Advies gevraagd: gisting komt niet op gang

Gestart door strokkie, 07-07-2015 20:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

strokkie

Zaterdagochtend gebrouwen. Nu (dinsdagavond) nog geen enkele activiteit in het waterslot.  IPA, SG 1072. Gist korrel  Mangrove Jack's M44
(Over deze gist zijn al in een ander topic ook problemen benoemd).

Wat zal ik doen
1. Nog dagje geduld?
2. Zakje gist erbij (heb alleen nog safale s-05 liggen)
3. Spul wegmieteren...


hansHalberstadt

3 1/2 dag is wel erg lang. Afhankelijk hoe steriel je gewerkt hebt kan er dan wel iets ongewenst in groeien. Zelf zou ik twijfelen wat te doen. Ik denk een klein beetje proeven en als het nog goed smaakt de s-05 erbij.   

strokkie

Ik heb gekozen voor optie 4. SG gemeten. Gezakt naar 1.038.
Er gebeurt dus wel degelijk iets. Smaak is gelukkig ook nog goed.
Ik wacht nog paar dagen en ga dan opnieuw meten en eventueel overhevelen  naar de mandfles.
Mogelijk heb ik dan toch ergens een koolzuur lekje?
Deksel en waterslot lijken goed strak in ieder geval
(Gebruik brouwemmer van de Brouwmarkt - en deze al meermaals probleemloos gebruikt)

Ik ga er stiekem vanuit dat het toch nog goed komt!

wilbertd

Ik zou er zo snel mogelijk wat US05 bijgooien.
(en na de vergisting pas proeven :) )

Bennemans

Misschien de rand afplakken... kan ook nog de rubberen ring zijn in de deksel waarin je je waterslot stopt.

wilbertd

Citaat van: strokkie op 07-07-2015  20:50 uIk heb gekozen voor optie 4. SG gemeten. Gezakt naar 1.038.

Ah  ;D
Tja, meten is weten.

Jacques

Citaat van: strokkie op 07-07-2015  20:50 uIk heb gekozen voor optie 4. SG gemeten. Gezakt naar 1.038.
Er gebeurt dus wel degelijk iets. Smaak is gelukkig ook nog goed.
Ik wacht nog paar dagen en ga dan opnieuw meten en eventueel overhevelen  naar de mandfles.
Mogelijk heb ik dan toch ergens een koolzuur lekje?
Deksel en waterslot lijken goed strak in ieder geval
(Gebruik brouwemmer van de Brouwmarkt - en deze al meermaals probleemloos gebruikt)

Ik ga er stiekem vanuit dat het toch nog goed komt!

Tsja, niet goed sluitende gistvaten hebben al menig hobbybrouwer tot wanhoop gedreven. Jammer dat dit probleem steeds maar weer terug komt.

Reinout

Heb je bij het meten van het SG niet kunnen waarnemen of er al gist actief was in het vat?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-07-2015  22:15 uTsja, niet goed sluitende gistvaten hebben al menig hobbybrouwer tot wanhoop gedreven. Jammer dat dit probleem steeds maar weer terug komt.
Ik gebruik een klein siliconenslangetje door deksel met verzwaring zodat hij niet blijft drijven. Dan kun je heel makkelijk monsters nemen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2015  10:41 uIk gebruik een klein siliconenslangetje door deksel met verzwaring zodat hij niet blijft drijven. Dan kun je heel makkelijk monsters nemen.

Dat lost het probleem van niet goed sluitende deksels niet op...

Overigens is het als er nog vergisting plaatsvindt niet zo'n probleem om een monster te nemen. Over het bier ligt dat een beschermende koolzuurdeken.

Een monsterkraantje is handige oplossing. Wel even het tuitje van de kraan even uitspuiten met een spuitfles met 70% alcohol. Op die manier voorkom je dat de kraan een infectiebron is.

strokkie

Citaat van: Reinout op 08-07-2015  00:16 uHeb je bij het meten van het SG niet kunnen waarnemen of er al gist actief was in het vat?
Jawel dus... SG was gezakt naar 1038. Maar in de "paniek" niet direct aan gedacht om te meten. Geen blubs en ik veronderstelde direct dat de gist niet aan de gang ging. Lijkt wel goed te komen. :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-07-2015  20:54 uDat lost het probleem van niet goed sluitende deksels niet op...

Overigens is het als er nog vergisting plaatsvindt niet zo'n probleem om een monster te nemen. Over het bier ligt dat een beschermende koolzuurdeken.

Een monsterkraantje is handige oplossing. Wel even het tuitje van de kraan even uitspuiten met een spuitfles met 70% alcohol. Op die manier voorkom je dat de kraan een infectiebron is.

Ieder zijn eigen voorkeur. Deksel eraf of kraantje zijn beide niet mijn ding. Kraantjes zijn een risico op zich. Meten is juist aan het einde van de gisting van nut. ik volg de gisting met de refractometer. Elke dag het deksel eraf is dan ook erg onhandig. Straks kan ik hopelijk overstappen op het volgen van de gisting via drukloze CO2 (balg detectie ca 0.1 mbar overdruk of minder) meting dan is ook het slangetje niet meer nodig http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28917.msg442986.html#msg442986

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2015  22:04 uIeder zijn eigen voorkeur. Deksel eraf of kraantje zijn beide niet mijn ding. Kraantjes zijn een risico op zich. Meten is juist aan het einde van de gisting van nut. ik volg de gisting met de refractometer. Elke dag het deksel eraf is dan ook erg onhandig. Straks kan ik hopelijk overstappen op het volgen van de gisting via drukloze CO2 (balg detectie ca 0.1 mbar overdruk of minder) meting dan is ook het slangetje niet meer nodig http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28917.msg442986.html#msg442986

Inderdaad, ieder zijn ding. Zo'n slangetje zie ik weer niet zitten. Vooral omdat je die niet kunt schoonmaken na een meting.

Maar dit heeft natuurlijk niets van doen met het niet op gang komen van een vergisting noch met met het niet goed afsluiten van een deksel waardoor het waterslot niet werkt...

hansHalberstadt

Het slangetje wordt afgeknepen en alleen als er een injectiespuitje aan zit gaat het afknijpen even eraf, vloeistof opzuigen en dan weer afknijpen, zodat er nooit iets terug kan stromen. Dat blijkt in de praktijk geen besmettingen op te leveren.

De boodschap/ link met niet goed afgesloten deksel was als je al gewend bent om te meten tijdens de gisting, je dan niet verrast wordt door een lek deksel omdat je dan helemaal niet meer gefocust bent daarop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.