Temperatuur weckautomaat (Lidl)

Gestart door bert braadslee, 01-05-2015 19:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bert braadslee

Vandaag heb ik mijn weckautomaten eens goed nagemeten. De aanleiding hiervoor was dat de temperatuur nogal schommelde en afweek tijdens het maischen.
20 liter water in de pan en graad voor graad opwarmen. Tussen de opwarmingen door steeds een minuut of 2 de temperatuur constant gehouden.
Met 2 verschillende thermometers heb ik de watertemperatuur gemeten (n=2).
Vervolgens een tabel gemaakt met de thermometer waardes tegen de ingebouwde ketelthermostaat waardes.
Wat opvalt is dat de ketels (n=3) allen een goed lineair verloop hebben op de ingebouwde temperatuurmeter. Wel wijken er twee af van de 'werkelijke' temperatuur.
Bij mijn spoelwaterketel is dit verschil 2 ºC, bij mijn maischketel is dit verschil 4 ºC, dit zijn beiden Lidl automaten. Mijn kookketel heeft een afwijking van 0 ºC, deze is van de firma Warmmaster (5 x duurder dan die van de Lidl maar is wel van RVS) .
Allemaal niet zo dramatisch maar wel een tip voor andere weckautomaatgebruikers om de temperatuur eens goed na te meten, de ingebouwde thermometer komt niet 'geijkt' uit de fabriek.
 :brouwen:

Herman

Leuk testje.

Voor maischen moet je inderdaad sowieso een goede thermometer gebruiken. Ik neem aan dat jij een digitaal instelbare hebt, ik heb zelf een draaiknop. Bij aanschaf van een nieuwe thermometer moet je ook altijd ijken. Meten is weten etc.

sunlight

Heeft iemand ervaring met deze thermometer?

https://www.bekatron.nl/digitale-oventhermometer-met-alarm-hqft20?search=Thermometer

Ik gebruik deze nu om vlees in de oven te controleren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.