High gravity?

Gestart door JBL, 21-05-2015 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik ben een absolute beginneling met niet veel meer dan een startersset, een bescheiden rvs pan (inhoud 8 a 9 liter tot aan de rand), en de ingrediënten voor mijn eerste probeersel: de kloon van XX Bitter van brouwerij de Ranke (die ik elders op deze site gevonden heb).
Ik heb 3 kg moutextract poeder blond klaarliggen, zakje hopbloemen Brewers Gold, zakje hopbloemen Hallertau, pak brouwsuiker en een paar zakjes Fermentis Safbrew T-58.
Ik heb slechts een bescheiden kookpan. Daarom wil ik het op de volgende manier aanpakken:
- acht liter koud leidingwater in vergistingsvat
- 2 kg moutextract poeder en benodigde brouwsuiker oplossen in 5 liter opwarmend water en kwartiertje laten koken; daarna toevoegen aan koude water in vergistingsvat (zodat het ook al direct behoorlijk afkoelt)
- laatste kilo moutextract poeder oplossen in 5 liter opwarmend water en hier tevens de hop aan toe voegen (zodra extractpoeder is opgelost eerste gift, na 45 minuten tweede gift). Dit mengsel uur laten koken, en vervolgens (via een kaasdoek om hop af te vangen) eveneens toevoegen aan de 15 liter in het vergistingsvat.
- Af laten koelen tot gewenste temperatuur en gist toevoegen...

Wat is jullie inschatting: gaat dit werken?
Gr. JBL (een andere Jacques)

seed7

Welkom andere Jacques,

misschien is het handig om de 8 liter koud water als laatste toe te voegen, de eerste 5 liter wort koelt al een heel stuk af tijdens het koken van de tweede batch, zeker als je je gistvat in een bak koud water kunt zetten.

succes,

Ingo

JBL

Hi Ingo,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik begrijp hieruit dat het in principe op deze wijze goed kan werken. Toch?

De volgorde van toevoegen koud water kan ik inderdaad wijzigen. Waarom is het overigens beter het koude water later toe te voegen?

Gr. JBL (een andere Jacques)

MO

Dit bier wordt met de S04 gebrouwen, ik zou zeker niet de T58 gebruiken, die is veel te kruidig. Met Nottingham of US05 zal ook wel een acceptable kloon gemaakt kunnen worden.
Ik zou zelfs eerst alle wort afkoelen en dan pas verdunnen met water. Je voegt dan zuurstof toe, dat vindt de gist fijn aan het begin van de vergisting.

JBL

Dank Mo,
Goeie tips!
Is één zakje (11,5 gram dus) S-04 voldoende voor 20 liter? Of is anderhalf zakje wat zekerder?

Gr. JBL (andere Jacques)

bert braadslee

Citaat van: JBL op 21-05-2015  11:25 uDank Mo,
Goeie tips!
Is één zakje (11,5 gram dus) S-04 voldoende voor 20 liter? Of is anderhalf zakje wat zekerder?

Gr. JBL (andere Jacques)

Beste Andere J,

Op het www staat een tool waarmee je dit zelf kan berekenen, heb je altijd de juiste hoeveelheid gist bij de gebruikte zwaarte.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Bij settings kan je gallons in liters veranderen.
Vuistregel: beter te veel dan te weinig gist.

Groeten,
Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.