!

Hallo Ejet en anderen. Zojuist mijn verwarmingselementen binnen gekregen. Nu eens gaan kijken wat we gaan doen. 1 x 3000 Watt per ketel of 1 x 3000 Watt en een 1500 Watt erbij om de temperatuur te halen.

Ik zal morgen de diameter van de draad even opmeten. De vraag is dan alleen nog welke moer we moeten hebben.

ejet

Ha fijn dat het element binnen is. Heb nog wat zitten lezen en denk dat het een 1" schroefdraad is met 1-1/4" buitendiameter aangezien de meeste andere elementen deze maat zijn. Heb alvast een punch besteld (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=121316392107) om een mooi gat te kunnen maken. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Hoe ga jij het element aan de buitenkant afwerken? Heb nog niet echt een mooie oplossing daarvoor bedacht.

Zit er aan te denken om misschien toch een hoogwaardiger element te gaan bestellen met RVS basis en 3500 W vermogen en een met 2500 W vermogen voor toekomstige HLT. Maar die zijn dezelfde maat dus ik kan beginnen met de Chinese versie.

sunlight

Citaat van: ejet op 22-07-2015  10:46 uHa fijn dat het element binnen is. Heb nog wat zitten lezen en denk dat het een 1" schroefdraad is met 1-1/4" buitendiameter aangezien de meeste andere elementen deze maat zijn. Heb alvast een punch besteld (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=121316392107) om een mooi gat te kunnen maken. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Hoe ga jij het element aan de buitenkant afwerken? Heb nog niet echt een mooie oplossing daarvoor bedacht.

Zit er aan te denken om misschien toch een hoogwaardiger element te gaan bestellen met RVS basis en 3500 W vermogen en een met 2500 W vermogen voor toekomstige HLT. Maar die zijn dezelfde maat dus ik kan beginnen met de Chinese versie.

Ik denk inderdaad 1" 32 mm gat. Ik heb nog niet gekeken maar neem morgen de ponsset mee op de zaak en dan ga ik eens wat gaten trekken. Afwerking denk ik in een klein lasdoosje met een lampje voor actief.

rajd

Citaat van: Orangeloo op 17-07-2015  21:49 uHeb ik ook  net gedaan... maar dan met een huiddoorvoer, zonder te lassen dus.

Lekt dit niet / nooit? Of heb je nog iets van rubbers o.i.d. tussen de doorvoer en de pan? Lijkt me anders een mooie elegante oplossing om een kraan in een menno-pan te monteren?

ejet

In principe moet je met een siliconenring aan de binnen- en/of buitenkant lekvrij kunnen brouwen.
Ik heb nu een ketel met 1/2" doorvoer met aan de binnenkant een teflon ring en buitenkant een siliconen ring. Enige is dat de kogelkraan een beetje beweegt en fragiel aanvoelt als je hem open of dicht doet omdat de fitting niet gelast/gesoldeerd zit aan de ketel. Bij mij lekt het niet.

sunlight

Citaat van: ejet op 18-07-2015  00:06 uOk sunlight, ik ga de elementen ook even afwachten. Ik post hier weer als ik ze binnen heb. Ben benieuwd of het M30 is of 1-1/4".

Inmiddels nog verder gekomen?

Heb nu bijna alles binnen en ben ook nog eens 2 weken op vakantie geweest dus alles lag beetje stil. Wel de controlesoftware voor een gedeelte geschreven in php (webserver0 en arduino (brouwsturing.)

Moet even de platte revetten bestellen voor de elementen. Heb jij die inmiddels binnen?  Ik heb hier aan de buitenkant een pok lasdoosje op gemonteerd met een lampje erin waardoor alles veilig weggewerkt is en ik kan zien als element aan het verwarmen is.

ejet

Heb de elementen ook binnen, en de Camco elementen die ik in de US heb besteld ook (1x2500W, 1x3500W). Ga de Camco elementen gebruiken, zien er kwalitatief beter uit dan de made-in-China versies. Beide zijn 1" uitvoeringen.

Ga komende week drie fusten halen ergens, daarna wil ik één gaan converten naar kookketel, de rest gaat in opslag totdat ik verhuisd ben (duurt nog tenminste een jaar) in verband met ruimte. Wil nu met triclover fittingen een tijdelijke RIMS-tube bouwen, verwacht daarvoor de spullen over een maandje uit China (een T-stuk, slangpilaren en 1" aansluiting daarop om zo met een March 815 pomp te recirculeren met het 2500W element). En dan gebruik ik mijn huidige ketel om te maischen met recirculatie en de Auber PID.

Heb anderhalve week geleden voor het eerst gebrouwen met de pomp, wat een mooi ding. Stil en efficient. Was wel meer gedoe met temperatuur constant houden dus verwacht dat de RIMS setup hierbij gaat helpen. Moet nog wel een oplossing verzinnen om de bostel niet te veel te verstoren want er zijn wel wat resten meegegaan naar de kook. Denk ook dat ik de pompuitgang niet genoeg heb geknepen en zo het retour-wort te hard heb laten terugstromen. Al doende leert men.

Foto's volgen als ik alles binnen heb...

ejet

Citaat van: sunlight op 17-08-2015  10:29 uInmiddels nog verder gekomen?

Heb nu bijna alles binnen en ben ook nog eens 2 weken op vakantie geweest dus alles lag beetje stil. Wel de controlesoftware voor een gedeelte geschreven in php (webserver0 en arduino (brouwsturing.)

Moet even de platte revetten bestellen voor de elementen. Heb jij die inmiddels binnen?  Ik heb hier aan de buitenkant een pok lasdoosje op gemonteerd met een lampje erin waardoor alles veilig weggewerkt is en ik kan zien als element aan het verwarmen is.
Ben overigens nog bezig met de behuizing van de elementen. Hoe ziet dat bij jou eruit? Wil ook een lasdoos gebruiken, is die van jou van pastic (ABS of zo?) of metaal?
De ringen heb ik ook binnen, moet even alles gaan bekijken hoe ik het in elkaar wil gaan zetten. En een lampje op het doosje doe ik ook inderdaad.
Wil nu nog werekn met losse PID maar misschien dat ik ook richting Arduino/Raspberry Pi wil gaan. Maar wil het ook weer niet te complex maken en ik neig er nu naar meer tijd te stoppen in het bouwen en aanpassen dan het daadwerkelijke brouwen. Vind ik ook leuk maar bier is toch ook erg lekker.

sunlight

Sorry reactie duurde even ivm drukte.

Allereerst online fotoalbum gemaakt, dat is wat handiger

http://beta.myalbum.com/album/cWIR7nqu5W5e

Hier staan ook de testopstelling van de arduino en de stuurkast gedeeltelijk op. Op dit moment aan het testen wat het element doet. Ik denk dat ik er toch een draadbus op laat lassen ivm montage van het verwarmingselement.

PS de k sensoren die met de rex100 meegeleverd zijn, die zijn niet van rvs. Hoe worden die normaal gemonteerd?

sunlight

Hier voor de visualisatie even een tijdelijk ledpaneel gemaakt om dadelijk de besturing te testen.



Hiervoor 2 pompen nodig. 1e is rechthoek onder de linkse ketel en andere zit tussen de andere 2 ketels. De rechthoek het meest onder is de plaatkoeler.

Omdat ik de electronische kranen wil gaan bestellen graag opbouwende kritiek over deze opstelling.

Alvast bedankt.

ejet

Citaat van: sunlight op 09-09-2015  10:57 u[...]


Hiervoor 2 pompen nodig. 1e is rechthoek onder de linkse ketel en andere zit tussen de andere 2 ketels. De rechthoek het meest onder is de plaatkoeler.

Omdat ik de electronische kranen wil gaan bestellen graag opbouwende kritiek over deze opstelling.

Alvast bedankt.
Volgens mij moet je een van de twee pompen ergens anders plaatsen. Nu kan je het wort nl. niet recirculeren tussen HLT en maischketel. Ik denk dat je het beste pomp 2 tussen de maischketel en kookketel in kan zetten. En dan de uitgang naar de spiraal in de HLT en naar de kookketel+platenkoeler. Dan kan je van HLT naar maischketel spargen en tegelijkertijd van maischketel naar kookketel overpompen. Een klep tussen HLT water en de spiraal lijkt mij overbodig dan.

sunlight

Citaat van: ejet op 09-09-2015  13:05 uVolgens mij moet je een van de twee pompen ergens anders plaatsen. Nu kan je het wort nl. niet recirculeren tussen HLT en maischketel. Ik denk dat je het beste pomp 2 tussen de maischketel en kookketel in kan zetten. En dan de uitgang naar de spiraal in de HLT en naar de kookketel+platenkoeler. Dan kan je van HLT naar maischketel spargen en tegelijkertijd van maischketel naar kookketel overpompen. Een klep tussen HLT water en de spiraal lijkt mij overbodig dan.

Je hebt gelijk, dat is dom. Ik heb het proces zovaak doorlopen met het kijken waar kleppen komen ed dat ik deze over het hoofd heb gezien. Het liefst zou ik met 1 pomp werken maar denk niet dat dit mogelijk is vandaar 2. 1 is voor lage temp en de 2e voor hoge temp. Ik heb zojuist wel de kleppen besteld dus daar moet ik zoizo nog op wachten. Ik denk trouwens dat ik de ketels laat voorzien van koppelingen dmv een tig lasser.

ejet

Welke elektrische kranen heb je besteld? Wil zelf misschien ook op termijn van dat soort kranen installeren. En een andere vraag: waar heb je de spiraal vandaan en hoe monteer je deze in de ketel?

Was zelf ook bezig met HERMS ontwerpen maar ben toch even (tijdelijk) een RIMS aan het bouwen in verband met de ruimte (één ketel minder).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.