Gestart met bouwen van Herms

Gestart door sunlight, 08-07-2015 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Na veel research hier op het forum en op de rest van internet ben ik gestart met mijn HLT van de herms. Hiervoor 3 Bavariavaten 50 liter op de kop getikt en de eerste heeft nu een gat met deksel.
http://beta.myalbum.com/album/cWIR7nqu5W5e





Vrijdag andere 2 openslijpen en dan gaan we aan de kranen beginnen.

Reinout

Gaaf!

Ik ga dit draadje met veel interesse volgen.
Hoop namelijk in de toekomst ook een HERMs in mijn schuur te kunnen plaatsen maar ben nog niet echt een stap-voor-stap topic over het bouwen hiervan tegengekomen. (Heb eigenlijk ook nog niet echt gezocht  ???)

Heel veel succes!

sunlight


MICMAC

Weet niet of dit pompje voldoende rendement gaat hebben voor een HERMS.

sunlight

Hallo MICMAC,

Deze geeft max 480 liter pu. Bedoel je dat dat te weinig is qua liters?

Jelmer P

Kan jouw groep in de meterkast 2x 3 kW aan?

Ik zou mijn herms ook graag ombouwen tot elec maar denk niet dat mijn groep dat aan kan. Vooral niet naast een koelkast, vriezer, afzuigkap en gistkast die al op de groep zitten...

Henielma

Een normale 16A groep in Nederland kan 3680 Watt continue leveren en kan best een deel van de tijd wat meer leveren. Dus die koelapparaten hoef je je niet al te druk om te maken. Die verbruiken wel veel stroom maar dat is omdat ze een groot deel van de dag draaien.
1 Stuks 3 kW element op een groep lijkt me geen probleem. 2 stuks van 3 kW op dezelfde 16 A groep kan je vergeten. Maar misschien heeft Sunlight een drie fase aansluiting in zijn brouwruimte of twee groepen beschikbaar.

MICMAC

Citaat van: sunlight op 11-07-2015  14:59 uHallo MICMAC,

Deze geeft max 480 liter pu. Bedoel je dat dat te weinig is qua liters?

Is 8l/min onbelast. Weet niet wat de opvoerhoogte is, maar je zal nog wel wat verlies hebben.
Denk dus dat het resultaat niet zo denderend zal zijn. :weetniet: 

Maartennijhof

Qua pompjes moet je echt wat anders pakken. Voor het rond pompen van water is het prima (doen wij ook) aan de HLT kant van de platen wisselaar. Voor het rondpompen van het wort moet je echt naar n zwaardere pomp of je kiest voor single step maisch

sunlight

Ok andere pomp dus dat is duidelijk. Ik heb 25 Amp kracht in de garage dus stroom is geen probleem. Beide elementen hoeven nooit tegelijk aan dus 3000 Watt is max. Maar voor platenkoeler zou die solarpomp dus wel goed zijn. Gaan we op zoek naar een andere pomp.

sunlight

Heeft iemand ervaring met deze pomp?
http://nl.aliexpress.com/item/Cheap-Acid-Resistance-Magnetic-Drive-Centrifugal-Plastic-Water-Pump-by-China/1902694581.html?isOrig=true#extend

Pomp is 230 Volt en kan tot 80 graden maar denk dat even 100 naar plaatkoeler ook geen kwaad kan.

Maartennijhof

Je gaat dus "ons" systeem gebruiken waarbij je de opwarming doen met een platenwisselaar en niet met een spiraal dus 2 pompen?
in dat geval is de solar pomp prima aan de kant van het water. Voor het wort echt een zwaardere pakken.
De pomp die je net aangeeft hebben wij ook maar bevalt niet dus is hij verbannen naar de pomp voor het leegmaken van de kookketel.
Als Herms pomp gebruiken we een March pomp welke echt perfect is. je zou ook prima een Novax kunnen pakken https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/pompen/centrifugaalpompen/pompen/d/elektropomp-novax-b-20mm#.VaKVTvntlBc

Hier zou ik overigens wel een bypass op zetten omdat hij wel eens te zwaar kan zijn voor jullie.


We gebruiken zelf de grote broer hiervan in onze 1000 L HERMS en zijn erg tevreden.

sunlight

Citaat van: Maartennijhof op 12-07-2015  18:29 uJe gaat dus "ons" systeem gebruiken waarbij je de opwarming doen met een platenwisselaar en niet met een spiraal dus 2 pompen?
in dat geval is de solar pomp prima aan de kant van het water. Voor het wort echt een zwaardere pakken.
De pomp die je net aangeeft hebben wij ook maar bevalt niet dus is hij verbannen naar de pomp voor het leegmaken van de kookketel.
Als Herms pomp gebruiken we een March pomp welke echt perfect is. je zou ook prima een Novax kunnen pakken https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/pompen/centrifugaalpompen/pompen/d/elektropomp-novax-b-20mm#.VaKVTvntlBc

Hier zou ik overigens wel een bypass op zetten omdat hij wel eens te zwaar kan zijn voor jullie.


We gebruiken zelf de grote broer hiervan in onze 1000 L HERMS en zijn erg tevreden.

Nee plaatkoeler alleen voor nakoeling niet voor maischen.
Wel een mooie pomp en niet eens zo duur. Ik zou met 1 pomp kunnen draaien dan hebben we alleen wat meer kranen.


orangeloo

Ik gebruik al een aantal jaren de Novax pomp. Eerst zonder vitonring, maar dat gaat toch niet goed.
Vorig jaar daarom de lagers moeten vernieuwen en alsnog de viton ring geplaatst.
Verder wel tevreden over de pomp. Er is nog een probleempje wat op kan treden bij deze pomp.
Zie hier.

Daarnaast heeft Brouwland onlangs een nieuwe magneetpomp geïntroduceerd, ik heb daar alleen nog weinig referenties over gelezen.
Volgens mij vergelijkbaar met de Marchpomp. Iwakipomp
 

sunlight

A metaal splinters dat maakt vast geen beste proef ervaring. Die andere is misschien ook een mooie oplossing en geluid is minimaal.

John

Citaat van: Orangeloo op 12-07-2015  18:51 uVolgens mij vergelijkbaar met de Marchpomp.
Iwaki

orangeloo

Citaat van: John op 12-07-2015  21:43 uIwaki

 :stom: :duimop:

seed7

Citaat van: Orangeloo op 12-07-2015  18:51 uIk gebruik al een aantal jaren de Novax pomp . eerst zonder vitonring, maar dat gaat toch niet goed.
Vorig jaar daarom de lagers moeten vernieuwen en alsnog de viton ring geplaatst.

Vreemd eigenlijk. Deze pomp is af fabriek in viton uitvoering te krijgen en vrijwel niemand biedt die aan, ook de brouwshops niet.

Edit: inmiddels wel dus, of ik heb de laatste keer niet goed gekeken,

Ingo

Maartennijhof

Citaat van: seed7 op 13-07-2015  08:21 uVreemd eigenlijk. Deze pomp is af fabriek in viton uitvoering te krijgen en vrijwel niemand biedt die aan, ook de brouwshops niet.

Edit: inmiddels wel dus, of ik heb de laatste keer niet goed gekeken,

Ingo
Klopt daarom gaf ik hem ook als tip. Voor nog geen 100 euro heb je echt n mooi pompje met fatsoenlijke koppelingen. Het zelf vervangen van de dichting valt overigens best mee hoor.

orangeloo

Citaat van: seed7 op 13-07-2015  08:21 uVreemd eigenlijk. Deze pomp is af fabriek in viton uitvoering te krijgen en vrijwel niemand biedt die aan, ook de brouwshops niet.

Edit: inmiddels wel dus, of ik heb de laatste keer niet goed gekeken,

Ingo

Heb ik ook ergens voorbij zien komen.

Citaat van: Maartennijhof op 13-07-2015  09:27 uKlopt daarom gaf ik m ook als tip. Voor nog geen 100 euro heb je echt n mooi pompje met fatsoenlijke koppelingen. Het zelf vervangen van de dichting valt overigens best mee hoor.

Is zeker goed te doen: ik vond het zelfs wel weer eens leuk om te doen.
Ik heb toen ook de lagers vernieuwd, dus moest hij iets verder uit elkaar. Maar ook geen probleem. Draait nu weer als een zonnetje.

John

Heb ooit gehoord dat deze pomp veel herrie maakt. Is dat zo?

Maartennijhof

Citaat van: John op 13-07-2015  11:17 uHeb ooit gehoord dat deze pomp veel herrie maakt. Is dat zo?
Ja dat kan k niet ontkennen. Wel merkte ik dat ze na verloop van tijd minder herrie maken. Dit kan te maken hebben met het vervangen van de dichting waardoor hij wat aanliep.

Jelmer P

Bij mij werkt het tot dusver wel goed met 2 solarpompjes. 1 keer filterproblemen gehad maar dat kwam omdat ik eerst tarwevlokken op de filterbodem had gestrooid en daarna pas de geschrotte mout.

De solar pomp aan de maischketel is nog sterk genoeg om een beste straal die tegen de andere kant van de binnenkant van de maischketel spuit.

Voor mij dus geen reden om hem te vervangen voor en sterkere pomp.

ejet


beermenke

Ja ik gebruik de pomp om te koelen en maakt een snerpend geluid en gehoorbescherming is wel prettig. Voor de rest een prima pomp.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.