Dubbel-bok

Gestart door Edgar, 16-08-2005 08:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Welja vervuil 'mijn' thread dan ook nog maar! ::)

WOW! Berekend op 20 IBU! Wat is daar misgegaan met afwegen? Het smaakte meer als 35 tot 40 IBU.

Adrie

In mijn instelling is het 26 IBU, maar dan nog. Voor zover ik weet is er niets misgegaan met afwegen. Wellicht dat mijn info over de hop verkeerd is (meer dan 5% alfazuren), of is het misgegaan in de brouwwinkel?

Maar goed, inderdaad, genoeg vervuiling. Ik zal me voortaan voorbeeldiger gedragen.  :clownsmile:

Edgar

Bij deze dan het recept en het brouwverhaal.


Batch Size (L):          35.00    Wort Size (L):     35.00
Total Grain (kg):        10.35
Anticipated OG:          1.064    Plato:             15.76
Anticipated EBC:          30.6
Anticipated IBU:          31.8
Brewhouse Efficiency:  70 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Stort

   %     Amount     Name                                     Origin        Potential  EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 43.5     4.50 kg.  Munichmout 15 - Weyermann   Duitsland      1.037     15
 43.5     4.50 kg.  Viennamout - Weyermann        Duitsland      1.038      7
  5.8     0.60 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.036    100
  1.9     0.20 kg.  Melanoidin Mout                      Duitsland      1.037     80
  1.4     0.15 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    350
  3.9     0.40 kg.  Carared - Weyermann           Duitsland      1.036     60

Hop

   Amount     Name                                   Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 35.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.00   4.1  80 min.
 35.00 g.     Northern Brewer 2                 Whole    9.30  19.1  80 min.
 10.00 g.     Northern Brewer 2                 Whole    9.30   2.0  25 min.
 10.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.00   0.4  25 min.
 10.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.00   1.1  First WH
 10.00 g.     Northern Brewer 2                 Whole    9.30   5.1  First WH


Gist

Wyeast 2000 Budvar Lager


Maischschema

 

Total Grain kg:    10.35
Total Water L:   16.54

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        23.28 C


                         Step  Rest  Start  Stop    Heat     Infusie    Infusie  Infusie
Step Name         Time Time Temp Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
inmaischen           0     15     53      53     Infusie     61       16.54   1.60
Infusie 1              1     25     63      61     Infusie     99        5.78   2.16
Infusie 2              1     30     73      71     Infusie     99       12.47   3.36
Uitmaischen         1      5     78      78     Infusie     99       13.38   4.65


Total Water L:                  48.17
Total Mash Volume L:       55.07


Mash Notes
----------

Infusiemaisch uitgevoerd in 60 ltr gistingsvat, geïsoleerd met celschuim.
NIET gespoeld.

Fermentation Notes
------------------

Enkele dagen voor het brouwen een starter gemaakt (continu geroerd en belucht)
mbv moutextract en gistvoeding, zinkgist, ongeveer 3 liter. Deze na uitgisting
koud weggezet, laten bezinken, afgegoten en op brouwdag 's ochtends
weer opgestart met wederom 2 liter moutextractoplossing. Deze oplossing
weer continu geroerd en belucht etc. en actief gistend aan het ONBELUCHT wort
toegevoegd.

Problem Notes
-------------

Bottelberekening van dit programma klopt niet. Lagertemp was 6°C, echter
heb op gevoel ongeveer 6 g/l donkere kandijsuiker toegevoegd omdat veel kool
zuur door hevelen was uitgegast. Last met het snel genoeg naar kooktempera-
tuur krijgen van het infusiewater. Uiteindelijk toch wel gelukt.




Edgar

Zojuist Onderbok 2 in het vat. Andere gist (Gambrinus ondergist), andere stort, ander bier. Véél te lage pH van de maisch (4,8/4,7), vermoedelijk door het vooraf koken/afhevelen van het water en de donkere mouten. Toch een uitstekende omzetting en zo te proeven flinke bittering. Mede dankzij niet lekker ruikende maar kennelijk goed bittere terrashop.

De gezipte HTML bijlage zou voor iedereen leesbaar moeten zijn.

MO

was dat nou nodig, negen moutsoorten? moesten alle restjes op? Ik neem aan dat de suiker meer voor de kleur dan voor de suiker bedoeld is?
Heel verstandig om geen gebrande mout >500 EBC te gebruiken, ik ben benieuwd of je de gebrandheid nu helemaal kwijt bent.

Edgar

Inderdaad heb ik wat restjes opgemaakt. De suiker (kandijsiroop) is voor kleur en smaak, niet voor de alcohol. Mag 'ie nog als volmout gelden dan, MO?

Ik had liever wat minder Pilsmout en meer Münchener gebruikt, maar mijn lokale dealer lijkt helemaal nergens op. Is meer dicht dan open. In de stad met de meeste bierkennis van België leeft het hobbybrouwen niet.

Hieronder een plaatje van wat ik heel mooi schrootsel vind. Vochtig geschroot met de Maltmill.


MO

nee, helaas zit je maar al te ver af van je gewenste volmoutigheid. Naast de 1.9% suiker in de stort gebruik je ook nog eens bottelsuiker. Ik ken overigens geen enkele hobbybrouwer die volmout brouwt (vanwege de bottelsuiker)

Edgar

Dit bier begint al goed te stinken. Gambrinusgist blijkt een zwavelaar te zijn.

Vergisting goed op gang bij 10° precies. SG nu zo'n 1046. Smaak is al heel interessant. Opvallend toch hoe de enorme bitterheid van het verse wort snel afneemt als de vergisting begint.

Voor wie nog geen ondergisters brouwt: Doe het nu! Vat buiten zetten en je ziet wel waar 't schip strandt! Er is niets lekkerder dan een zelfgebrouwen ondergister.

Edgar

Deze gist k(n)abbelt rustig door op 9,3°. Nu op 1035 na 5 dagen. Stank is weer wat minder en het jongbier smaakt naar Macadamia pecannoten. Lekker. Dit lijkt me (en is bewezen te zijn) een goede gist voor een frisse pils.

Edgar

Schiet niet echt op, deze vergisting. Nu net onder de 1030. Gaat gestaag door maar naar mijn normen zou het allang klaar moeten zijn.

Vermoedelijk komt de Gambrinus-gist in aanmerking voor de typisch Tsjechische super-pitch (héél veel gist pitchen). Ik heb deze keer geen slurry gepitcht maar 4 liter starter. Op 46 liter bier houdt dat inderdaad niet over voor een ondergister.

Edgar

Gisteren geheveld op 1028. Het zou wel eens kunnen dat dit mijn korreldebuut gaat worden, want dit schiet niet op. Heb een kleine hoeveelheid als test geënt met wat (nogal oude) Saflager, om te zien of het SG nog flink zal dalen.

Edgar

Dit bier heeft er inmiddels 2 maanden koude lagering op zitten. Het SG is héél langzaam gedaald naar 1019. Een vergistingsgraad van 70%, wat aan de lage kant is voor deze gist. Dat zullen de cara-mouten zijn. Het is te proeven. Beoogd was 1016. Misschien waren we er nog geraakt als ik nog 2 maanden had gewacht.

De terrashop was berekend op 12 IBU, en dat klopt aardig. Een bitterheid van 35 is het wel ongeveer. Dit bier is niet slecht. Het is moutig, niet hoppig, en dat was de bedoeling. Het smaakt fris, bitter, complex (mag ook wel met 9 mouten), en aangenaam.

10 liter is gefusteld met 3g suiker per liter (er zat al aardig wat gas in en na de Alt-openbaring proberen we het eens met wat minder), de rest morgen in flesjes. Dit omdat mijn Cornelius keg incompleet blijkt. Misschien toch morgen bij de bierboer een 30l-vat proberen op de kop te tikken.

Korrelgist heb ik niet toegevoegd, ondanks dat de test goed verliep (gaf verlaging SG tot 1016). Liever geen korrel als het niet hoeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.