BosbesHaverPorter ofwel Blueberryoatmealporter

Gestart door Herman, 22-07-2005 23:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Vanavond ben ik aan het brouwen, na het vele klussen moest dit gewoon even. Een kleine batch in de keuken derhalve. De vele verhalen dat je in bier geen jam moet gebruiken ivm pectine, heeft me doen besluiten een bier met jam te maken. Gewoon es kijken wat dat wordt.

Op de planning stond al heel lang een bosbessen-havermout-stout. Omdat ik toch wat minder chocolademout wou gebruiken, heb ik dit deels ingeruild voor Special-B. Ook heb ik geen (gebrande) gerstvlokken gebruikt. Het resultaat is meer een porter.

Bijgaand het recept. De jam (potje 375 gram van AH) voeg ik na de hoofdgisting toe. Dit zal het alcohol% nog wat opkrikken.

BosHaverPorter

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.05
Anticipated OG:          1.046    Plato:             11.36
Anticipated EBC:          53.3
Anticipated IBU:          37.1
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Color Formula Used:   Daniels
Hop IBU Formula Used: Daniels
Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 70.7     1.45 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  9.8     0.20 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    160
  9.8     0.20 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537
  2.4     0.05 kg.  Chocolate Malt                France         1.032    926
  7.3     0.15 kg.  Flaked Oats                   America        1.033      5


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  7.00 g.     Chinook                           Whole   12.00  20.4  First WH
  6.00 g.     Cascade                           Whole    3.00   4.4  First WH
 18.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    2.10   9.1  60 min.
  5.00 g.     Chinook                           Whole   13.00   3.2  0 min.

Yeast
-----
XX-Bitter (van mijn Summer Breeze)

Mash Schedule
-------------
Mash Name: Herman_60_70

Total Grain kg:     2.05
Total Water L:    7.01 - Before Additional Infusions

                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta Amylase           3     35     60      60   Infuse    65        7.01   3.42
Alpha Amylase         10     20     70      69   Direct   ---     -------   ----
Mashout                5      5     75      75   Direct   ---     -------   ----


Herman

20.30 begonnen, 00.40 zat alles in de fles. Da's iets meer dan 4 uur voor een brouwsel, niet slecht. Overigens was ik om 20.00 met de voorbereidingen begonnen. Dus 4,5 uur totaal. Rest alleen nog morgenochtend de ketel afwassen en de boel opruimen.

Resultaat: bijna 11l van 1.044 (iets te ver doorgespoeld). Da's 78% efficiency, eerste keer met mijn nieuwe JSP Maltmill. Hoger dan met mijn vorige molen, en dan te bedenken dat dit al een oud afgewogen voorraadje mout betreft.

Herman

MO

heb je de havervlokken nog voorbehandeld? 10% special B, ik ga dit bier wel lusten. Hoeveel % alcohol verwacht je uiteindelijk?

Edgar

Mooi bier hoor Herman! En inderdaad ongelofelijk snel klaar.

Hoe beviel je Maltmill? Zijn er al moeren losgetrild? En heb je er een schroefboormachine op gezet of gewoon met de hand gedraaid? 7 2 kilo met het handje is nog best een beetje draaien goed te doen.

Hoe zit dat ook al weer met die pectine? Geeft dat onvermijdelijk methanol-vorming of loopt dat zo'n vaart niet?

Herman

Ik heb de havermout met een beetje mout apart in een pannetje langzaam tot koken gebracht en toen gewoon bij de maisch gegooid.

De maltmill bevalt me goed. Mijn boormachine is denk ik niet krachtig genoeg om de wals goed aan te drijven. Ik wil nog zo'n kniestuk (geen idee hoe dat heet) kopen, waarmee ik ook om een hoek mijn boorhamer kan gebruiken (is wat krachtiger). Op termijn wil ik gewoon een motor met vliegwiel, zodra ik een brouwgarage heb  ;). Geen losgetrilde moeren, welke trillen bij jou los?

Edgar

Dat van je boormachine kon nog wel eens meevallen. Ik heb een 'echte' boormachine (Metabo klopboor) van 500 W, en daarmee lukt het niet. Met mijn ouwe 7,2 Volt Bosch accu-schroefboormachine ging het echter prima en ook mijn huidige 12V, met zo'n versnellinkje (1--2) erop, doet het goed. Ik maal met één accu ongeveer 5 kg vochtige mout.

Gewone boormachines of boorhamers zijn gemaakt voor een wat hoger toerental, en hebben vaak minder koppel dan zo'n accu-ding.

Ongeveer álle moeren zijn losgetrild. Er zitten dan ook geen anti-slip ringen op.

Ik weet niet hoe ik nu bij 7 kilo kwam, het was maar 2 kilo mout. Dat is natuurlijk een eitje met de hand.

Herman

Gisteren was het bier klaarblijkelijk al uitgegist: geen geborrel meer, maar ik had helaas geen tijd om te hevelen. Vandaag geheveld: zeer gisttroebel, SG 1.012. Niet verkeerd, zonder beluchten, zonder beluchte starter. Yeastslurry, yeah baby!

Afijn, vandaag een pot bosbessenjam van Appie er bij gedaan, 370g inhoud (60g suikers per 100g, ook uit bessen; 50g bessen per 100g: volgende keer toch maar wat verse bessen scoren). Wellicht alsnog, mocht een smaakproef me tegenvallen.

Herman


Hopmans

Hoi Herman,

Allereerst mijn complimenten voor de originaliteit van dit recept.
Gezien mijn ervaring met conserven in Lowbach, zal je eerst een "conserven bijsmaakje" proeven.
Weet je wel; dat typische verschil tussen jam en vers fruit.
Maar later (nog voor de 2 maanden) trekt dit gelukkig weer weg.

Kortom: Tijd heelt alle wondjes .

Ik begrijp jou "point of view" : Je wilt natuurlijk een product wat het hele jaar te verkrijgen is.

Naar mijn inziens komt het goed.  :biersmile:

 :degroeten:


Herman

Which reminds me, ik heb nog 2 soorten lowbach staan! Zal ik binnenkort ook es consumeren, nu echter niet (zit aan een St Patrick, die hoppigheid combineert niet met zuur...).

Ik moet zeggen dat als een deel van de geur/smaak van de jam behouden blijft, ik zeer tevreden ben. Het bosbessensmaakje moet m.i. namelijk niet domineren. Anders had ik er wel aroma in gepleurd.

Herman

Hopmans

Nee, inderdaad Herman.
Dat is niet echt een goede combinatie.  ;D

CiteerHet bosbessensmaakje moet m.i. namelijk niet domineren.

Als je meer als 20Ltr had gebrouwen, zou ik gezegd hebben; nee dat zal niet gebeuren.
Maar je hebt 10Ltr zie ik. Je gaat het wel degelijk proeven denk ik.
Maar wat is overheersen.
Ach geen zorgen hoor. Bier en fruit combineerd heel erg goed.

Ik ben helaas door al mijn ruilbier heen Herman.
Je realiseerd je toch dat hier toppers aan het werk zijn.
Wat een bieren zaten daar tussen.
Dit forum is echt de top van hobbybrouwen (Dus van brouwen, zou je toch wel zeggen).  :groots:

 :degroeten:

Edgar

En hoe zit dat nou met die pectine/methanol, mannen? Zo te horen maken jullie je daar niet de minste zorgen over. Waarom niet?

Adrie

Methanol wordt wel gevormd, maar in zeer kleine hoeveelheden. Die worden pas gevaarlijk als je gaat concentreren door te stoken. En dan alleen nog bij pure fruitwijn, dus zeker niet in de kleine hoeveelheden fruit die in bier gaan. Ik heb jarenlang fruitwijn gemaakt en ben daar niet blind van geworden. (oei dit is een "altijd gedaan en nooit problemen mee gehad"-verhaal). Hoe dan ook: je hoeft je om methanol geen zorgen te maken.

Pectine merk je pas later als het bier niet wil gaan klaren. Vooral bij pruimenwijn merk je dit sterk. Die wil soms pas na een half jaar helder worden.

Edgar

Gelukkig dan maar.

mijn vraag naar de pectine was, omdat ik begrepen heb dat het uit de pectine is, dat de methanol onstaat. Ik begrijp uit jouw antwoord Adrie, dat pectine op zich (dus niet vergist), ook bepaalde (helderheids-) effecten op het bier kan hebben.

Adrie

Ha Edgar,

Voor zover ik weet vergist pectine niet. Het zorgt ervoor dat je bier of wijn wat stroperiger wordt en dat belemeert de bezinking van kleine deeltjes.

Pectine kan wel als het afbreekt methanol vormen:

CiteerThe methanol comes from the pectin, which mainly composed of methyl esters of galactose. When pectin breaks down, by enzymes introduced by microorganisms, or deliberately introduced, the methyl esters combine with water to produce methanol, so the aim should be to leave the pectin well alone if you can. 

      I think Jack would agree that what he means is that fermenting at a high temperature, or adding pectin enzyme, or trying for an abv higher than 12% all increase the risk of methanol being produced, so his advice about  low temperature fermentation, adding no exra enzymes, and a Target lower than 12%abv is all good stuff.

Van: http://homedistiller.org/methanol.htm

Als je geen pectinase toevoegt zou het dus goed moeten gaan.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 28-07-2005  10:59 uPectine kan wel als het afbreekt methanol vormen:Als je geen pectinase toevoegt zou het dus goed moeten gaan.
"When pectin breaks down, by enzymes introduced by microorganisms". Dus maar hopen dat onze gist dit enzym (pectinase) niet heeft. Maar gezien de hoeveelheden waarover we spreken, lijkt alle consternatie overbodig.
Hans

Drents Hopbier

Citaat van: Hoorns Hopbier op 28-07-2005  14:28 uDus maar hopen dat onze gist dit enzym (pectinase) niet heeft. Maar gezien de hoeveelheden waarover we spreken, lijkt alle consternatie overbodig.
Ik begrijp uit het verhaal op http://ejeafche.uvigo.es/3(5)2004/004352004F.htm  dat onze gist het wel kan, maar niet bij de pH van een goede wort.
H

Herman

Vanavond nog maar weer eens geheveld, bier was gisteren al weer uitgeblubd. SG 1.008, van een schijnbaar begin-sg van 1.012. Niet slecht. Bier was redelijk helder, al is er wel wat bosbesprut meegeheveld. Het grootste deel van de smurrie is achtergebleven in ca 0,75l bier.

Smaak: 't is dat ik weet wat er in zit, heel duidelijk proef je het niet. Wel een geurtje en een smaakje die wat fruitiger zijn dan normaal. Een heel smakelijk biertje, zacht ook (net wat voor mijn vrouw wanneer ze bevallen is). Voor een goede bosbessmaak zul je meer jam moeten gebruiken, of beter: meer vers fruit.

Herman

MaartenM

Hallo,
even een vraagje over de havermout: kan je niet gewoon de havermout uit de supermarkt (bv van Quaker) gebruiken? En het koken vooraf is dat ivm de verstijfseling? ik ben héél benieuwd naar het resultaat!!
mvg
Maarten

Herman

Je kunt sowieso havermout van de natuurwinkel gebruiken. Die van Quaker bevat denk ik zouten, conserveringsmiddelen etc., dat is m.i. niet geschikt. Maar daarvoor zou je op het etiket moeten kijken.

Verstijfselen inderdaad. Ik heb nu eenmaal de gewoonte om ruwe granen toch even te verstijfselen, het kan ook zonder, maar dan haal je m.i. niet het volle er uit.

Proeven kan, bijv op een van onze gildeavonden?

Herman

MO

als je verstijfselt heb je minder kans op filtratie problemen is mijn ervaring

Herman

Hmm, ik heb ook wel vlokken gewoon zonder behandeling meegemaischt, maar van filtratieproblemen kan ik toen toch echt niet spreken. Behalve bij rogge dan......

Herman

Vanavond dit biertje maar eens gebotteld. Ik heb 6g suiker per liter gebruikt, ik wil een niet te gesatureerd biertje. Fruitig geurtje, smaak was licht zoetig, met ook iets zurigs. Waar is de hop? Hmmm, wel aanwezig, maar heel mild. Mijn vrouw gaat deze lekker vinden! En onze gasten denk ik ook. Het is niet wat ik me bij een porter had voorgesteld, maar ik zal voordat ik verdere conclusies trek, eerst de carbonatie afwachten.

Johannes

Citaat van: Herman op 21-08-2005  22:08 uHet is niet wat ik me bij een porter had voorgesteld,

Net dit bier gedronken, het benaderd toch erg het beeld wat ik heb van een Porter, ik heb weinig ervaring met Porter maar toch, de Porters die ik heb gedronken hadden een iets strakker smaakprofiel maar dat zie je vaker bij commerciële bieren. Afgezien van een ietwat hard bittertje (mout?) een heerlijk bier. Ik heb dit bier niet opgeëvalueerd maar gewoon lekker opgedronken, en lekker was dit bier zeker. Bosbessen? voor mij niet herkenbaar aanwezig. Haver? tsja zelfde verhaal eigenlijk. maar doet er niet toe, hij was weer lekker :biersmile:

Johannes

MaartenM

Hallo allemaal,
ik ben van plan dit bier van de week te gaan brouwen (met wat andere hoppen maar daar kom ik later nog op terug. Even een vraagje: ik kan qua gist kiezen uit safale of gist opkweken uit een flesje Coopers sparkling ale. Wat denken jullie en wat is jullie ervaring met deze gisten?

Mvg
Maarten
ps. ik maak een giststarter

MO

Cooper's is ook als droge gist verkrijgbaar, dat weet je? Maar goed: het zijn beide fruitige ale gisten. De S04 gist echter veel verder door dan de Cooper's.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.