Heeft iemand ervaring met deze maischketels?

Gestart door Shaka, 04-02-2015 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shaka

Ik vond deze gamellen op ebay:


Ik kan er niks concreets over vinden, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik wil overgaan op 1-staps maischen (of eventueel meerstaps door heet water toe te voegen). Werkt dit evengoed als een koelbox? Heb toch liever RVS als plastic. De ketel lijkt ook goed afgesloten te kunnen worden.

bierhenkie

Lijkt mij inderdaad dubbelwandig. Als de inhoud groot genoeg is, prima. Maar een koelbox kan ook. Action, appel en ei.

ciesvandekwis

Zit daar een kraan op? Voor koelboxmaischen ga je best een filterbodem of javalfilter bouwen onderin met een bolkraan-uitgang. En een plastic box doorboren lijkt me eenvoudiger dan rvs.

Shaka

Ze worden thermoports genoemd van het merk 'Schengler'. Op de 38,5 L versie zit een kraan en op de 70 L versie ook. 38,5 is wellicht net te klein, maar misschien lukt het ook wel. Niet duur in ieder geval, zo rond de 90 euro.

toon van den broek

Hallo,

Ze zien er erg mooi uit en de prijs is zeker niet verkeerd. Wel niet zo robuust als een gamel, maar dat heeft zeker voordelen, want een gamel daar til je je een breuk aan. Ook met kraan is zeker ideaal. Deksel lijkt me niet dubbelwandig/geïsoleerd.
En verstandig om geen kunststof te gebruiken, want een rvs-ketel gaat eigenlijk nooit meer af en is dus altijd goedkoper.

Groetjes, Toon.

Shaka

De 38,5 liter versie lijkt me inderdaad wel oke voor 40 liter brouwsels. Over het algemeen is maischen niet zo'n wilde bezigheid, dus ik denk dat hij het wel even vol houdt. De deksel is inderdaad niet dubbelwandig, maar deze wordt er wel opgeklemd, waardoor warmte en druk niet ontsnapt en (naar mijn inzien) de temperatuur goed bewaard blijft. Zodra ik wat geld heb ga ik er toch maar een aanschaffen denk ik.

ps. Toon, ik heb toch maar mijn eigen gistvat gebruikt. Is eerst wel voldoende!


seed7

In Engeland worden ze veel gebruikt voor het infusie maischen, je kunt ze met en zonder kraan krijgen tot 70liter, 80 liter alleen zonder kraan. In Duitsland worden ze heel veel als Laueterbottich gebruikt en door enkelen ook als maischketel voor infusie. Er zijn bij Hopfen und Mehr passende  filterbodems (Mattmill) te verkrijgen (misschien ook wel via Brouwmarkt).

Een beetje knutselaar kan ook een midden onder uitloop in een dergelijk vat maken. Zoek maar eens op Google Images "thermoport brauen"

Ingo

Shaka

Heb al het een en ander gezien. Ik vind de 38,5 misschien toch wat klein (met het oog op de toekomst ook). De 50 liter uitvoering heeft dan helaas weer geen kraan. Maargoed, met een hevelfilter kom je misschien ook wel een heel eind. En bij de lokale metaalbewerker kan ik misschien alsnog een binnendraad nippel laten inlassen of zo.

tdp

Citaat van: seed7 op 04-02-2015  15:29 uIn Engeland worden ze veel gebruikt voor het infusie maischen, je kunt ze met en zonder kraan krijgen tot 70liter, 80 liter alleen zonder kraan. In Duitsland worden ze heel veel als Laueterbottich gebruikt en door enkelen ook als maischketel voor infusie. Er zijn bij Hopfen und Mehr passende  filterbodems (Mattmill) te verkrijgen (misschien ook wel via Brouwmarkt).

Een beetje knutselaar kan ook een midden onder uitloop in een dergelijk vat maken. Zoek maar eens op Google Images "thermoport brauen"

Ingo

Snel even gedaan: Had namelijk deze thermoport ook al op de korrel, om wellicht een RIMS/HERMS van te maken :)
Ik zie wel mogelijkheden!

seed7

Citaat van: Shaka op 04-02-2015  15:42 uinlassen of zo.

Lassen gaat niet, dan verbrand de isolatie (PUR Achtig). Huiddoorvoer wel, ideaal met een schotel aan de achterkant. Duitse draad

Ingo

FremBrew

Hallo,

Ik gebruik deze ketel ( 30 liter) nu ongeveer 1 jaar als maischketel, werkt goed.
Ik heb nu een ketel van 70 liter gekocht er zit wel een kraantje bij maar de doorlaat is te klein, ik heb het gat in de ketel opgeboord en een 3/4" doorvoer gebruikt.

Shaka

Citaat van: FremBrew op 04-02-2015  17:18 uHallo,

Ik gebruik deze ketel ( 30 liter) nu ongeveer 1 jaar als maischketel, werkt goed.
Ik heb nu een ketel van 70 liter gekocht er zit wel een kraantje bij maar de doorlaat is te klein, ik heb het gat in de ketel opgeboord en een 3/4" doorvoer gebruikt.
En hoe heb je dat bij de 30 liter gedaan? Hevelfilter aanzuigen? Hoe lang blijft het maisch op temperatuur?

FremBrew

Citaat van: Shaka op 04-02-2015  17:21 uEn hoe heb je dat bij de 30 liter gedaan? Hevelfilter aanzuigen? Hoe lang blijft het maisch op temperatuur?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22815.0.html

Via bovenstaande link kun je zien hoe het er bij ons uitziet.

Shaka

Wordt gebruikt in een HERMS zo te zien. Ik denk dat (zodra ik weer wat centen heb) voor de 50 liter versie ga en een hevelfilter op maat maak, zodat ik voorlopig niks hoef te doorboren. Weer ouderwets aanzuigen..

dutch food geek

Deze dingen ga ik even in de gaten houden voor een brouwinstallatiebouw die ik gedachten heb. Lijkt mij een geweldige oplossing :)

FremBrew

Citaat van: dutch food geek op 05-02-2015  14:10 uDeze dingen ga ik even in de gaten houden voor een brouwinstallatiebouw die ik gedachten heb. Lijkt mij een geweldige oplossing :)

Mijn maischketel is binnenkort te koop mocht je interesse hebben, met 1/2"bodem doorvoer en filterplaat, ketel is 33 liter.

Shaka


dutch food geek

Citaat van: FremBrew op 05-02-2015  19:09 uMijn maischketel is binnenkort te koop mocht je interesse hebben, met 1/2"bodem doorvoer en filterplaat, ketel is 33 liter.

Dan vraag ik me af waarom je hem wilt verkopen? Toch niet tevreden?

FremBrew

Citaat van: dutch food geek op 05-02-2015  20:26 uDan vraag ik me af waarom je hem wilt verkopen? Toch niet tevreden?

Te klein, nieuwe ketel wordt 70 liter.

Zooms

Ja zeker! Heb er zelf ook een van 50 liter. Ik heb er een doorvoer met kraan in gemaakt. Het metaal is wel dun, maar daar heb je in de praktijk geen last van. Als geheel is het stevig genoeg. Ik vind het super werken, en inderdaad, ook ik geef de voorkeur aan RVS boven plastic! Wat kost 'ie?

GeBaxke

Ik had er een van 50 of 60 liter, daar had ik wel een RVS filterplaat in liggen en brouwzak daar boven, net boven het kraantje. Werkt prima.

Shaka

Citaat van: Zooms op 05-02-2015  20:57 uJa zeker! Heb er zelf ook een van 50 liter. Ik heb er een doorvoer met kraan in gemaakt. Het metaal is wel dun, maar daar heb je in de praktijk geen last van. Als geheel is het stevig genoeg. Ik vind het super werken, en inderdaad, ook ik geef de voorkeur aan RVS boven plastic! Wat kost 'ie?
De 50 liter is € 81,95 plus nog wat verzendkosten. Wellicht neem ik deze en ga ik filteren met een op maat gemaakte hevelfilter of ik neem de ketel van frembrew over, die voorzien is van doorvoer en filterbodem, maar wel ietsje kleiner is (met oog op de toekomst).


Shaka

Ik heb zojuist de 50 liter versie besteld. Eerst met een hevelfilter filteren en later bouw ik misschien wat in zodra ik een goede, stevige en nette doorvoer heb bedacht. Ik ga eenstaps maischen uitvoeren en ik kan meerstaps maischen doen door in mijn kookpan te maischen en vervolgens de ketel als filterkuip te gebruiken. Zo ben ik voor alle stijlen voorzien :)

Shaka

Heb hem net binnen! Blinggehalte is erg hoog. De deksel is ook dubelwandig en wordt afgesloten met een siliconen strip. Binnenkort de kraan inbouwen en een verzamelpijp.

Shaka

Zo, even een update. Ik heb inmiddels de doorvoer gemaakt in de ketel en de kraan geïnstalleerd. Hieronder een uitleg + foto's van mijn aanpak:

Met de gatboor een 26 mm gat in de buitenwand en een 21 mm gat in de binnenwand.

Doorvoer constructie. Knel/draadfitting - sok (buitendraad) - siliconen ring (20 mm) - sok (binnendraad) - sok( buitendraad) - siliconen ring (26 mm) - ring - kraan.

Tadaaa!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.