Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs  (gelezen 127895 keer)

gamin46 en 1 gast bekijken dit topic.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs
« Reactie #25 Gepost op: 25-05-2015 15:23 u »
Leuk dat iemand zo'n side-by-side vergelijking maakt.

De Braumeister leek na het maischen een minder heldere wort te geven maar de Grainfather leek een meer donkere wortkleur te geven. Dat laatste kan komen door de hogere extractie maar ook door een hogere heat load. Ik kon niet zien of dit in het uiteindelijke wort ook het geval was.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #26 Gepost op: 25-05-2015 15:27 u »
Problemen met de pomp zijn volgens mij eenvoudig te voorkomen met hop kookzakjes.  :weetniet:
Bij de demo filmpje staat de GF op de grond, dat maakt het tillen en koelen een stuk eenvoudiger. Je kan de gekoelde wort terug te ketel in laten lopen, maar natuurlijk ook gelijk in een vergistingsvat.

Hoeveel brouwsels wil je gaan brouwen met een BM of GF. Gaat een BM het dubbele aantal brouwsels mee dan een GF?  Dat zijn allemaal faktoren die meespelen.  :weetniet:

Ondanks de wat onhandige manier van werken van de tester, geven deze filmpjes een aardig beeld van de verschillen tussen de 2 ketels. Gister heb ik dus een GF besteld bij Brouwmarkt.  € 843 verschil met een BM vind ik toch wel erg groot, daar kan ik een 2de GF voor kopen.  Binnenkort zal ik dus wat brouw ervaringen :brouwen: met de GF delen.   :proost:

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 25-05-2015 17:29 u »
Ik maisch nu in een koelbox op een temperatuur, alleen daarom al zou ik voor de grainfather kiezen.
Voor mij is dit voldoende en daar sluit de grainfather precies bij aan.
Op het duits forum zijn er die de braumeister beter vinden en die grainfather beter vinden.
En dan moet je kopen wat je het best vind en daarbij hoef je de ander niet af te kraken.
En als je geen keuze kunt maken ga je een keer kijken bij een forumlid bij zowel  de bm als de gf.

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Aankomend lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #28 Gepost op: 25-05-2015 18:15 u »
Dit topic gaat toch over ervaringen met de GF en toch niet over aannames?
Verstopte pomp? Geen pellets gebruiken maar bloemen of hopzakje. Hier geen ervaring met verstopte pomp, ook als je de vele andere filmpjes ziet op youtube. Half of volautomaat? Heb geen hond of schoolgaande kinderen dus kan lekker in brouwlokaal verblijven en af en toe controller bedienen. Mijn ervaring met de tegenstroomkoeler is goed. Hier ook zo'n koperen spiraal om in wort te hangen. Ervaring hiermee is wisselend, vond het meer gehannis door de slangen en in en uit het wort halen met kleverig gedrup. De tegenstroomkoeler heeft veel capaciteit en het voor en nareinigen is goed te doen zonder al teveel moeite. Zou als ik een hond had dit kunnene doen tijdens het uitlaten. Gewoon doorspoelen van systeem met PBW Bij 55 C. Het is dus maar hoe je het bekijkt zeg ik maar. Ik ga met Hay mee, hier ook van koelbox systeem overgegaan op GF. En als je het een keer wilt aanschouwen gewoon bij medebrouwer eens kijken. Ben zelf ook wel benieuwd naar een BM in praktijk. Op filmpjes ziet het er altijd gelikt uit namelijk. Mooi toestel.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 25-05-2015 20:02 u »
Aantal aannames die (nog) niet bewezen zijn.
Verder viel mij op dat het wort in de BM tijdens het maischen over de rand van de moutkorf loopt en in de ondergelegen wort klettert. Vindt hier dan geen oxidatie van hete wort plaats?

Volautomatisch maischen? Tja, het is wat je wilt. Volautomatisch wassen wil niet per definitie zeggen dat je was schoon is.
Inderdaad :-[, assumption are the basis of all fuck ups ;D.

Oxidatie zal eigenlijk ook wel een non-issue zijn, anders hadden brouwers zoals Jacques het ding allang de deur gewezen.

Wat betreft het volautomatische stuk, de reden dat mensen volautomatische producten kopen is over het algemeen niet omdat dit een kwaliteitsverbetering brengt. Mensen hebben gewoon niet genoeg tijd om kleren in de rivier te wassen en te werken en....
Voor mij staat daarom gemak bovenaan het wensenlijstje, net onder kwaliteit natuurlijk. Maar uiteindelijk gaat het topic over ervaringen met de grainfather, dus zal voor de rest maar overlaten aan mensen die ook echt ervaring hebben ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 25-05-2015 23:12 u »
De Grainfather lijkt mij minder stabiel omdat hij in verhouding smaller is. Dat omvallen kan bijvoorbeeld omdat je met je mouw achter het opstaande pijpje blijft hangen.
Daarnaast is de Grainfather een stuk lastiger is om schoon te maken. De opstaande pijp is vanuit een reinigingsoogpunt niet handig.

Bij de Grainfather moet je werken met een handschoen bij het verwijderen van de moutkorf om je handen niet verbranden.

De display bij de Grainfather is makkelijker om op te kijken. Bij de Braumeister moet ik flink bukken om er op te kunnen kijken. Maar omdat het controlkastje bij de Grainfather uitsteekt is de stabiliteit ook minder. De bedrading vanaf het kastje maakt ook dat het risico op omvallen groter is.

De Braumeister kookt overigens heftiger als je hem goed isoleert. Bij de Grainfather is het aanbrengen van extra isolatie lastiger uit te voeren.

De koeler zo los op de deksel bij de Grainfather komt ook net erg stabiel over. Veiligheid bij het brouwen is een groot goed volgens mij...

Het prijsverschil is groot. Dat spreekt duidelijk voor de Grainfather. De Braumeister is denk ik een beter concept vanuit het oogpunt van degelijkheid en gebruiksgemak (schoonmaken en volledig automatisch maischen). De volledige automatisering van het maischproces maakt de reproduceerbaarheid groter.

Offline Chilobrachys

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 25-05-2015 23:33 u »
De Grainfather lijkt mij minder stabiel omdat hij in verhouding smaller is. Dat omvallen kan bijvoorbeeld omdat je met je mouw achter het opstaande pijpje blijft hangen.
Daarnaast is de Grainfather een stuk lastiger is om schoon te maken. De opstaande pijp is vanuit een reinigingsoogpunt niet handig.

Bij de Grainfather moet je werken met een handschoen bij het verwijderen van de moutkorf om je handen niet verbranden.

De display bij de Grainfather is makkelijker om op te kijken. Bij de Braumeister moet ik flink bukken om er op te kunnen kijken. Maar omdat het controlkastje bij de Grainfather uitsteekt is de stabiliteit ook minder. De bedrading vanaf het kastje maakt ook dat het risico op omvallen groter is.

De Braumeister kookt overigens heftiger als je hem goed isoleert. Bij de Grainfather is het aanbrengen van extra isolatie lastiger uit te voeren.

De koeler zo los op de deksel bij de Grainfather komt ook net erg stabiel over. Veiligheid bij het brouwen is een groot goed volgens mij...

Het prijsverschil is groot. Dat spreekt duidelijk voor de Grainfather. De Braumeister is denk ik een beter concept vanuit het oogpunt van degelijkheid en gebruiksgemak (schoonmaken en volledig automatisch maischen). De volledige automatisering van het maischproces maakt de reproduceerbaarheid groter.

Nu heb ik met beide producten geen enkele ervaring maar mij lijkt toch dat een gevulde Grainfather voor een 20-30 liter brouwsel minimaal evenveel kilo's weegt. Dat trek je met je mouw toch echt niet zomaar ondersteboven tenzij je heel lomp bezig bent.  ???

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 26-05-2015 00:03 u »

Beetje kort door de bocht Jacques. Het is logisch dat je erg postief bent over een Braumeister. Je brouwt er immers mee. Je hebt veronderstellingen over de degelijkheid van de Grainfather.  Ga eerst eens de Grainfather goed bekijken en er eventueel mee brouwen en vel dan een oordeel.

Volgens de folders is de Braumesiter 20 L slechts 14 mm breder dan de Grainfather. De Grainfather is wel 13 cm hoger dan de Braumester 20 L. Dat maakt de Grainfather niet instabieler.

Kijk eens naar de Youtube filmpjes over schoon maken van de Grainfather kijken.

Bij de Grainfather is het handvat van de moutkorf los. Het zit niet in de de ketel tijdens het maischen en het is dus koud. De draagstang van de moutkorf zit er wel in moutkorf tijdens het maischen. Dus moet je bij de Braumeister handschoenen gebruiken en niet bij de Grainfather.

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-05-2015 10:56 u »
Mijn ervaring met Grainfather en wellicht antwoord op de vragen die Jacques stelt:

Veiligheid en reinheid is voor mij ook van groot belang, heb er in mijn dagelijkse werk mee te maken. Was ook belangrijke reden voor mij om af te stappen van gasbrander, weckketels, koelbox, warmtewisselaar/spiraalkoeler, losse slangen en dergelijk brouw materiaal. Vond dit allemaal vele punten van aandacht door kans op struikelen, omvallen materiaal, brand etc.

De Grainfather zet je altijd op de grond, dus stabiel. De Grainfather rust rondom op de grond, dus niet op pootjes of iets dergelijks. Een tafeltje is niet nodig. Sterker nog, niet wenselijk om op te zetten in verband met rechtstandig uittillen van  moutkorf. Gewicht van alles is dusdanig dat je dit niet omver kunt trekken of lopen. Ook is opstelling zichtbaar en weerkaatst het licht door het spiegelende RVS oppervlak rondom. Ik ga er wel van uit dat men een schone werkvloer tot zijn beschikking heeft, maar een redelijk plekje in een garage bij een gootsteen is al voldoende.

Het omlooppijpje steekt ook niet boven de rand uit. Denk eerder dat je een mouw of broek zal scheuren mocht je eraan hangen maar dit is een aanname. Overigens zijn de mouwen dan wel erg lang, of men moet nog in die jaren 70 broeken rondlopen  ;). Je staat bij til handelingen rondom de GF met beide benen stabiel op de grond. Doordat de Grainfather op de grond staat til je met twee handen gemakkelijk de moutkorf recht omhoog en altijd met een koude greep omdat je deze dan pas aanbrengt. Ook heb je van bovenaf zicht op het tillen en kun je de moutkorf op de 4 vast aangebrachte steunpunten zetten in de bovenste rand van de Grainfather. Je hoeft dus niet eerst een aparte steun te plaatsen bovenop de Grainfather voor rusten van moutkorf.

Terecht wordt opgemerkt dat het zicht op controller display goed is omdat deze schuin omhoog staat gericht. Dit ervaar ik ook zo. Display is ook groot en helder verlicht. Dat de GF wankel wordt door uitpuilende controller nuanceer ik graag. Gewicht van de controller is verwaarloosbaar bij een GF in gebruik. Bekabeling van en naar controller zijn zodanig ingekort dat overtollige lengtes zijn uitgesloten (struikelen). Wel bestaat er kans op verwisseling van 2 kabel aansluitingen indien men hierbij geforceerd te werk gaat. Ik noem met name geforceerd daar men dan toch wel een afwijkende handeling moet toepassen. Maar dit is iets wat men in de praktijk moet bekijken om er een beeld bij te hebben.

Over het koken, de Grainfather produceert met het 2 KW element al een gelijkmatige rollende kook zonder extra aangebrachte isolatiemantel. Hoe heftig dit zou moeten zijn in de praktijk of BM kan ik niet vergelijken. Mijn ervaring is dat de kook gelijkmatig verloopt, geen kookvertragingen of spatten. Dit in een garage met omgevingstemperatuur van 11 C. Aanbrengen van een isolatiemantel kan ook bij de Grainfather, een iso matje verknippen zoals velen dat moeten toepassen bij een Braumeister, maar tot op heden niet gezien bij de Grainfather op basis van de vele filmpjes op YouTube en forum commentaren in buitenland. Tijdens het maischproces (rust) kun je het warmte element omschakelen van 2 KW naar 0,5 KW vermogen.

Over de tegenstroom koeler bovenop de Grainfather, deze is ruim van omvang. Men heeft voor een ruime omtrek gekozen in plaats van vele wikkelingen hoog. Het staat stabiel op antislipvoetjes op de ietwat bolle deksel. Het schuift er niet van af, ook niet tijdens het rondpompen van het water of wort. Ook niet bij natte deksel is mijn ervaring. De meegeleverde slangen zijn soepel en kleur gecodeerd, blauw en rood. Uit oogpunt van veiligheid vind ik dit doordacht van de producent. Hiermee altijd zicht op warm en koud voor juist aansluiten en werking van koeler. Ook heeft de Grainfather een kogelafsluiting op de omloopbuis vanaf de pomp. Hiermee voorkom je sproeien van hete wort mocht men de pomp nog aan hebben staan bij het demonteren van opzetstuk of tegenstroom koeler. Ook een preventieve maatregel fabriek af en een doorgevoerde verbetering op basis van gebruikservaringen uit verleden.

De Grainfather is voorzien van een droogkookbeveiliging. Bediening ervan om te resetten is wel wat onhandig, namelijk onderop de bodem.  Dit zou een punt van aandacht mogen zijn, bediening op de zijkant plaatsen. Maar dit is een handeling die men niet altijd hoeft uit te voeren. Als het is geactiveerd, dan is er echt iets aan de hand geweest en is alle vloeistof verdampt en de rest aangekoekt.  Zou graag willen weten hoe dit bij de Braumeister is voorzien en aangebracht. Lijkt mij namelijk essentieel vanwege veiligheid en CE.

De pomp zit opzij van het vat gemonteerd. Vind het hierdoor zeer toegankelijk mocht het nodig zijn om te ontstoppen tijdens brouwproces of naderhand voor reiniging. Hoef hiervoor niet het hele vat om te keren. Nog geen ervaring mee want geen last gehad van verstopte of verontreinigde pomp dus vooralsnog een aanname. De omlooppijp is buitenom aangebracht en makkelijk te demonteren vanaf de pomp. Hierdoor ook eenvoudig schoon te maken mocht dit nodig zijn. De flexibele koppelingen van RVS pijpjes op de pomp zijn van food-grade kunststof en doorzichtig. Dit biedt mij zicht op eventuele propjes of verontreinigingen, zoals trub, hop etc. Micro organismen is natuurlijk een ander verhaal maar zoals eerder genoemd door mij, na gebruik met PBW bij 55 C half uurtje rondpompen en daarna spoelen met water volgens meegeleverde instructie geeft goede reiniging en ontsmetting. De Grainfather staat nu enkele weken stil bij mij en ik merk geen vreemde luchtjes, aanslag, vocht of iets wat niet wenselijk is. Komende week ga ik weer brouwen en zal eens letten of er ergens sprake is van verontreiniging wat er eventueel uitspoelt.

Het deksel is van glas, dit is wel iets waar men voorzichtig mee moet omspringen.  Ook omdat je het middels het aangebrachte gat moet optillen en ergens wegleggen. Mijn inziens is dat glas niet wenselijk is in kader van voedselveiligheid. Ik zou graag iets zien wat onbreekbaar is, ietwat bolvormig en liefst doorzichtig genoeg om maischproces te volgen.

Elk systeem heeft voor- en nadelen die eenieder moet afwegen en afvragen wat men ervoor over heeft. Hobbymatig gezien kosten beide systemen een aardige duit en zullen dus kwaliteit en veiligheid moeten bieden om voor een kritisch publiek in aanmerking te komen. Beide systemen bieden dit naar mijn mening in hoge mate.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-05-2015 11:24 u »
Rene,

Bedankt voor het beschrijven van je ervaringen. Duidelijk verhaal.
Een vraagje. Er zitten geen handvaten aan de zijkant van de GF.  Is deze wel makkelijk op te tillen en te kantelen om het laatste restje vloeistof eruit te kiepen?

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 26-05-2015 11:37 u »
Graag gedaan. Goed punt voor wat betreft de handgreep.

De GF til je op na verwijdering van de controller.  De controller beugel is tevens handgreep voor een hand. De ene hand onder de bodem en de andere in de vrijgekomen handgreep.  Hiermee voorkom je ook dat de controller nat wordt of beschadigingen oploopt, of dat je een hand bezeerd aan de mogelijk warme buitenwand . Ik leg uit voorzorg een doek op de rand van de gootsteen om beschadiging/deuken van de GF wand tegen te gaan. Het YT kanaal van GF toont instructiefilmpjes waarin het reinigen goed wordt uitgelegd.

Offline Henkw

• Walchers Wijnmakers- en Bierbrouwers Gilde
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Zonder brouwen geen drinken
« Reactie #36 Gepost op: 26-05-2015 21:24 u »
Beste allemaal,
in april ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Grainfather. Absoluut een top apparaat. Het heeft echter weinig zin om op dit forum de
ervaringen uit te wisselen. Het onderwerp van dit topic is:Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs,
maar tot mijn grote verbazing en ergernis gaat het hier meer over de vergelijking met een Speidel Braumeister. Personen die reageren durven vergelijkingen te trekken op basis van filmpjes op You Tube en aannames maar hebben waarschijnlijk nog nooit een Speidel Braumeister aangeraakt of een Grainfather in het echt gezien.
Wil een topic zinvol zijn voor gebruikers en potentiële kopers, blijf dan bij het gevraagde en reageer alleen als je ook daadwerkelijke kunt reageren.
Dit gebeurt veel te vaak in allerlei topics en bederft de discussie.

Als iemand wil weten hoe het brouwen met een Grainfather gaat en bevalt, die kan men mij een PB sturen.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 26-05-2015 21:27 u »
Goed verhaal Renee dank daarvoor. :groots:
Dat heel wat aannames onderuit haalt.
Als je nog meer ervaringen hebt zowel positief als negatief horen we het graag Renee.
Voorlopig vind ik mijn koelbox nog te leuk maar wil ik een keer wat anders dan zou de gf zomaar wat voor mij kunnen zijn.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #38 Gepost op: 26-05-2015 22:04 u »
Als iemand wil weten hoe het brouwen met een Grainfather gaat en bevalt, die kan men mij een PB sturen.

Ha Henk,

De Speidel Braumeister was de eerste en heel lang de enige, niet geheel onlogisch dat die als een referentie dient. Niet dat een referentie wil zeggen dat het dan ook de beste is, het is gewoon het apparaat mee vergeleken wordt.

Kom, zet gewoon je ervaring hier neer, dan heeft iedereen er wat aan.

Ingo

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #39 Gepost op: 26-05-2015 22:04 u »
Het onderwerp van dit topic is:Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs,
maar tot mijn grote verbazing en ergernis gaat het hier meer over de vergelijking met een Speidel. Personen die reageren durven vergelijkingen te trekken op basis van filmpjes op You Tube en aannames maar hebben waarschijnlijk nog nooit een Speidel aangeraakt of een Grainfather in het echt gezien.
Wil een topic zinvol zijn voor gebruikers en potentiële kopers, blijf dan bij het gevraagde en reageer alleen als je ook daadwerkelijke kunt reageren.
Dit gebeurt veel te vaak in allerlei topics en bederft de discussie.

Helemaal mee eens Henkw. Elke vergelijking tussen beide apparaten zal eindigen in de vraag of dat het geldverschil rechtvaardigt: en dat is persoonlijk.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #40 Gepost op: 26-05-2015 23:11 u »
Daarin ben ik zeer geinteresseerd, maar ik zie graag dat anderen ook kunnen meelezen. Dus graag hier je ervaringen vermelden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 26-05-2015 23:37 u »
Beetje kort door de bocht Jacques. Het is logisch dat je erg postief bent over een Braumeister. Je brouwt er immers mee. Je hebt veronderstellingen over de degelijkheid van de Grainfather.  Ga eerst eens de Grainfather goed bekijken en er eventueel mee brouwen en vel dan een oordeel.

Volgens de folders is de Braumesiter 20 L slechts 14 mm breder dan de Grainfather. De Grainfather is wel 13 cm hoger dan de Braumeister 20 L. Dat maakt de Grainfather niet instabieler.

Kijk eens naar de Youtube filmpjes over schoon maken van de Grainfather kijken.

Bij de Grainfather is het handvat van de moutkorf los. Het zit niet in de de ketel tijdens het maischen en het is dus koud. De draagstang van de moutkorf zit er wel in moutkorf tijdens het maischen. Dus moet je bij de Braumeister handschoenen gebruiken en niet bij de Grainfather.

Ik heb inderdaad nog nooit gebrouwen met een GrainFather. Wel brouw ik nu 2 jaar tot volle tevredenheid met een Braumeister.

Stabiliteit is een kwestie van breedte en hoogte. Zeker als bij de Grainfather de moutkorf omhoog staat is hij een heel stuk hoger dan bij een Braumeister en daarmee instabieler. Als ik naar het filmpje kijk kan het bij het plaatsen van de moutkorf op de stangetjes vrij makkelijk fout gaan.

Doordat de in- en uitlaat van de pomp verzonken is in de ketel bij een Braumeister heb je geen opstaande pijpjes. Dat is een groot voordeel voor het schoonmaken. De verwarmingsspiraal is wel wat lastig schoonmaken bij een Braumeister maar met een matje Scotch bright en PBW is dat snel verholpen.

Toen ik de Braumeister aanschafte heb ik een paar ovenwanten gekocht. Die heb ik eerlijk gezegd nooit gebruikt. De draagstang haak je aan vlak voor je de moutkorf omhoog tilt (net zo als bij de GrainFather dus).

Overigens wil ik de GrainFather niet afkraken maar wel een kritisch geluid laten horen van een tevreden gebruiker van een Braumeister. En ik kan mij voorstellen dat het prijsverschil je ook snel tot een tevreden gebruiker van een GrainFather maakt.
Mogelijk valt de temperatuurregeling aan te passen zodat alsnog volledig automatisch een ingesteld maischschema gevolgd kan worden. Waardoor de reproduceerbaarheid van de recepten wordt verhoogd. Want dat is toch wel een groot voordeel van de Braumeister.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 26-05-2015 23:42 u »
Ik heb inderdaad nog nooit gebrouwen met een GrainFather. Wel brouw ik nu 2 jaar tot volle tevredenheid met een Braumeister.
...
Overigens wil ik de GrainFather niet afkraken maar wel een kritisch geluid laten horen van een tevreden gebruiker van een Braumeister. En ik kan mij voorstellen dat het prijsverschil je ook snel tot een tevreden gebruiker van een GrainFather maakt.

Waarom wil je een kritisch geluid laten horen dan? Is er iets mis met de Grainfather of zoek je eerder een bevestiging dat de Braumeister een juiste keuze is, ik vind het nu een merkwaardige manier van berichtgeven. Wat is de clou?

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #43 Gepost op: 26-05-2015 23:51 u »
Waarom wil je een kritisch geluid laten horen dan? Is er iets mis met de Grainfather of zoek je eerder een bevestiging dat de Braumeister een juiste keuze is, ik vind het nu een merkwaardige manier van berichtgeven. Wat is de clou?

Bij het afwegen van een systeem horen niet alleen de positieve punten maar ook de negatieve. Jacques laat een frisse tegenwind waaien tegen al het positieve dat er wordt geschetst.
Het lijkt me gezond als een systeem aan twijfel wordt onderworpen, het lokt discussies uit waardoor beter geargumenteerd wordt.
 :denken:

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 27-05-2015 00:02 u »
Ik onthoud mij van verder commentaar.  Succes allen en ik kijk uit naar andere ervaringen met de GF in dit topic.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 27-05-2015 08:33 u »
Ik onthoud mij van verder commentaar.  Succes allen en ik kijk uit naar andere ervaringen met de GF in dit topic.
Het wachten is op de levering van de bestelde Grainfather door Brouwmarkt. Grondstoffen etc zijn al in huis. Zodra ik de eerste  :brouwen: ervaringen met de Grainfather heb zal ik deze zeker delen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #46 Gepost op: 27-05-2015 10:52 u »
Het deksel is van glas, dit is wel iets waar men voorzichtig mee moet omspringen.  Ook omdat je het middels het aangebrachte gat moet optillen en ergens wegleggen. Mijn inziens is dat glas niet wenselijk is in kader van voedselveiligheid. Ik zou graag iets zien wat onbreekbaar is, ietwat bolvormig en liefst doorzichtig genoeg om maischproces te volgen.

Even een kleine opmerking tussendoor. Als er volgens mij nou juist iets voedselveilgig is, dan is dat wel glas. En RVS natuurlijk, maar dat is niet doorzichtig :)

Het glas van het deksel is (normaal gesproken) gehard (voorgespannen, tempered), maar dat krijg je niet zomaar kapot. Omdat gehard glas kapot te krijgen moet je echt wel je best doen. De zijruiten van je auto zijn ook gehard. Die kun je (bijna) alleen maar kapot krijgen door er hard met een puntig voorwerp op te slaan, waardoor je de spanning van het glas verbreekt en de ruit in duizenden niet scherpe kleine stukjes uit elkaar springt.

Je zou het deksel alleen maar kapot kunnen krijgen door het deksel van hoge hoogte héél ongelukkig op een heel scherp steentje (o.i.d.) te laten vallen.

Dus volgens mij is het deksel van het ideale materiaal gemaakt :)

Nu heb ik overigens geen Grainfather, maar ik heb vroeger in de glasbranche gezeten :)  en ik kon het niet laten om hier even op te reageren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 27-05-2015 20:59 u »

Het kritische geluid dat ik wel laten horen is om een goede afweging te maken als je een GrainFather wilt aanschaffen.

Als je geen liefhebber bent van schoonmaken is naar mijn idee een Braumeister de beste keuze. De hoge pijp aan de zijkant en slangetje dat je er op  moet schroeven maken dat je eerder knoeit. In het verleden heb ik gebrouwen met een systeem waarbij het wort werd rondgepompt met een losse pomp buiten de ketel. Ik moest toen veel meer poetsen in verband met kleine beetjes wort die geknoeid werden dan nu. Het valt mij elke keer weer op hoe weinig ik tegenwoordig knoei.

En verder is een Braumeister een apparaat waarbij je het maischen kunt uitvoeren zonder omkijken. Bij een GrainFather moet je de tussentijdse temperatuurstijgingen zelf handmatig instellen. Dat vraagt meer aandacht.

Maar nogmaals een GrainFather is wel een heel stuk goedkoper dan een Braumeister en daardoor heel aantrekkelijk.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 27-05-2015 22:20 u »
Het kritische geluid dat ik wel laten horen is om een goede afweging te maken als je een GrainFather wilt aanschaffen.

Als je geen liefhebber bent van schoonmaken is naar mijn idee een Braumeister de beste keuze. De hoge pijp aan de zijkant en slangetje dat je er op  moet schroeven maken dat je eerder knoeit. In het verleden heb ik gebrouwen met een systeem waarbij het wort werd rondgepompt met een losse pomp buiten de ketel. Ik moest toen veel meer poetsen in verband met kleine beetjes wort die geknoeid werden dan nu. Het valt mij elke keer weer op hoe weinig ik tegenwoordig knoei.

En verder is een Braumeister een apparaat waarbij je het maischen kunt uitvoeren zonder omkijken. Bij een GrainFather moet je de tussentijdse temperatuurstijgingen zelf handmatig instellen. Dat vraagt meer aandacht.

Maar nogmaals een GrainFather is wel een heel stuk goedkoper dan een Braumeister en daardoor heel aantrekkelijk.
Helder, het kwam nu een beetje op mij over als Braumeisterreclame. Een volautomaat vs semi-automaat. Dat het geen 1:1 alternatieven zijn lijkt me evident, dat zie je ook in de bedrijfsvideo's terug.

Ik vind beide systemen wel wat hebben. Al vind ik het overigens best belachelijk dat de Braumeisters even een paar honderd euro duurder zijn geworden, ik juich meer concurrentie wat dat betreft dan ook toe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 27-05-2015 22:33 u »
Helder, het kwam nu een beetje op mij over als Braumeisterreclame. Een volautomaat vs semi-automaat. Dat het geen 1:1 alternatieven zijn lijkt me evident, dat zie je ook in de bedrijfsvideo's terug.

Ik vind beide systemen wel wat hebben. Al vind ik het overigens best belachelijk dat de Braumeisters even een paar honderd euro duurder zijn geworden, ik juich meer concurrentie wat dat betreft dan ook toe.

Ik heb geen aandelen in Speidel. Wel ben ik tevreden over mijn Braumeister.

Iedereen moet zijn eigen afwegingen maken. Daarbij is het goed voor- en nadelen in het licht te zetten.

Ook ik juich meer concurrentie toe. Overigens zag ik afgelopen weekend de Brewferm Beer Brew in werking. Een systeem dat vergelijkbaar is met de GrainFather. Daar was ik niet erg onder de indruk van. Losse pomp en slangen om het wort terug in de ketel te brengen. Maar het werkte wel.

Het zou aardig zijn als er een vergelijking zou zijn van de drie systemen langs elkaar. Het zou leuk zijn als dan ook met een zelfgebouwde RIMS en een traditionele pan gebrouwen wordt. Alles goed documenteren en verslag doen op het forum. Dan kan iedereen zijn keuze maken. Ik weet niet of dit te regelen is. Bij De Roerstok organiseren we wel eens een gezamenlijke brouwdag. Maar dat duurt nog een tijdje.