Niet zure bieren uit houten vat

Gestart door wilbertd, 07-07-2015 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Vandaag het tweede brouwsel uit mijn eiken houten vat gebotteld (een soort van Engelse Brown Ale).
Net als de stout (die nu al bijna op is), heeft deze 4 maanden in het vat gezeten.

En net als met de stout dreef er witte vlokjes op het bier:



De smaak is prima, absoluut niet zuur (en ook zeker niet leeg), het eind SG was 1010, de geur is prachtig :)
De stout heeft een smaak 'evolutie' ondergaan maar is ook later niet zuur geworden.

Mij lijken die witte vlokken duiden op een Candida (hoewel ik verder geen vlies op het bier zie).
Ik hevel onder de witte vlokken door en vooralsnog vind ik deze 'besmetting' niet echt een probleem in mijn vat.
En misschien valt er bij het rijpen in een houten vat sowieso moeilijk onder een besmetting uit te komen en is het een kwestie van tijd voordat er andere organisme je vat binnenkruipen en is het hopen dat het geen Lactio, Pedio of Brett is (als een zuur bier niet je bedoeling is).

Wat mij bij de volgende vraag brengt; zijn er hier mensen op het forum die bier in vaten laten rijpen zonder de intentie een zuur bier te brouwen?

seed7

Citaat van: wilbertd op 07-07-2015  19:30 uWat mij bij de volgende vraag brengt; zijn er hier mensen op het forum die bier in vaten laten rijpen zonder de intentie een zuur bier te brouwen?

Brettanomyces IPA, Brettanomyces Porter,

Ingo

wilbertd

Citaat van: seed7 op 07-07-2015  21:46 uBrettanomyces IPA, Brettanomyces Porter,

Ingo

Okay, maar vanwege de Brett vallen die bij mij ook onder de categorie 'zuur'.
Ik vroeg me af of er brouwers waren die ook juist dergelijke gisten (en andere schimmels en bacteriën) uit hun vat proberen te weren.

wilbertd

(Hoewel een Brett IPA toch ook wel op mijn verlanglijstje staat).

wilbertd

Bijna 5.000 leden maar niemand anders die een 'niet Brett' in houten vaten laat rijpen  :weetniet:

Gerb

Natuurlijk wel, denk eens aan een Barrel aged Imperial Stout, wel houtsmaak maar geen brett of zuur. Overigens is een bier met Brett niet per definitie zuur. De vlokken die jij ziet doen mij toch sterk denken aan een ander organisme dan alleen biergist. Wat is nu eigenlijk jouw vraag?

wilbertd

Citaat van: Gerb op 09-07-2015  15:51 uNatuurlijk wel, denk eens aan een Barrel aged Imperial Stout, wel houtsmaak maar geen brett of zuur. Overigens is een bier met Brett niet per definitie zuur. De vlokken die jij ziet doen mij toch sterk denken aan een ander organisme dan alleen biergist. Wat is nu eigenlijk jouw vraag?

Nou, dan herhaal ik mezelf maar weer  :)
Mijn vraag is of er nog anderen brouwers op dit forum zitten die bier op houten vaten laten rijpen, die niet de bedoeling hebben hun bier te infecteren met een Brett (voor het gemak noemde ik die even 'zuur bier') of andere organisme die smaakbepalend kunnen zijn.
Ik wil voornamelijk ervaringen uitwisselen.

En zoals ik al zei; die vlokken duiden volgens mij op een Candida.
En een Barrel aged Imperial Stout was het eerste bier die ik in het vat had zetten.
(wel even goed lezen hè  :P)

seed7

Buiten zure en brett bier zie ik niet zo heel veel in het lageren op houten vaten ivm oxidatie. Als het om de houtsmaak gaat zijn er andere mogelijkheden.

Ingo

wilbertd

Citaat van: seed7 op 09-07-2015  16:37 uBuiten zure en brett bier zie ik niet zo heel veel in het lageren op houten vaten ivm oxidatie. Als het om de houtsmaak gaat zijn er andere mogelijkheden.

Ingo

Al na twee brouwsels ben ik er een grote fan van :)
Ik heb eerder houtsnippers toegevoegd tijdens het lageren maar dat is toch absoluut niet hetzelfde, de geur die vrijkomt zodra ik het bier uit het vat hevel is fantastisch.

Mijn insteek was (en is eigenlijk nog steeds) niet om mijn bier vol aan een Brett of Lacto/Pedio bacterie bloot te stellen, maar er gebeurt wel degelijk meer in zo'n vat en daar wil ik eigenlijk wat meer 'vat' op krijgen.

Vooralsnog proef ik na 4 maanden lageren nog geen papier/karton overigens, maar dat kan ook komen doordat het soort bier dat ik in het vat heb gegoten die smaak overstemd.

BLUB

Laatst een Quadrupel 3 maanden op een eiken vaatje gelagerd, wat het geworden is hoor ik binnenkort van een stel "proevers"

Ik zal het oordeel hier posten :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

wilbertd

Citaat van: BLUB op 09-07-2015  17:36 uLaatst een Quadrupel 3 maanden op een eiken vaatje gelagerd, wat het geworden is hoor ik binnenkort van een stel "proevers"

Ik zal het oordeel hier posten :biersmile:

Super :)

RoyB

Citaat van: BLUB op 09-07-2015  17:36 uLaatst een Quadrupel 3 maanden op een eiken vaatje gelagerd, wat het geworden is hoor ik binnenkort van een stel "proevers"

Ik zal het oordeel hier posten :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

Ik weet dat dit een dood draadje is, maar ik had graag alsnog van je gehoord BLUB. Ik zoek ook op het forum naar informatie over het brouwen op vaten.

Een paar vragen: Hoe kom ik aan een vat? Het liefst een gebruikt cognac of bourbon vat van tussen 10 en 30 liter. En hoe ontsmet je zo een vat, en houd je inderdaad zuurmakende schimmels en bacterien buiten de deur?

BLUB

Ikzelf ben niet zo goed in smaken benoemen (maar weet wel wat ik lekker vind) dus onderstaand een reactie
van een "proever"  :proost:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=post;quote=456319;topic=27649.50;last_msg=456477

P.S. De vaatjes had ik zoals je in het topic ziet zelfgemaakt.

Groet
BLUB

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.