Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Drukmeterdop excl. manometer  (gelezen 21071 keer)

Offline Ralph

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Drukmeterdop excl. manometer
« Gepost op: 21-05-2015 22:35 u »
Ik heb onlangs wat beugelflesdoppen laten printen waar je simpel een manometer in kunt schroeven. Hiermee kun je simpel de druk meten nadat je je bier hebt gebotteld. De doppen kostten me € 5 per stuk en ik vind het niet nodig om hier meer dan dat voor te vragen; je krijgt de dop incl. en 33cl beugelflesje waarop hij reeds gemonteerd is dus voor € 5,-.
Ik heb inmiddels meerdere malen zo'n dop naar volle tevredenheid gebruikt. Ik zorg er wel voor dat ik een klein stukje teflontape om de schroefdraad van de manometer wikkel, dan sluit hij perfect af! Hieronder een paar foto's:

Ze zijn op maat gemaakt voor een standaard manometer (die je bij elke willekeurige bouwmarkt kunt kopen):

Interesse? Ik ben zondag as. te vinden op de Nijmeegse bierfeesten en ik sta ook op de camping voor het ONK.
Opsturen kan ook, maar dan stuur ik alleen de dop en dien je zelf nog even het ijzertje van het beugelflesje af te halen en door de dop te halen en weer op de fles te monteren.

:brouwen:
Groeten,
Ralph

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
Re: Drukmeterdop excl. manometer
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2015 22:39 u »
Goed bezig!
 :duimop:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2015 22:48 u »
Heel mooi ontwerp.  :groots:

Ik denk dat ik op het Onk er wel 1 van je wil overnemen.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2015 22:54 u »
Briljant

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2015 23:17 u »
Ik zou er op het onk ook graag ééntje van je willen overnemen.

Top! Mooi gedaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2015 00:04 u »
Ik heb onlangs wat beugelflesdoppen laten printen waar je simpel een manometer in kunt schroeven. Hiermee kun je simpel de druk meten nadat je je bier hebt gebotteld. De doppen kostten me € 5 per stuk en ik vind het niet nodig om hier meer dan dat voor te vragen; je krijgt de dop incl. en 33cl beugelflesje waarop hij reeds gemonteerd is dus voor € 5,-.
Ik heb inmiddels meerdere malen zo'n dop naar volle tevredenheid gebruikt. Ik zorg er wel voor dat ik een klein stukje teflontape om de schroefdraad van de manometer wikkel, dan sluit hij perfect af!
...
Ralph

Goed bedacht en uitgevoerd.  :duimop:
Zonder meer een koopje!

Offline Wolter

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2015 09:42 u »
Hej Ralph,

Ziet er goed uit. Neem er voor mij ook maar 1 mee naar de ONK camping.

groet,
Wolter

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-05-2015 10:06 u »
Hej Ralph,

Ziet er goed uit. Neem er voor mij ook maar 1 mee naar de ONK camping.

groet,
Wolter

Voor mij ook.  :) :)

Offline Ralph

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-05-2015 11:20 u »
Beste hobbybrouwers,

Ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan, maar inmiddels zijn de doppen op :(.
De ONK gangers die geen PB hebben gestuurd en die in deze draad hebben aangegeven er graag één te willen (in deze volgorde: Sander, Wolter, Sjaak) krijgen er mogelijk nog één. Ik laat jullie dat wel even via een PB weten, oke?

Wellicht, als er iemand beschikt over een 3d printer, dan kunnen we wel wat regelen? Het is een simpel ontwerp, kan waarschijnlijk makkelijk gekopieerd worden.

Groeten,
Ralph

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 22-05-2015 11:44 u »
Ha Ralph,

Mooi ding!

Als je mensen de dop zelf wilt laten printen, is het dan misschien een idee om de data op GitHub te zetten als een open source hardware project? Dan kan "iedereen" er mee aan de slag en er eventueel modificaties aan maken en publiceren.

Ingo

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #10 Gepost op: 22-05-2015 19:11 u »
Ik heb een 3d printer :)

Zo te zien zijn die doppen afgedrukt op een poederprinter, ik heb een filament printer, dat geeft iets lagere kwaliteit.

Ik zou denk ik het draad naderhand moeten tappen en de oppervlaktestructuur is minder fijn direct uit de printer maar is op te poetsen met aceton als die wens er is.

Met ABS neutraal is officieel niet voedsel veilig. Er is echter geen direct contact met de vloeistof en het zou dan toch een enkel exemplaar uit een batch zijn die eventueel niet voor consumptie gebruikt kan worden.

Hmmm, ik gebruik zelf echter geen beugels. :)

db

Offline Biermagneet

• Super lid
  • Work is the curse of the drinking classes
« Reactie #11 Gepost op: 22-05-2015 19:23 u »
Ziet er goed uit! Complimenten.

Offline Vik75

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 22-05-2015 19:42 u »
Kom je toevallig ook op 31 mei in Breda met het bierfestival op de Boschestraat.

Offline Ralph

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 22-05-2015 22:33 u »
Ha Ralph,

Mooi ding!

Als je mensen de dop zelf wilt laten printen, is het dan misschien een idee om de data op GitHub te zetten als een open source hardware project? Dan kan "iedereen" er mee aan de slag en er eventueel modificaties aan maken en publiceren.

Ingo

Bedankt Ingo! Zodra ik het bestand heb ontvangen open ik wel een Github projectje, goed idee! Hopelijk heb ik hem snel; ik heb er al meerdere keren naar gevraagd.

Offline Ralph

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 22-05-2015 22:36 u »
Ik heb een 3d printer :)

Zo te zien zijn die doppen afgedrukt op een poederprinter, ik heb een filament printer, dat geeft iets lagere kwaliteit.

Ik zou denk ik het draad naderhand moeten tappen en de oppervlaktestructuur is minder fijn direct uit de printer maar is op te poetsen met aceton als die wens er is.

Met ABS neutraal is officieel niet voedsel veilig. Er is echter geen direct contact met de vloeistof en het zou dan toch een enkel exemplaar uit een batch zijn die eventueel niet voor consumptie gebruikt kan worden.

Hmmm, ik gebruik zelf echter geen beugels. :)

db

Ik zal nog eens navragen op wat voor type printer ze zijn gemaakt, ik was alleen verantwoordelijk voor het idee  ;), ze zijn i.v.m. de schroefdraad in ieder geval wel heel secuur geprint.

Offline Ralph

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 22-05-2015 22:40 u »
Kom je toevallig ook op 31 mei in Breda met het bierfestival op de Boschestraat.

Nope, helaas niet. De doppen zijn daarnaast helaas al op... Ik hoop in ieder geval snel het ontwerpbestand te ontvangen.

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #16 Gepost op: 25-05-2015 11:24 u »
Simpel ontwerp, dat zijn de beste :)
Waarom zit er tussen de twee radiale gaten en het schroefdraad nog zoveel ruimte, is hier een reden voor?

Waar heb je dit laten printen? 5 euro is zeker een vriendenprijsje.

Offline vanduijneveld

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Omnomnomnom
    • bodyblessings.nl - natuurlijke verzorging
« Reactie #17 Gepost op: 25-05-2015 19:59 u »
Oeh! leuk project

Zodra je het ontwerp hebt, wil ik me ook wel wagen aan een print. En anders heb ik alsnog wel interesse in de dop zelf. Enig idee over de verzendkosten?
Ik moet nog wel duiken in de voedselveilige materialen. Volgens mij kan je ook PLA printen (o.b.v. maiszetmeel), misschien is dat wat..

Gr,

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #18 Gepost op: 25-05-2015 20:22 u »
Ik moet nog wel duiken in de voedselveilige materialen. Volgens mij kan je ook PLA printen (o.b.v. maiszetmeel), misschien is dat wat..

Hier een artikel over de voedselveiligheid van PLA bij 3D printen. Kort gezegd, ja voedselveilig bij gebruik een rvs nozzle en voorkom dat er rommel op valt tijdens het printen. Een 3D print bevat kleine ruimtes die een bron van besmetting kunnen zijn wanneer daar bier in achterblijft dus goed ontsmetten.

Bert

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #19 Gepost op: 25-05-2015 23:21 u »
Als je het echt heel mooi wilt doen, qua voedselveiligheid, dan kun je het dopje op basis van de zelfde data laten lasersinteren in RVS. Heb wel het gevoel dat je daarmee in een bepaald opzicht het doel voorbij schiet...

Ingo

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #20 Gepost op: 26-05-2015 00:07 u »
Als je het echt heel mooi wilt doen, qua voedselveiligheid, dan kun je het dopje op basis van de zelfde data laten lasersinteren in RVS. Heb wel het gevoel dat je daarmee in een bepaald opzicht het doel voorbij schiet...

Wat dacht je er van om zo'n ding uit massief RVS te laten draaien? Heb je ook geen gevaar voor kleine holtes waarvan alles in gaan zitten/groeien... of is 3D printen een doel op zich?

De meeste huis tuin en keuken 3D printers kunnen dit al niet printen, zeker niet met het (functionele) schroefdraad. Printen zal het ook niet goedkoper maken. Als je dit product wilt laten maken in kleine serie (± 100 stuks) moet je het laten draaien uit massief kunststof, al dan niet voedselveilig. Als je niet gaat schudden komt het bier niet eens in contact met het kunststof...

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #21 Gepost op: 26-05-2015 17:17 u »
Mocht er een vervolg op komen heb ik wel interesse :groots:

Offline Ralph

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 26-05-2015 23:41 u »
Leuke ideeën, het staat iedereen uiteraard vrij hiermee aan de slag te gaan. Een massieve rvs dop gaat wat mij betreft het doel ver voorbij. En zo'n dop laten maken bij een spuitgieter zal een prijzig grapje worden (bij een afname van 10000 stuks oid...).

Hoe dan ook, zodra ik een ontwerpbestand heb (of ik 'm krijg weet ik niet, heb het nu herhaaldelijk gevraagd...) post ik 'm meteen wel even. Zo niet, dan zal ik binnenkort nog eens de maten precies opnemen.
 :brouwen:

ThomasM

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 27-05-2015 12:03 u »
Ik heb zeker ook interesse!

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
« Reactie #24 Gepost op: 27-05-2015 12:06 u »
Ik ben ook erg benieuwd naar het 3D ontwerp.
Hier staat een professionele Stratasys 3D printer dus ik kan wel eens kijken wat die kan printen.
Misschien kan ik een hele batch tegelijk printen, ligt helemaal aan het ontwerp.