Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 'Nieuwe' brouwer gaat pro?  (gelezen 3599 keer)

Offline rdw-88

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
'Nieuwe' brouwer gaat pro?
« Gepost op: 26-01-2015 20:46 u »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Robin de Winter en ik brouw nu sinds een jaar. Via mijn werk ben ik benaderd door een restaurant of ik de mogelijkheden wil onderzoeken om op locatie een brouwerij op te bouwen. Dit ga ik uiteraard niet alleen doen met mijn jaar brouwervaring, maar met een ervaren brouwer ernaast. De bedoeling is om een installatie op te bouwen waar effectief per brouwsel 200 liter mee gebrouwen kan worden.

Onderzoek op het internet leverde al op dat dit een lastig volume is om mee te brouwen. Veel fabrikanten richten zich puur op de hobbybrouwer (tot +/- 100 liter) of puur op de commerciële brouwer (vanaf +/- 500 liter). Één van de mogelijkheden zou kunnen zijn om een installatie op maat te laten maken. Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben of weten waar ik hiervoor terecht zou kunnen. Ook heb ik al gekeken naar de Blichmann ketels, alleen gaan die tot 55 US Gallons (36 US Gallon effectief = 120 liter). Dit is aan de kleine kant. Nu hebben ze ook een extension waardoor je 2 BBL batches kunt maken, maar daardoor wordt de brouwketel erg hoog in vergelijking met de breedte. De temperatuurverdeling lijkt mij hier niet evenredig en levert mijns inziens problemen op.

Graag ontvang ik jullie input over de mogelijkheden. Wellicht zien jullie mogelijkheden waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vriendelijke groet,
Robin de Winter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
Re: 'Nieuwe' brouwer gaat pro?
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2015 20:56 u »
Speidel heeft ook een 200 liter Braumeister. Misschien dat het iets is voor jullie.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2015 21:07 u »
Onderzoek op het internet leverde al op dat dit een lastig volume is om mee te brouwen. Veel fabrikanten richten zich puur op de hobbybrouwer (tot ± 100 liter) of puur op de commerciële brouwer (vanaf ± 500 liter).

Dreher maakt mooie showcase installaties die 250L per keer kunnen brouwen. Die zijn waarschijnlijk exact wat jij zoekt. Ik weet dat ze vaker zo toegepast worden icm een restaurant.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #3 Gepost op: 26-01-2015 21:10 u »
PBC levert eenvoudige systemen, de kleinste is 400 liter (onder de 15.000 euro)
http://pbcbreweryinstallations.com/breweries.html

Offline rdw-88

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2015 21:12 u »
Dank voor het meedenken. Één van de zaken die ik vergeten ben in mijn oorspronkelijke bericht is budget. Dit ligt rond de € 6.000,- Dit is inclusief enkele gisttanks. Vandaar ook mijn vraag of het mogelijk is om ketels op maat te laten maken. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Ik zou graag zo'n installatie van Dreher willen hebben, maar ik ben bang dat dat er financieel niet in zal zitten (in het begin).

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2015 21:18 u »
Welkom trouwens en wat gaat de verblijfplaats van de brouwerij worden?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2015 21:19 u »
Vraag het restaurant mee te investeren. Vertel hen wat voor image je er mee kan creëren. Ga een keer naar collega's die het zo al doen. Het kan de investering voor de uitbater wel waard zijn.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2015 22:17 u »

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2015 22:37 u »
Drie speidel Braumeisters van 50 L kost je 6000 euro. Voor ik schat 1000 euro heb je wel een goede pomp en wat plastic gistvaten. Ga eens kijken bij Van Moll in Eindhoven, die brouwt nu al 1,5 jaar met veel genoegen op deze manier.

Offline Puck

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2015 22:59 u »
Zouden deze rvs vaten niet iets voor hem zijn? 235 liter per stuk. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27258.msg418772.html#msg418772

Zou alleen niet weten waar je ze nu nog kan kopen en/of ze echt geschikt zijn om te brouwen. Is het bijvoorbeeld wel echt RVS? Daar werd iets over vermeld bij onze zuiderburen.

http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?t=1643

Edit: Als je 55 US Gallon te klein vind dan zullen deze ook te klein zijn. Heb eroverheen gelezen.