Mijn bier smaakt niet zoals commerciëel bier ?

Gestart door Bruyn, 04-08-2005 07:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruyn

Ho Brouwers,

Zoals reeds vermeld in enkele vorige berichten, ben ik nog maar pas begonnen met brouwen.
Ik heb nu al enkele biertjes gebotteld en heb er daarvan al een paar open getrokken om eens te proeven.
Alle biertjes hebben een wrange smaak ( ik denk zuur-bitter ).
Mijn vraag is nu: is dit normaal ? Ik lees op verschillende plaatsen dat bier nog moet rijpen.

Greetz,

Bruyn :pan:

Edgar

Hoi Bruyn,

Het maischschema dat je hier hebt gepost zou misschien aanleiding kunnen zijn voor een afwijkende smaak. Door de enorm lange rust op lage temperaturen zou het kunnen, dat de eiwitten zodanig zijn afgebroken dat dit het bier uit balans brengt of misschien zelfs invloed heeft op de gist.
'Wrang' kan op van alles wijzen, zoals bijvoorbeeld te lang/heet/basisch spoelen. Een onvoldoende rijp bier zou ik normaal gesproken niet als 'wrang' omschrijven. Niettemin doet rijping heel veel voor een bier, en bijna altijd iets goeds.

Ik zou 2 dingen doen: Nog even geduld hebben met je rijpende bier en ondertussen lekker doorbrouwen volgens de gebaande paden waar het forum hier vol mee staat. Houd het simpel! Een 60/70 maischschema bijvoorbeeld.

Succes.

Hopmans

Ook dient nog even vermeld te worden dat een zelfbrouw vaak wel sterker smaakt
als een commercieel bier.
Commercielen bezuinigen vaak op ingredienten.

 :degroeten:

MO

DE smaak van HET commerciele bier bestaat natuurlijk niet,er zijn zoveel soorten. Ik vind jong bier soms wel wat wrangig/bitterig, dus proef over een paar weken nog maar eens.

Hermax

Eerlijk gezegd zou ik niet eens willen dat mijn bier commercieel zou smaken. Het is nu net om mijn eigen smaak te plezieren dat ik het doe.

Jacques

Voordat een zelfgebrouwen bier helemaal vrij is van allerlei 'brouwfouten' ben je meestal een tijdje verder. Door het brouwproces steeds beter te beheersen stijgt de kwaliteit van je bier. Probeer bij elk brouwsel een verbetering door te voeren.

En ja, wat geduld is ook nooit weg.

Herman

Yep. Bruyn, dat bedoelde ik ook met leer van je fouten, de kans bestaat dat ook je andere brouwsels nu hetzelfde euvel vertonen. Geeft niks, komt allemaal goed.

Herman

Caspar

Naarmate je het proces steeds beter gaat beheersen, komt de smaak ook dichter bij "commercieel" bier. Een zelfgebrouwen biertje smaakt altijd iets anders, naar mijn idee natuurlijker en puurder.

Maar ja, het is vooral de energie die je erin steekt die het bier echt extra lekker doet smaken ;)

Hopmans

CiteerMaar ja, het is vooral de energie die je erin steekt die het bier echt extra lekker doet smaken
Inderdaad. Het vakmansschap  :brouwen:

Bruyn heeft het ook over "zuur & wrang".
Unibrew en Brewferm hebben ook een zuurderig en wrangig accentje.
Heb je net toevallig deze gisten gebruikt Bruyn ?

 :degroeten:

Edwin

Nog een tipje naast al deze wijze opmerkingen:

Laat je bier ook proeven/keuren door collegabrouwers. Als je een brouwfout hebt kan hij je wellicht vertellen welke, zodat je die kunt oplossen.

Edwin

Bruyn

Hoi brouwers,

Heb inderdaad de gisten van Brewferm gebruikt. En na het lezen van het artikel van Adrie over de perfecte giststarter denk ik al te weten waar mijn fout ligt.
Heb nooit een giststarter gemaakt. Heb één keer Wyeast gebruikt ( ook zonder starter ). Deze is aanvaardbaar qua smaak.
Ga nu eens een brouwsel proberen met een goede starter vooraf gemaakt.
Ik houd jullie op de hoogte.

Greetz,

Bruyn :pan:

Edgar

Bruyn,

Een op de juiste manier gebruikte korrelgist vereist geen starter. Sommige gevorderde brouwers vinden Brewferm korrelgist een goede korrelgist. Als je last hebt van wat je een 'wrange smaak' noemt, lijkt het me ondanks Hoppie's opmerking (die je denk ik op het verkeerde been zet) een goed idee dat je verder kijkt dan je starter. Zoals naar je maischschema, spoelen (thermometer ok? spoelwater eens aanzuren? niet te lang doorspoelen?) en dergelijke.

Overigens zal ik de eerste zijn die zal bevestigen, dat je lekkerder bier krijgt met andere gisten dan korrelgist.  Maar dat is persoonlijk. En niet omdat ze 'wrang' smaken.


Hopmans


CiteerZoals naar je maischschema, spoelen (thermometer ok? spoelwater eens aanzuren? niet te lang doorspoelen?) en dergelijke.

Ben ik met je eens, maar ik probeer hier niemand op het verkeerde been te zetten.
Brewferm is best een lekkere frisse gist, maar is een beetje citrusachtig.
De smaakervaringen van Bruyn duiden duidelijk op de gist.

 :degroeten:



Edgar

Citaat van: Hoppie op 08-08-2005  07:15 uBen ik met je eens, maar ik probeer hier niemand op het verkeerde been te zetten.
Brewferm is best een lekkere frisse gist, maar is een beetje citrusachtig.
De smaakervaringen van Bruyn duiden duidelijk op de gist.

Ik heb niet gezegd dat het je bedoeling was, Hop. En ik ben het niet met je eens. Hoezo wijst Bruyn's verhaal dan 'duidelijk' op het gebruik van Brewferm gist? Volgens mij klaagt hij 'duidelijk' over een brouwfout, zoals ik probeer uit te leggen. 'Een beetje citrusachtig' is nog geen duidelijke wrange, 'zuur-bittere' smaak.

Bruyn

Hey jongens,

Geen ruzie maken over mijn probleem want dan durf ik nooit nog een vraag te stellen ...  ;)
Als beginneling heb ik, naast het probleem hierboven beschreven, eveneens een probleem om smaken te definiëren.
Citrusachtig is misschien wel een betere omschrijving voor mijn wrange, zure smaak.
Ik ben inderdaad grotendeels overtuigd dat mijn fout bij de gist zit. De andere stappen zijn (in mijn beginners ogen) makkelijker te controleren.

Greetz,

Bruyn :pan:

Edgar

Ok, laat het weten. Ik denk zoals gezegd in elk geval, dat je bier er zwaar op vooruit zal gaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.