Hoe lees ik hydrometer af voor alcohol %?

Gestart door carsten888, 21-05-2015 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carsten888

Ik ga rabarberwijn maken. Maar kan de hydrometer niet aflezen. De maten blijven boven de vloeistof drijven.



Ik heb het sap en de suiker en wat neerslagkalk (om oxaalzuur te neutraliseren) gemengd. In test glas gedaan, hydrometer erin.
Nog eens naar gekeken.

Temperatuur is 20 graden.

Doe ik iets fout?

William

Het start SG is te hoog.

Als je het precies één op één verdunt met water, dan SG bepaalt en dan het aantal SG-punten maal twee doet weet je ongeveer het start SG.

De hydrometer mag natuurlijk niet de bodem raken :)

koffie

Er van uitgaande dat je SG meter inderdaad de bodem niet raakt, kun je al een aardig inschatting maken.
Je hoogste waarde op de meter is SG 1120.
Van 1200 tot waar de bolling van je meter begint is ongeveer evenveel als 1100 naar 1120 *20 punten dus). Tel die er bij op, en kijk hoever hij nog drijft.
Grove inschatting : SG van 1160

hetspook

Even offtopic, rabarberwijn (heb zelf een enorme rabarber in mijn tuin) is dat niet ongelofelijk verschrikkelijk zuur? Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen..

carsten888

CiteerAls je het precies één op één verdunt met water, dan SG bepaalt en dan het aantal SG-punten maal twee doet weet je ongeveer het start Sg.
Aha! oke.
Ik heb half/half gedaan en nu kan ik inderdaad meten.

1090 SG
15% potential alcohol
250 aprox sugar
maar over bovenstaande moet ik dus een berekeningetje doen.

90 * 2 = 180
1090 + 180 = 1270?

En hoeveel potentiële alcohol heb ik dan? (Zodat ik na de gisting het alcoholpercentage kan meten.)



William

Niet helemaal juist ;)

Water is 1000. Met suiker is het 1090, dus 90 SG-punten als gevolg van suiker+rabarber. Maar dat was 50% verdund. Je hebt dus 2*90 is 180 SG punten dus SG=1000+1180=1180.

Sterk spul.

bierhenkie

Citaat van: carsten888 op 22-05-2015  19:45 uAha! oke.
Ik heb half/half gedaan en nu kan ik inderdaad meten.

1090 SG
15% potential alcohol
250 aprox sugar
maar over bovenstaande moet ik dus een berekeningetje doen.

90 * 2 = 180
1090 + 180 = 1270 ?

En hoeveel potentiele alcohol heb ik dan? (zodat ik na de gisting het alcoholpercentage kan meten)
Ik kom op 90 x 2 = 180. SG 1180 dus. Niet nog een keer die 90 er bij optellen.

koffie

Citaat van: carsten888 op 22-05-2015  19:45 uEn hoeveel potentiele alcohol heb ik dan? (zodat ik na de gisting het alcoholpercentage kan meten)
Je weet nu het begin SG (1180) wanneer het uitvergist is meet je het weer. Het aantal punten delen door 7,2 en hebt een inschatting van het alcohol.

bert braadslee

Citaat van: koffie op 22-05-2015  20:00 uJe weet nu het begin SG (1180) wanneer het uitvergist is meet je het weer. Het aantal punten delen door 7,2 en hebt een inschatting van het alcohol.

Of in formulevorm :
Alcoholgehalte = (start SG - eind SG)/7.36

Franske


hansHalberstadt

Citaat van: Franske op 22-05-2015  21:29 uOf is het delen door 7,63 ? ???
ik denk ca 7.8 voor 4 vol% aflopend tot 7.6 voor 12 vol%, dus factor is een beetje afhankelijk van het alcoholpercentage zelf.
overigens kun je hetzelfde berekeningetje doen voor de Brix refractometer dan is de formule
Alcoholgehalte = (start SG - eind SG)/k, met k= ca 1.1 voor 4 vol% aflopend naar 1.1 voor 12 vol%

Franske

Ik heb heel wat rekenprogramma's in de wereld geprobeerd. En ze gebruiken bijna allemaal de formule:
(Begin sg minus eind sg) x 131. (Met verschillende cijfers achter de komma)Toch bijzonder. Dat is natuurlijk eenvoudiger te maken.

bert braadslee

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2015  21:45 uik denk ca 7.8 voor 4vol% aflopend tot 7.6 voor 12 vol%, dus factor is een beetje afhankelijk van het alcoholpercentage zelf.
overigens kun je hetzelfde berekeningetje doen voor de Brix refractometer dan is de formule
Alcoholgehalte = (start SG - eind SG)/k, met k= ca 1.1 voor 4 vol% aflopend naar 1.1 voor 12 vol%

Er heerst hier onduidelijkheid over, er zijn ook formules te vinden die standaard uit gaan van 7.2 en ook van 7.8. Het heeft inderdaad met het alcoholgehalte te maken.

K=1.1 bij 4% aflopend naar K=1.1 bij 12%, die moet je eens uitleggen  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: bert braadslee op 22-05-2015  22:52 uEr heerst hier onduidelijkheid over, er zijn ook formules te vinden die standaard uit gaan van 7.2 en ook van 7.8. Het heeft inderdaad met het alcoholgehalte te maken.

K=1.1 bij 4% aflopend naar K=1.1 bij 12%, die moet je eens uitleggen  ;)
Uitgaande van de meer exacte berekeningen die ik in mijn rekendemo (en refractometertooltje) heb zitten is deze simpele formule een benadering die geld in een beperkt gebied. Ik heb gewoon mijn refractometertooltje genomen als referentie en gekeken wat K is voor verschillende begin SG - eind SG en voor verschillende begin brix en eind brix.


bijvoorbeeld
(25-14)/10=1.1 (10 % alcohol, Brix waardes)
(1102.5-1025.8)/10=7.67 (10 % alcohol, SG waardes)
Dan zie je dat je voor andere alcoholpercentages andere waardes voor k krijgt.

De uitleg in het boekwerkje 'rekenen aaan bier', zie
http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/9-artikelen/26-rekenen-aan-bier
laat zien (zie hoofdstuk 6) dat eea niet heilig is want het hangt ook nog af van details zoals de omzetting van suiker in alcohol en hoeveel eiwit er neerslaat tijdens de gisting.
Er zijn nog meer van dit soort handformules, bijvoorbeeld alcohol bepalen op basis van brix waarde en plato waarde van het bier.

bert braadslee

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2015  23:21 uUitgaande van de meer exacte berekeningen die ik in mijn rekendemo (en refractometertooltje) heb zitten is deze simpele formule een benadering die geld in een beperkt gebied. Ik heb gewoon mijn refractometertooltje genomen als referentie en gekeken wat K is voor verschillende begin SG - eind SG en voor verschillende begin brix en eind brix.

Bijvoorbeeld
(25-14)/10=1.1 (10 % alcohol, Brix waardes)
(1102.5-1025.8)/10=7.67 (10 % alcohol, SG waardes)
Dan zie je dat je voor andere alcoholpercentages andere waardes voor k krijgt.

Toen ik een jaar of 8 geleden begon met het vergisten van suiker om daar alcohol uit te winnen (lees illegaal stoken) werd in diverse literatuur de waarde 7.2 gegeven om mee te rekenen. Om alles bij te kunnen houden heb ik toen ook een rekentool gemaakt om het 1 en ander door te kunnen rekenen.
Na een aantal 'brouwtjes' kwam ik er achter dat alles klopte behalve de 'constante' 7.2, het lag echter wel rond een 'constante' waarde maar die was hoger. En gemiddelde waarde van 7.36 (7.4) gaf voor zeer grof rekenwerk de beste duiding (gemiddeld eindalcohol rond 14% ABV).

We trekken dus op een andere maar overeenkomstige wijze dezelfde conclusie.

Waar ik eigenlijk op doelde is:
Alcoholgehalte = (start SG - eind SG)/k, met k= ca 1.1 voor 4 vol% aflopend naar 1.1 voor 12 vol%
Beide waardes voor k zijn gelijk voor 4% en voor 12%...
 :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: bert braadslee op 22-05-2015  23:38 uBeide waardes voor k zijn gelijk voor 4% en voor 12%...
 :biersmile:
Waarom denk je dat?

bert braadslee

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2015  23:44 uWaarom denk je dat?

Dat is een citaat van jou...

hansHalberstadt

Citaat van: bert braadslee op 22-05-2015  23:51 uDat is een citaat van jou...
Nu zie ik hem  :) Typen blijft toch lastig.
Moet zijn:
Alcoholgehalte = (start brix - eind brix)/k, met k= ca 1.1 voor 12 vol% oplopend naar 1.25 voor 4 vol%.

koffie

Als ik de topicstart zo lees, denk ik niet dat hij nu echt zit te wachten op al deze formules met geneuzel achter de komma. Gewoon een simpele berekening doen waarmee je een behoorlijk idee van het alcoholpercentage hebt.

carsten888

Allen bedankt voor de antwoorden.  :)
Dat getal achter de komma lig ik niet wakker van.  ;)

bert braadslee

Citaat van: koffie op 23-05-2015  09:04 uAls ik de topicstart zo lees, denk ik niet dat hij nu echt zit te wachten op al deze formules met geneuzel achter de komma. Gewoon een simpele berekening doen waarmee je een behoorlijk idee van het alcoholpercentage hebt.

Dan zou ik zeggen : een getal tussen 5 en 10...

Het lijkt me beter om een (onervaren) vrager juist in te lichten en eventueel wat achtergronden mee te geven, dan om gewoon stom een cijfer zonder uitleg op het forum te kwakken.
 :leren:

hansHalberstadt

Samengevat:

Alcoholgehalte via refractometer = (start brix - eind brix)/k, met k=1.175 ( ca 1.1 voor 12 vol% oplopend naar 1.25 voor 4 vol%)
Alcoholgehalte via hydrometer =(start SG - eind SG)/k met k=7.7  (7.8 voor 4 vol% aflopend tot 7.6 voor 12 vol%)

Hoeveel simpeler wil je de formules hebben :weetniet: ingewikkelder kan ook als je het exact wilt weten, die zitten in de software en uitgelegd in de beschrijving.

Ervaren of onervaren, simpel of gedetailleerd.

carsten888

De rabarberwijn leek uitgeprutteld, dus ik heb m geproefd. Heel lekker. Vooral superzoet natuurlijk, als een desertwijn, het zuur is niet vies.
Mijn vrouw:
CiteerDit is het lekkerste brouwsel wat je ooit gemaakt hebt
:)
ze vond het zelfs lekker.

Ik heb weer een meting gedaan. Weer met half-water-half-wijn omdat dat ding weer niet af te lezen was.
1070 SG
180 appox sugar
10,5 potential alcohol

Wat is dan het alcoholpercentage?

hansHalberstadt

Hij is dus van 1180 naar 1070 gegaan. Dan kom je op 14.7 vol% alcohol.



Er is meer een deel van de suiker vergist. waarschijnlijk komt dat omdat de meeste gisten niet veel hoger dan 14% alcohol kunnen komen en omdat er erg veel suiker was aan het begin.


JBL

Citaat van: hansHalberstadt op 30-08-2015  17:05 uHij is dus van 1180 naar 1070 gegaan. Dan kom je op 14.7 vol% alcohol.



Er is meer een deel van de suiker vergist. waarschijnlijk komt dat omdat de meeste gisten niet veel hoger dan 14% alcohol kunnen komen en omdat er erg veel suiker was aan het begin.

Ik ga uit van de formule: alcoholgehalte = 4/30 X (begin sg - eind sg)
Is in dit geval: 4/30 X 110 = 14,67

Nagenoeg hetzelfde als hans dus. Is een stevige wijn!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.