Nieuwe brouwketel

Gestart door tdp, 10-04-2015 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

De laatste tijd begon ik mij steeds meer te storen aan mijn brouwinstallatie. Lastig schoon te maken, temperatuur schiet geregeld door, geen homogene wort in de maischketel qua temperatuur (± 4 graden!) en SG (verschil 3 tot 5 graden Brix).

Echter, het basisprincipe vind ik nog wel steeds oké: Een (weck)ketel, met hierin een RVS binnenpan met een valse bodem. Onderaan een doorvoer, vanwaar ik het wort rondpomp door de binnenpan.

Met dit in het achterhoofd ben ik voornemens het volgende te maken:
- 50 liter bierfust openslijpen
- Doorvoer met kogelkraan bevestigen
- Los RVS filter onderin de pan
- Moutkorf van RVS (laten) maken, geheel uit RVS filtergaas. Deze steunt op de rand van het opengeslepen bierfust
- Een hefboom/ takel om deze makkelijker uit de pan te krijgen
- Dit op een wokbrander van 9,5 kW
- Eventueel een apart frame laten maken hiervoor.

De bedoeling (in eerste instantie) is niet rondpompen, maar weer lekker ambachtelijk met een roerstok! Wanneer het maischen erop zit, de moutkorf eruit takelen, eventueel spoelen en direct door naar het koken. De moutkorf kan eventueel ook nog gebruikt worden als een soort grote hopzak. Middels de doorvoer het wort af laten koelen door het door de platenkoeler te pompen, het vergistingsvat in.

Het idee heb ik 'uitgewerkt' in onderstaande tekening:


Mocht ik ooit toch over willen stappen op een HERMS, zou ik deze ketel hiervoor al kunnen gebruiken. Sowieso wil ik niet te veel boren/zagen/slijpen e.d.

Graag hoor ik of jullie nog op- en/of aanmerkingen hebben en waar ik eventueel op moet letten!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
de TDP

Thamerdal

Zoiets?

https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php

Wel vet, maar heb nog geen Nederlandse leveranciers kunnen vinden, vanuit de US opsturen is toch wel weer kostbaar...

bierhenkie

Citaat van: Thamerdal op 10-04-2015  14:06 uZoiets?

https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php

Wel vet, maar heb nog geen Nederlandse leveranciers kunnen vinden, vanuit de US opsturen is toch wel weer kostbaar...
Is dit wat?

tdp

Citaat van: Thamerdal op 10-04-2015  14:06 uZoiets?

https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php

Wel vet, maar heb nog geen NL leveranciers kunnen vinden, vanuit de US opsturen is toch wel weer kostbaar...

Zoiets is wel het idee, ja! Dat RVS gaas kun je relatief goedkoop kopen op de Duitse Ebay (en ik heb het geluk dat ik een Duits postadres hiervoor kan gebruiken ;)). Ik ga er dan vanuit dat ik het wel ruim onder de $155,- kan produceren ;)

tdp

Het bierfust is binnen; een oud besje met overal deuken en krassen. Hoewel het geen afgekeurd fust is, geeft dit wel een redelijk goed gevoel  :police: Druk bezig met het schoonmaken/polijsten hiervan :)

Op Ebay kwam ik dit tegen. Van dit materiaal ben ik van plan de moutkorf te maken. Iemand een idee of deze fijn genoeg is/te fijn is?

Mijn neef is bereid om voor een paar lekkere biertjes een frame in elkaar te lassen, eerst nog even een wokbrander regelen. Ik heb besloten om voor een 9,5 kW versie te gaan, met piezo ontsteking en thermische beveiliging: Gewoon in 1x goed doen!

Groet,
de TDP

Jacques

Citaat van: tdp op 23-04-2015  23:56 uOp Ebay kwam ik dit tegen. Van dit materiaal ben ik van plan de moutkorf te maken. Iemand een idee of deze fijn genoeg is/te fijn is?

Het is erg fijnmazig. Fijne deeltjes zouden het filter kunnen verstoppen. In feite horen de kafdeeltjes het filterbed te vormen. Bij de BIAB-methode is dat niet het geval.
Bij een textiele zak is er altijd beweging waardoor je niet zo snel hebt van verstopping. Je kunt natuurlijk ook altijd nog roeren.

tdp

Citaat van: Jacques op 24-04-2015  09:25 uHet is erg fijnmazig. Fijne deeltjes zouden het filter kunnen verstoppen. In feite horen de kafdeeltjes het filterbed te vormen. Bij de BIAB-methode is dat niet het geval.
Bij een textiele zak is er altijd beweging waardoor je niet zo snel hebt van verstopping. Je kunt natuurlijk ook altijd nog roeren.

Jacques,

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook van plan om te roeren, rondpompen wil ik (nog) niet doen.
Het idee is dat ik in 1 pan kan brouwen, en niet tussendoor het wort (tijdens het filteren) op hoef te vangen in een 2e vat/ketel.

Welke maasgrootte zou je adviseren?

Groet,
de TDP

Jacques

Citaat van: tdp op 24-04-2015  09:59 uJacques,

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook van plan om te roeren, rondpompen wil ik (nog) niet doen.
Het idee is dat ik in 1 pan kan brouwen, en niet tussendoor het wort (tijdens het filteren) op hoef te vangen in een 2e vat/ketel.

Welke maasgrootte zou je adviseren?

Groet,
de TDP

Op grond van de afbeelding bij de afbeelding dacht ik dat het gaat om gaas met een variërende maaswijdte van 0,03 tot 0,5 mm. Ik zie nu dat het gaat om gaas met een maaswijdte van 0,4 mm.
Volgens de link die hiervoor is gegeven https://utahbiodieselsupply.com/brewingfilters.php#biab zou dit werken.

tdp

Ik dacht al zoiets. Het voorbeeld wat ze aanbieden voor een Speidel Braumeister is 300 micron, de RVS BIAB 400.

Ik ga voor deze maaswijdte.

Groet,
de TDP

Kota-appie

Leuk hoor. Ik heb ook altijd met het idee gelopen om dit zelf te maken. Eigenlijk precies hetzelfde. Ik heb nog 1 dubbelwandige gamel over. Daarin wil ik dan inderdaad een moutkorf maken.
Ik wil het dan wel doen met pompen, naja dat je kan kiezen voor pompen of roeren. Pompen houdt een beetje het oude ambacht eruit hè.

Het lassen van het frame laat je over aan een vriend zeg je. Hoe doe je het dan met de moutkorf en de doorvoer met kogelkraan?

Ken je deze topic al van Anton?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19562.msg290249.html#msg290249

Groeten,

Kota

tdp

Een middagje martelen, maar dan heb je ook wat :) De bovenkant er eerst grofweg uitgeslepen, nadien met een afbraamschijf en schuurpapier het zo rond mogelijk gemaakt. Best trots op het resultaat voor iemand met 2 linkerhanden :)





Toevallig sprak in afgelopen week iemand, die alleen maar met RVS werkt :D Hij wil de moutkorf wel voor mij lassen. Heb nog niet helemaal helder hoe ik dat ga doen, maar komt vast wel weer een simpel idee voorbij, het is echt een praktijkman.

Ga gewoon een gat boren, kogelkraan erop met de diverse pakkingen. Wil het geheel wel demontabel houden, vandaar. Zo ff naar de bouwmarkt, koppelingen e.d. halen voor het filter en de kogelkraan.

Heb begint erop te lijken :D

Groet,
de TDP

Pim

Citaat van: tdp op 04-05-2015  11:58 uToevallig sprak in afgelopen week iemand, die alleen maar met RVS werkt :D Hij wil de moutkorf wel voor mij lassen. Heb nog niet helemaal helder hoe ik dat ga doen, maar komt vast wel weer een simpel idee voorbij, het is echt een praktijkman.

Ga gewoon een gat boren, kogelkraan erop met de diverse pakkingen. Wil het geheel wel demontabel houden, vandaar. Zo ff naar de bouwmarkt, koppelingen e.d. halen voor het filter en de kogelkraan.

Als je een handige RVS lasser beschikbaar hebt, zou ik gaan voor een gelaste aansluiting op het vat ! Zo'n huiddoorvoer is best wel aardig maar een goed gelaste aansluiting is veel beter omdat er geen rommel in de randjes kan gaan zitten én het nooit lekt (mits goed gelast).
Ook met een huiddoorvoor is er geen weg terug; er zit immers een gat in je vat.

Dus: gewoon een mooie RVS sok op het gat in je vat laten lassen   :police:

tdp

Citaat van: Pim op 04-05-2015  13:21 uAls je een handige RVS lasser beschikbaar hebt, zou ik gaan voor een gelaste aansluiting op het vat ! Zo'n huiddoorvoer is best wel aardig maar een goed gelaste aansluiting is veel beter omdat er geen rommel in de randjes kan gaan zitten én het nooit lekt (mits goed gelast).
Ook met een huiddoorvoor is er geen weg terug; er zit immers een gat in je vat.

Dus: gewoon een mooie RVS sok op het gat in je vat laten lassen   :police:

Pim,

je goede raad aangenomen. Gisteren mijn vat meegegeven aan mijn kennis, hij probeert het vandaag al te lassen voor mij :)

Morgen waarschijnlijk een wokbrander ophalen, zodat mijn neef zich mag uitleven. Mijn voorstel van de moutkorf gisteren voorgelegd aan de lasser, dit moet wel kunnen volgens hem. Eventueel kan ik in het begin nog met mijn binnenpan brouwen uit mijn vorige installatie, deze past er precies in en kan ik met van die RVS lepelhaken van de Ikea in de pan hangen.

Over de wokbranders:
Ik zie ze met een frame met 4 poten en met 3 poten. Aangezien ik het frame niet ga gebruiken, vroeg ik mij af of er qua brander verschil in zit. Kun je deze makkelijk bevestigingen aan een zelfgemaakt frame?

Alvast bedankt,

Groet,
de TDP

Pim

Citaat van: tdp op 08-05-2015  10:50 uPim,

je goede raad aangenomen. Gisteren mijn vat meegegeven aan mijn kennis, hij probeert het vandaag al te lassen voor mij :)

Morgen waarschijnlijk een wokbrander ophalen, zodat mijn neef zich mag uitleven. Mijn voorstel van de moutkorf gisteren voorgelegd aan de lasser, dit moet wel kunnen volgens hem. Eventueel kan ik in het begin nog met mijn binnenpan brouwen uit mijn vorige installatie, deze past er precies in en kan ik met van die RVS lepelhaken van de Ikea in de pan hangen.

Over de wokbranders:
Ik zie ze met een frame met 4 poten en met 3 poten. Aangezien ik het frame niet ga gebruiken, vroeg ik mij af of er qua brander verschil in zit. Kun je deze makkelijk bevestigingen aan een zelfgemaakt frame?

Alvast bedankt,

Groet,
de TDP

Goede beslissing TDP !

Mbt de branders...  de mijne is er een met 4 poten waarbij het frame makkelijk te verwijderen is. Ik vermoed dat dat bij de drie-poot ook zo is maar dat weet ik niet zeker.

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om je opstelling zodanig te maken dat de 4-poot brander er simpel in te schuiven is. Dat heb ik al enkele keren zo gezien. Zelf heb ik een zware RVS standaard gemaakt waarop mijn maisch-ketel staat. De brander past daar precies onder. Na het maischen trek ik de brander onder die standaard uit en plaats die onder de kookketel. Tijdens het filteren kan dan de kookketel al worden opgestookt terwijl ik toch maar één brander nodig heb.

Succes !

Robin K

Is er trouwens een ideale afstand tussen brander en de bodem van de pan?

Pim

Citaat van: Robin K op 08-05-2015  11:39 uIs er trouwens een ideale afstand tussen brander en de bodem van de pan?
Of het waar is, weet ik niet maar mij is altijd verteld dat de punt van de blauwe vlam het heetst is. Op basis daarvan zou je kunnen concluderen dat de vlam (op de hoogste stand) de pan net moet raken.
Mogelijk zijn er echte kenners op het forum die het echte antwoord weten.

Henielma

Jaren geleden ben ik bezig geweest met de afstand tussen brander en ketel. Bij mijn brander (BI-8000) gaan de vlammen naar de zijkant. 2 tot 3 cm bleek hier goed. Bij meer afstand was het moeilijk om een goede rollende kook te krijgen. Lees was de warmteoverdracht minder goed.

Je zou eens kunnen experimenteren tijdens het koken van water met de vlamhoogte. Je wil tenslotte maximale warmteoverdracht.

tdp

De doorvoer is gelast!





Voor nood gebruik ik deze kogelkraan nog even, ben voornemens om een demontabele te halen. Binnenkant maak ik wel gewoon een filter in denk ik, ook voor het hopfilteren na het koken.

Heeft toch nog € 3,50 gekost ;)

Groet,
de TDP

Pim

Citaat van: tdp op 08-05-2015  13:25 uDe doorvoer is gelast!

Voor nood gebruik ik deze kogelkraan nog even, ben voornemens om een demontabele te halen. Binnenkant maak ik wel gewoon een filter in denk ik, ook voor het hopfilteren na het koken.

Heeft toch nog € 3,50 gekost ;)

Groet,
de TDP
Netjes hoor. Wel een diepte-investering.   ;D

tdp

Citaat van: Pim op 08-05-2015  16:31 uNetjes hoor. Wel een diepte-investering.   ;D

Rib uit mijn lijf ;)

tdp

Zo, een lamme arm van het gleufjes zagen, maar het filter is ook eindelijk af! Eigenwijs als ik ben zelf dit proberen te solderen. Het is geen vakwerk, maar het valt mij echt niet tegen, al zeg ik het zelf!

Demontabel:


In elkaar gezet:


Nu het frame en de moutkorf nog, en dan eindelijk weer brouwen! :brouwen:

Groet,
de TDP

broeder

Hoi,
Ja dat is wel even zagen, maar dan heb je wel een mooie stukje huisvlijt.
Hoe ga je hevelen?
Boor je ee gat in de zijkant van je pan?
ik neem aan met een pijpje naar de bovenkant van je pan en dan een slang erop.
Maar dan moet je nog even dat laatste knietje los-solderen een naar boven draaien. :huilen: :nut:


succes,
broeder Willem

tdp

Citaat van: broeder op 17-05-2015  13:18 uHoi,
Ja dat is wel even zagen, maar dan heb je wel een mooie stukje huisvlijt.
Hoe ga je hevelen?
Boor je ee gat in de zijkant van je pan?
ik neem aan met een pijpje naar de bovenkant van je pan en dan een slang erop.
Maar dan moet je nog even dat laatste knietje los-solderen een naar boven draaien. :huilen: :nut:


succes,
broeder Willem

Heb onderin de pan een doorvoer laten lassen, daarop past dit filter precies (bij benadering dan ;) ). Eventueel kan het op zwaartekracht, maar ik heb nog een Iwaki pompje staan, welke ik denk ik ga gebruiken..

Groet,
de TDP

tdp

Het RVS filtergaas is binnen :D Heb een stuk van 100 cm bij 40 cm.
Hiermee kan ik een korf maken van 40 cm hoog en 32 (±) doorsnede, wat ook ongeveer de doorsnede is van de opening in de brouwpan. Het is wel veel fijner gaas dan het gaas wat ik ooit via dit forum besteld heb, maar dat moet geen probleem zijn. Vanavond maar weer eens een biertje drinken met de RVS lasser ;)

Tevens wordt vanavond alle kokers op maat gezaagd voor het frame. Er komt schot in de zaak! :D

Foto's volgen (hopelijk) binnenkort!

Groet,
de TDP

tdp

Gisteren een begin gemaakt met het frame.











Hierbij komt nog een takel aan de achterkant. Bewust gekozen om de gasregelaar aan de zijkant te doen, zo voorkom je dat je er elke keer tegenaan loopt, en zit het niet onder de kraan.
Het moet nog afgelast worden, maar de basis van het frame is wel zoals ik het voor ogen had :D

Zit alleen nog met de afstand tussen de wokbrander en onderkant van de ketel: Als ik kijk naar de 3 poot die erbij geleverd werd, zit hier 9 cm tussen (bovenkant frame / bovenkant brander). We zijn op 7 a 8 cm gaan zitten, dit is nog aan te passen.

Hopelijk heeft mijn RVS lasser deze week ook tijd, dan kan de moutkorf ook gelast worden :)

Prettig weekend allen,

Groet,
de TDP

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.