Weckketel voor maischen/koken: ervaringen?

Gestart door Eduard, 02-10-2003 15:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Hallo brouwers!

Ik heb vandaag een elektrische weckketel gekocht, een hele oude uit de jaren '60, elektrisch. De pan heeft een inhoud van 25-30 liter en heeft een stelknop met de standen 750, 1500 en 2000 Watt. Heeft iemand ervaring met zulke elektrische ketels en is het daadwerkelijk geschikt voor zowel maischen als koken bij bierbereiding? Het merk staat er niet op, maar hij ziet er heftig geemailleerd (buitenkant) uit. De binnenkant is blauw, zoals je dat wel es bij oudere pannen ziet.

Edwin

Hoi Eduard  :proost:

Allereerst heb ikzelf geen ervaring met het maischen en koken in zulke ketels, maar toch een paar dingetjes:

De ketel is (zoals je zegt) oud. Is de bedrading dan nog wel in orde? Is het rubber niet verweerd en zo? Mocht dat wel het geval zijn, dan kan dat gevaarlijk zijn.
Bij elektrisch koken zet je 'het vuur hoger' door er meer vermogen doorheen te pompen. Die stelknop laat dat ook duidelijk zien. Je weet echter nog niet welke temperaturen je bereikt met welk vermogen. Je zou dat kunnen vaststellen door de ketel te vullen met water en dat stapsgewijs op te warmen. Echter, per hoeveelheid water in de pan is deze schaalverdeling weer anders!
Een ander punt waarmee je rekening moet houden is het doorverwarmen van het element, ook al heb je de stroom eraf gedraaid. Bij de maischrusten is dat niet altijd wenselijk. Het vraagt dus wel de enige handigheid hiermee. Dit geldt echter alleen als er geen thermostaat in zit. Ik verwacht dat niet in jouw pan.

Dus: voor maischen kandie gebruikt worden. Voor koken is er geen enkel probleem (als er genoeg vermogen in het element zit uiteraard).

Succes!!

Edwin

Bas

Hoi Eduard,

Als je een intern verwarmingselement (zoals een verwarmingsspiraal) hebt kan het gebeuren dat de vaste deeltjes van je maisch (bijv. de kaf) aanbranden op het verwamingselement. Dit kan je hele maisch verpesten (de aangebrande smaak krijg je er niet meer uit), en kan je verwarmingselement vernielen (kan zijn warmte niet meer kwijt door de aanbrandlaag erop). Zo'n aangebrand verwarmingselement schoonmaken is trouwens ook niet zo leuk en makkelijk werk. Dus pas op met zo'n verwarmingselement, goed doorroeren lijkt me nodig.

Grt, Bas H.

Jacques

Hoi Eduard,

Het verhaal van Bas kan ik bevestigen.

Toen ik nog niet zo lang bezig was als hobbybrouwer zo'n 20 jaar geleden had ik ook zo'n ketel. Deze ketel werd gebruikt voor het brouwen van Engelse bierrecepten (dun bier dus).
Op een dag wilde ik een zwaarder bier brouwen en had de hoeveelheid mout verhoogd. Prompt brande alles vast. Mijn buren belden aan om te vertellen dat er iets bij mij iets gruwelijk verkeerd bij het bereiden van een maaltijd. Ik liet zien wat ik aan het doen was. Uit het beslag kwamen kleine gasbellen omhoog. Deze spatten aan het oppervlak uiteen waarna grijs rookpluimpjes vrijkwamen. Dapper als ik was ben ik doorgegaan met het brouwsel. Ik hoef denk ik niet verder uit te leggen waar het brouwsel uiteindelijk in terecht gekomen is.
Na deze ervaring ben ik meteen op zoek gegaan naar een grote pan die op het gasfornuis verwarmd kon worden.

 :degroeten: Jacques

Eduard

Nou, dat zijn heftige verhalen! (rookpluimpjes uit belletjes)

Ik heb mijn eerste ingredienten besteld bij de bekende Belg, samen met een pollepel zodat ik de bodem van het brouwsel goed in de gaten kan houden. 'k Moet alleen nog een hevel en een tegenstroomkoeler maken en dan ga ik aan de slag. Meer nieuws volgt...

roco

Hoi Eduard,

Ikzelf gebruik ook altijd een elektrische weckketel en ik heb er prima resultaten mee.er zit geen element in de ketel maar onder de bodem.
Ik gebruik hem alleen maar met het maischen, het koken doe ik op het gasfornuis.
Het is inderdaad even leren hoe je met de weckketel om moet gaan i.t.m het doorverwarmen van het element, maar daar leer je op den duur wel mee omgaan.
En als je in combinatie een wortverzamelpijp gebruikt heb je een prima brouwinstallatie! :duimop:

groeten :degroeten:

Jacques

Mijn reactie had betrekking op een ketel met een verwarmingselement in de vloeistof. Dergelijke ketels kan ik iedereen dus van harte afraden.

Naar mijn idee kun je het beter gas gebruiken voor het brouwen dan electriciteit. Gas geeft veel meer warmte en is veel makkelijker te regelen.

 :degroeten: Jacques

Eduard

Mijn ketel heeft de elementen (3) onder de pan zitten, maar je ziet in de pan zelf wel de ribbels waarin de elementen liggen. Voor de rest verwarmt ie prima, ook al geprobeerd met water. Met 4 liter water in de pan verwarmde hij tot zo'n 80 graden met 4 graden per minuut. Daarna heb ik niet meer gemeten. Ik dacht er eerst ook aan om een gewone pan die op een gasvlam kan staan te kopen, maar kwam tot de conclusie dat dat teveel gedoe met gas, warmte en apparatuur zou geven. Bovendien brouw ik bier omdat ik in de toekomst naar Noorwegen ga verhuizen (€3 voor een halve liter Grolsch daar, en €6 voor een Erdinger, je begrijpt dus wel waarom ik brouw), en daar hebben ze geen gasaansluitingen thuis. Dus dan maar elektrisch :)

Jacques

Hoi Eduard,

Hebben ze daar in Noorwegen geen flessengas?
Ik weet dat tal van hobbybrouwers in wijken zonder aardgas brouwen op flessengas met gasbranders die daarvoor geschikt zijn.
Ik weet niet hoeveel jij drinkt maar als je serieus bierbrouwt als alternatief voor het kopen van bier wil je toch denk ik een redelijke hoeveelheid per keer kunnen brouwen.

 :degroeten: Jacques

Eduard

Ja, wat ik in Noorwegen ga brouwen moet mijn gehele bierbehoefte + die van gasten dekken. Maar het probleem is dat ik de eerste tijd niet een riante woning ga hebben, daarom heb ik ook gekozen voor een elektrische weckketel: die kun je zo aan de stroom aansluiten. Als ik het zo zie moet het niet onmogelijk zijn om met mijn ketel brouwsels van 20 liter te maken, en m.b.v. high-gravity brewing misschien nog wel 5-10 liter meer (precies zoveel als er in mijn gistton past + bovenruimte).

Nu ik al 1 keer deze ketel heb gebruikt voor maischen en koken kan ik meedelen dat maischen geen probleem is. Je moet er wel bijblijven, voornamelijk tijdens de rustperiodes boven de 60 graden, maar van aanbranden heb ik niets gemerkt, ook bij het hopkoken niet. Wat wel een probleempje is, is dat ik zoveel wort moeilijk aan de kook krijg, de 2 kilowatt zijn magertjes voor koken zonder deksel. Misschien dat ik nog eens een poging zal wagen om de buitenkant van het geheel te isoleren. Dan kan ik zowel de maischtemperatuur gemakkelijker stabiel houden als de kooktemperatuur sneller bereiken en gemakkelijker aanhouden.

Hier tenslotte nog twee foto's van het stuk antiek. De binnenkant is zoals-ie eruit ziet na een keer brouwen:



LAM

Inmiddels 17 jaar na het eerste bericht wil ik even toevoegen dat de weckketel die ik via marktplaats op de kop heb getikt een top aankoop was! Ik ben erg tevreden. Het fijne is dat je een vaste temperatuur in kunt stellen voor het maischen. Het opwarmen van het wort tot het uiteindelijk kookt duurt even maar als het eenmaal kookt werkt ie top! Hang er wel even een goede thermometer in, hij blijft goed op temperatuur maar de temperatuur die je instelt op de ketel kan 5 graden verschillen met wat je op de thermometer ziet.

Ik ben nogal een budgetbrouwer (jaja arme student). En daarom is het juist zo fijn om voor een prikkie een goede ketel te hebben. Ik heb hem overigens wel geïsoleerd met wat folie.

lier

Niks mis met low-budget, kunnen de beste bieren uit komen

ThijsvdB

Citaat van: LAM op 18-10-2020  19:23 uInmiddels 17 jaar na het eerste bericht wil ik even toevoegen dat de weckketel die ik via marktplaats op de kop heb getikt een top aankoop was! Ik ben erg tevreden. Het fijne is dat je een vaste temperatuur in kunt stellen voor het maischen. Het opwarmen van het wort tot het uiteindelijk kookt duurt even maar als het eenmaal kookt werkt ie top! Hang er wel even een goede thermometer in, hij blijft goed op temperatuur maar de temperatuur die je instelt op de ketel kan 5 graden verschillen met wat je op de thermometer ziet.

Ik ben nogal een budgetbrouwer (jaja arme student). En daarom is het juist zo fijn om voor een prikkie een goede ketel te hebben. Ik heb hem overigens wel geïsoleerd met wat folie.

Goed om te horen! Ik overweeg nu al beginnend brouwer ook een vergelijkbare ketel. Heb je ook het wort gekookt in de weckketel? Zo ja, hoe heb je na het maischen het mout/bostel eruit gefilterd?

LAM

Citaat van: ThijsvdB op 09-11-2020  22:20 uGoed om te horen! Ik overweeg nu al beginnend brouwer ook een vergelijkbare ketel. Heb je ook het wort gekookt in de weckketel? Zo ja, hoe heb je na het maischen het mout/bostel eruit gefilterd?
Ik hang dan na het maischen de hevelfilter in de weckpan. Vervolgens laat in het via een pvc slang (niet verwarren met pvc buis :D) in een emmer lopen. De eerste 2 á 3 liter moet je trouwens even afvangen met een maatbeker of zo, dit is namelijk nog niet zo helder als de vloeistof die erna komt. Dit kun je gewoon terug gooien. De emmer die ik gebruik is in trouwens gewoon het gistvat, het is toch maar tijdelijk. Dan schep ik de bostel uit de weckpan en spoel ik 'm even om. Vervolgens hevel ik het wort terug in de pan, doe ik de deksel er op en wacht ik tot hij mooi hard kookt (dit kan nog wel eens even duren) en dan haal ik de deksel er af zodat er eventueel water kan verdampen.
Dit alles doe ik overigens buiten omdat anders de hele keuken vol dampt en het halve huishouden klaagt over "die vieze paplucht"

Trouwens, voor de temperatuur moet je wel even een thermometertje kopen en niet uit gaan van de temperatuur op de draaiknop.

wernerthefox

Brouw ook met een elektrische ketel icm een hevelfilter. Denk 1800 W en 25 L. Temperatuur contoleer ik met een Inkbird. Bij heel dik beslag (mijn RIS begin ik met 8 kg mout in 13 L water) is het gemakkelijk om bij verwarmen 5 tot 10 graden door te schieten, aan de bodem van de ketel. Kwestie van goed roeren en de "strike" temperatuur nog wat optimaliseren, dan hoef je minder vaak te verwarmen. Met een hittebestendig isolatiefoam blijft de ketel goed op temperatuur. Hevelfilter werkt geweldig. Ben al met al best tevreden, ook al heb ik de maisch stap nog niet helemaal onder controle en geeft gas wellicht betere controle.
Dank voor de mooie anekdote Jacques, ik moest lachen om de belletjes.
Werner

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 12-01-2021  19:37 uDank voor de mooie anekdote Jacques, ik moest lachen om de belletjes.

[offtopic]
Grappig. Deze anekdote heb ik deze middag verteld tijdens een interview voor een regionaal blad. Aanleiding voor het interview zijn de vele foto's die ik de laatste tijd van mijn woonplaats gemaakt heb. Tijdens het interview heb ik verteld over mijn beide hobby's.
[/offtopic]


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.