Isolatie erlenmeyer voor giststarter

Gestart door orangeloo, 21-01-2015 23:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Naar aanleiding van mijn problemen met mijn wortextract ben ik toch op onderzoek gegaan naar verbetering bij het maken van een giststarter.
Problemen bij mijn starters begonnen toen ik moutextract van Brouwmarkt ging gebruiken. (Voorheen had ik extract van Brouwland)
Zie ook hier.

Om te beginnen heb ik de temperatuur bekeken.
Meestal zette ik mijn magneetroerder met starter in de keuken. En zeker in de winter schommelt de temperatuur daar nogal. Dus ging de magneetroerder + starter naar de gistkast. Maar ook in de gistkast bleef ik problemen houden. Starters die niet op gang kwamen of slepend waren.
Op een gegeven moment, toen ik de erlenmeyer oppakte, kwam ik er achter dat er toch nog wel wat warmte wordt geproduceerd.
Of dit nu door de magneetroerder komt of door het vergisting/vermeerdering.  :weetniet: Zal wel van allebei een beetje zijn. En als je er over na denkt is dat natuurlijk ook logisch, het is niet voor niks dat er zoveel is geschreven over een gistkast en dat vooral het koelen belangrijk is.

Maar dat bracht mij op het idee om de erlenmeyer te isoleren met een grote badhanddoek. Uiteraard ORANJE  ;)
Mijn gistkast was "bezet" dus daar kon hij niet in en met de badhanddoek zou ik mogelijk de temperatuur, vooral in de nachten, enigszins boven de 20 graden houden.
En ik moet zeggen dat werkte perfect.


Toen dacht ik, dat gepruts met een badhanddoek moet beter kunnen.
En laat ik nu net nog een mooi stukje isolatiemateriaal hebben liggen.  ^-^
Nu blijft mijn starter mooi op temperatuur, ook 's nachts.
Zie hier het resultaat:



luc b

Interessant onderwerp.
Wat ik wel niet begrijp is het volgende.
Je klaagt dat de erlemeyer warm wordt oa door de gist, maar door te isoleren ga je toch net de warmte ook binnenhouden ???

orangeloo

Citaat van: luc b op 22-01-2015  08:22 uInteressant onderwerp.
Wat ik wel niet begrijp is het volgende.
Je klaagt dat de erlenmeyer warm wordt oa door de gist, maar door te isoleren ga je toch net de warmte ook binnenhouden ???

Nee ik klaag niet dat mijn erlenmeyer warm wordt. Ik merkte op dat mijn erlenmeyer warm wordt.
En dat bracht mij bij het idee om hem te gaan isoleren zodat ik de warmte kan gebruiken.  :brouwen:

Jacques

Goed idee. Door de vergisting boven de 20 ºC  te brengen versnel je de gistgroei. Het is zelfs zo dat de optimale groei is bij 32 ºC. En ook slim om de temperatuur in de gaten te houden want als de temperatuur boven de 38 ºC komt gaat de gist dood. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.