Vraagje over gistvat

Gestart door WeirJack, 25-06-2015 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WeirJack

Hoi allemaal,

Wel mijn allereerste post na het voorstellen http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29011.0.html en gelijk al met de deur in huis vallen. Zeg maar eerder met het vat in huis vallen.

Ik wil mijn eerste biertje gaan brouwen en zoals bijna iedereen zal ik beginnen met een kant en klare BierKit waarschijnlijk in dit geval de Tripel van Brewferm.
Tevens zal ik trouw de instructies van dit forum wiki volgen om eea tot een succes te brengen. Later is er altijd wel ruimte om eigenwijs te zijn.  ;)
 
Volgens de WIKI van hobbybrouwen kan je qua apparatuur het simpelste beginnen met een standaardset.
Er wordt aangeraden het standaard meegeleverde vat te vervangen door een beter afsluitbaar gistvat zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen#met_welke_apparatuur_begin_je_het_beste.

Echter heb ik bij de Brouwmarkt een set gezien die zo op het oog dat veel betere gistvat er al bij levert http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/startsets-bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html.

Heeft iemand ervaring met deze luxere set en zijn dit inderdaad de betere vaten waar in de hobbybrouwen wiki over gesproken wordt?

Alvast bedankt voor de reacties en  :proost:

Groet Johan

BLUB

Klopt, een iets andere uitvoering maar dit zijn de betere vaten  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

WeirJack

Dank je wel voor je reactie Blub. :duimop:

Weet ik wat me te doen staat. Nu alleen nog de keuze voor de 1 of 2 vaten variant (eigenlijk geen keuze als ik zo lees zijn 2 vaten best wel vereist sowieso omdat 2e vat een kraan heeft)

orangeloo

Citaat van: WeirJack op 25-06-2015  22:18 uDank je wel voor je reactie Blub. :duimop:

Weet ik wat me te doen staat. Nu alleen nog de keuze voor de 1 of 2 vaten variant (eigenlijk geen keuze als ik zo lees zijn 2 vaten best wel vereist sowieso omdat 2e vat een kraan heeft)

Als ik nu een vat zou kiezen zou ik er een zonder kraan kiezen.  :brouwen:
Ik heb het nog nooit gebruikt, maar het is wel een punt van aandacht ivm infectie gevaar.
Extra goed spoelen en desinfecteren.

Ik zou als beginnend brouwer eerst beginnen met 1 vat EN 1 mandfles.

hans_nwk

Ik zou beginnen met 1 goed vat met kraan (bv speidel) en mandfles weglaten . Een bottelemmer erbij kan handig zijn.

Groet,
Hans

Edit: Het kraantje aan het gistvat zorgt ervoor dat je een monster kunt nemen zonder het vat te openen.

Oscar

Citaat van: hans_nwk op 26-06-2015  08:46 uEdit: Het kraantje aan het gistvat zorgt ervoor dat je een monster kunt nemen zonder het vat te openen.

Monsters nemen zou ik in het begin nog maar even niet doen... ;)

Toine

Hi,
Uit de reacties hierboven blijkt al dat als beginner het belangrijk is dat je de gistvaten goed schoonmaakt. Met voldoende aandacht voor het schoonmaken van kranen en andere hoeken en gaten waar micro organismen kunnen zitten / groeien kom je er wel. Kies in ieder geval voor een goed schoonmaakmiddel. Caustic voor het reinigen, oxi en starsan voor desinfectie. Als je twijfelt of het goed schoon is, schroef je de kraan er af om extra goed te reinigen. Als je deze vuistregel goed uitvoert, kan je gerust het gistvat met de kraan nemen, ik denk namelijk ook dat deze beter zijn.
Succes met je eerste bier!

orangeloo

Ik ga vanaf nu over op RVS.  ^-^
Mijn nieuwe speeltjes zijn Binnen.

hans_nwk

Citaat van: Oscar op 26-06-2015  23:56 uMonsters nemen zou ik in het begin nog maar even niet doen.... ;)
Veel beginners stoppen alles in het gistvat en drie dagen later stellen ze de vraag: "kan ik nu bottelen?".
Dan komt het antwoord (bv van Oscar): Heb je al SG gemeten?

Hoe doe je dat zonder een monster te nemen?  :denken:

Erik Z

Citaat van: Orangeloo op 27-06-2015  08:40 uMijn nieuwe speeltjes zijn Binnen.

Ik vroeg mij al af wanneer je ze ontvangen had, daar ga je geen spijt van krijgen.

Shaka


orangeloo

Citaat van: Erik Z op 27-06-2015  12:28 uIk vroeg mij al af wanneer je ze ontvangen had, daar ga je geen spijt van krijgen.
Dat denk ik ook niet. Wel jammer dat die Italianen het verkeerde op hebben gestuurd. >:D
Ik had besteld 50-lt-stainless-steel-drum-smooth-bottom en 30-lt-stainless-steel-drum-smooth-bottom.

Die van 50 liter is goed geleverd maar voor die van 30 liter is geleverd stainless-steel-drum-crimped-bottom/30-lt-stainless-steel-keg-grafted-bottom
De goedkoper versie dus. Het verschil is maar € 9,- maar ik vond die beschermring wel mooi eronder.

Verzendkosten was overigens € 48,-

Erik Z

Citaat van: Orangeloo op 27-06-2015  13:08 uDat denk ik ook niet. Wel jammer dat die Italianen het verkeerde op hebben gestuurd. >:D

Als ik die foto zo bekijk denk ik niet dat ze de verkeerde hebben opgestuurd. De bodem van je 30 liter vat is afgerond, dus niet geplooid. Ze hebben de modellen veranderd, kijk maar naar de handvatten.

orangeloo

Wel jammer dat die kunststof rand er niet meer op zit. Vind ik wel mooi

Adbrouwt

Citaat van: Orangeloo op 27-06-2015  14:47 uWel jammer dat die kunststof rand er niet meer op zit. Vind ik wel mooi
Mooie vaten inderdaad wel jammer van de hoge verzendkosten. Maar waarschijnlijk schaf je zo'n mooi vat maar eenmalig aan. Je kunt er altijd nog olijfolie in steken.

Erik Z

De verzendkosten zijn relatief hoog, maar zo'n 50 liter vat kost bij Brouwmarkt € 109,50 en dat is de versie met de geplooide bodem.

Adbrouwt

Citaat van: Erik Z op 27-06-2015  16:02 uDe verzendkosten zijn relatief hoog, maar zo'n 50 liter vat kost bij Brouwmarkt € 109,50 en dat is de versie met de geplooide bodem.
Dat lijkt me dan een mooi product voor een samenaankoop en de verzendkosten delen.

orangeloo

Een vat van 30 en 50 liter, incl. verzendkosten voor € 146,-

De bedoeling was eigenlijk een CCT van SS brewtech aan te schaffen. Kosten: € 450,-
Maar bij een collega brouwer zag ik dat het "lozen" van de gist na de hoofdgisting toch niet zo heel lekker verliep. Naar mijn mening veel te veel verlies.
Daarnaast heb ik de laatste tijd wat problemen met de leveringen van Brouwmarkt, dus niet zo heel veel vertrouwen meer in een levering van een CCT door hun.

Alles bij elkaar opgeteld heb ik besloten eerst eens deze vaten te proberen.
En zeg nou zelf €146,- voor 2 RVS vaten...  :biersmile:

Esterenbrouw

Orangeloo, kun jij vertellen hoe de afdichtingsringen zijn, ik heb namelijk 2 dergelijke vaten een tijd geleden gekocht, maar
ze sluiten niet goed af.

orangeloo

Citaat van: Esterenbrouw op 27-06-2015  16:54 uOrangeloo, kun jij vertellen hoe de afdichtingsringen zijn, ik heb nl. 2 dergelijke vaten een tijd geleden gekocht, maar
ze sluiten niet goed af.

Ze zien er degelijk uit. Maar heb nog geen brouwervaring met deze vaten of ringen.
De ringen zijn zeker 6 mm dik, half rond. Dus 1 vlakke kant en 1 ronde.
Volgens mij sluiten ze goed af. Wel viel het mij op dat het wat stroef gaat. Maar met een beetje Starsan glijd het mss wat makkelijker.
Zal mijn ervaring na de eerste brouwdag posten.  :biersmile:

Erik Z

Die van mij sluiten goed af, anders had ik het ook nooit aanbevolen.

orangeloo

Citaat van: Erik Z op 27-06-2015  17:32 uDie van mij sluiten goed af, anders had ik het ook nooit aanbevolen.

Hoe bepaal jij eigenlijk de hoeveelheid wort die uiteindelijk na het koelen in het vat terecht komt.
Op mijn kunststof vaten kon ik dat altijd zien dmv een maatverdeling op het vat, maar dat gaat nu niet meer lukken.  ^-^

Erik Z

Ahhh,  :) met kunststof mostlepels van 60 cm die ik gemarkeerd heb.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 27-06-2015  16:48 uMaar bij een collega brouwer zag ik dat het "lozen" van de gist na de hoofdgisting toch niet zo heel lekker verliep. Naar mijn mening veel te veel verlies.

Was dat met een FastFerment of met een CCT waarbij een kraan zit halverwege de conus waaruit je helder bier kunt tappen?
Bij een FastFerment is het een gemis dat een dergelijke kraan ontbreekt. Dan moet eerst alle gist uit de conus getapt worden voordat je helder bier hebt. Als je alle gist verzameld in de bol die meegeleverd wordt heb je nog niet het voordeel van een CCT, want dan is alle gist nog steeds in contact met het bier. De truc is meerdere keren gist af te tappen en de kraan meteen te sluiten als er geen dikke gist meer uit het vat komt.

Wolter

Citaat van: Orangeloo op 27-06-2015  17:02 uZe zien er degelijk uit. Maar heb nog geen brouwervaring met deze vaten of ringen.
De ringen zijn zeker 6 mm dik, half rond. Dus 1 vlakke kant en 1 ronde.
Volgens mij sluiten ze goed af. Wel viel het mij op dat het wat stroef gaat. Maar met een beetje Starsan glijd het mss wat makkelijker.
Zal mijn ervaring na de eerste brouwdag posten.  :biersmile:

Ik ben benieuwd of je inmiddels al wat meer ervaring hebt mbt deze gistvaten? Bevallen ze goed?
Ik vraag me af of dat kraantje wel/niet handig is op deze vaten omdat je daar doorheen toch gistslurry krijgt als je hem open zet. Hoe ver zit de opening van het kraantje eigenlijk boven de bodem van het vat? Mocht je het kraantje wel gebruiken ben ik dus ook wel benieuwd of er veel achterblijft in het vat?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.