Brouwmarkt Duvels nat

Gestart door patrick1975, 14-06-2015 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrick1975

Vorige week heb ik een Duvels nat moutpakket van Brouwmarkt gebrouwen.
Volgens het recept zou mijn begin sg op 1064 uit moeten komen.
Na koken en afkoelen naar 20 graden heb ik een SG gemeten van 1100.
Ik had maar 17 liter over dus dit aangevuld naar de beoogde 20 liter.
Begin SG van nu 1086 nog steeds erg hoog dus maar zo is de gist er bij gegaan (M10 workhorse )
Nu 1 week later is de hoofdvergisting duidelijk ten einde en de meeste gist is uitgezakt.
Eind SG is nu al 2 dagen 1022.
Volgens recept had dit 1004 moeten zijn maar dan wel vanaf 1064 uiteraard.
Smaak ik goed maar kan ik dit veilig bottelen ?
Wat zou de reden kunnen zijn van dit veel te hoge begin SG?

Groet Patrick.


bob den Brouwer

Foutje in het recept misschien?

patrick1975

Dat was inderdaad mijn eerste gedachte.
Maar het eind SG van 1022 2 dagen stabiel zal niet veel meer gaan gebeuren lijkt me?

bob den Brouwer

Citaat van: patrick1975 op 14-06-2015  11:28 uDat was inderdaad mijn eerste gedachte.
Maar het eind sg van 1022 2 dagen stabiel zal niet veel meer gaan gebeuren lijkt me ?

Dat denk ik ook niet

Woozl

Weet je zeker dat je hydrometer goed is?

patrick1975

In die zin dat hij bij water 1000 aangeeft.

luftie

Citaat van: patrick1975 op 14-06-2015  12:04 uIn die zin dat hij bij water 1000 aangeeft.
Ik zou het sowieso wat langer laten staan. 2 dagen is wat kort.
Hydrometer check lijkt me geen overbodige luxe.

patrick1975

Mijn hydrometer bestaat uit een glas van 100 ml.
Geen idee wat ik daar aan zou kunnen doen.
Ik laat hem gewoon nog een week staan.
Misschien snoept hij er nog wat puntjes af.

Peterrr

Citaat van: patrick1975 op 14-06-2015  12:34 uMijn hydrometer bestaat uit een glas van 100 ml.
Geen idee wat ik daar aan zou kunnen doen.
Ik laat hem gewoon nog een week staan.
Misschien snoept hij er nog wat puntjes af.


Hi, Patrick

Wat we bedoelen is:

Je vult de maatbeker waar je normaal het bier, wort in doet met water.
En dan doe je die dobber erin (je hydrometer 😋)
En kijk of hij zinkt tot 1000 op de schaal.
Zoja dan is in ieder geval je meter goed.

Grt peterPeter

patrick1975

Dat is wat hij doet. Exact op 1000.
De reden dat ik hem nog een week laat staan is omdat het jongbier best nog een zoete nasmaak heeft.
Ik vertrouw het nog niet om al te gaan bottelen.

bob den Brouwer

Citaat van: patrick1975 op 14-06-2015  13:11 uDat is wat hij doet. Exact op 1000.
De reden dat ik hem nog een week laat staan is omdat het jongbier best nog een zoete nasmaak heeft.
Ik vertrouw het nog niet om al te gaan bottelen.

Zoals Oscar altijd zegt "Koop een refractometer" dan hoef je ook niet elke keer 100 ml af te tappen  ;D

patrick1975

Deze staat op mijn verjaardag wenslijstje dus dat komt goed.

DenMaarten

Ik weet niet of de gist die je gebruikt hebt overeen komt met Duvel gist, maar Duvel gist valt ook bij lagere temperaturen vaak stil. Temperatuur langzaam ophogen brengt hem weer aan de gang. Misschien het proberen waard?

patrick1975

Ik ken de exacte specificaties van de M10 workhorse ook niet maar de vergisting heeft plaats gevonden bij 22 graden.
Ik kan hem eens naar 24 brengen.
Nooit geschoten is altijd mis.

bob den Brouwer

Citaat van: patrick1975 op 14-06-2015  14:02 uIk ken de exacte specificaties van de M10 workhorse ook niet maar de vergisting heeft plaats gevonden bij 22 graden.
Ik kan hem eens naar 24 brengen.
Nooit geschoten is altijd mis.

Inderdaad gewoon proberen :)

Oscar

Citaat van: patrick1975 op 14-06-2015  11:10 uVolgens het recept zou mijn begin sg op 1064 uit moeten komen.
Na koken en afkoelen naar 20 graden heb ik een sg gemeten van 1100.
Ik had maar 17 liter over dus dit aangevuld naar de beoogde 20 liter.
Begin sg van nu 1086 nog steeds erg hoog dus maar zo is de gist er bij gegaan ( m10 workhorse )
Nu 1 week later is de hoofdvergisting duidelijk ten einde en de meeste gist is uitgezakt.
eind sg is nu al 2 dagen 1022.
Volgens recept had dit 1004 moeten zijn maar dan wel vanaf 1064 uiteraard.
Smaak ik goed maar kan ik dit veilig bottelen ?
wat zou de reden kunnen zijn van dit veel te hogen begin sg ?

Volgens recept... ;D zullen we die term maar eens bannen. Je rendement lag een stuk hoger dan de makers van dit pakket inschatten, dus ook deze pakketten gewoon narekenen met brouwsoftware!

En je vergisting is gewoon niet optimaal verlopen (te weinig gist ?) waardoor deze bij 1022 gestopt is... Tsja en nu? Gewoon nog geen weekje laten staan, eerst ff overhevelen naar een lagervat en dan nog een week laten staan... daarna bottelen met een beetje suiker (5 - 6 gram per liter)

Succes!  :)

bob den Brouwer

Oscar heb je eigenlijk al aandelen bij die refractometer chinees  >:D

DanielK

Citaat van: Oscar op 14-06-2015  15:07 uVolgens recept... ;D zullen we die term maar eens bannen. Je rendement lag een stuk hoger dan de makers van dit pakket inschatten, dus ook deze pakketten gewoon narekenen met brouwsoftware!

En je vergisting is gewoon niet optimaal verlopen (te weinig gist ?) waardoor deze bij 1022 gestopt is... Tsja en nu? Gewoon nog geen weekje laten staan, eerst ff overhevelen naar een lagervat en dan nog een week laten staan... daarna bottelen met een beetje suiker (5 - 6 gram per liter)

Succes!  :)

Het is alleen jammer dat je niet precies weet hoeveel mout te hebt. In mijn pakket (de weizen) zat de pilsmout en viennamout in 1 zak. Je kan  dus niet de precieze aantallen invullen in de brouwsoftware.

patrick1975

Dat is inderdaad het probleem.
In dit pakket zat de pilsmout in 1 zak en de 3 overige moutsoorten + mais in de andere.
De pilsmout kon ik achterhalen maar de overige hoeveelheden niet.
Begrijpelijk omdat anders iedereen maar 1x zo'n pakket zou kopen.
Het zakje biergist wat was bijgevoegd is slechts 10 gram.
Met 1064 is dat al aan de weinige kant laat staan met 1088.
Het blijft nu gewoon nog een week staan en we zien wel verder.
In het vervolg maar weer gewoon mijn eigen receptje in BrouwHulp en dan de ingrediƫnten los kopen.

Jacques

Citaat van: patrick1975 op 14-06-2015  11:10 uVorige week heb ik een Duvels nat moutpakket van Brouwmarkt gebrouwen.
Volgens het recept zou mijn begin sg op 1064 uit moeten komen.
Na koken en afkoelen naar 20 graden heb ik een SG gemeten van 1100.
Ik had maar 17 liter over dus dit aangevuld naar de beoogde 20 liter.
Begin SG van nu 1086 nog steeds erg hoog dus maar zo is de gist er bij gegaan (M10 workhorse )
Nu 1 week later is de hoofdvergisting duidelijk ten einde en de meeste gist is uitgezakt.
Eind SG is nu al 2 dagen 1022.
Volgens recept had dit 1004 moeten zijn maar dan wel vanaf 1064 uiteraard.
Smaak ik goed maar kan ik dit veilig bottelen ?
Wat zou de reden kunnen zijn van dit veel te hoge begin SG?

Wat de gemiddelde vergistingsgraad van de M10 Workhorse is weet ik niet. In het topic Mangrove Jack's biergisten is gemeld dat deze gist een lagere vergistingsgraad kent dan de US 05.

Feit is dat je een vergistingsgraad hebt van 74,4%. Dat is op zich niet slecht. Het gaat wat ver om dit een gestokte vergisting te noemen.
Van 1064 naar 1004 zou een zeer hoge vergistingsgraad betekenen van 93,7%. Een dergelijk hoge vergistingsgraad past eerder bij een saisongist.


Een paar dagen laten staan kan geen kwaad. Het uitzakken van de gist heeft ook tijd nodig. 


Voor wat je rendement had je natuurlijk wel het totaalgewicht van de mout kunnen bepalen met een weegschaal.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.