Wyeast XL 1968 London ESB Ale

Gestart door 12345, 12-05-2015 10:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Binnenkort wil ik een porter brouwen met Wyeast 1968 London ESB Ale

Op de site van Brouwland vond ik het volgende proza:
Deze giststam vlokt zo hoog uit dat bijkomende beluchting en roeren noodzakelijk zijn.

Weet iemand wat hier precies mee bedoeld wordt? Ik zou denken dat de gist bovenop het wort een dikke koek vormt en dat je die af en toe onder moet roeren? Maar waarom en wanneer moet je nou beluchten? Is het voldoende om het hoofdwort vóór de vergisting 10 minuten te beluchten?

bert braadslee

Citaat van: 12345 op 12-05-2015  10:59 uBinnenkort wil ik een porter brouwen met Wyeast 1968 London ESB Ale

Op de site van Brouwland vond ik het volgende proza:
Deze giststam vlokt zo hoog uit dat bijkomende beluchting en roeren noodzakelijk zijn.

Weet iemand wat hier precies mee bedoeld wordt? Ik zou denken dat de gist bovenop het wort een dikke koek vormt en dat je die af en toe onder moet roeren? Maar waarom en wanneer moet je nou beluchten? Is het voldoende om het hoofdwort vóór de vergisting 10 minuten te beluchten?

Ik denk eerder dat het roeren is om de gist in suspensie te houden, voornamelijk na de hoofdgisting. Als de gist op de bodem ligt doet ie niet veel meer.
Mogelijk is het beluchten om meer gist te kweken zodat er meer gist is die langer actief blijft waardoor het bovengenoemde minder van belang is.

Gerb

Voor het ESB project wat een tijd geleden met leden van het forum is gehouden hebben we gebruik gemaakt van deze gist. Ik heb nog nooit een gist gezien die zo'n harde laag op de bodem van het vat achterliet. Het bier trekt mooi helder hierna. Het roeren is bedoelt om de gist beter in suspensie te houden en een betere vergistingsgraad te halen.

12345

Aha, bedankt. Als de gist zo goed op de bodem gaat liggen, zal een zgn "cold crash" ook wel nergens voor nodig zijn.
Dat met dat beluchten snap ik nog steeds niet. Je zult toch niet moeten beluchten terwijl de gisting al bezig is? Ik dacht toch dat je dat meestal beter niet moest doen?


Etn82

Deze gist vlokt inderdaad flink uit (hoge floculatie).

Het ligt een beetje aan je opstelling in elkaar zit.
- Als je bijvoorbeeld tussen hoofdvergisting en navergsiting overhevelt, komt de gist weer in suspensie en maakt deze het werk mooi af (althans, zo ging het bij mij).
- In een CCT zal het belangrijker zijn om goed te beluchten, zodat de gist genoeg vermenigvuldigt om het karwij af te maken voor de uitvlokking. Anders zal je trukken uit moeten gaan halen zoals roeren om je eind SG te behalen.

12345

Citaat van: Etn82 op 12-05-2015  12:37 uDeze gist vlokt inderdaad flink uit (hoge floculatie).

Het ligt een beetje aan je opstelling in elkaar zit.
- Als je bijvoorbeeld tussen hoofdvergisting en navergsiting overhevelt, komt de gist weer in suspensie en maakt deze het werk mooi af (althans, zo ging het bij mij).
- In een CCT zal het belangrijker zijn om goed te beluchten, zodat de gist genoeg vermenigvuldigt om het karwij af te maken voor de uitvlokking. Anders zal je trukken uit moeten gaan halen zoals roeren om je eind SG te behalen.

Dank je. Ik heb een CCT, een Blichman en dat roeren zal knap lastig worden met dat kleine kaboutergat en de CCT in een koelkast. Maar ik kan natuurlijk de hele CCT "walsen".

Wat ik niet goed begrijp is het volgende: ik voeg gist toe volgens Mr Malty, volgens velen teveel maar goed: ik doe het nu eenmaal zo en daar heb ik goede ervaringen mee. Tijdens het opwerken op de roerder belucht ik de starter de eerste 2, 3 uur. Zelfs het hoofdwort belucht ik nog 10 minuten hetgeen mogelijk totaal overbodig is, want ik heb het ook wel eens niet gedaan en de vergisting verliep dan net zo goed.
Wat is er aan die ESB dan zo speciaal dat hij wél belucht moet worden? Vergt die uitvlokking dan zuurstof?

Ik denk wel dat ik er op tijd bij moet zijn om gist af te tappen omdat anders de kraan verstopt zal raken.

12345

Citaat van: bert braadslee op 12-05-2015  11:12 uIk denk eerder dat het roeren is om de gist in suspensie te houden, voornamelijk na de hoofdgisting. Als de gist op de bodem ligt doet ie niet veel meer.
Mogelijk is het beluchten om meer gist te kweken zodat er meer gist is die langer actief blijft waardoor het bovengenoemde minder van belang is.

Jamaar ... (sorry) ik dacht dat de gist pas op de bodem ging liggen als hij uitgewerkt was?

Hier een citaat van EBC


Re: Uitvlokking
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2008 21:00 u »

    Citaat

Die slechtere vergistingsgraad van sterk uitvlokkende gist is vaak maar het idee. Zolang er suikers zijn zullen gisten CO2 produceren. Die belletjes nemen de celklompjes mee omhoog en blijven zo gist verspreiden door het wort. De stijgende CO2 belletjes houden de boel letterlijk in beweging.

Als gist eenmaal uitvlokt, dan is er geen beweging meer en is het ook bijna altijd gedaan. Roeren en gist in suspensie houden heeft maar zelden zin...er zijn immers geen CO2 bellen meer en dus is de vergistbare suiker op. De natuur regelt altijd haar evenwicht

seed7

Normaal gesproken valt gist uit suspensie als de suikers op zijn, of eigenlijk als de dichtheid aan gist in de suspensie "te hoog" wordt t.o.v. de hoeveelheid suiker in het wort. Een deel van de gist stelt dan zijn metabolisme om, begint te flocculeren en zakt naar beneden.

Flocculeren is dat de gistcellen "aan elkaar plakken", de vlokken kunnen zo groot worden dat ze naar beneden zakken. Bij een aantal Engelse gisten is dit zo sterk en beginnen ze er zo vroeg mee dat ze al op de bodem liggen voor de suikers op zijn. Gist op de bodem doet niet zo veel meer, voor een goede vergisting moet je het voornamelijk hebben van de gist in suspensie.

Dit soort gisten worden in Engeland op alle mogelijke manieren drijvende gehouden, rondgepompt en weer over het wort heen gespoten. Een andere methode is de "double drop" waarbij het jongbier naa een paar dagen gisten van forse hoogte in een volgende gistingskuip valt. Bij deze methoden wordt ook weer de nodige zuurstof opgepikt.

Dit soort gisten willen wel eens "stokken", roeren en een beetje zuurstof wil dan nog wel eens helpen.





Misschien is het wel zo dat deze gisten dit doen omdat ze al "eeuwen" zo behandeld worden.

Ingo

12345

Aha, bedankt, nu is het me volkomen begrijpelijk.

Ik denk dat ik dit bier maar niet in de CCT brouw, maar in een plastic vat, dat is wat meer benaderbaar: ik kan er makkelijk de grote deksel afschroeven en er een RVS roerstok in steken.

In elk geval: bij de 1968 flocculeert (klontert samen) de gist al vóórdat de suikers op zijn, dus inderdaad roeren.

En ik denk dat ik na 1 dag en na 2 dagen nog maar eens 5 minuten extra ga beluchten ... de vergisting moet dan nog wel in de heftige fase zijn, anders krijg ik oxidatie, dus het is een beetje een risico.

EDIT: misschien is het ook wel een idee om, zo gauw de vergisting dreigt stil te vallen, het wort grotendeels in een gedesinfecteerde emmer te laten kletteren, een paar liter in het gistvat te houden en daarmee de gistkoek door walsen en schudden weer in "oplossing" te brengen, dan de inhoud van de emmer erbij te kletteren. Misschien nog een keer herhalen ...

seed7

Zou je het jongbier in je cct kunnen circuleren, rondpompen met zo'n solarpompje?

Met dat beluchten zou ik ook voorzichtig zijn, alleen een beetje zolang er nog een fikse laag schuim op staat.

Ingo

12345

Goed idee maar of het praktisch is te maken?
Ik heb 2 Iwaki MD10's maar volgens mij vinden die het niet fijn als er gist in de vloeistof zit (fabrikant geeft op: alleen schoon water mee verpompen).

Een nadeel van een CCT is verder, dat als er eenmaal gist onderin de conus ligt, je het er moeilijk nog uit krijgt. Helemaal onderin zit nog een haakse verbindingspijp naar de kraan: als daar gist inzit, is het al gauw een tamelijk vaste prop. Ik zou dan constant vanaf het begin moeten rondpompen, een dag of 5 - 7. Ik vraag me af of een MD10 daar tegen kan?

Laatste nadeel is, dat ik niet meer kan zien wat er gaande is in het vat. Het rondpompen gebeurt door het man-gaatje bovenop het gistvat dat dan dus open staat, dus een bubbelgeval doet het niet meer. Ik heb de CCT zo hoog mogelijk geplaatst zodat ik er aan bottelen kan, maar nu staat hij dus 30 cm onder de bovenkant van de koelkast dus moeilijk om nog in het vat te kijken. Ik weet zo niet meer hoe het met de vergisting staat.

Met dat beluchten (op wat voor manier dan ook, dus ook door kletteren) zal ik inderdaad heel voorzichtig zij: alleen zolang de vergisting nog in volle gang is.

Ik vind de optie om het grotendeels over te gieten in een emmer, het gistvat te schudden en dan de emmer weer in het gistvat te laten kletteren persoonlijk veel lijken op wat er op jouw tweede foto staat, waar het van de ene bak naar een wat lager gelegen bak wordt gekletterd. Misschien hoeft dat ook maar één keer te gebeuren.

Overigens bedankt voor het meedenken!

Edit: laatste probleem: ik kan wel een slang bovenin de CCT steken, maar de kopruimte zit vol CO2 dus van beluchting is geen sprake. Als ik een plastic gistvat leeggiet in een emmer, loopt de CO2 er ook uit. Daarna betekent teruggieten met kletteren ook beluchten.

Jacques

Citaat van: 12345 op 12-05-2015  10:59 uBinnenkort wil ik een porter brouwen met Wyeast 1968 London ESB Ale

Op de site van Brouwland vond ik het volgende proza:
Deze giststam vlokt zo hoog uit dat bijkomende beluchting en roeren noodzakelijk zijn.

Weet iemand wat hier precies mee bedoeld wordt? Ik zou denken dat de gist bovenop het wort een dikke koek vormt en dat je die af en toe onder moet roeren? Maar waarom en wanneer moet je nou beluchten? Is het voldoende om het hoofdwort vóór de vergisting 10 minuten te beluchten?

Roeren is mijn inziens gewenst. Extra beluchten niet. Dat bevordert de aanmaak van extra diacetyl, iets waar een hoog flocculerende gist sowieso veel last van heeft.

toon van den broek

Wat nog niet gemeld is, is het feit dat deze gisten voornamelijk ontstaan zijn en gebruikt worden voor de ales van Fuller van 3,5% alcohol. Bij deze dichtheid voelt de gist zich prima en speelt het probleem van uitvlokken niet zo snel, want dan is het alweer voorbij.
Heb laatst de Cheswick Bitter van hen nagebrouwen en de hoofdgisting was eigenlijk na twee dagen al gedaan.
Wel heb ik het wort eerst aangezet op 20 graden in de brouwketel en de volgende dag deze in de gisttank laten kletteren (double-drop). Dit is een goede methode vind ik die ook in de hobbysfeer goed werkt.

Groetjes, Toon.

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 13-05-2015  23:29 uWat nog niet gemeld is, is het feit dat deze gisten voornamelijk ontstaan zijn en gebruikt worden voor de ales van Fuller van 3,5% alcohol. Bij deze dichtheid voelt de gist zich prima en speelt het probleem van uitvlokken niet zo snel, want dan is het alweer voorbij.

Alcoholgehalte speelt inderdaad een rol bij het flocculeren. Een bier met een hoger alcoholgehalte flocculeert eerder.
Zie dit aardige wat ouder artikel over het flocculeren van gist.
En dit artikel van Wyeast waaruit blijkt dat zowel een hoger als een lager alcoholgehalte het flocculeren bevordert.

12345

Citaat van: toon van den broek op 13-05-2015  23:29 uWat nog niet gemeld is, is het feit dat deze gisten voornamelijk ontstaan zijn en gebruikt worden voor de ales van Fuller van 3,5% alcohol. Bij deze dichtheid voelt de gist zich prima en speelt het probleem van uitvlokken niet zo snel, want dan is het alweer voorbij.
Heb laatst de Cheswick Bitter van hen nagebrouwen en de hoofdgisting was eigenlijk na twee dagen al gedaan.
Wel heb ik het wort eerst aangezet op 20 graden in de brouwketel en de volgende dag deze in de gisttank laten kletteren (double-drop). Dit is een goede methode vind ik die ook in de hobbysfeer goed werkt.

Groetjes, Toon.

Toon, ik kan dit niet helemaal volgen. Wat bedoel je met: "het wort aangezet op 20 graden in de brouwketel"? Bedoel je dat je de gist hebt toegevoegd en toen een dag gewacht hebt? Heb je hier nog belucht of geroerd?

toon van den broek

Hallo 12345,

Ik koel dan met een spiraalkoeler in de kookketel en bij 20 graden gaat de giststarter erbij (meestal rond 17.00u). De volgende morgen/tegen de middag hevel ik dan over en laat het gistende wort in het gistvat kletteren. Dat zie je ook bij de foto van Ingo. Hierdoor krijgt het wort weer voldoende zuurstof wat genoeg is voor de groei en vergisting.
Maar als je zwaardere bieren maakt kan het misschien goed zijn ook nog O2 tot te voegen met luchtpompje met bruissteentje of ev. veel kloppen in het wort.
Aanzetten is de off. Nederlandse benaming voor 'het Engelse 'pitchen. Men spreekt dan ook van 'zetgist'. Doordat veel (hobby)brouwers nogal onder Amerikaanse (Engelse) invloed staan worden deze woorden niet meer zoveel gebruikt...

Groetjes, Toon.

12345

Dank je. Je methode lijkt inderdaad op die van de tweede foto van Ingo. En overigens ook op "mijn" methode met de emmer die ik hierboven ergens beschreven heb. Zo te zien gebruik je hopzakjes? Want als er hopbellen in liggen en dan gist erbij? Kan dat?

12345

Citaat van: Jacques op 13-05-2015  23:13 uRoeren is mijn inziens gewenst. Extra beluchten niet. Dat bevordert de aanmaak van extra diacetyl, iets waar een hoog flocculerende gist sowieso veel last van heeft.

Ik denk ook dat je met beluchten na een paar dagen voorzichtig moet zijn en dat het vooral om het "roeren" gaat: kletteren (zie tweede foto Ingo) brengt ook wat lucht in maar eigenlijk niet eens erg veel. Ik denk dat men dit meer ziet als bij-effect van de gevolgde methode en misschien is het wel acceptabel als je het doet terwijl de vergisting nog goed bezig is? Uiteindelijk doen die Engelsen het al heel lang zo ....

Dus, je kunt, al naar de praktische mogelijkheden:

1) roeren
2) van vat naar vat omgooien
3) rondpompen.

Ik denk dat ik het hoofdwort niet eens ga beluchten. Ik gebruik royaal bemeten en goed beluchte starters en ik heb niet het idee dat beluchten van het hoofdwort iets toevoegt. Alleen besmettingsrisico.

Na een dag of 2, 3, als de vergisting echt terugloopt (Start SG van mijn Brown Porter is 1058) hevel of pomp ik het meeste van het wort in een ontsmette brouwemmer (Overgieten klinkt simpeler maar loopt bij mij altijd slecht af). De rest van het wort in het gistvat ga ik schudden en walsen tot de gistkoek weer in suspensie is, dan de inhoud van de brouwemmer er weer bij.

Om eventuele zuurstofinslag ga ik me niet druk maken. Het gistvat zit vol CO2 dus volgens mij valt het allemaal wel mee.

EDIT: natuurlijk zit het gistvat alleen vol CO2 als je het rechtop laat staan! Dus het wort eruit hevelen (met een dikke slang) of eventueel pompen.

Mocht de vergisting stokken of gaan slepen vóórdat het eind SG is gehaald, dan deze behandeling herhalen, alleen dan echt wel voorzichtig zijn met zuurstofinslag! Misschien is 3x daags walsen ook een oplossing?




toon van den broek

.
Citaat van: 12345 op 14-05-2015  10:45 uDank je. Je methode lijkt inderdaad op die van de tweede foto van Ingo. En overigens ook op "mijn" methode met de emmer die ik hierboven ergens beschreven heb. Zo te zien gebruik je hopzakjes? Want als er hopbellen in liggen en dan gist erbij? Kan dat?
Nee, ik gebruik nooit hopzakjes. Het grappige is als het wort nog niet gist de bellen onderin de ketel liggen, en als de vergisting begint stijgen ze met de koolzuurbelletjes op en vormen als het ware een deken van hop.
Naar mijn idee een extra bescherming van het jongbier eronder...

Groet, Toon

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 14-05-2015  21:00 u.Nee, ik gebruik nooit hopzakjes. Het grappige is als het wort nog niet gist de bellen onderin de ketel liggen, en als de vergisting begint stijgen ze met de koolzuurbelletjes op en vormen als het ware een deken van hop.
Naar mijn idee een extra bescherming van het jongbier eronder...

Groet, Toon

Je vergist dus met de hop. Krijg je geen groene smaak in je bier door de hopblaadjes?

Waarom denk je dat je extra bescherming krijgt? Vergisten zonder hop is volgens mij een bewezen techniek...

toon van den broek

Hallo Jacques,

Het is alleen de eerste dag dat de hop meegist met het jongbier, dus dat heeft m.i. niet zo heel veel invloed op de smaak, behalve als je veel hop toe zou voegen op het einde koken ('vlam uit').

Ik kan die extra bescherming natuurlijk niet hardmaken, maar het schermt het jongbier wel af.

Heb hier in ieder geval goede ervaringen mee..

Groet, Toon.

Jacques

En hoe raak je dan de hop kwijt? ???

We zijn overigens weer behoorlijk off topic.

12345

Citaat van: toon van den broek op 14-05-2015  22:01 uHallo Jacques,

Het is alleen de eerste dag dat de hop meegist met het jongbier, dus dat heeft m.i. niet zo heel veel invloed op de smaak, behalve als je veel hop toe zou voegen op het einde koken ('vlam uit').

Ik kan die extra bescherming natuurlijk niet hardmaken, maar het schermt het jongbier wel af.

Heb hier in ieder geval goede ervaringen mee..

Groet, Toon.

Waarbij ik me afvraag: waarom zou je na dag 1 al de zaak in een ander vat overbrengen? Volgens mij is het de bedoeling van de hele operatie om gist die "te vroeg" op de bodem samenklontert weer in suspensie te krijgen. Dan moet er wel eerst een gistkoek op de bodem liggen (want die is uit suspensie) en volgens mij is dat nauwelijks al na 1 dag. Ik denk dat je dan (afhankelijk van oa. je start SG) wel een paar dagen verder bent en ik denk ook dat je dat moment goed kunt waarnemen door een vertraagde vergisting. Dan ligt er mogelijk/waarschijnlijk een koek op de bodem en dan valt er iets te winnen door die koek weer in suspensie te krijgen.

seed7

Bij Brakspear (Wychwood Brewery), naast Marston's de enige andere brouwerij die dat nog doet, is de "drop" na 16 uur. Wat me niet duidelijk is of die 16 uur gemeten wordt vanaf het begin van de fermentatie of van het moment van enten. Toon's  dag is zo gek nog niet, dit is het moment dat de gist zich nog 'als een gek' aan het vermenigvuldigen is, veel voeding en een lage celdichtheid zo werd mij bij de rondleiding daar verteld. Vergeet ook niet dat deze gisten vaak razend snel zijn, een bier kan zo maar in drie dagen uitgegist zijn.

CiteerAfter 16 hours the beer is then allowed to fall naturally or 'dropped' into the vessel below. In this process any protein or solid material is left behind in the top-fermenting vessel. In addition the beer is gently aerated. The fermentation then continues in the bottom vessel for a further 24-48 hours. The temperature of the fermentation is controlled and the beers regularly checked. When we judge that the fermentation has reached the right point, the brew is cooled down to stop fermentation at the desired strength and gravity. This cooling and maturation process takes a further 3-4 days.
-- Brackspear website

Ingo

12345

Citaat van: seed7 op 14-05-2015  22:58 uBij Brakspear (Wychwood Brewery), naast Marston's de enige andere brouwerij die dat nog doet, is de "drop" na 16 uur. Wat me niet duidelijk is of die 16 uur gemeten wordt vanaf het begin van de fermentatie of van het moment van enten. Toon's  dag is zo gek nog niet, dit is het moment dat de gist zich nog 'als een gek' aan het vermenigvuldigen is, veel voeding en een lage celdichtheid zo werd mij bij de rondleiding daar verteld. Vergeet ook niet dat deze gisten vaak razend snel zijn, een bier kan zo maar in drie dagen uitgegist zijn.

Ingo

Vreemd, vreemd, vreemd. Het doet mij toch geloven dat het eerder gaat om een soort van (late) beluchting en een soort van filtratie dan om een poging om neergeslagen gist weer in suspensie te brengen. Het lijkt me namelijk weinig zinvol om een gist die nog in suspensie is (na 16 uur), weer in suspensie te brengen. Maar ik kan er helemaal naast zitten en dat vermoeden begin ik te krijgen. Zeker als de zaak na 3 tot 4 dagen klaar zou kunnen zijn ... Je citaat van Brakspear is duidelijk genoeg. Wat me ook opvalt is dat de vergisting op een gegeven moment wordt afgekapt. Voor mij is dat vloeken in de kerk! Veel geleerd vandaag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.