Gozdawa biergisten

Gestart door Jacques, 07-02-2015 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Het aantal korrelgisten die voor ons hobbybrouwers beschikbaar komt neemt alsmaar toe.
In dit topic kun je ervaringen kwijt en kan over deze gisten gediscussieerd worden.


Als je kennis wilt maken met deze gisten kun je meedoen met een verloting van deze gisten op dit forum. Wie weet heb je geluk.
De link voor deze verloting zal ik zo dadelijk hier plaatsen.

Hai

Wie heeft er ervaring met deze gisten?

Henielma

Twee zakjes Gozdawa gist gewonnen. Gisteren de "Bavarian Wheat11"gebruikt om er een Weizen mee te maken.

Hieronder is het recept te vinden. Een redelijk conventionele stort en maischschema gebruikt voor een Weizen.

Het eind SG was 1053 en dat is drie punten hoger dan het uitgangspunt. Mede hierdoor geeft BrouwHulp aan dat er een kwart te weinig gist gebruikt is.
Netjes de gist gehydrateerd zoals de verpakking aangeeft. Waarschijnlijk mede hierdoor een snelle start van de vergisting. Tcontrol stuurde na een email dat de vergisting na 4,5 uur gestart was. Dit betekent dat de eerste 200 ml koolzuurgas van de vergisting geproduceerd is. Die 4,5 uur is snel, zeker voor een korrelgist. Bij giststarters herken ik dergelijke starttijden wel.

Hieronder een foto van het Tcontrol scherm op dit moment.




De verpakking geeft aan dat je voor het bananen aroma boven de 24 ºC moet vergisten. Voor de vergistingstemperatuur heb ik Tcontrol als volgt ingesteld:
Gestart op 23 ºC, ingesteld op 24 ºC met 2 ºC  hysterese. Dus boven de 25 ºC start het koelen en nu laat ik de vergisting eerst zichzelf opwarmen tot de 25 ºC zonder bij te verwarmen.   

De eerste indruk is goed maar het gaat natuurlijk om de uiteindelijke smaak van het bier en die weet ik nog niet. Puntje van aandacht voor Gozdawa is misschien dat er best wel wat gist in het zakje blijft kleven.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk117W
Naam receptGozdawa Weizen
Brouwdatum21-02-2015
BiertypeWeizen
Volume20,5
Begin SG1,053 SG
Eind SG1,009 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,0%
Alcoholgehalte5,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)13 IBU
Brouwzaalrendement84,5 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Overloon2,20 gCaCl21,90 gCaSO48,10 mlMelkzuur8,24 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
107 mg/l8 mg/l16 mg/l253 mg/l32 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,395 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC55,0 %
1,742 kgPilsmoutWeyermann3 EBC40,0 %
0,218 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Glycogeen afbraak43,0 °C1 min.20 min.5,1 l/kg
Eiwitrust55,0 °C10 min.15 min.5,1 l/kg
Versuikering70,0 °C12 min.45 min.5,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.1 min.5,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gMerkur 2013bellen13,0%first wort hop10,8 IBU
2,4 gMerkur 2013bellen13,0%15 min.1,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gGozdawa Wheat (Bavarian Wheat11)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting23,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind SG hoofdvergisting SG
Schijnbare vergistingsgraad%
Temp. nagisting °C
Temp. lagering °C


Hoppenbrouwers

Ben benieuwd of deze gist de discussie over de weizengist eindelijk een duidelijke richting uit kan sturen ;)

Henielma

Tot nu toe weinig echt goede hobbybrouw Weizens geproefd die in de buurt komen van een Weizen met een volle smaak. Dus ik heb nu ook in mijn geval niet zoveel hoop.

Amerikaanse sites zweren bij Weizens bij vergisting op 17 ºC. Deze Gozdawa heeft het over > 24 ºC. Het boek German Wheat Beer heeft het over enttemperatuur + vergistingstemperatuur  = 30 ºC (bijvoorbeeld ent bij 13 ºC en vergist bij 17 ºC ). En ik weet het niet.  :weetniet:



 

Hoppenbrouwers

Citaat van: Henielma op 22-02-2015  15:43 uTot nu toe weinig echt goede hobbybrouw Weizens geproefd die in de buurt komen van een Weizen met een volle smaak.
Die ervaring deel ik.

Citaat van: Henielma op 22-02-2015  15:43 uAmerikaanse sites zweren bij Weizens bij vergisting op 17 ºC. Deze Gozdawa heeft het over > 24 ºC. Het boek German Wheat Beer heeft het over enttemperatuur + vergistingstemperatuur  = 30 ºC (bijvoorbeeld ent bij 13 ºC en vergist bij 17 ºC ). En ik weet het niet.  :weetniet:
Ik volg ook vaak het advies van de producent.
Dat 30°C vind ik nog wel de meeste bizarre van allemaal.

BdeB

Deze gist heb ik ook gewonnen. Nu zijn er twee puntjes: 1) Ik houd niet zo van banaantjes en 2) ik kan niet gecontroleerd vergisten. Vorig jaar een Weizen gebrouwen met W06 op kamertemperatuur en vond het een prima bier. Ga het nu (enigzins aangepast) met dit gist opnieuw brouwen en zal mijn ervaringen hier delen.
Het moet wel heel raar lopen, wil er geen drinkbaar bier uitkomen ;D

Het hoeft toch geen exacte kloon te worden? Misschien is dit juist wel het plezier van het zelf brouwen!

Neetje

Citaat van: BdeB op 22-02-2015  17:36 u...
Het moet wel heel raar lopen, wil er geen drinkbaar bier uitkomen ;D

Het hoeft toch geen exacte kloon te worden? Misschien is dit juist wel het plezier van het zelf brouwen!

Klopt.

Citaat van: BdeB op 22-02-2015  17:36 u...: 1) Ik houd niet zo van banaantjes en 2) ik kan niet gecontroleerd vergisten. 
...

Als je niet teveel tarwe toevoegt, krijg je waarschijnlijk iets wat jij lekkerder vindt/minder banaan.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Neetje op 22-02-2015  17:48 uAls je niet teveel tarwe toevoegt, krijg je waarschijnlijk iets wat jij lekkerder vind/minder banaan.
Volgens mij is de iso-amylacetaat die vrij komt bij de vergisting met weizengisten verantwoordelijk voor de banaansmaak en niet iets meer of minder tarwe.

EvdBroek

Klopt de gist zorgt voor deze smaak en niet de tarwe

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 22-02-2015  18:44 uKlopt de gist zorgt voor deze smaak en niet de tarwe
Was ook enigszins met een knipoog bedoeld ;)

bierhenkie

Omdat je niet gecontroleerd vergist, zul je ook niet van die hoge vergistingstemperaturen halen. De bedoelde bananen-esters onstaan vaak bij hogere temperaturen. Dus, geen probleem zou ik zeggen.

Neetje

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-02-2015  18:24 uVolgens mij is de iso-amylacetaat die vrij komt bij de vergisting met weizengisten verantwoordelijk voor de banaansmaak en niet iets meer of minder tarwe.

Was in de veronderstelling dat de banaan in combi met tarwe ontstond. Weer wat geleerd.

Eric v B

Citaat van: Neetje op 23-02-2015  16:58 uWas in de veronderstelling dat de banaan in combi met tarwe ontstond. Weer wat geleerd.

Tarwemout 20 minuten gemaischt op ±44 ºC geeft kruidnagelsmaak. Misschien dat je daar mee door de war bent?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Eric v B op 23-02-2015  17:29 uTarwemout 20 minuten gemaischt op ±44 ºC geeft kruidnagelsmaak. Misschien dat je daar mee door de war bent?
Volgens mij wordt er bij 40°C een stofje (ben de naam even kwijt) aangemaakt waarna de weizengist er een kruidnagelsmaak van maakt tijdens de vergisting. Deze smaak krijg je immers niet met een andere gist als je maischt op 40°C.
Wederom moet de gist de credits opstrijken. ;)

Neetje

Citaat van: Eric v B op 23-02-2015  17:29 uTarwemout 20 minuten gemaischt op ±44 ºC geeft kruidnagelsmaak. Misschien dat je daar mee door de war bent?

Nee. Is mij bekend. Ben een kruidnagel liefhebber. Banaansmaak vind ik wat minder.
Denk dat het komt door het verschil in witbier en Weizen waarbij ook verschil zit in stort tarwe.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 23-02-2015  17:42 uVolgens mij wordt er bij 40°C een stofje (ben de naam even kwijt) aangemaakt

Het stofje heeft ferulinezuur (ferulic acid).

Henielma

De vergisting van de Gozdawa Weizen is alweer over zijn piek heen. Inmiddels is de bellenteller afgesloten van dit bier omdat over een paar uur het volgende bier aan een vergisting gaan beginnen.

Het SG is nu 1015 en de smaak bevalt me goed. Redelijk vol en banaan goed herkenbaar. Nu hopen dat de vergisting bijna ten einde is zodat die niet droog gaat worden.

Vergisting gestart bij 23 ºC en laten oplopen naar 25 ºC en daar houd ik hem nu op.   


J-R

Ik heb twee verschillende zakjes gist ontvangen uit de Godzawa tombola:



Om ze te kunnen vergelijken heb ik vandaag een porter gebrouwen met de Braumeister:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk21
Naam receptGdanski Porter
Brouwdatum28-02-2015
BiertypePorter (Robust)
Volume17,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)71 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)42 IBU
Brouwzaalrendement77,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt22,00 lLeidingwater Amersfoort

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC54,8 %
1,500 kgBiscuitDingemans50 EBC27,4 %
0,330 kgCara 120Dingemans120 EBC6,0 %
0,185 kgChocolademoutDingemans900 EBC3,4 %
0,160 kgSpecial BDingemans350 EBC2,9 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,3 gTargetpellets11,2%60 min.22,9 IBU
52,5 gFugglebellen5,2%15 min.18,9 IBU

Ik had nog een vlamuit Fuggle toevoeging gepland, maar vergeten toe te voegen...

Ik heb de opbrengst verdeeld over twee gistvaten.
Beide gisten gehydrateerd toegevoegd. Beide vaten staan nu in de gistkast. Ik heb gekozen voor een vergistingstemperatuur van 20 ºC.



Wordt vervolgd...

-edit- lees net een voorgaande post van Henielma; mij viel ook op dat er redelijk wat gist aan de verpakking blijft plakken. Meer dan bij andere merken.

Henielma

Inmiddels is de vergisting gereed. Eind SG is 1011 geworden, vergistingsgraad 79%.

Het bier is nog mooi troebel met een mooie redelijk volle Weizen smaak waaronder banaan. Ik ben er blij mee.  :biersmile:

Vandaag gaat dit bier deels in flessen en deels in een fustje. Jammer dat ik geen half literse flessen heb. Dat had mooi bij dit bier gepast.

Bedankt Brouwmout voor deze ervaring.

Henielma

Vanmiddag die Weizen gebotteld. Opvallend was dat het jongbier best veel schuimde tijdens het afvullen. Dit ondanks de temperatuur van het jongbier van 23 ºC.

Benieuwd hoe het bier smaakt na de hergisting op fles.

Marc0F

Gisteren heb ik een Alt en een Amerikaanse Porter gebrouwen met de Gozdawa gisten German Altbier en US West Coast.
Beide staan inmiddels vrolijk te bubbelen in de gistingskasten.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten, maar vooralsnog lijkt alles goed te gaan :)

Indien er interesse is kan ik de BrouwHulp uitdraaien posten? Roept u maar ;)

Eric v B

Citaat van: Marc0F op 01-03-2015  23:24 uIndien er interesse is kan ik de BrouwHulp uitdraaien posten? Roept u maar ;)

Ja, interesse in beide recepten

Marc0F

Ok, hierbij de recepten, als eerste de porter en daarna het altbier, het volume bij de porter viel wat tegen, dus de volgende keer iets meer spoelwater:

... Ik krijg de opmaak niet goed met BrouwHulp... alles gaat door elkaar met een export naar forum opmaak tevens sloopt het geheel ook nog eens de de halve website...
Weet iemand raad?

Jacques

Citaat van: Marc0F op 02-03-2015  13:08 u... Ik krijg de opmaak niet goed met BrouwHulp... alles gaat door elkaar met een export naar forum opmaak tevens sloopt het geheel ook nog eens de de halve website...
Weet iemand raad?

Dat is een bekend probleem. Na verversen van het scherm bij bepaalde BrouwHulp recepten gebeurt dit. Als je later de browser opnieuw opstart en de betreffende pagina laadt heb je er geen last van. Het lukt mij niet om dit op te lossen. Is een PHP-probleem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.