5 liter vaatjes / drukvaten

Gestart door Bob de Brouwer, 14-08-2005 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bob de Brouwer


Met wat hulp heb ik zo'n 5 liter vaatje (van Brouwland) leeg gemaakt. Dat was het makkelijke deel!

Nu moet dat ding weer schoongemaakt worden, maar het lukt me niet om de rubberen ring te verwijderen...   :verbergen:
Dat gaat niet eenvoudig: als ik wat kracht zet, of een stomp voorwerp gebruik om het eruit te wippen, dan zie ik het rubber inscheuren.

Weet iemand een truukje, of zijn die dingen gewoon bedoeld voor eenmalig gebruik?

*/ Bob

Herman

Volgens mij gebruikte ik gewoon een bestekmes. Die rubberstopjes kun je los kopen, dat weet je? Belangrijkste is dat je de opening niet indeukt. Ik heb overigens nooit het rubber gescheurd bij het verwijderen.

EBC

In de rubber stop zit een tweede stopje, dat je bij het 'aanslaan' in het vaatje drukt. Als dat gebeurd is, dan is de stop zeer gemakkelijk met de hand te verwijderen. Dat gaat echt met niks...
Als het binnenste stopje er nog in zit, druk het er dan eerst in. Zit het er niet meer in, wordt dan eerst nuchter, of ga naar de fitness en probeer het over een paar maanden nog een keer.

Je kan de bruine en grijze stoppen meermalen gebruiken.

Bob de Brouwer

Zeer gemakkelijk is wat overdreven....

Maar met wat prutswerk is het dan toch gelukt, en alle onderdelen zijn nog heel  :hoera:

*/ Bob

Kaj

Hoe vul je zo'n drukvat eigelijk? Gewoon bier er in hevelen zoals je je flesjes vult en dan maar een dop er op?

Kaj

Kaj

En oh ja....
de zwarte 'hendel' boven op het vat (als bij Brouwland), is dat direct al de tap?

EBC

Ja gewoon hevelen en dan de dop erop...laat ongeveer 2,5 cm vrij van boven.

MAAR: gebruik 3 gram suiker per liter.

Ja, die zwarte hendel is meteen de tap. Je kan ze kopen in verschillende vormen...ik zou er een nemen met koolzuurpatronen.

Als je flink geld wil besparen, kijk dan hier www.fass-frisch.de en bestel in Duitsland.

Zoek eens rond op internet met 'party keg', je vindt dan wel wat US sites met nog meer info.

Kaj

Hé bedankt!
Dat ziet er erg mooi uit. Ik krijg nu al zin in tappen (eigen gemaaktbier uiteraard). nog een 2e hands koelkastje op de kop tikken via internet en je hebt een mooie koel/tap-installatie.

Mijn stagebedrijf zat gehuisvest in een Warsteiner verdeelcentrum. Beschadigde Warsteiner tapkranen die terugkwamen zouden worden weggegooid. Omdat dat zonde was, werden die verdeeld over het personeel. Helaas was dat maar sporadisch dat zo'n mooie goudkoperentap terug kwam en helaas stond ik nog achter twee anderen in de rij. Ik heb nooit zo'n tap kunnen krijgen helaas. Maar dit zal het ook kunnen doen... :beersmiley:

 :degroeten:
Kaj

EBC

Of je gebruikt een Hertog Jan krat koeler...daarin kan je twee vaatjes koelen in ongeveer 20 uur. En hij is natuurlijk ook geschikt voor kratten. En hij doet het ook op 12V in de auto.

Fass-Frisch verkoopt de tapjes met een plastic (ziet eruit als hout) geisoleerd neptonnetje. Dat werkt goed, is mobiel, ziet er leuk uit en kan gewoon in de kamer zodat iedereen lekker tappen kan. (TISCHZAPFANLAGE DE LUXE, EUR 64).
Bij Fass-Frisch kan je ook de vaatjes zelf bestellen, daar kostten ze een jaar geleden maar EUR 2,50...

Ik zie nog niet hoe je zo'n vaatje met tap in een oude koelkast moet frutselen...



Kaj

je tapt gewoon vanuit de koelkast met de deur open als je in tapt. Als je klaar bent sluit je de deur weer. Die koelkast kun je dan direct gebruiken voor het koelen van de overige vaatjes. Zo hoef je je 'normale' koelkast niet daarvoor vol te stauwen.

Maar zo'n kratkoeler kan inderdaad ook erg goed.

Kaj


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.