Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Problemen met filteren (met pellets) de oplossing?  (gelezen 29892 keer)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Problemen met filteren (met pellets) de oplossing?
« Reactie #25 Gepost op: 24-06-2015 21:56 u »
Ik ken brouwers die de hop in een nylon panty doen. Zorg dan wel dat ie de bodem niet raakt, anders smelt het nylon.....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 24-06-2015 23:35 u »
Kun je niet gewoon 2 RVS zeven tegen elkaar aan maken? Je hebt dan een soort bol. Kost niet veel.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #27 Gepost op: 24-06-2015 23:42 u »
Is dat voldoende fijn voor pellets dan?

Offline Ralph

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 25-06-2015 11:27 u »
Ik gebruikte altijd hopzakjes, maar daarmee moet je oppassen dat je niet teveel hop in een zakje propt, want dan gaat de extractie van bitterheid en aroma's achteruit. Ik gebruikte altijd maximaal 25 gram per zakje, meestal 20 gram per zakje. Bij flink gehopte bieren gebruikte ik soms 8 of meer zakjes. Een ramp om na afloop alles weer uit te graven en schoon te maken.

Afgelopen zaterdag gebruikten we voor een Vier Broeders brouwsessie voor het eerst een zelf gemaakte hopspin. Het werkte perfect. Een van de hopgiften was met pellets en ook daarvan kwam niets door het gaas. Het is een zeer fijnmazig, kunststof gaas dat ik eerst vier keer heb uitgekookt voor gebruik om eventuele vervelende stoffen uit te koken.

We brouwden een sessie IPA, met in totaal 241 gram hop. Dat zou bij de hopzakjesmethode neerkomen op 10 tot 12 hopzakjes.

Hier wat foto's:

Van welk materiaal is het stukje pijp Adrie? Ik heb eerder namelijk exact hetzelfde gemaakt en een behoorlijk dikke pvc mof gebruikt. Door de hitte tijdens het koken verboog deze echter behoorlijk. Ik hang vooralsnog een losse paint strainer bag (bv.  http://www.ebay.nl/itm/1-GALLON-PAINT-STRAINER-BAGS-6-PACK-OPEN-TOP-/370636782236?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item564bac7a9c) los in de pan, maar zo'n spider is toch handiger, zeker met meerdere hopgiften.

Offline Bart LJ

• Vol lid
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #29 Gepost op: 01-07-2015 08:48 u »
Ik heb een spider gebouwd. Is een hopzak maken van kaasdoek ook een oplossing? Of is dat te fijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 01-07-2015 21:11 u »
Ik heb een spider gebouwd. Is een hopzak maken van kaasdoek ook een oplossing? Of is dat te fijn?

De iso-alfazuren kunnen door de mazen heen.  :) Het is daarom niet snel te fijn...

Offline Bart LJ

• Vol lid
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #31 Gepost op: 03-07-2015 16:25 u »
Dank heren! Gisteren gebrouwen met hopspider en kaasdoek en dat werkt heel fijn! Het wort was heel helder...

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #32 Gepost op: 15-08-2016 19:31 u »
Ha, zat ik tijdens het lezen ook aan te denken.
Ik heb hier nog een paar kaasdoeken liggen. En anders wil ik van de week nog even naar almere. Liggen er waarschijnlijk ook nog genoeg ;D ;).
Aan een rvs ring met een haak, zodat ik hem aan de rand kan hangen, kom ik ook wel.
De rest is even freubelen met een naaimachine.

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #33 Gepost op: 16-08-2016 08:06 u »
Brouwmarkt heeft een RVS "hopkorf" te koop van 800 micron. Dit lijkt mij te grof voor pellets. Heeft iemand hier ervaring mee? Kost € 47,50.

https://www.Brouwmarkt.nl/mj-hop-spider-rvs-800-micron-1-st.html

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 16-08-2016 08:15 u »
Brouwmarkt heeft een RVS "hopkorf" te koop van 800 micron. Dit lijkt mij te grof voor pellets. Heeft iemand hier ervaring mee? Kost € 47,50.

https://www.Brouwmarkt.nl/mj-hop-spider-rvs-800-micron-1-st.html

Voor pellets is dit te grof, ik zou dan voor max 300 micron gaan met pellets, voor bloemen wil dit prima.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #35 Gepost op: 16-08-2016 09:41 u »
De iso-alfazuren kunnen door de mazen heen.  :) Het is daarom niet snel te fijn...

Het belangrijkste is dat het kokend wort nog redelijk vrij door de mazen kan stromen.

IK gebruik deze 200 um filterzak. Ondanks de hele kleine mazen krijg ik toch de verwachte bitterheden dus blijkbaar niet te fijnmazig.

https://homebrewshop.be/nl/filteren-spoelen/858-monofilament-filterzak-200-micron.html?

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 16-08-2016 10:07 u »
Ik gebruik zelf een Monofilament filter zak 100 micron van Brouwmarkt. Werkt prima!

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #37 Gepost op: 16-08-2016 10:36 u »
Ik heb de hopspin van het door Jacques reeds aangehaalde Utah Biodiesel Supply. Was even een investering maar werkt prima. Voordeel van dat ding boven een zak is dat je hem in 5 seconden schoonspoelt en je hem ook makkelijk voor andere dingen kan gebruiken zoals filteren van wort van de maischketel naar kookketel.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 16-08-2016 10:55 u »
Ik heb de hopspin van het door Jacques reeds aangehaalde Utah Biodiesel Supply. Was even een investering maar werkt prima. Voordeel van dat ding boven een zak is dat je hem in 5 seconden schoonspoelt en je hem ook makkelijk voor andere dingen kan gebruiken zoals filteren van wort van de maischketel naar kookketel.

Heb hier al naar zitten kijken, de moutkorf die ik heb laten maken is ook door producten van hen geïnspireerd. Een hopspin geheel uit RVS staat nog wel op mijn 'to do' lijst, net als een drooghopkoker voor in de mandfles of een gistvat. Teveel wensen op dit moment ;)

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #39 Gepost op: 16-08-2016 14:15 u »
De 300 micron versie is ook te koop bij brouwmaatje. Scheelt in de importkosten.

Offline Ronald82

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 31-01-2017 17:10 u »
Ik gebruik deze filterzak icm hop pellets http://www.vanderkooyjubbega.nl/monofilament-filter-zak-200-micron.html

Alleen loop ik tegen het volgende probleem aan dat deze zak zich vol zuigt met wort tijdens het koken.
Als ik de zak dan omhoog til na het koken zit deze vol met wort en hop drap, waardoor het lang duurt voordat het filter uitgelekt is.
Met het gevolg dat ik of lang moet wachten of dat ik een behoorlijke hoeveelheid wort verlies om dat ik niet te lang wilt wachten.

Misschien moet ik eens kijken naar een beter doorlaatbare zak.
Iemand hier ervaring mee?

Offline Tjardo

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #41 Gepost op: 31-01-2017 20:00 u »
Ik gebruik deze filterzak icm hop pellets http://www.vanderkooyjubbega.nl/monofilament-filter-zak-200-micron.html

Alleen loop ik tegen het volgende probleem aan dat deze zak zich vol zuigt met wort tijdens het koken.
Als ik de zak dan omhoog til na het koken zit deze vol met wort en hop drap, waardoor het lang duurt voordat het filter uitgelekt is.
Met het gevolg dat ik of lang moet wachten of dat ik een behoorlijke hoeveelheid wort verlies om dat ik niet te lang wilt wachten.

Misschien moet ik eens kijken naar een beter doorlaatbare zak.
Iemand hier ervaring mee?

Ik had precies hetzelfde probleem (ik kocht trouwens de 200 micron filterzak bij vd Kooy maar kreeg een 100 micron zak geleverd).
Is gewoon niet mee te werken, in de zak zat na koken zo'n 3-4 liter wort dat er met geen mogelijkheid doorheen ging, kompleet verstopt door de hoppellets. Ik heb nu een RVS hop spider van 300 micron gekocht via Aliexpress, volgende brouwsel ga ik 'm uitproberen maar ik ben bang dat ook die dicht zal slaan, we zullen zien...

Offline DirkB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is een website
« Reactie #42 Gepost op: 31-01-2017 20:58 u »
Ik had precies hetzelfde probleem (ik kocht trouwens de 200 micron filterzak bij vd Kooy maar kreeg een 100 micron zak geleverd).
Is gewoon niet mee te werken, in de zak zat na koken zo'n 3-4 liter wort dat er met geen mogelijkheid doorheen ging, kompleet verstopt door de hoppellets. Ik heb nu een RVS hop spider van 300 micron gekocht via Aliexpress, volgende brouwsel ga ik 'm uitproberen maar ik ben bang dat ook die dicht zal slaan, we zullen zien...

Ik gebruik sinds enige tijd de RVS hopspin van Brouwmarkt. Die is 800 micron, dus een stuk grover, maar werkt als een tierelier...

Offline Tjardo

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #43 Gepost op: 31-01-2017 21:12 u »
800 micron is best grof, gaan de hop-pellets niet door de mazen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 31-01-2017 21:26 u »
Eigenlijk zie ik het hele probleem niet zo. Als ik pellets gebruik gaan die gewoon de ketel in en als ik ga koelen gebruik ik een filter met een kaasdoek daaroverheen. Het wort moet dan door de kaasdoek en daarna door de koeler en er komen dan ook geen vaste delen van de pellets mee. Werkt bij mij prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 31-01-2017 22:12 u »
Eigenlijk zie ik het hele probleem niet zo. Als ik pellets gebruik gaan die gewoon de ketel in en als ik ga koelen gebruik ik een filter met een kaasdoek daaroverheen. Het wort moet dan door de kaasdoek en daarna door de koeler en er komen dan ook geen vaste delen van de pellets mee. Werkt bij mij prima.

Deed ik in het verleden ook. Maar sinds ik een Braumeister heb is dat geen optie meer. De pomp die onder de ketel zit raakt namelijk verstopt als ik geen hopspider gebruik.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 31-01-2017 23:25 u »
Deed ik in het verleden ook. Maar sinds ik een Braumeister heb is dat geen optie meer. De pomp die onder de ketel zit raakt namelijk verstopt als ik geen hopspider gebruik.
Dat is dan bij het koelen denk ik? Bij het koken pomp je niet rond neem ik aan? Zo zie je dat er niet 1 oplossing is. Meest handige oplossing is afhankelijk van je installatie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 31-01-2017 23:30 u »
Dat is dan bij het koelen denk ik? Bij het koken pomp je niet rond neem ik aan? Zo zie je dat er niet 1 oplossing is. Meest handige oplossing is afhankelijk van je installatie.

Klopt. Tijdens het koelen met de dompelkoeler zet ik de pomp aan om zo een snellere koeling te krijgen. Met losse hop slaat de pomp vast.

Hoe je het beste werkt is inderdaad afhankelijk van de installatie die je hebt.

Offline Ronald82

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 01-02-2017 08:20 u »

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de 300 micron hop spider.

Jacques, welke hop spider gebruik jij en hoeveel micron is deze? gebruik je deze ook voor hop pellets?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #49 Gepost op: 01-02-2017 18:32 u »
Ik gebruik een van alie express van 400 micron
Werkt prima met pellets.

Tags: