Experimentje: IPA met Safale 05 of Bruggeman broodgist

Gestart door MaartenB, 10-06-2015 22:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenB

Omdat mijn collega/brouwpartner meer overtuigd is van het belang van de soort gist dan ik hebben we een klein experiment gedaan. We hebben een IPA gebrouwen, 17l, welke verdeeld zijn over 2 emmers, elk dus 8.5 liter. Op emmer A heb ik een bakje met safale 05 gezet (5gr), op emmer B een bakje met jaren oude broodgist (20gr, wel altijd in de koelkast bewaard). Wij zijn de kamer uitgelopen, en mijn vriendin heeft de gist verwisseld of niet, en het aan de emmers toegevoegd.

Ik vermoed dat er wel een beetje een smaakverschil zal zijn, maar dat de een niet per se lekker zal zijn dan de ander. Mijn collega (en ik vermoed ook veel mensen op dit forum) denken dat dit een verspilling is van 8.5 liter bier.
Het bier is klaar met vergisten, ik heb net hop toegevoegd en heb ook even kunnen proeven en meten. A is gegaan van een SG van 1.061 naar 1.012 (6.42%) en B is gegaan van 1.061 naar 1.018 (5.6%). A heeft iets minder smaak (iets wateriger) en B is wat frisser, maar ze smaken alle twee ok. Jammer genoeg zijn de alcoholpercentages wat afwijkend, wat ook zo z'n invloed heeft op de smaakt.

Zondag zal gebotteled worden en over 2 weken zal ik enkele flesjes meenemen naar een feestje om mensen te laten proeven (beetje vroeg, maar kan niet anders). Ik zal laten weten wat mensen lekkerder vonden (A of B), en zal ook laten weten welke de broodgist had. Om nog even duidelijk te maken, niemand behalve mijn vriendin weet welke gist waarin zit, dus ook het proeven weten we niets :D

Bart LJ

Geweldig dit! Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van je smaakpanel!

homoeccentricus

Citaat van: MaartenB op 10-06-2015  22:07 uOmdat mijn collega/brouwpartner meer overtuigd is van het belang van de soort gist dan ik hebben we een klein experiment gedaan. We hebben een IPA gebrouwen, 17l, welke verdeeld zijn over 2 emmers, elk dus 8.5 liter. Op emmer A heb ik een bakje met safale 05 gezet (5gr), op emmer B een bakje met jaren oude broodgist (20gr, wel altijd in de koelkast bewaard). Wij zijn de kamer uitgelopen, en mijn vriendin heeft de gist verwisseld of niet, en het aan de emmers toegevoegd.

Ik vermoed dat er wel een beetje een smaakverschil zal zijn, maar dat de een niet per se lekker zal zijn dan de ander. Mijn collega (en ik vermoed ook veel mensen op dit forum) denken dat dit een verspilling is van 8.5 liter bier.
Het bier is klaar met vergisten, ik heb net hop toegevoegd en heb ook even kunnen proeven en meten. A is gegaan van een SG van 1.061 naar 1.012 (6.42%) en B is gegaan van 1.061 naar 1.018 (5.6%). A heeft iets minder smaak (iets wateriger) en B is wat frisser, maar ze smaken alle twee ok. Jammer genoeg zijn de alcoholpercentages wat afwijkend, wat ook zo z'n invloed heeft op de smaakt.

Zondag zal gebotteled worden en over 2 weken zal ik enkele flesjes meenemen naar een feestje om mensen te laten proeven (beetje vroeg, maar kan niet anders). Ik zal laten weten wat mensen lekkerder vonden (A of B), en zal ook laten weten welke de broodgist had. Om nog even duidelijk te maken, niemand behalve mijn vriendin weet welke gist waarin zit, dus ook het proeven weten we niets :D

Kan je een driehoekstest uitvoeren? Geef de proevers drie glazen, waarvan 2 met het ene bier en 1 met het andere. En laat ze dan zeggen welk glas verschillend is.

MaartenB

Inmiddels is het drooghoppen met 25 g per emmer klaar, en zit het bier in fles, bijna een krat per soort. Uiteindelijk ligt het alcoholpercentage ook dichter bij elkaar.

A: Eind SG 1.012 (6.42%), heeft vergeleken met B een wat waterige smaak maar daardoor proef je de hop wat sterker
B: Eind SG 1.014 (6.17%), heeft iets meer smaak, vind hem zelf iets lekkerder.

Het smaakverschil is zo groot dat drie glazen niet nodig zijn. Helaas heeft het bier maar 1 1/2 week voor hergisting op fles voordat we echt gaan proeven. Ik vermoed dat B de echte gist is, omdat ik deze het lekkerste vind smaken, maar als A broodgist bevat dan is het niet veel minder, voornamelijk anders. Als B de broodgist is denk ik dat ik deze vaker zal gebruiken... maar eerst maar wachten tot er koolzuur in zit.

MaartenB

De collega waarmee ik dit heb gebrouwen pikte de broodgist er zo uit, volgens hem smaakte het naar brood. Het was bier B. Hij vond B overigens niet vies, ook andere mensen vonden B niet vies, maar A had meestal een beetje de voorkeur.
Zelf vind ik B qua eerste smaak prettiger, iets voller van smaak, de nasmaak is wat minder en iets bitterder, A (met de safale gist) is wat waterig en flauwer van smaak, maar geen vreemde bijsmaakjes.
Het bier moet nog een poosje staan, dan zal ik wat andere mensen ook laten proeven.

bert braadslee

Leuke test.
Grappig als een gist van nog geen 10% van de prijs ook een heerlijk bier zou kunnen 'maken'.
Zouden er commerciële brouwers zijn die dit truukje reeds door hebben in het kader van bezuiniging?
Ik ga dit testje thuis ook eens doen.
 :biersmile:

Henielma

Punt van aandacht bij broodgist is dat deze meer bacteriën bevat dan biergist. Bij het bakken van brood is dat niet erg want kort na het rijzen wordt het brood afgebakken en zijn de bacteriën (en de gisten) dood.

bert braadslee

Citaat van: Henielma op 27-06-2015  20:34 uPunt van aandacht bij broodgist is dat deze meer bacteriën bevat dan biergist. Bij het bakken van brood is dat niet erg want kort na het rijzen wordt het brood afgebakken en zijn de bacteriën (en de gisten) dood.

 :(
Goed punt...

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 27-06-2015  15:35 uLeuke test.
Grappig als een gist van nog geen 10% van de prijs ook een heerlijk bier zou kunnen 'maken'.
Zouden er commerciële brouwers zijn die dit truukje reeds door hebben in het kader van bezuiniging?
Ik ga dit testje thuis ook eens doen.
 :biersmile:

De grotere commerciële brouwerijen koesteren hun gist en gaan daar niet op bezuinigen. Ook niet omdat ze dan een ander bier brouwen. Overigens kopen deze brouwerijen hun gist niet maar wordt de gist bewaard en opgekweekt in een laboratorium. Een redelijk kostbare aangelegenheid qua manuren.

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 28-06-2015  21:41 uDe grotere commerciële brouwerijen koesteren hun gist en gaan daar niet op bezuinigen. Ook niet omdat ze dan een ander bier brouwen. Overigens kopen deze brouwerijen hun gist niet maar wordt de gist bewaard en opgekweekt in een laboratorium. Een redelijk kostbare aangelegenheid qua manuren.

Weet ik Jacques, het was als gebbetje bedoeld.
 ;)

Bart LJ


MaartenB

Maar volgens mij is de conclusie nog steeds dat de broodgist prima is, maar misschien niet voor een IPA, omdat de broodgist veel extra smaakjes geeft. Persoonlijk vind ik het niet minder smaken, maar iets anders. Toch zal Ik ze binnenkort weer eens naast elkaar proeven.

Erik Z

Zijn er mensen die geprobeerd hebben om biergist, zoals je dat kunt kopen als voedingssupplement, te gebruiken voor hun stamwort? Misschien kan het helemaal niet, want wellicht is het verhit geweest gedurende het productieproces, maar het lijkt me in elk geval beter dan broodgist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.